invoeren uit amerika???

Mopar or No Car!
guus
Posts: 5
Joined: 10 Aug 2011, 09:42

invoeren uit amerika???

Post by guus »

hallo allemaal

ik heb me laatst voorgesteld en verteld dat ik hier in nl een dodge d100 had zien staan waar ik intresse in had...
nu spreek ik steeds meer mensen, en die zeggen dat het niks opleverd, en niet echt handig is allemaal...

ik ben nu aan het denken om een auto uit amerika in te voeren, op te knappen en te verkopen, en dan ook snellere auto`s (charger, challenger, GTO, barracuda e.d.) uren hoef ik niet perse betaald te hebben, maar sowieso onderdelen en spuitwerk wel natuurlijk, evt. iets meer zodat ik steeds breder kan gaan. moet in begin echt niet te veel kosten, want moet ergens beginnen en het blijft hobby natuurlijk

maar ik weet niet hoe het met invoeren zit, en wat daar allemaal bij komt kijken, waar kan ik het beste kopen, (bij de grens, of midden in het land), moet je er fysiek heen om te kijken of kun je ook via internet iets kopen, wat als dat niet is wat je besteld had enz enz...

hele lap tekst, maar goed

gr guus
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: invoeren uit amerika???

Post by Sjak Brak »

Spit eens door dit forumgedeelte, is al veel over geschreven.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: invoeren uit amerika???

Post by spstrikwerda »

Hallo Guus, ik kan je hier wel wat over vertellen:

Ik ben momenteel bezig een 1968 Dodge Coronet in te voeren uit Amerika. Het is inderdaad een heel karwei, met de nodige risico's. Maar als je in Europa niet iets moois kan vinden, loont het wel.
Ik ben als volgt te werk gegaan:

Ben eerst op zoek gegaan op Amerikaanse auto websites zoals autotrader(classics), oldride.com, cars-on-line.com en niet te vergeten autotempest.com (deze doorzoekt o.a. Ebay en Craigslist, de Marktplaats van de VS zullen we maar zeggen). Daarna ben ik in contact gekomen via e-mail met de verkoper. Achterhaal zo snel mogelijk de NAW en telefoonnummers van de verkoper en ga gelijk bellen. Stel zoveel mogelijk vragen en let er op dat je eerlijke en uitgebreide antwoorden krijgt. Vraag om foto's, zoveel mogelijk. Vraag om kopie van paspoort en autopapieren. Vraag of het okee is een inspecteur langs te sturen. Dit moet je eigenlijk sowieso doen. Het beste is natuurlijk naar de States te vliegen en zelf de auto te bekijken (kan je bijv. met een vakantie combineren).

Als je dan eenmaal zover bent om de aankoop te doen, schakel dan een derde partij in die de betaling regelt. Dit wordt een zogenaamde Escrow-service genoemd. Het werkt als volgt: je spreekt met de verkoper een prijs af. Dit geld maak je over naar de Escrow service. Daarna verstuurt de verkoper de auto. Deze wordt bijvoorbeeld opgehaald bij de verkoper en gaat naar een haven en daarna op een containerschip. Zodra jij de auto thuis hebt, heb je een periode om deze te inspecteren. Als je akkoord gaat, wordt het geld doorgestuurd naar de verkoper.
Pas echter wel op met deze bedrijven. Er zitten ook malafide partijen tussen die onder 1 hoedje spelen met de verkoper. Dan zie je dus nooit je auto of geld terug. Eentje die ik kan aanraden is Escrow.com. Deze is zeer betrouwbaar en wordt aangeraden door Ebay en AutoTrader. Dat zit dus wel snor. Maar ja, een gokje blijft het altijd.

Over het transport: je kunt dit zelf regelen, maar ik raad je aan om het te laten doen. Mensen die dit voor jou kunnen regelen zijn Hans van USA2NED.com, Cargo Solutions, Six-Pack speedshop, etc. Het hele transporttraject wordt dan geregeld.

Als de wagen in Nederland is mag je hier niet zomaar mee rijden. Eerst moet deze nog worden ingeklaard (uitladen, papierwerk etc.). Dit hoef je niet zelf te doen. Bedrijven als Marlog nemen dit werk voor je uit handen. Daarna moet je langs de douane om BTW, invoerrechten en eventuele BPM af te dragen.
Daarna mag je er nog niet mee rijden, want eerst moet de auto gekeurd worden volgens EU-normen. Dit moet op een RDW-teststation. Hiervan zijn er 16 in Nederland.
Na eventuele technische aanpassingen volgt er een herkeuring en als die goed is, mag je eindelijk de weg op!

