360 wil niet starten

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
chrysler cordoba 79
Posts: 276
Joined: 11 Oct 2007, 20:57
Location: drachten

360 wil niet starten

Post by chrysler cordoba 79 »

Bij deze probeer ik het zo goed mogelijk uit te leggen waarom mijn 360 niet wil starten.
Vanaf nu ander half jaar geleden, ben ik begonnen om mijn auto op te knappen.
Heb mijn motorblok er uit gehaald en opnieuw in de verf gezet (is er lopent uit gekomen).
Maar nu wil mijn motor blok niet meer starten, koppen zijn er wel afgeweest, inlaat spruit stuk ook.
Nu heb ik wat rond gevraagt waarom hij zo zwaar in de ronde gaat, heb zelf mijn auto ervoor met start kabels.
Naar het starten begint hij normaal in de ronde te draaien maar hoe langer ik door start hij zwaarder hij begint te draaien. de + en de - van de accu worden dan warm start motor begint te roken.

Wie kan mij helpen waarom hij zo zwaar in de rondte gaat. Kan het toch wezen dat de kop met klepstoters niet goed gemonteerd zit.
Of kan het wezen dat de starter krans niet goed op de automaatebak zit.
Ik zelf weet mij geen raad meer.

Bedankt
opel manta 1971 1.7 ongeveer 85 pk LOL
opel astra 2015 1.6 turbo GTC 200 pk
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 360 wil niet starten

Post by TheDeputy »

Het eerste wat mij opvalt is dat je vermeld dat de motor eruit is geweest, en opnieuw in de verf is gezet.
Heb je ervoor gezorgd dat de massapunten goed zijn schoongemaakt? geen massa = niet starten.
Probeer em eens met de hand rond te tornen, dit moet vrij eenvoudig draaien. Lukt dit niet, of heeeeel zwaar, dan is er iets anders aan de hand.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
chrysler cordoba 79
Posts: 276
Joined: 11 Oct 2007, 20:57
Location: drachten

Re: 360 wil niet starten

Post by chrysler cordoba 79 »

TheDeputy wrote:Het eerste wat mij opvalt is dat je vermeld dat de motor eruit is geweest, en opnieuw in de verf is gezet.
Heb je ervoor gezorgd dat de massapunten goed zijn schoongemaakt? geen massa = niet starten.
Probeer em eens met de hand rond te tornen, dit moet vrij eenvoudig draaien. Lukt dit niet, of heeeeel zwaar, dan is er iets anders aan de hand.

Toon
Het is zeker geen massa probleem.
Wat ik mij afvraag, waarom hij eerst wel netjes in de ronde gaat en hoe langer ik door start hij zwaarder hij het krijgt.
Zal het probleem toch bij de koppen liggen. Want hoe meer druk hij opbouwt hoe zwaarder de start motor het krijgt, kan het wezen dat de klepstorters niet goed zitten wel benzine er in maar geen uitstoot. Zouden de uitlaat kleppen dan blijven hangen. :hmmm:
opel manta 1971 1.7 ongeveer 85 pk LOL
opel astra 2015 1.6 turbo GTC 200 pk
User avatar
duster440
Posts: 865
Joined: 07 Jun 2007, 23:49

Re: 360 wil niet starten

Post by duster440 »

start hem eens een tijdje zonder bougies...
10 things men know about women...
1..
2..
3..
4..
5..
6..
7..
8..
9..
10. Women have boobs..

