RDW

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
kustom
Posts: 456
Joined: 27 Apr 2009, 13:40

Re: RDW

Post by kustom »

Zit pas een nieuwe Tüv op de wagen, zal dus allemaal niet zo'n probleem zijn! :good:
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: RDW

Post by pieranja »

Mr. 900 wrote: :letop: Je originele koplampen zitten er nog in omdat het lichtbeeld daarvan voldoet aan de APK norm. Is je auto van DET na 01-01-1998 zul je koplampen moeten monteren met een E-keurmerk.
Ik moet binnenkort mijn Charger bij de RDW laten keuren. Daar zitten niet meer de originele koplampen in, maar after-market exemplaren. Ik sta op het punt een stel andere Hella koplampen erin te zetten waarvan het glaasje een E-keur heeft. Maar bovenstaand quote brengt mij in twijfel.

Lees ik het nu goed dat een E-keur niet vereist is voor een auto met DET na 01-01-1998 (dat lees ik wel goed denk ik)? Ofwel, ook al zitten er nu 'nieuwe' koplampen in, het maakt niet uit dat de glaasjes hiervan geen E-keur hebben?
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: RDW

Post by Sjak Brak »

pieranja wrote:Lees ik het nu goed dat een E-keur niet vereist is voor een auto met DET na 01-01-1998 (dat lees ik wel goed denk ik)? Ofwel, ook al zitten er nu 'nieuwe' koplampen in, het maakt niet uit dat de glaasjes hiervan geen E-keur hebben?
Mr. 900 wrote: :letop: Je originele koplampen zitten er nog in omdat het lichtbeeld daarvan voldoet aan de APK norm. Is je auto van DET na 01-01-1998 zul je koplampen moeten monteren met een E-keurmerk.
Los van keurmerk blabla, mijn ervaring is dat het lichtbeeld van die us-lampjes gewoon ruk is, en om nou te gaan krentenkakken voor die paar tientjes voor wat lampjes :foei: Het loont om je koplampen relais-gestuurd te maken (meer lichtsterkte) en gewoon goeie lampen te monteren. Hoef je niet bang te zijn voor het donker met je autootje :D
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: RDW

Post by pieranja »

Aan ruklicht hebben we niks.

Is het 'lichtbeeld' waar we het over hebben de resultante van de bulb + glas v/d koplamp?
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: RDW

Post by Mr. 900 »

pieranja wrote: Lees ik het nu goed dat een E-keur niet vereist is voor een auto met DET na 01-01-1998 (dat lees ik wel goed denk ik)? Ofwel, ook al zitten er nu 'nieuwe' koplampen in, het maakt niet uit dat de glaasjes hiervan geen E-keur hebben?
Nee dat lees je niet goed. DET na 1997 dan wel E-keur verplicht, DET voor 1998 alleen APK eisen.

Persoonlijk vind ik dat Sjak gelijk heeft. Mijn eigen auto's hebben ook allemaal H4 lampen met E-keur erin.
Ik heb een hekel aan slecht licht s'nachts.

Je Seal beam zou als die niet al te oud is best een acceptabel lichtbeeld volgens de APK eisen kunnen hebben, maar echt mooi licht geeft die troep niet. :sucks:
:letop: In de praktijk is 8 van de 10 seal beam koplampen afkeur op lichtbeeld bij de RDW!
Dus waarom het risico lopen van een herkeuring die weer 25,- euro kost? :hmmm:
Je kunt beter meteen investeren in fatsoenlijk licht, daar heb je zelf in het donker alleen maar plezier van. :yeah:
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: RDW

Post by pieranja »

Inderdaad, het is voor de DET i.p.v. na.

Even los van de vraag wat beter/veiliger licht geeft, voor DET 1997 zijn koplampen zonder E-keur toegestaan. Maar er bestaat een grote kans dat de RDW afkeurt op basis van het lichtbeeld, wat het gevolg is van die lullige seal beam koplampen. Kortom, je hebt dus toch nieuwe lampen nodig. Alles klar!
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: RDW

Post by Wilf »

