spacer
-
- Posts: 351
- Joined: 11 Jun 2007, 18:21
spacer
waneer heeft een spacer nou nut. en wat doet een spacer nou precies.
is het alleen nuttig bij een bepaald type/karakter van een motor of???
thanks.
is het alleen nuttig bij een bepaald type/karakter van een motor of???
thanks.
'85 Dodge Ramcharger 360 cui
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
Re: spacer
Ligt aan het soort spacer. Een spacer om warmte naar de carburateur af te schermen heeft altijd nut. Voor de functie en werking van andere spacers zal Superfly wel een gedetailleerd antwoord geven
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: spacer
Om SuperFly's uitgebreide en diepgaande technische uitleg even voor te zijn zal ik hier alvast een korte samenvatting plaatsen...
Open spacer;
Goed voor hoge toeren motoren. Iets minder koppel onderin.
Vergroot het intake-manifold volume. Voornamelijk een race-modificatie.
4-gats spacer;
Versterkt het vacuumsignaal van de motor naar de carb waardoor de carb beter en sneller reageerd op throttle-veranderingen. Meer koppel bij lagere toerentallen, goed voor straatgebruik.
Enn 4-hole spacer werkt meestal het beste op een open single plane inlaatmanifold.
Open spacer;
Goed voor hoge toeren motoren. Iets minder koppel onderin.
Vergroot het intake-manifold volume. Voornamelijk een race-modificatie.
4-gats spacer;
Versterkt het vacuumsignaal van de motor naar de carb waardoor de carb beter en sneller reageerd op throttle-veranderingen. Meer koppel bij lagere toerentallen, goed voor straatgebruik.
Enn 4-hole spacer werkt meestal het beste op een open single plane inlaatmanifold.
Re: spacer
dan zal ik nog een voorzetje geven: hoe bepaal je de ideale hoogte van een spacer?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: spacer
Trial and Error?
Op de 383 in m'n convertible heb ik een semi-open Offenhauser intake zitten. Hierbij ontstond altijd een 'hickup' tijdens wegrijden. Na het plaatsen van een 2" hoog 4-hole spacer en geen andere aanpassingen was dit geheel verdwenen.
Maar omdat ik daardoor geen normaal 3" luchtfilter meer kon plaatsen heb ik de spacer vervangen door een lagere 1" versie.
Hierbij kwam de hickup helaas wel weer enigsins terug.
Inmiddels heb ik een ander Offenhauser intake op de motor met gescheiden inlaatkanalen waarbij er geen problemen meer mee optreden.
Dus het intake bepaald ook welke hoogte spacer het beste zal werken op een motor. Nu is het intake wat ik nu in gebruik heb vrij moeilijk te vinden dus ik durf wel te zeggen dat een hogere spacer vrijwel altijd beter is dan een lagere, mits gebruikt op een motor welke voor de straat gebruikt wordt.
Op de 383 in m'n convertible heb ik een semi-open Offenhauser intake zitten. Hierbij ontstond altijd een 'hickup' tijdens wegrijden. Na het plaatsen van een 2" hoog 4-hole spacer en geen andere aanpassingen was dit geheel verdwenen.
Maar omdat ik daardoor geen normaal 3" luchtfilter meer kon plaatsen heb ik de spacer vervangen door een lagere 1" versie.
Hierbij kwam de hickup helaas wel weer enigsins terug.
Inmiddels heb ik een ander Offenhauser intake op de motor met gescheiden inlaatkanalen waarbij er geen problemen meer mee optreden.
Dus het intake bepaald ook welke hoogte spacer het beste zal werken op een motor. Nu is het intake wat ik nu in gebruik heb vrij moeilijk te vinden dus ik durf wel te zeggen dat een hogere spacer vrijwel altijd beter is dan een lagere, mits gebruikt op een motor welke voor de straat gebruikt wordt.
Re: spacer
Ik maak nu deze spacers. Dit werkt volgens mijn theorie beter dan de gewone 4 hole spacer en ook beter dan de open spacer. Binnenkort meer hierover. Deze spacers zijn 1 inch hoog maar vallen ook 0.5-1 inch diep je intake in afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt en wat uitwijst het beste te werken op de testbank.