You can't fix stupid.....
User avatar
chrysler cordoba 79
Posts: 276
Joined: 11 Oct 2007, 20:57
Location: drachten

Re: 360 wil niet starten

Post by chrysler cordoba 79 »

duster440 wrote:start hem eens een tijdje zonder bougies...
Wat bedoel je daar mij starten zonder bougies.
Zou hij dan toch niet op tijd staan. inlaat en koppen zijn er wel vanaf geweest.
B/V 1 cilinder krijgt benzine vonk bij de 2 de cilinder.
opel manta 1971 1.7 ongeveer 85 pk LOL
opel astra 2015 1.6 turbo GTC 200 pk
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 360 wil niet starten

Post by TheDeputy »

Is de startmotor er ook af geweest? Die moet namelijk massa maken via het blok. Als ie de motor in het begin wel goed rond gooit, en daarna wordt dat minder, dan kan dat komen doordat deze warm wordt, en dat kan weer komen door slecht kontakt van de startmotor op het blok.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
duster440
Posts: 865
Joined: 07 Jun 2007, 23:49

Re: 360 wil niet starten

Post by duster440 »

....maar hoe langer ik door start hij zwaarder hij begint te draaien.....

ik bedoel dus: start hem eens door zonder bougies, dus zonder weerstand.

loopt ie dan ook steeds zwaarder?? of blijft ie gewoon doordraaien?

draait ie door? -> uitlaat verstopt?, kleptiming oké?

draait ie zwaarder? -> accu?,startmotor?,kabels (massa)? of mechanische weerstand in blok?

succes!
10 things men know about women...
1..
2..
3..
4..
5..
6..
7..
8..
9..
10. Women have boobs..

You can't fix stupid.....
71challenger
Posts: 351
Joined: 11 Jun 2007, 18:21

Re: 360 wil niet starten

Post by 71challenger »

Heb je je timingchain vervangen, en is deze correct teruggeplaatst.
Ontstekings tijdstip niet goed (nog te vroeg)
'85 Dodge Ramcharger 360 cui
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
User avatar
chrysler cordoba 79
Posts: 276
Joined: 11 Oct 2007, 20:57
Location: drachten

Re: 360 wil niet starten

Post by chrysler cordoba 79 »

TheDeputy wrote:Is de startmotor er ook af geweest? Die moet namelijk massa maken via het blok. Als ie de motor in het begin wel goed rond gooit, en daarna wordt dat minder, dan kan dat komen doordat deze warm wordt, en dat kan weer komen door slecht kontakt van de startmotor op het blok.

Toon
Oke bedankt ga ik even kontoleren. Lijkt mij wel een oplossing.
( wij komen toch steeds weer op het massa probleem uit). Zal ik toch ergens een - kabel vergeten zijn.
Last edited by chrysler cordoba 79 on 05 Jun 2012, 19:50, edited 1 time in total.
opel manta 1971 1.7 ongeveer 85 pk LOL
opel astra 2015 1.6 turbo GTC 200 pk
User avatar
chrysler cordoba 79
Posts: 276
Joined: 11 Oct 2007, 20:57
Location: drachten

Re: 360 wil niet starten

Post by chrysler cordoba 79 »

duster440 wrote:....maar hoe langer ik door start hij zwaarder hij begint te draaien.....

ik bedoel dus: start hem eens door zonder bougies, dus zonder weerstand.

loopt ie dan ook steeds zwaarder?? of blijft ie gewoon doordraaien?

draait ie door? -> uitlaat verstopt?, kleptiming oké?

draait ie zwaarder? -> accu?,startmotor?,kabels (massa)? of mechanische weerstand in blok?

succes!
Dus als ik het goed begrijp, draait hij normaal door dan is de uitlaat verstopt, Draait hij weer zwaarder komen we weer op die massa :happy: Ik ga het allemaal even kontroleren of ik ergens geen massa kabel vergeten ben.

