fast injectie systemen

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
the general
Posts: 100
Joined: 19 May 2008, 18:37

fast injectie systemen

Post by the general »

even benieuwd of er hier ervaringen zijn met het Fast injectie systeem ,zit dit nl te overwegen om aan te schaffen(383 motor) ,wat zijn de voors en tegens ??? bv is er vermogenswinst te halen ,zuiniger zal hij wel zijn als het goed is maar hoeveel dan ???

hoor graag jullie meningen hierover. :good:
buy a hybrid ,i need the gas!!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: fast injectie systemen

Post by Sjak Brak »

the general wrote:zuiniger zal hij wel zijn als het goed is maar hoeveel dan ???
Als je verbruikskosten een punt zijn, ga dan voor LPG, scheelt meer dan die paar % die je eventueel met zon injectiesysteempje zal behalen. Ook voor LPG zijn injectiesystemen btw.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
the general
Posts: 100
Joined: 19 May 2008, 18:37

Re: fast injectie systemen

Post by the general »

verbruik is niet zo belangrijk hoor ,heb alleen de vraag of het veel scheeld, gas wil ik niet in m,n Mopar hebben gezien de weinige km,s per jaar.
buy a hybrid ,i need the gas!!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: fast injectie systemen

Post by Sjak Brak »

Vaak zijn die weinige kilometers per jaar een gevolg van geen gas in de auto (geintje)

Wat is wel de reden om eventueel een injectie-systeem te monteren? Lijkt het je leuk project (want dat is t wel)?

Vermogenswinst is mogelijk, maar meestal zal die pas goed tot uiting komen met een nokkenas etc die matcht met het injectiesysteem.

Een ander voordeel is dat je van die stink-carb af bent die je om de haverklap moet afstellen, calibreren etc.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: fast injectie systemen

Post by Gijs »

Ik rij met een FAST XFI 2.0 en ontsteking module.
Maar je vragen kan ik zo geen antwoord geven. Mijn ervaring is dat het systeem goed werkt. Je moet wel alles zelf inregelen! Met name de sensoren gaven bij mij veel problemen. Ik heb veel auto`s afgesteld honda software en E-prom branders etc, daarbij is Fast wel tot nu toe het moeilijkste systeem onderschat dit niet, of ga voor de EZ.

Verder kan je je motor optimaal laten rijden. Hoeveel dit is hangt af hoever je buiten de beste waarden zit? JE kan dit meten heb je al eens met een Air fuel meter gereden?
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: fast injectie systemen

Post by BigBlockMopar »

Kijk anders eens naar wat MSD net op de markt heeft gebracht...

LINK: MSD Atomic EFI
Attachments
MSD-2.jpg
MSD-1.jpg
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: fast injectie systemen

Post by jvdwolde »

:good: dát is nog eens een goede uitvinding, ik had er al van gehoord, maar na het filmpje gezien te hebben zou ik bijna weer op benzine gaan rijden! :lol: NOT!!!
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
B1cuda
Posts: 545
Joined: 10 Jun 2007, 13:04

Re: fast injectie systemen

Post by B1cuda »

mooi setje van msd :good:
71 cuda 500 cui.
hd xr 1200
mini cooper s


HD XR1200
Image
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: fast injectie systemen

Post by pieranja »

Dat zie er idd wel goed uit. Het filmpje doet ook vermoeden dat je het zo even tussen neus en lippen erin knalt.

Zo'n hele set kost 2290 dollars las ik ergens.
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: fast injectie systemen

Post by Sjak Brak »

Voornaamste voordeel van die MSD-setup is dat t een simpele alles-in-1-oplossing lijkt, en het installatiegemak voor 4-barrel-applicaties.

Nadeel is dat het zo te zien geen open source is, en de tuning-mogelijkheden beperkt. Volgens mij is de megasquirt 3 intussen ook uit, dat lijkt me een stuk flexibeler. Verder past die TBI-unit van MSD niet zomaar op iedere intake.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
the general
Posts: 100
Joined: 19 May 2008, 18:37

Re: fast injectie systemen

Post by the general »

het lijkt me inderdaad een mooi project Sjak , en ik merk nu gewoon dat als hij koud is de motor genoeg sap krijgt. en als je dan wat hoger in toeren gaat(4500+) en als de motor warm is nog wel iets meer sap lust maar dit dan weer niet kan geven, een carb blijft toch een compromis he.
dat MSD Atomic efi had ik nog niet gezien( thanks voor de link :good: ) ik zie wel dat het net op de markt is dus nog even afwachten wat hier de bevindingen van zijn ,kan voorlopig toch niet rijden nl maar je orienteren kan nooit geen kwaad.
buy a hybrid ,i need the gas!!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: fast injectie systemen

Post by BigBlockMopar »

the general wrote:... , en ik merk nu gewoon dat als hij koud is de motor genoeg sap krijgt. en als je dan wat hoger in toeren gaat(4500+) en als de motor warm is nog wel iets meer sap lust maar dit dan weer niet kan geven, een carb blijft toch een compromis he.

Dit klinkt mij eerder als een lauwe benzinepomp, een half-verstopt lucht/benzinefilter in de oren... of gewoon een te kleine carb.
Waarom denk je dat de motor te weinig krijgt, of te arm loopt?
User avatar
the general
Posts: 100
Joined: 19 May 2008, 18:37

Re: fast injectie systemen

Post by the general »

benzinepomp is gloednieuw (5.5 psi druk) ,luchtfilter (K&N) is brandschoon, heb er reeds een grotere carb op gehad(750) en dan loopt hij op hogere toerentallen dus beter er zit nu een 600 tje op omdat ik die hogere toerentallen meestal niet gebruik, maar het zou dus fijn zijn dat, als hij daar komt het ook gewoon goed blijft doen ,stokje doet het goed tot zo,n 6100 dus
buy a hybrid ,i need the gas!!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: fast injectie systemen

Post by Sjak Brak »

the general wrote:stokje doet het goed tot zo,n 6100 dus
Hoe heb je dat dan vastgesteld, als je lang voor dat toerental al inhouden ervaart?

