Zelf blok reviseren

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Zelf blok reviseren

Post by spstrikwerda »

Mijn 440 loopt op dit moment prima, maar er zitten enkele cylinders tussen die meer dan 20% drukverlies hebben, en daarnaast heb ik momenteel ongeveer 190 pk aan de achteras, wat ik niet echt veel vind. Zat daarom stiekum aan een revisie te denken. Deze revisie kan best pas over 2 jaar, maar zit me wat te oriërenteren.

Centrale vraag is: kan ik het zelf doen? Ben wel technisch aangelegd, maar heb nog nooit een motorblok open gehad. Ik zat eigenlijk te denken om zelf de motor uit de wagen te halen, uit elkaar te halen en opnieuw op te bouwen. Het boren en honen laat ik natuurlijk wel doen door de expert.

Daarnaast vraag ik me af wat het minimale is om een 440 weer helemaal fris te maken en hem een pk'tje of 375 a 400 te geven. Kan je volstaan met boren, honen, flat top zuigers, en koppen flowen/porten/etc? Of moet er dan ook een scherpere nokkenas in en aftermarket koppen??

Om budget redenen wil ik het allemaal zo eenvoudig mogelijk houden. Gewoon het blok weer fris maken, zodat er eventueel later duurder aftermarket spul op kan.

En de vraag of ik het zelf kan doen, en zo ja, wat is wel zelf te doen en wat niet?
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
PostMan
Posts: 1474
Joined: 09 Jun 2007, 20:35
Location: Gemert
Contact:

Re: Zelf blok reviseren

Post by PostMan »

Goed idee en duidelijke vraag. Het antwoord ligt hier:



Lees het boek eens een aantal maal door en oordeel zelf. Je zult merken dat je veel speciale gereedschappen nodig hebt maar er worden ook leuke work-arounds in gedemonstreerd. Dit boek MOET in je kast liggen als moparbezitter.

Succes!
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Image
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Zelf blok reviseren

Post by spstrikwerda »

Heb ik! Boek al doorgelezen, en volgens het boek valt het allemaal wel mee, maar iedereen aan wie ik het vertel verklaart me voor gek :lol: Maar goed dat deden ze ook toen ik zei dat ik een Coronet ging kopen en deze zelf ging importeren. :lol:
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Zelf blok reviseren

Post by Dickdale »

Dit kan je prima zelf doen, als ik er vanuit ga dat je idd technisch onderlegt bent. Als je het blok uit elkaar haalt, vergeet dan niet foto's te maken. Dat icm met een werkplaatshandboek, internet en dit forum kan je een heel eind komen. Je leert er van en als het uiteindelijk niet lukt kan je altijd nog naar een prof. Zorg voor een schone omgeving bij het opbouwen...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
PostMan
Posts: 1474
Joined: 09 Jun 2007, 20:35
Location: Gemert
Contact:

Re: Zelf blok reviseren

Post by PostMan »

Yup, dat staat ook in het boek he: schoon schoon schoon! En als je het boek leest lijkt het zelfs alsof ík het kan ;-)
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Image
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Zelf blok reviseren

Post by Dickdale »

Weet je zeker dat je voor een standaard 440 wilt gaan? :sneaky:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Zelf blok reviseren

Post by Sjak Brak »

Er zijn ook diverse DVD's over motorrevisie, is ook zeker een aanrader :)

Als je de tijd neemt, en bereid bent je verlies te nemen bij je eigen fouten, dan is het een leuke leerzame ervaring.

Er zijn wel werkzaamheden die je vrijwel zeker zult moeten uitbesteden, zoals bv lijnboren, honen e.d.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: Zelf blok reviseren

Post by Gijs »

Gewoon lekker zelf doen, goed kijken op internet en boekje lezen DVD kijken.

Voor het vermogen tja, denk dat 200 DIN PK best netjes. Maar zal niet veel meer verwachten dan 250pk na alleen een revisie. Gelukkig is er zat zooi, en kan je zonder problemen 400-500 DIN PK halen met een hoop koppel. Andere koppen, nokkenas, hogere compressie, etc
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Zelf blok reviseren

Post by challenger72 »

als ik jouw was zou ik er eerst eens nieuwe alu koppen op gooien,misschien ligt t compressieverlies wel aan lekkende kleppen,kun je meteen de compressie omhoogbrengen door kleinere verbrandingskamers te nemen,koppen van 440 source of edelbrock.Wel eerst kleppen schuren voordat je ze erop zet............ :(
gelijk een goede alu intake en carb 750 en headers erop en dan nog maar eens proberen voordat je de rest gaat reviseren :D
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Zelf blok reviseren