Bedankt voor je reacties allemaal
opel manta 1971 1.7 ongeveer 85 pk LOL
opel astra 2015 1.6 turbo GTC 200 pk
User avatar
chrysler cordoba 79
Posts: 276
Joined: 11 Oct 2007, 20:57
Location: drachten

Re: 360 wil niet starten

Post by chrysler cordoba 79 »

71challenger wrote:Heb je je timingchain vervangen, en is deze correct teruggeplaatst.
Ontstekings tijdstip niet goed (nog te vroeg)
Is niet vervangen, en ook niet van het blok afgeweest.
opel manta 1971 1.7 ongeveer 85 pk LOL
opel astra 2015 1.6 turbo GTC 200 pk
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 360 wil niet starten

Post by TheDeputy »

D'r hoort een 10 quadraat kabel aan het blok te zitten naar het schutbord, en een 16 quadraat kabel van het blok naar de minpool op de accu.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Partsstore
Posts: 640
Joined: 04 Jul 2007, 11:26

Re: 360 wil niet starten

Post by Partsstore »

Je ontsteking staat denk ik wat vroeg. Draai je stroomverdeler eens een stukje rechtsom.
www.PartsStore.eu
Less Bullshit, More Horsepower

06-19856511 - info@partsstore.eu
Skype: Partsstore
Partsstore
Posts: 640
Joined: 04 Jul 2007, 11:26

Re: 360 wil niet starten

Post by Partsstore »

Je ontsteking staat denk ik wat vroeg. Draai je stroomverdeler eens een stukje rechtsom.
www.PartsStore.eu
Less Bullshit, More Horsepower

06-19856511 - info@partsstore.eu
Skype: Partsstore
User avatar
chrysler cordoba 79
Posts: 276
Joined: 11 Oct 2007, 20:57
Location: drachten

Re: 360 wil niet starten

Post by chrysler cordoba 79 »

duster440 wrote:....maar hoe langer ik door start hij zwaarder hij begint te draaien.....

ik bedoel dus: start hem eens door zonder bougies, dus zonder weerstand.

loopt ie dan ook steeds zwaarder?? of blijft ie gewoon doordraaien?

draait ie door? -> uitlaat verstopt?, kleptiming oké?

draait ie zwaarder? -> accu?,startmotor?,kabels (massa)? of mechanische weerstand in blok?

succes!
Oke het volgende wat ik gebrobeerd heb.
heb alle bougies er uit gehad en gewoon starten. Hij draait heel licht rond.
Toen de bougies weer terug gezet en dan draait hij weer heel zwaar.
Nou zie ik dat jij zij uitlaat verstopt, maar heb er geen uitlaat onder wat kan nu het probleem zijn.

Bedankt.
opel manta 1971 1.7 ongeveer 85 pk LOL
opel astra 2015 1.6 turbo GTC 200 pk
User avatar
duster440
Posts: 865
Joined: 07 Jun 2007, 23:49

Re: 360 wil niet starten

Post by duster440 »

je zei dat je het blok eruit hebt gehad, heb je de converter aan de bak laten hangen of aan de motor/flexplate?
10 things men know about women...
1..
2..
3..
4..
5..
6..
7..
8..
9..
10. Women have boobs..

You can't fix stupid.....
71challenger
Posts: 351
Joined: 11 Jun 2007, 18:21

Re: 360 wil niet starten

Post by 71challenger »

Ik zie bij de dingen die je hebt geprobeerd nog niet staan dat je je ontsteking iets vroeger hebt gezet en het dan nog eens hebt geprobeerd. (1 minuut werk)
Ik ga niet garanderen dat het het ontstekingstijdstip is, maar het is een beetje lullig dat als je straks je hele pasgeverfde block in onderdelen naast je wagen hebt liggen , en het blijkt toch dat de ontsteking iets te vroeg stond.
'85 Dodge Ramcharger 360 cui
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
User avatar
chrysler cordoba 79
Posts: 276
Joined: 11 Oct 2007, 20:57
Location: drachten

Re: 360 wil niet starten

Post by chrysler cordoba 79 »

duster440 wrote:je zei dat je het blok eruit hebt gehad, heb je de converter aan de bak laten hangen of aan de motor/flexplate?
Aan de bak laten hangen
Zie foto
Attachments
P1000417.JPG
opel manta 1971 1.7 ongeveer 85 pk LOL
opel astra 2015 1.6 turbo GTC 200 pk
User avatar
chrysler cordoba 79
Posts: 276
Joined: 11 Oct 2007, 20:57
Location: drachten