Zo, dit was een heel verhaal, maar ik denk dat het nu wel een stuk duidelijker is geworden!
Mijn Coronet is vanochtend op de boot gegaan en zal hopelijk 1 september in Nederland arriveren. Begin juli heb ik voor het eerst contact gehad met de verkoper, dus reken op ongeveer twee maanden!
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: invoeren uit amerika???

Post by TheDeputy »

Ik hoop niet dat je je blind staart op programma's als desert valley auto kings, want dat is hier gewoon niet te doen. Ik heb zelf mijn challenger gerestaureerd, maar om het een beetje fatsoenlijk te doen ben je heel snel 25000 euro kwijt. En dan heb ik het dus over laswerk, stark zetten, spuiten, motor reviseren, versnellingsbak reviseren, achteras reviseren, interieur vernieuwen etc etc etc.
Onderdelen zijn goed aan te komen, maar het moet allemaal uit amerika komen, en door de verzendkosten gaat dat behoorlijk in de papieren lopen.
Het zal dus moeilijk worden om winst te maken op een auto die je hier nog moet restaureren. Een beetje een driver charger kost bijv. al snel 10000$ daar komt dan nog verscheping en restauratie bij, en als je klaar bent, en je hebt veel zelf gedaan ben je misschien klaar voor +/- 30000euro.
Het kan misschien wel goedkoper, maar mensen gaan niet betalen voor een bij elkaar geraapte frikandel.

Ik hoop niet dat ik je droom uiteen trek, want dat is niet mijn bedoeling, ik wil je alleen duidelijk maken wat het inhoudt om een auto te restaureren.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
B1cuda
Posts: 545
Joined: 10 Jun 2007, 13:04

Re: invoeren uit amerika???

Post by B1cuda »

ben het helemaal met toon eens , staar je niet blind en denk vooral niet dat daar wat mee te verdienen is :hmmm:
71 cuda 500 cui.
hd xr 1200
mini cooper s


HD XR1200
Image
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: invoeren uit amerika???

Post by jvdwolde »

:D ik dacht wijselijk.. ik zeg maar niks...
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: invoeren uit amerika???

Post by Dickdale »

Het aantrekkelijke om een auto in te voeren, op te knappen en meteen door te verkopen is een stuk minder intressant geworden nadat de overheid de invoerbelasting heeft verhoogd van 6 naar 19%.

Misschien heb je mazzel en vind je die naald in de hooi berg. Helemaal onmogelijk is het niet.

Een oude auto restaureren is de slechste investering die je kan doen...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: invoeren uit amerika???

Post by moparton »

spstrikwerda wrote:Dit geld maak je over naar de Escrow service. Daarna verstuurt de verkoper de auto. Zodra jij de auto thuis hebt, heb je een periode om deze te inspecteren. Als je akkoord gaat, wordt het geld doorgestuurd naar de verkoper.
Daar trapt toch geen enkele verkoper in?
De koper gaat om flutdingen niet akkoord en hoe dan verder? Moet dan de verkoper het transport weer terug betalen of zo?
User avatar
Lowrida
Posts: 2223
Joined: 03 Sep 2007, 23:40
Location: Groesbeek
Contact:

Re: invoeren uit amerika???

Post by Lowrida »

Dat vroeg ik me ook al af?
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies

Image
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: invoeren uit amerika???

Post by spstrikwerda »

moparton wrote: Daar trapt toch geen enkele verkoper in?
De koper gaat om flutdingen niet akkoord en hoe dan verder? Moet dan de verkoper het transport weer terug betalen of zo?
Mijn verkoper dus wel ;-) Als ik niet akkoord ga, gaat het voertuig weer terug maar ben ik inderdaad wel de transportkosten kwijt. Dit lijkt mij altijd nog veiliger dan rechtstreeks geld overmaken aan de verkoper!

EDIT: bovendien is de kans dat ik niet akkoord ga erg klein omdat ik al zoveel weet over de auto, zoveel gezien heb, en een dik inspectierapport van 12 pagina's heb liggen. Ik heb hem alleen niet zelf gereden.
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: invoeren uit amerika???