Post by moparwum »

challenger72 wrote:als ik jouw was zou ik er eerst eens nieuwe alu koppen op gooien,misschien ligt t compressieverlies wel aan lekkende kleppen,kun je meteen de compressie omhoogbrengen door kleinere verbrandingskamers te nemen,koppen van 440 source of edelbrock.Wel eerst kleppen schuren voordat je ze erop zet............ :(
gelijk een goede alu intake en carb 750 en headers erop en dan nog maar eens proberen voordat je de rest gaat reviseren :D
Huh :hmmm: Strange order ?
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Zelf blok reviseren

Post by Dickdale »

moparwum wrote:Huh :hmmm: Strange order ?
lijkt me ook niet echt de juiste volgorde... je kan ook eerst je huidige koppen/kleppen nalopen... misschien kom je hiermee al een eind...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Zelf blok reviseren

Post by spstrikwerda »

Zat zelf ook al te denken om te beginnen met aftermarket koppen. Maar moet je dan je blok ook niet vlakken? Lijkt mij dat anders de koppen niet goed afsluiten?

En kan je bij die kale 440source/edelbrock heads je bestaande valvetrain hergebruiken? (klepstoters, tuimelaars, lifters, kleppen etc.). En gaan mijn stock manifolds nog wel passen? Omdat ik one thing at a time wil gaan doen.
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Zelf blok reviseren

Post by Dickdale »

Nope, als je je koppen gaat vervangen kan je beter meteen alles aftermarket doen... Als je toch geld uit gaat geven, doe het dan goed...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Zelf blok reviseren

Post by challenger72 »

wat een kletspraat,strange order?Als je de alu koppen neemt moet je complete koppen met kleppen en dubbele klepveren nemen.Je kan gewoon je tuimelaars assen,stoterstangen en lifters van je 440 gebruiken en t cilinderblok moet je alleen heel goed schoon schuren en de goede koppakkingen voor de juiste compressieverhouding erbij zoeken.Ook moet je nieuwe kopbouten nemen die bij de alu koppen passen,de oude bouten passen niet omdat de boutkoppen te groot zijn voor de alu (440 source) koppen.Voor t geld dat je je oude koppen op moet laten knappen,kun je beter nieuwe alu nemen,flowen veel beter en je kan meteen de compressie naar je smaak aanpassen zonder zuigers te moeten vervangen.T blok kan gewoon in de auto blijven zitten.Als de oude koppen eraf zijn ga je de zuiger in de bovenste stand zetten en meten tov t cilinderdek,zo kan je uitrekenen welke koppen je voor welke compressieverhouding moet hebben.En ook de kleppen van de nieuwe koppen opnieuw inschuren want ze lekken allemaal in die alu dingen.En ik zou dan zeker meteen een goed alu inlaatspruitstuk erop zetten,dualplane met een 4 barrel carb,dan loopt ie als een kogel.Als je t helemaal perfect wil ook een betere nokkenas erin,maar ik denk dat je zonder eerst ook al veel verbetering ondervindt.Inlaattraject en koppen zijn echt heel belangrijk voor vermogen.Wij hebben t hier laatst ook zo gedaan met een 383,ging prima.Wat voor uitlaatspruitstukken heb je nu?
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Zelf blok reviseren

Post by Dickdale »

challenger72 wrote:wat een kletspraat,strange order?Als je de alu koppen neemt moet je complete koppen met kleppen en dubbele klepveren nemen.Je kan gewoon je tuimelaars assen,stoterstangen en lifters van je 440 gebruiken en t cilinderblok moet je alleen heel goed schoon schuren en de goede koppakkingen voor de juiste compressieverhouding erbij zoeken.Ook moet je nieuwe kopbouten nemen die bij de alu koppen passen,de oude bouten passen niet omdat de boutkoppen te groot zijn voor de alu (440 source) koppen.Voor t geld dat je je oude koppen op moet laten knappen,kun je beter nieuwe alu nemen,flowen veel beter en je kan meteen de compressie naar je smaak aanpassen zonder zuigers te moeten vervangen.T blok kan gewoon in de auto blijven zitten.Als de oude koppen eraf zijn ga je de zuiger in de bovenste stand zetten en meten tov t cilinderdek,zo kan je uitrekenen welke koppen je voor welke compressieverhouding moet hebben.En ook de kleppen van de nieuwe koppen opnieuw inschuren want ze lekken allemaal in die alu dingen.En ik zou dan zeker meteen een goed alu inlaatspruitstuk erop zetten,dualplane met een 4 barrel carb,dan loopt ie als een kogel.Als je t helemaal perfect wil ook een betere nokkenas erin,maar ik denk dat je zonder eerst ook al veel verbetering ondervindt.Inlaattraject en koppen zijn echt heel belangrijk voor vermogen.Wij hebben t hier laatst ook zo gedaan met een 383,ging prima.Wat voor uitlaatspruitstukken heb je nu?
En vervolgens kom je er achter dat je toch je zuigerveren moet vervangen...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Zelf blok reviseren