Re: 360 wil niet starten

Post by chrysler cordoba 79 »

71challenger wrote:Ik zie bij de dingen die je hebt geprobeerd nog niet staan dat je je ontsteking iets vroeger hebt gezet en het dan nog eens hebt geprobeerd. (1 minuut werk)
Ik ga niet garanderen dat het het ontstekingstijdstip is, maar het is een beetje lullig dat als je straks je hele pasgeverfde block in onderdelen naast je wagen hebt liggen , en het blijkt toch dat de ontsteking iets te vroeg stond.
Oke... Zal daar eens naar kijken, zou hij daarom zo zwaar in de ronde gaan.
Ben niet aan de onstekking geweest zat gewoon nog op de auto toen ik hem er uit heb gehaald.
Maar heb wel bijna alles van het moterblok afgehaald.
Attachments
P1000472.JPG
P1000419.JPG
opel manta 1971 1.7 ongeveer 85 pk LOL
opel astra 2015 1.6 turbo GTC 200 pk
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: 360 wil niet starten

Post by challenger72 »

hij bedoeld de verdeler,dat ding met de bougieskabels erop,die moet je op tijd zetten.Die is eraf geweest zo te zien.Beginnen met controle van bougiekabels,of die wel in de goede volgorde op de verdeelkap en bougies zitten.Let op draairichting rotor.Zo ja: de balancer op 0 zetten en dan moet de rotor onder de verdeelkap richting bougiekabel 1 staan.Die zit aan de startmotorkant en dan de voorste bougie.Starten en kijken of ie wil beginnen met aanslaan,zoniet verdeler wat tegen de klok indraaien en nog eens proberen of wat met klok mee draaien.Geen pufje:rotor weer op bougiekabel 1 zetten.Verdeler eruittrekken en krukas 1 hele slag doordraaien tot 0 en dan weer verdeler erin zetten met rotor op bougiekabel 1,en dan zou er wat meer leven in moeten komen,succes
User avatar
chrysler cordoba 79
Posts: 276
Joined: 11 Oct 2007, 20:57
Location: drachten

Re: 360 wil niet starten

Post by chrysler cordoba 79 »

challenger72 wrote:hij bedoeld de verdeler,dat ding met de bougieskabels erop,die moet je op tijd zetten.Die is eraf geweest zo te zien.Beginnen met controle van bougiekabels,of die wel in de goede volgorde op de verdeelkap en bougies zitten.Let op draairichting rotor.Zo ja: de balancer op 0 zetten en dan moet de rotor onder de verdeelkap richting bougiekabel 1 staan.Die zit aan de startmotorkant en dan de voorste bougie.Starten en kijken of ie wil beginnen met aanslaan,zoniet verdeler wat tegen de klok indraaien en nog eens proberen of wat met klok mee draaien.Geen pufje:rotor weer op bougiekabel 1 zetten.Verdeler eruittrekken en krukas 1 hele slag doordraaien tot 0 en dan weer verdeler erin zetten met rotor op bougiekabel 1,en dan zou er wat meer leven in moeten komen,succes
Ik zal jullie precies vertelen wat we aan de hand was met mijn chrysler.
Van alles geprobeerd, naar gekeken of ik niet iets was vergeten aan te sluiten.
Toch maar het boutje los gemaakt van mijn verdeler, mee om lopen draaien starten weer een stukje om zetten weer starten en ga zo maar door naar een uur heen en weer gedraaid met de verdeler. Liep hij toch. loopt nog beter toen ik hem er uit heb gehaald sleutel om en daar loopt hij :yeah:
Zo'n klein probleempje en zo veel werk van gehad.

