318cui Magnum, intern of extern gebalanceerd?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

318cui Magnum, intern of extern gebalanceerd?

Post by Bean Bandit »

Hi all,
Ik vroeg mij af, aangezien ik het eigenlijk niet kan vinden, of een 318 Magnum intern of extern gebalanceerd is?
De LA 318 is intern gebalanceerd. De 360 (volgens mij de grote broer van de 318 Magnum) is extern gebalanceerd.
Iemand een idee?

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: 318cui Magnum, intern of extern gebalanceerd?

Post by challenger72 »

volgens mij is de 318 magnum net als de la 318 intern gebalanceerd
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: 318cui Magnum, intern of extern gebalanceerd?

Post by Bean Bandit »

Dat zou mooi zijn. Dan kan ik deze zonder veel aanpassingen in mijn LA 318 motor ruimte gooien.
Dit is gewoon een gedachte spinsel, voor in de toekomst. Beetje uitzoeken welke motor wellicht geschikt is voor een rebuild.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: 318cui Magnum, intern of extern gebalanceerd?

Post by EDWIN »

Deze kan je idd zonder al teveel aanpassingen vervangen voor je LA.
Magnum heeft een elektrische benzinepomp ipv mechanisch. En als je met carb gaat rijden moet je een andere intake monteren.
Mij bevalt het goed en ga in de Scamp ook een Magnum hangen ipv de /6
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: 318cui Magnum, intern of extern gebalanceerd?

Post by Bean Bandit »

Mooi man! Goed om te horen van iemand met ervaring :good: .
Ik dacht meer aan de roller lifters, in tegenstelling tot de flat tappets van een LA.

Oh ja, je hebt gelijk de latere zijn met injectie. Ik ga op LPG only rijden.
Maar er zijn een aantal, in mijn opinie, verbeteringen tov een LA; de roller lifters en de kleppen deksels (10 boutjes ipv 5), om er twee te noemen.

Het enige waar je waarschijnlijk rekening mee moet houden is de motor ophanging? Ik geloof dat de ophanging van een bus (van) anders is dan een personen auto en zelfs een pickup?

Groeten, Remco

p.s. ik heb de smaak tepakken na de nokkenas swap :happy: . M'n huidige sleutelruimte is een stuk groter en ik kan nu dus ook denken aan een eigen motor bouwen :sneaky: .
Ik heb het Small Block forum van "For A Bodies Only" ontdekt. Wat een hoop informatie over oa 318's kan je daar vinden zeg :good: !
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: 318cui Magnum, intern of extern gebalanceerd?

Post by EDWIN »

Ik rij ook alleen op LPG. Intake kan je niet overzettenvan een LA, heeft andere bevestiging. Juiste intakes heb ik eventueel liggen.
Carterpan en idd de kleppendeksels zijn anders. De Magnums hebben een andere waterpomp, deze draait de andere kant op. Dit kan je eventueel wel van een LA gebruiken. Dit hangt er o.a. vanaf of je eventueel een multisnaar gaat gebruiken met spanner.
Enige probleem wat ik had was dat ik de standaard aircopomp wilde gebruiken van mijn B250. ER moest in dit geval een handmade waterneck geproduceerd worden.
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: 318cui Magnum, intern of extern gebalanceerd?

Post by Bean Bandit »

Ja, de intake bouten zitten beter bereikbaar (lees: rechtop). Dat zie ik als een pluspunt. Kleppendeksel, is met 10 bouten, betekent eindelijk geen olie lekkage. Ook de waterpomp is mij bekend. Het houd in ieder geval in, dat je ook een andere radiateur moet hebben, aangezien de waterinlaat pijp aan de bijrijderskant zit (v.d. waterpomp).
De airco heb ik verwijderd. Dus geen last meer van de aircopomp. Ik gebruikte hem toch nooit...

Ik krijg er steeds meer zin in ;) . Maar eerst nog een ander probleem met de huidige LA 318cui oplossen.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Post Reply