Post by jvdwolde »

:hmmm: die grap heb ik meerdere malen gehoord van oplichters...ik betaal voor het transport, kan dan de auto bekijken en als het niks voor me is gaat hij weer terug.
Dan ben je dus je gestorte geld voor het vervoer kwijt, want die wagen komt nooit! :letop:

Ik hoop dat dat bij jou anders is, want het klinkt behoorlijk gelijk aan mijn ervaringen...
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Texas
Posts: 859
Joined: 29 Oct 2007, 04:37
Location: USA and Spain
Contact:

Re: invoeren uit amerika???

Post by Texas »

De auto is inmiddels via ons opgehaald en onderweg naar Nederland, dus het kan wel zo, maar dit geeft natuurlijk geen garantie in andere gevallen. Je moet zorgen voor een goed contact met de verkoper en soms is het puur een gevoels kwestie. We hebben op dit moment diverse Mopars staan en onderweg, dus het loont blijkbaar vaak nog de moeite ;)
USA2NED, het adres voor export uit Amerika!

http://www.usa2ned.com
http://www.usa2euro.com
User avatar
Texas
Posts: 859
Joined: 29 Oct 2007, 04:37
Location: USA and Spain
Contact:

Re: invoeren uit amerika???

Post by Texas »

Dickdale wrote:Het aantrekkelijke om een auto in te voeren, op te knappen en meteen door te verkopen is een stuk minder intressant geworden nadat de overheid de invoerbelasting heeft verhoogd van 6 naar 19%.
Ze hebben de BTW van 6% afgeschaft, invoer is hetzelfde gebleven ;)
USA2NED, het adres voor export uit Amerika!

http://www.usa2ned.com
http://www.usa2euro.com
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: invoeren uit amerika???

Post by Wilf »

Anyway kan je beter je auto in de VS laten opknappen (als je tenminste een betrouwbaar bedrijf vind die geen gaatjes-met-bondotroep vult) aangezien de lonen er lager liggen en de dollar gunstiger staat. Hiernaartoe en hier opknappen is geld door de plee trekken als je het niet doet voor de liefhebberij maar voor de handel :P

En ik denk dat er een beetje een bubble is ontstaan in die handel; mensen halen steeds vaker zelf wel hun project hiernaartoe ipv dat ze een overpricede roestbak bij een handelaar halen hier.
User avatar
Texas
Posts: 859
Joined: 29 Oct 2007, 04:37
Location: USA and Spain
Contact:

Re: invoeren uit amerika???

Post by Texas »

Wilf wrote:En ik denk dat er een beetje een bubble is ontstaan in die handel; mensen halen steeds vaker zelf wel hun project hiernaartoe ipv dat ze een overpricede roestbak bij een handelaar halen hier.
Klopt, nadeel is, we moeten steeds meer auto's de container induwen, voorheen reden ze nog :happy:
USA2NED, het adres voor export uit Amerika!

http://www.usa2ned.com
http://www.usa2euro.com
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: invoeren uit amerika???

Post by BigBlockMopar »

Dan wordt 't tijd voor een flinke kuil in je tuin zodat je daar de container in kan leggen en zo die projecthokken vanzelf naar binnen kan laten rijden/glijden... :D
User avatar
Road runner
Posts: 1039
Joined: 09 Jun 2007, 23:57
Location: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: invoeren uit amerika???

Post by Road runner »

tja, ach... Voor een beetje rijdende populaire Mopar betaal je al gauw de hoofdprijs. Niet rijdende exemplaren zijn aanzienlijk goedkoper. Aangezien de meeste muscle car fanaten een bigblock in hun dikke mopar willen kun je beter goedkopere auto's zonder suf 318 smallblock en bak kopen. Dat scheelt al vaak honderden of duizenden dollars in aanschaf. Die zijn als eerste verdiend. Ook de waarde van de auto's is lager en dus hoeft er bij invoer minder betaald te worden. Dus da's als tweede verdiend. Met het geld wat je vervolgens in de states uitgespaard hebt aan een rijdende semi (met 318) musclecar, kun je hier een lelijke boot zoals een of andere grote chrysler scoren voor weinig en het enige goeie doen wat je met zo'n hok kan en dat is het bigblock eruit slopen om in je mooie charger of andere muscle car te hangen.... :D
Je kan altijd nog met je poes in de Playboy....

- Sweetbird Member - http://www.sweetbird69.nl
User avatar
robbee
Posts: 425
Joined: 16 Nov 2007, 17:59
Location: Dordt

Re: invoeren uit amerika???