Bedankt allemaal voor jullie tips. :good:
opel manta 1971 1.7 ongeveer 85 pk LOL
opel astra 2015 1.6 turbo GTC 200 pk
User avatar
chrysler cordoba 79
Posts: 276
Joined: 11 Oct 2007, 20:57
Location: drachten

Re: 360 wil niet starten

Post by chrysler cordoba 79 »

Toch maar weer even aandacht geven aan dit topic.
Wat ik nu allemaal heb geprobeerd om mijn 360 weer normaal lopend te krijgen.
Hij start wel maar loopt niet mooi stationar, hij happert en storterd als een gek, Als ik wat met de choke om loopt te rommelen niet helemaal dicht maar een klein stukje open loopt hij normaal en komt hij normaal op toeren.
Maar als ik hem los laat en laat hem wat hoger in toeren komen lijkt het net of hij vezuipt in de benzine of krijgt ergens valse lucht. Als ik hem ook in de D of in de R zet slaat hij bijna af.
Heb al wat met de cabarateur bezig geweest wat meer benzine wat minder benzine maar gewoon geen succes.
hij loopt normaal als ik het coke klepje een beetje dichter zet.

Wie weet wat ik nu nog meer kan doen.
Ik heb de sleutels al in de ring gegooid, ik weet het niet meer
opel manta 1971 1.7 ongeveer 85 pk LOL
opel astra 2015 1.6 turbo GTC 200 pk
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 360 wil niet starten

Post by Sjak Brak »

Als ie met de choke erop beter loopt, dan krijg je te veel lucht. Vermoedelijk dus valse lucht / vacuumlek.

Dit kan overal zitten, een paar voorbeelden van wat ik zoal voorbij heb zien komen: intakepakking gaar, voetpakking carburateur (bouten natrekken!), vacuumslangen die openscheuren bij de aansluiting (of PCV-slang), speling op de asjes van de vlinderkleppen van de carb, vacuumpoort (op intake of carb) die niet gebruikt wordt maar niet afgedopt is, rembooster lek, vacuumservo bij de kachel lek (dan zit je lek niet in motorcompartiment en is dus lastig te vinden met remmenreiniger), etc.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
chrysler cordoba 79
Posts: 276
Joined: 11 Oct 2007, 20:57
Location: drachten

Re: 360 wil niet starten

Post by chrysler cordoba 79 »

Sjak Brak wrote:Als ie met de choke erop beter loopt, dan krijg je te veel lucht. Vermoedelijk dus valse lucht / vacuumlek.

Dit kan overal zitten, een paar voorbeelden van wat ik zoal voorbij heb zien komen: intakepakking gaar, voetpakking carburateur (bouten natrekken!), vacuumslangen die openscheuren bij de aansluiting (of PCV-slang), speling op de asjes van de vlinderkleppen van de carb, vacuumpoort (op intake of carb) die niet gebruikt wordt maar niet afgedopt is, rembooster lek, vacuumservo bij de kachel lek (dan zit je lek niet in motorcompartiment en is dus lastig te vinden met remmenreiniger), etc.

Niet helemaal de coke dicht ongeveer de helft open.
En waarom zakt hij dan ook in toeren weg als ik hem in de D of R zet, (slaat bijna af)
Maar die voetpakking carburateur daar kan het probleem nog wel eens zitten. Die is namelijk niet vervangen.
Maar zal al die andere dingen ook even na lopen.

Bedankt zit weer een beetje hoop in
opel manta 1971 1.7 ongeveer 85 pk LOL
opel astra 2015 1.6 turbo GTC 200 pk
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 360 wil niet starten

Post by Sjak Brak »

Juist bij vacuumlek/valse lucht is het verschil in onbelast stationair (in N of P) heel groot met belast stationair (dus in R of D). Op het moment dat jij de choke erop hebt, dan zal de motor naar verhouding veel lucht om je brandstofmengstuk heen pakken, zeker bij lage toeren, en dan kakt ie inderdaad in als je m in de versnelling zet, en daarna meestal ook haperend bij deellast.

Die pakking sowieso vervangen voor je verder gaat zoeken :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Post Reply