Een 750cfm zou normaliter voldoende moeten zijn voor een niet al te extreme 383.

Benzinefilter of -pomp kan ook inhouden onder belasting veroorzaken. Dat het gloednieuw is wil nog niet zeggen dat het goed is, zeker niet met die "made with pride in the usa" meuk.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: fast injectie systemen

Post by Bean Bandit »

Sjak Brak wrote:....zeker niet met die "made with pride in the usa" meuk.
Ahh gelukkig, ik ben niet de enige die dat denk ;)

@ the general, EFI is wel een dure oplossing voor je probleem. Zeker als het een van de boven genoemde oorzaken heeft...

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
the general
Posts: 100
Joined: 19 May 2008, 18:37

Re: fast injectie systemen

Post by the general »

kort maar krachtig met die 600 houd hij dus in op hogere toerentallen en mis ik duidelijk power, toen een 750 gemonteerd en hierna was dat euvel dus verholpen .dus een brandstof tekort bij hogere toerentallen lijkt me dan het geval toch ???? en die 6100 vliegt hij gewoon naartoe hoor geen enkel probleem.ik schat !!!!! het vermogen op zo,n 375 tot 400 krukas pk,s
buy a hybrid ,i need the gas!!
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: fast injectie systemen

Post by Bean Bandit »

Als ik zo alles lees, denk ik, dat je probleem met die 750cfm carb is opgelost.
Ik heb een 318cui en hiervoor adviseren ze een 600 a 650cfm carb. Dus die 750cfm, lijkt mij, voor jouw motor (383cui) niet te groot.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: fast injectie systemen

Post by Sjak Brak »

O sorry, niet helemaal goed gelezen.

Maar een 750 zou je probleem dus ook oplossen.

Zon injectiesysteem is ook leuk, maar daar zou ik eerder mee beginnen als het je om de technische uitdaging, sleutelplezier etc te doen is, ik zou dat redelijk los zien van het gegeven dat een 600cfm te klein lijkt voor je blok.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
the general
Posts: 100
Joined: 19 May 2008, 18:37

Re: fast injectie systemen

Post by the general »

wat ik dus wil is gewoon power over het gehele toerenbereik, een 750 lost dat dus op inderdaad maar bij stationair draaien gaat zoiets dan toch enorm oververbruiken zeg maar of zou je dit ook kunnen knijpen zeg maar ??, het injectie systeem lijkt me gewoon een supermooie uitdaging en volgens mij los ik dan alles in een keer op ( maar het kost ook wat !!) hmmmm eerst maar ff sparen.
buy a hybrid ,i need the gas!!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: fast injectie systemen

Post by BigBlockMopar »

Ik denk zelf dat je jezelf eerst eens goed moet verdiepen in hoe een carburateur eigenlijk werkt, want het zinnetje over 'meer verbruik bij stationair' maakt duidelijk dat je nog niet goed begrijpt hoe zo'n ding werkt. Dit zal je een hoop kosten schelen in de toekomst :)
Onderstaand boekje is in ieder geval een heel goed begin om te leren hoe een Carter/Edelbrock carburateur in elkaar zit en werkt;
Attachments
CarterCarbs.jpg
User avatar
the general
Posts: 100
Joined: 19 May 2008, 18:37

Re: fast injectie systemen

Post by the general »

ik begrijp redelijk goed hoe het ea werkt hoor(ben monteur nl) en met stationairsproeiertjes stellen, andere naalden/sproeiers enzo kom je een heel eind maar een carb blijft gewoon een compromis zoals eerder gezegt buitentemp/vochtigheid ed spelen ook een flinke rol bv,een injectiesysteem in wat voor configuratie dan ook regeld het een en ander wat makkelijker voor je, ik ben er nog niet geheel aan uit zoals je ziet maar ik heb de tijd en blijf me orienteren, s,winters word er toch niet gereden en het is geen 50 euri die je uitgeeft he
buy a hybrid ,i need the gas!!
Thing
Posts: 917
Joined: 08 Jun 2007, 17:29

Re: fast injectie systemen

Post by Thing »

ik zie veel voorbij komen.. maar de meest populaire Retrotek Powerjection 3 zie ik niet..

ziet er uit als een 4 barrel holley.. maar dan alles ingebouwt.. zelf lerend dmv Lambda sonde EN (voor sjak) open source..

mooi systeem.. enorme throttle response.. en zuiniger dan een carb..

en mogelijk tot 21 PSI boost..

1800 dollar complete set (ex benzine leiding van de tank naar de tbi unit)
'72 Dodge Dart Swinger 318 straatspeeltje
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
User avatar
the general
Posts: 100
Joined: 19 May 2008, 18:37

Re: fast injectie systemen

Post by the general »

had ik ook al naaar gekeken inderdaad mooi spul ,zoals eerder gezegt ben er nog niet geheel aan uit wat /of hoe alle info/bevindingen is welkom
buy a hybrid ,i need the gas!!
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: fast injectie systemen

Post by ARLI »

hoe is het met dit project?
Ik werk met plezier.
Post Reply