Mr. 900 wrote:Er is een mogelijkheid om het identiteitsonderzoek voor de restauratie uit te laten voeren. Je voertuig moet dan wel nog compleet opgebouwd zijn en niet al in 1000 stukken uit elkaar geschroefd :foei:
Dit vooronderzoek kan op het keuringsstation worden uitgevoerd voor 45,- euro. Indien mogelijk kan ook meteen je VIN worden ingeslagen voor nog eens 45,- euro extra.
Dit betekent ook dat je geen lak schade meer oploopt bij een VIN inslag na de restauratie. De kosten zijn gelijk, vooraf of achteraf. :yeah:
Heel erg handig om te weten! Goed idee om de Chrysler alvast aan te melden dus. :good:
piet tel
Posts: 93
Joined: 16 Mar 2009, 20:58

Re: RDW

Post by piet tel »

hallo ik ben vorige week bij rdw geweest met mijn 69 er charger met een alaskas kenteken gewoon even voor keuren bij een garage en dan naar rdw
de auto word gewoon gekeurd nummer inslag en 270,25 dokken en je hebt gelijk 2 jaar apk en je hebt het kenteken
mvg piet
Dodgefever68
Posts: 740
Joined: 23 Jun 2007, 13:43
Location: stadskanaal
Contact:

Re: RDW

Post by Dodgefever68 »

klopt dat was mijn idee ook al
even ergens een voorkeuring te doen, kunnen ze hem gelijk ff uitlijnen, remmentest en lampen afstellen etc.
en dan naar de rdw :good:
Image
1968 Dodge Charger
1974 Plymouth Sport Suburban
1999 Dodge Cargo Van
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: RDW

Post by Sjak Brak »

Lampen kan je heel eenvoudig zelf afstellen :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: RDW

Post by pieranja »

De RDW jongens waren vandaag niet mals voor mijn Charger. Grondige inspectie (opzich prima hoor). Lampen niet goed afgesteld, armpje van de stuurinrichting los, teveel verschil in remdruk achter, en de 3'' flowmaster delta 40 serie (2 kamer) produceerde teveel geluid.

De eerste drie punten, prima. Nu verbaasd het mij wat dat er toch eisen aan het decibel-gehalte van de uitlaat wordt gesteld. Heeft er iemand een truc om het geluid te dempen? Mooiste zou een leensetje dempers zijn die een forumlid een dagje kwijt kan, maar ja ...... vind maar eens zoiets ;) .
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: RDW

Post by Sjak Brak »

pieranja wrote:de 3'' flowmaster delta 40 serie (2 kamer) produceerde teveel geluid.
Volgens welke norm te luid? Hoeveel decibel?

En hoe gemeten?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: RDW

Post by pieranja »

Sjak Brak wrote:Volgens welke norm te luid? Hoeveel decibel?

En hoe gemeten?
Tsja, hele goeie! Opeens stond er op het lijstje vermeld met rode inkt: 83dB + 3 dB. We hebben hem niks zien meten. Ik neem toch aan dat ze normaliter met een decibelmeter ergens gaan staan en een meting verrichten die voor een ieder zichtbaar is? En er is daarnaast niks gemeld voor wat betreft de norm die gehanteerd is.
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: RDW

Post by Sjak Brak »

Klinkt als ambtelijke willekeur. Misschien eens navragen bij het keurstation hoe/wat?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: RDW

Post by BigBlockMopar »

Of je nou nu die Flowmaster-troep eronder vandaan trapt of over 2 maanden als je ze zelf ook zat bent. Ik zou het lekker nu doen :D
Ik zou me meer zorgen maken over dat "losse stuur-armpje" ?!?
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: RDW

Post by pieranja »

Sjak Brak wrote:Klinkt als ambtelijke willekeur. Misschien eens navragen bij het keurstation hoe/wat?
Ja, dat ga ik ook maar eens even doen.
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: RDW

Post by pieranja »

BigBlockMopar wrote:Of je nou nu die Flowmaster-troep eronder vandaan trapt of over 2 maanden als je ze zelf ook zat bent. Ik zou het lekker nu doen :D
Ik zou me meer zorgen maken over dat "losse stuur-armpje" ?!?
Dat is nog wel recht-toe-recht-aan op te lossen, die dempers wat minder gemakkelijk. Ze zitten er nu eenmaal onder (bij de koop inbegrepen) en het ligt even niet in de planning om ze op zeer korte termijn te vervangen.