Post by robbee »

kun je hier een lelijke boot zoals een of andere grote chrysler scoren voor weinig en het enige goeie doen wat je met zo'n hok kan en dat is het bigblock eruit slopen om in je mooie charger of andere muscle car te hangen.... :D[/quote]



:lol: :lol: geweldig :good:
gr Rob
dodge coronet superbee
User avatar
Road runner
Posts: 1039
Joined: 09 Jun 2007, 23:57
Location: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: invoeren uit amerika???

Post by Road runner »

:hammer:
Je kan altijd nog met je poes in de Playboy....

- Sweetbird Member - http://www.sweetbird69.nl
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: invoeren uit amerika???

Post by jvdwolde »

:letop: Je bent een voorbeeld voor ons allemaal Ray!
Hoeveel grote Chryslers heb je ook al weer gesloopt om al je prachtige muscle cars van een big block te voorzien?
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: invoeren uit amerika???

Post by moparton »

jvdwolde wrote:je prachtige muscle cars van een big block te voorzien?
:lol:
User avatar
Road runner
Posts: 1039
Joined: 09 Jun 2007, 23:57
Location: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: invoeren uit amerika???

Post by Road runner »

jvdwolde wrote::letop: Je bent een voorbeeld voor ons allemaal Ray!
Hoeveel grote Chryslers heb je ook al weer gesloopt om al je prachtige muscle cars van een big block te voorzien?
In totaal 3 stuks. Hoezo ? Wil jij ook van zo'n hok af ? ... Wat was de oudijzer prijs ook al weer ? :D
Je kan altijd nog met je poes in de Playboy....

- Sweetbird Member - http://www.sweetbird69.nl
User avatar
Road runner
Posts: 1039
Joined: 09 Jun 2007, 23:57
Location: Kartonnen doos langs de kant van de weg, soms hier soms daar

Re: invoeren uit amerika???

Post by Road runner »

... Nee hoor geintje... Ik snap het wel, naar mate je ouder word veranderd ook je smaak en verwachting van een auto. Zo heb je waarschijnlijk meer behoefte aan betere stoelen vanwege dat wat zwakker wordende ruggetje, en ook wat meer andere handigheidjes voor oudere mensen zoals stuur en rembekrachtiging omdat die arm en beenspiertjes het allemaal wat zwaar krijgen de laatste tijd, en die airco is ook erg handig.... Van die opvliegers die je krijgt als je in de overgang bent kun je het lelijk benauwd krijgen, en met open ramen rijden is toch ook wat link. Al die tocht,... Je hebt zo een long ontsteking te pakken, en dat kan op hoge leeftijd wel eens fataal zijn. En laten we eerlijk zijn, die herrie uit de uitlaat van een beetje musclecar kan soms knap vervelend resoneren in je gehoor apparaat. Om nog maar te zwijgen over het snelle accelereren. Je hart kan er zomaar eens van overslaan. Nee opa, blijf jij maar lekker cruisen in je slee, dan halen wij de slijptol er wel doorheen als je rij ontzegging hebt gekregen omdat je 60 km/h hard genoeg vond op de rechterbaan. Heerlijk zo'n toupetje in een convertible.... Hahaha...

..ik bedoel er verder niets mee hoor... :letop:

:D
Je kan altijd nog met je poes in de Playboy....

- Sweetbird Member - http://www.sweetbird69.nl
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: invoeren uit amerika???

Post by BigBlockMopar »

Met zoveel duidelijke ervaring als in de post hierboven staat kan niemand meer mee in discussie gaan natuurlijk... :lol:
guus
Posts: 5
Joined: 10 Aug 2011, 09:42

Re: invoeren uit amerika???

Post by guus »

hey allemaal,

bedankt voor de reactie en info!
ik wist al dat ik voorzichtig moest zijn met invoeren en dat oplichters op de loer liggen, maar goed voor de rest nog voldoende info!

als ik het dus goed begrijp,
kan ik beter een auto hierheen halen zonder motor e.d als ik er zelf een grotere in wil leggen, scheelt invoer kosten,
is het verstandiger om te beginnen met een ''goedkopere'' auto een plymouth duster, een dodge demon of iets dergelijks
is het handig om een soort donor auto kopen

verder hoef ik er ook niet perse aan te verdienen, zolang de kosten er maar uit zijn, onderdelen, invoeren, huur garage e.d. en zelfs dat hoeft niet altijd (want het blijft hobby) maar het moet echt niet te veel gaan kosten!
een mooie cent verdienen is leuk maar is dus niet noodzakelijk!

Gr Guus
Post Reply