Post by jvdwolde »

:hmmm: Voor t geld dat je je oude koppen op moet laten knappen,kun je beter nieuwe alu nemen,


Hmmm volgens Geert Jansen kost het volledig reviseren, inclusief harde klepzetels, van mijn originele 440 koppen 350 per kop...wat kosten die alu koppen (waarvan je de kleppen eerst moet inslijpen) ook alweer :sucks:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: Zelf blok reviseren

Post by spstrikwerda »

't is wel voordeliger ja om je bestaande koppen te reviseren, maar levert dat zoveel op? Je zult de flow nooit in de buurt krijgen van een 440source head lijkt mij.
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
B1cuda
Posts: 545
Joined: 10 Jun 2007, 13:04

Re: Zelf blok reviseren

Post by B1cuda »

out of the box zijn die alu koppen ook niet goed , wil je er iets aan hebben zul je ze moeten flowen . of koop B1 of indy dan heb je wat goeds.
en wat al gezegd is haal gewoon je hele blok uit elkaar en kijk alles na dan heb je later geen verassingen , speed costs money :lol:
71 cuda 500 cui.
hd xr 1200
mini cooper s


HD XR1200
Image
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Zelf blok reviseren

Post by challenger72 »

oude koppen er eerst afhalen en water in verbrandingskamers laten lopen om te zien hoe lek de kleppen zijn,kan je t mooi vergelijken met de compressietest die je laatst gedaan hebt,en ja pk;s kosten geld en je went er ook snel aan en als je dan nog wat meer wilt gaat t echt geld kosten
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Zelf blok reviseren

Post by Dickdale »

challenger72 wrote:oude koppen er eerst afhalen en water in verbrandingskamers laten lopen om te zien hoe lek de kleppen zijn,kan je t mooi vergelijken met de compressietest die je laatst gedaan hebt,en ja pk;s kosten geld en je went er ook snel aan en als je dan nog wat meer wilt gaat t echt geld kosten
Ik zou benzine gebruiken ipv water...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Zelf blok reviseren

Post by moparwum »

@ Dickdale :
Dat heb je goed , benzine heeft een geringe oppervlakte spanning , en zal daardoor makkelijk door nauwe openingen doorsijpelen.
Water daarintegen heeft een grote oppervlakte spanning , en zal dus niet doorsijpelen.
Maar beide methoden zijn niet gebruikelijk voor een "valve leakdown test". Om kort te gaan ; 20% leakdown is niet toe te schrijven aan lekke kleppen (die waren al verbrand met zitting en al ) , maar waarschijnlijk enkele gebroken zuigerveren




Wum.
Last edited by moparwum on 12 Apr 2012, 23:25, edited 2 times in total.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Zelf blok reviseren

Post by Dickdale »

Yep, andere viscositeit...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: Zelf blok reviseren

Post by Robchally »

Wat je ook kunt doen is een goedkope 318 ergens opsnorren. Trek die helemaal uit elkaar en doe ervaring op met demonteren, beschouwen, meten en weer opbouwen.
Het lijkt weggegooid geld, maar twee foutjes in je 440 straks zullen een stuk duurder uitpakken.

Een motorblok opbouwen is een vak! Een vak leren begint met fouten maken. maak ze dan in een goedkoop prut-bakkie. Je zult evenveel lol hebben met die 318 als met je 440.

Succes!
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Zelf blok reviseren

Post by Bean Bandit »

Zelf blok reviseren/nieuw bouwen, dat klinkt intimiderender dan het is, ondervind ik nu zelf.
Even een nokkenas vervangen, loopt onvoorzien, wat uit de hand. Gewoon weer veel lezen en vragen op de diverse fora's en je kan weer verder.

Mijn devies: gewoon doen!

Lees zoveel mogelijk boeken en internet artikelen. En bekijk online filmpjes.

Een aanrader, naast het boek wat de Postman al meldde en jij al had:
1934709379.01._SX324_SCLZZZZZZZ_V162344747_.jpg
http://www.amazon.com/How-Rebuild-Big-B ... 567&sr=1-4

Als deze net zo goed is als de smallblock versie, dan is dit een echte aanrader. Dit is een zogenaamd "workbench" boek, met veel foto's.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Partsstore
Posts: 640
Joined: 04 Jul 2007, 11:26

Re: Zelf blok reviseren

Post by Partsstore »

Tjeemig de peemig. Wat een hoop gelul. Ik reageer hier een andere keer wel op. Ik ga nu even in een hoekje zitten huilen.
www.PartsStore.eu
Less Bullshit, More Horsepower

06-19856511 - info@partsstore.eu
Skype: Partsstore
Post Reply