Ze maken wel een graf-herrie!
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: RDW

Post by jvdwolde »

Volgens mij mogen ze die auto niet afkeuren op geluids productie omdat ze niet "kunnen" meten, om het lawaai te meten moeten ze aan zo veel eisen voldoen, dat het eigenlijk niet eens haalbaar is :letop:

Hij moet alleen gasdicht zijn van voor tot achter.
Last edited by jvdwolde on 07 Mar 2012, 23:08, edited 1 time in total.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: RDW

Post by pieranja »

Ja, waar blijft de keurmeester!!
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: RDW

Post by Wilf »

BigBlockMopar wrote:Of je nou nu die Flowmaster-troep eronder vandaan trapt of over 2 maanden als je ze zelf ook zat bent. Ik zou het lekker nu doen :D
Ik zou me meer zorgen maken over dat "losse stuur-armpje" ?!?
Listen to a wise man speak :letop:

Of ga voor de mildere flowmaster-variant, zoals de 50. Je wordt letterlijk doof door met 40's zonder oordoppen te rijden. De lage dreun is funest voor je oren. Bij mij was de dreun op het hardst als ik 30 of 50 reed, dus in de bebouwde kom werd ik echt gek.

Verschil:

Flowmaster 40:


Flowmaster 50:


Zelfde auto dus goed te horen.

Mijn ex-ride met 40's, interieurgeluid:


Je hoort af en toe dat de microfoon van mijn recorder het er zwaar mee heeft, die lage resonerende frequenties.
Met elkaar praten wilde ook niet.

Om je uitlaatmetingsvraag te beantwoorden heb ik hier een link.
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: RDW

Post by jvdwolde »

Ik heb het probleem van resoneren opgelost door er (je raad het al) RESONATORS achter te plaatsen, klinkt ongeveer zo als je rijd..tenminste zo klinkt het bij mij, 440 met "heftigere" nokkenas, standaard uitlaat spruitstukken en dubbele uitlaat met ...ehh...THRUSH dempers van Pascal, en de resonators erachter.

Daarbij had ik het dak er af, en ik rij op lpg...



Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: RDW

Post by pieranja »

Zijn die resonators 'gewoon' verkrijgbaar? Het resoneert inderdaad aardig bij lage toeren.
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: RDW

Post by jvdwolde »

Die had ik bij Paul Kuppen gekocht..in Gemert.
Die zal ze wel gewoon hebben, je kan ze op 2 manieren monteren, gewoon even kijken wat voor jou het beste klinkt.
Ik dacht dat ze iets van 60 Eurie per stuk waren, wel goede kwaliteit, die gaan nooit meer af! :good:

Hier staan ook foto's van mijn resonators..

http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=8726
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Mr. 900
Posts: 222
Joined: 14 Aug 2009, 12:16

Re: RDW

Post by Mr. 900 »

pieranja wrote: Tsja, hele goeie! Opeens stond er op het lijstje vermeld met rode inkt: 83dB + 3 dB. We hebben hem niks zien meten. Ik neem toch aan dat ze normaliter met een decibelmeter ergens gaan staan en een meting verrichten die voor een ieder zichtbaar is? En er is daarnaast niks gemeld voor wat betreft de norm die gehanteerd is.
:letop: Zoals al eerder in dit topic uitgelegd wordt er verschil gemaakt in de zwaarte van de technische eisen. De DET (datum eerste toelating) is hierin bepalend. Ligt de DET voor 1998 heb je te maken met de technische eisen op basis van de permanente eisen.
De permanenten eisen zijn b.v. terug te vinden in het APK boek.
Hierin staan alle permanente eisen per artikel opgenoemd.
In de kolom achter de eisen staat de wijze van keuren.

Als je nu gaat kijken bij geluid en milieu (artikel 5.2.11) zie je bij de wijze van keuren staan:
Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport. :hmmm:
Wat er dus eigenlijk staat is dat alleen tijdens een APK keuring er geen eisen aan het geluidsniveau worden gesteld. :?
Bij alle andere keuringen en controles worden er dus WEL eisen gesteld. :ohja:

Pieranja is met zijn 1968 charger voor de afgifte van een kentekenbewijs bij de RDW geweest.
Zijn auto wordt volgens de toelatingseisen beoordeeld, welke voor een 68'er gelijk zijn gesteld aan de permanente eisen.
Omdat hij echter voor een Nederlands kentekenbewijs naar de RDW komt, zijn alle permanente eisen waarbij staat dat er tijdens de APK niet naar gekeken wordt voor hem WEL van toepassing. :(

