spacer

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
71challenger
Posts: 351
Joined: 11 Jun 2007, 18:21

spacer

Post by 71challenger »

waneer heeft een spacer nou nut. en wat doet een spacer nou precies.
is het alleen nuttig bij een bepaald type/karakter van een motor of???

thanks.
'85 Dodge Ramcharger 360 cui
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: spacer

Post by Sjak Brak »

Ligt aan het soort spacer. Een spacer om warmte naar de carburateur af te schermen heeft altijd nut. Voor de functie en werking van andere spacers zal Superfly wel een gedetailleerd antwoord geven :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: spacer

Post by BigBlockMopar »

Om SuperFly's uitgebreide en diepgaande technische uitleg even voor te zijn :P zal ik hier alvast een korte samenvatting plaatsen... :D

Open spacer;
Goed voor hoge toeren motoren. Iets minder koppel onderin.
Vergroot het intake-manifold volume. Voornamelijk een race-modificatie.

4-gats spacer;
Versterkt het vacuumsignaal van de motor naar de carb waardoor de carb beter en sneller reageerd op throttle-veranderingen. Meer koppel bij lagere toerentallen, goed voor straatgebruik.
Enn 4-hole spacer werkt meestal het beste op een open single plane inlaatmanifold.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: spacer

Post by Sjak Brak »

dan zal ik nog een voorzetje geven: hoe bepaal je de ideale hoogte van een spacer?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: spacer

Post by BigBlockMopar »

Trial and Error? :P

Op de 383 in m'n convertible heb ik een semi-open Offenhauser intake zitten. Hierbij ontstond altijd een 'hickup' tijdens wegrijden. Na het plaatsen van een 2" hoog 4-hole spacer en geen andere aanpassingen was dit geheel verdwenen.
Maar omdat ik daardoor geen normaal 3" luchtfilter meer kon plaatsen heb ik de spacer vervangen door een lagere 1" versie.
Hierbij kwam de hickup helaas wel weer enigsins terug.
Inmiddels heb ik een ander Offenhauser intake op de motor met gescheiden inlaatkanalen waarbij er geen problemen meer mee optreden.

Dus het intake bepaald ook welke hoogte spacer het beste zal werken op een motor. Nu is het intake wat ik nu in gebruik heb vrij moeilijk te vinden dus ik durf wel te zeggen dat een hogere spacer vrijwel altijd beter is dan een lagere, mits gebruikt op een motor welke voor de straat gebruikt wordt.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: spacer

Post by JWtje »

Ik maak nu deze spacers. Dit werkt volgens mijn theorie beter dan de gewone 4 hole spacer en ook beter dan de open spacer. Binnenkort meer hierover. Deze spacers zijn 1 inch hoog maar vallen ook 0.5-1 inch diep je intake in afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt en wat uitwijst het beste te werken op de testbank.

Ja, ik heb er een plaatje van. Dit is een plaatje van de spacer waarbij je je intake aan moet passen. De spacer die ik het meest verwacht/wil gaan verkopen is "screw and play" en heeft alleen beneden de intake uitstekende delen in het midden.
Attachments
Spacer.JPG
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: spacer

Post by ARLI »

liefste zou je dus ook een freesbank willen om intake manyfolds op maat te frezen voor deze spacers zeker ?
Ik werk met plezier.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: spacer

Post by JWtje »

Dat is inderdaad zo. Kan er nu een kopen. Is alleen een beetje te groot voor mij. Niet duur overigens.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: spacer

Post by ARLI »

kan niet snel te groot lijkt mij
die bij mij op zolder staat is zeker van meer gewenst formaat ?
zet foto en specs van die grote maar even op de mail , misschien wil ik die wel inruilen
Ik werk met plezier.
SIX-PACK SPEEDSHOP
Posts: 748
Joined: 08 Jun 2007, 10:14

Re: spacer

Post by SIX-PACK SPEEDSHOP »

Waarom maken als ze in de handel verkrijgbaar zijn?????

just my 2 cents!
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: spacer

Post by SuperFlyTNT »

SIX-PACK SPEEDSHOP wrote:Waarom maken als ze in de handel verkrijgbaar zijn?????

just my 2 cents!
Heb je ze nu wel dan? Toen ik ernaar informeerde een paar weken geleden, toen had je geen spacers :lol:

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
SIX-PACK SPEEDSHOP
Posts: 748
Joined: 08 Jun 2007, 10:14

Re: spacer

Post by SIX-PACK SPEEDSHOP »

Zijn allemaal besteld, alle soorten, alle diktes!!!!
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: spacer

Post by ARLI »

Ik heb nu een spacer tussen mijn demon 750 en mijn street dominator intake en van vloeiende overgang is duidelijk geen sprake.
Ik zou hier best een ander voor willen hebben die beter de juiste stroomlijn heeft, dus met kegel in de midden met punt naar beneden en dan met de rand aansluit op inlaatmodel van intake.
Alleen is het beter om de intake vol te lassen en uit te frezen net zo als jw heeft gedaan bij zijn oude blok.
Dat is wel veel werk maar ook beter.
Standaard spacers zijn leuk maar kunnen in mijn ogen wel beter maar dat is eigenlijk met alles zo.
Als ik bijvoorbeeld in de toekomst nog eens een blok ga opknappen dan ga ik em van binnen eerst braamvrij maken.

al doende leert men
Ik werk met plezier.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: spacer

Post by JWtje »

Ik ben zelf ook spacers aan het maken omdat ze er niet zijn zoals ik ze wil hebben. Wel die er op lijken maar die vind ik nog net een beetje kut("kut" is overigens geen ongepaste uiting die letterlijk het vrouwelijk geslachtsdeel beschrijft in een andere context maar is de afkorting van "Kwalitatief Uitermate Teleurstellend")
Ik ga niet iets maken dat er al is. Dat is niet zo nuttig. Ik denk dat wat ik maak beter is. De dingen die verkrijgbaar zijn en volgens mij dus niet optimaal zijn zijn overigens niet te betalen.
71challenger
Posts: 351
Joined: 11 Jun 2007, 18:21

Re: spacer

Post by 71challenger »

ben benieuwd, keep us posted
'85 Dodge Ramcharger 360 cui
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
Post Reply