Ja, ik heb er een plaatje van. Dit is een plaatje van de spacer waarbij je je intake aan moet passen. De spacer die ik het meest verwacht/wil gaan verkopen is "screw and play" en heeft alleen beneden de intake uitstekende delen in het midden.
Ja, ik heb er een plaatje van. Dit is een plaatje van de spacer waarbij je je intake aan moet passen. De spacer die ik het meest verwacht/wil gaan verkopen is "screw and play" en heeft alleen beneden de intake uitstekende delen in het midden.
Re: spacer
liefste zou je dus ook een freesbank willen om intake manyfolds op maat te frezen voor deze spacers zeker ?
Ik werk met plezier.
Re: spacer
Dat is inderdaad zo. Kan er nu een kopen. Is alleen een beetje te groot voor mij. Niet duur overigens.
Re: spacer
kan niet snel te groot lijkt mij
die bij mij op zolder staat is zeker van meer gewenst formaat ?
zet foto en specs van die grote maar even op de mail , misschien wil ik die wel inruilen
die bij mij op zolder staat is zeker van meer gewenst formaat ?
zet foto en specs van die grote maar even op de mail , misschien wil ik die wel inruilen
Ik werk met plezier.
-
- Posts: 748
- Joined: 08 Jun 2007, 10:14
- SuperFlyTNT
- Posts: 827
- Joined: 08 Jun 2007, 12:32
- Location: Arnhem-Zuid
Re: spacer
Heb je ze nu wel dan? Toen ik ernaar informeerde een paar weken geleden, toen had je geen spacersSIX-PACK SPEEDSHOP wrote:Waarom maken als ze in de handel verkrijgbaar zijn?????
just my 2 cents!
SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
-
- Posts: 748
- Joined: 08 Jun 2007, 10:14
Re: spacer
Ik heb nu een spacer tussen mijn demon 750 en mijn street dominator intake en van vloeiende overgang is duidelijk geen sprake.
Ik zou hier best een ander voor willen hebben die beter de juiste stroomlijn heeft, dus met kegel in de midden met punt naar beneden en dan met de rand aansluit op inlaatmodel van intake.
Alleen is het beter om de intake vol te lassen en uit te frezen net zo als jw heeft gedaan bij zijn oude blok.
Dat is wel veel werk maar ook beter.
Standaard spacers zijn leuk maar kunnen in mijn ogen wel beter maar dat is eigenlijk met alles zo.
Als ik bijvoorbeeld in de toekomst nog eens een blok ga opknappen dan ga ik em van binnen eerst braamvrij maken.
al doende leert men
Ik zou hier best een ander voor willen hebben die beter de juiste stroomlijn heeft, dus met kegel in de midden met punt naar beneden en dan met de rand aansluit op inlaatmodel van intake.
Alleen is het beter om de intake vol te lassen en uit te frezen net zo als jw heeft gedaan bij zijn oude blok.
Dat is wel veel werk maar ook beter.
Standaard spacers zijn leuk maar kunnen in mijn ogen wel beter maar dat is eigenlijk met alles zo.
Als ik bijvoorbeeld in de toekomst nog eens een blok ga opknappen dan ga ik em van binnen eerst braamvrij maken.
al doende leert men
Ik werk met plezier.
Re: spacer
Ik ben zelf ook spacers aan het maken omdat ze er niet zijn zoals ik ze wil hebben. Wel die er op lijken maar die vind ik nog net een beetje kut("kut" is overigens geen ongepaste uiting die letterlijk het vrouwelijk geslachtsdeel beschrijft in een andere context maar is de afkorting van "Kwalitatief Uitermate Teleurstellend")
Ik ga niet iets maken dat er al is. Dat is niet zo nuttig. Ik denk dat wat ik maak beter is. De dingen die verkrijgbaar zijn en volgens mij dus niet optimaal zijn zijn overigens niet te betalen.
Ik ga niet iets maken dat er al is. Dat is niet zo nuttig. Ik denk dat wat ik maak beter is. De dingen die verkrijgbaar zijn en volgens mij dus niet optimaal zijn zijn overigens niet te betalen.
-
- Posts: 351
- Joined: 11 Jun 2007, 18:21
Re: spacer
ben benieuwd, keep us posted
'85 Dodge Ramcharger 360 cui
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.