Nu zul je zeggen, maar ik krijg toch ook een APK rapport. :?
Het APK rapport krijg je er als bonus / service bij omdat je voertuig volgens meer eisen als alleen de APK eisen is getoetst en goedgekeurd. :yeah:

Nu de eisen. wat zijn die dan? :gaap

Als je voertuig een typegoedkeuring heeft dan is het maximale geluidsniveau vermeld in de typegoedkeuring.
Hier wordt onderscheid gemaakt in een statische en een dynamische meting. Voor beide metingen staan er bepaalde waarden vermeld.

De dynamische meting, de naam zegt het al, wordt rijdend bepaald. Dit kan alleen op het test centrum in Lelystad (TCL).
Deze meting kan b.v. nodig zijn als er wijzigingen aan de motor, aandrijving, uitlaatsysteem gedaan zijn.

De statische meting kan op een keuringsstation van de RDW worden uitgevoerd.
Aan de uitvoering van deze meting zijn bepaalde eisen gesteld.
In deze eisen is het meetvlak, omgevingsgeluid, windsnelheid, weer, aantal metingen enz. beschreven.
Ik ken de eisen niet helemaal uit mijn hoofd :oops:
In het kort (en uit het hoofd), wordt de meting buiten uitgevoerd in een vlak van 10 bij 20 meter terwijl het niet, of niet hard regent en het minder als X m/s2 waait. In het vlak bevind zich alleen de keurmeester, de apparatuur en het voertuig.

Zoals al eerder gezegd staat het statische geluidsniveau vermeld in de typegoedkeuring.
hier mag je 3 dB(A) bij optellen ter compensatie voor de slijtage van de uitlaatdempers bij een gebruikt voertuig.

Als je voertuig geen typegoedkeuring heeft, of in de typegoedkeuring is niets vermeld over het geluidniveau, dan is er voor een personenauto met een motor met elektrische ontsteking bepaald dat deze niet meer geluid mag produceren dan 95dB(A) bij 3500 omw/s.
Deze waarde is de maximale waarde! :cry:

Even terug naar Pieranja.
Op het afkeurrapport staat 83 dB(A) + 3.
De 83 dB(A) + 3 duidt op een typegoedkeuring.
Als het goed is staat er ook een toerental bij waarbij gemeten moet worden, anders weet je nog niets. :hmmm:

Ik twijfel echter of er een typegoedkeuring bestaat voor een 1968 charger, zou ik moeten uitzoeken.
Als er geen typegoedkeuring bestaat is de eis dus niet 83 + 3, maar 95 dB(A) bij 3500 omw/s.

Dat scheelt nogal! De geluidssterkte neemt immers kwadratisch toe bij 1 dB(A) stijging.

Dus Pieranja, zoek eerst uit of er een typegoedkeuring aan jouw voertuig is gehangen.
Zo ja, vraag deze ter inzage en zoek naar het max. statische geluidsniveau en het bijbehorende toerental.
Zo nee, vraag de keurmeester waar het zwart op wit beschreven staat dat de door hem genoemde 83 +3 dB(A) juist is.

Succes bij de herkeuring...... :good:
Last edited by Mr. 900 on 23 Apr 2012, 21:36, edited 2 times in total.
User avatar
pieranja
Posts: 334
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: RDW

Post by pieranja »

Hartelijk dank voor deze uitgebreide toelichting en heldere relaas.

Vandaag ben ik voor een controle keuring geweest, en die is gelukt. Als tussenoplossing voor het geluidsniveau hebben we een plaatje met 3 gaatjes tussen de demper en header geplaatst om het geluid wat te dempen. Het was de meest recht-toe-recht-aan oplossing die voldeed. Er werd op het keuringsstation verder geen geluidsmeting verricht, kennelijk geloofde men het wel. Of werden we gematst, omdat we al 2 uur zaten te wachten terwijl we een afspraak hadden gemaakt ....

Het zou natuurlijk wel vervelend zijn voor iedereen die in de toekomst gaat keuren, als bij het type Charger 1968 een geluidsniveau van 83dBA in de boeken staat. 95 dBA lijkt me realistischer eerlijk gezegd.
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968
Post Reply