dodge b200 stotteren op lpg

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
devrimds
Posts: 12
Joined: 08 Feb 2011, 19:43

dodge b200 stotteren op lpg

Post by devrimds »

Goeden avond dames en heren ik zit met het volgende probleem. Ik ben al weken bezig om mijn dodgeb200 uit 75 met naar zeggen een 5.9v8 goed aan het lopen te krijgen op lpg. Op benzine loopt hij redelijk tot goed. Ik heb het volgende probleem. De auto rijd en start prima op lpg alleen vaak ( ja niet altijd) na een stuk rijden begint hij tijdens manoevreren in te houden en stotteren vreemd genoeg vooral in de achteruit. Ik heb echt vanalles geprobeerd maar krijg het er niet af. Ik heb inmiddels de bougies de kabels de verdamper al vervangen. Ook de kachel heb ik tijdelijk tussen het koelsysteem weggehaald om de verdamper optimale doorstroming te geven. Ontsteking staat goed afgesteld en het co staat ook goed tenminste naar mijn mening : co stationair ca 4 en op toeren ca1.5-2 toerental op 900rpm ontstekingshoek 15gr electrodeafstand 0.65. Ik kom er gewoon niet meer uit heb echt vanalles geprobeerd hoop dat jullie mij verder kunnen helpen

gr dave
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by Sjak Brak »

ECU goed?

Rotor/verdelerkap fris?

Vacuumlek/valse lucht?

Luchtfilter nog fris?

Stationair CO van 4 is trouwens onnodig hoog, kan zijn dat ie (mede) daardoor ook minder lekker loopt.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by EDWIN »

Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
devrimds
Posts: 12
Joined: 08 Feb 2011, 19:43

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by devrimds »

rotor en verdeler zijn goed
luchtfilter is nieuw
wat bedoel je met de ecu ? hij is wel van 1975
wat voor co adviseer jij?

moet er wel bij zeggen dat ik de indruk heb dat hij tijdens het stotteren niet op alle cilinders loopt.
Ook zit er geen mixer op het gas zit zo in de carb geboord (omvl verdamper) ja ik weet dat dat niet chique is maar hij loopt ook soms ook gewoon prima. En nogmaals hij houd vooral in bbij achteruitrijden
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by Andy »

Ligt je LPG tank onder de goede hoek gemonteerd? Bij mijn Impala had ik het deksel (met de afsluiters ed) te ver naar boven gedraaid, wanneer ik er een bocht mee maakte of achteruit reed viel de motor uit.
Daarbij was de tank al "leeg" wanneer hij nog half vol zat.
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by Sjak Brak »

ECU = ontstekingsmodule, die zat er in 75 ook al op. Dat ding met zon 5-polige stekker.

Verder ook je ballast resistor, dat witte weerstandsblokje. Die dingen gaan vroeg of laat kroket.

Voor de CO is er geen vaste waarde waar je op moet mikken, iedere wagen reageert weer anders. Maar zou eerst de andere dingen proberen uit te sluiten (vacuumlek / valse lucht, ECU, ...)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by BigBlockMopar »

Te weinig spanning op de ontsteking/bobine, evt. door hoge weerstand in bekabeling of te sterke ballast-weerstand.
Gammel gemonteerde mixer op de motor.
devrimds
Posts: 12
Joined: 08 Feb 2011, 19:43

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by devrimds »

mixer zit er niet op het is zo in de carb geboort ja ik weet dat het gepruts is maar het is ook wel eens goed. En wat betreft de hoek van de tank, neem aan dat er een pijp inzit die het gas van onderen aanvoerd. onsteking lijkt mij goed omdat alles goed reageerd alleen somss met rangeren dus niet voor de rest prima. Ook op valse lucht zal hij altijd moeten reageren lijkt mij
devrimds
Posts: 12
Joined: 08 Feb 2011, 19:43

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by devrimds »

ik heb de witte resistor gechecked het porselein is helemaal gebroken ook zaten de stekkers redelijk los. Hij heeft nog wel een weerstand van 1.2 ohm en bij de bobine zit ook nog een soort van weerstand een zwarte over de massa. en wat voor spanningen moet ik v erwachten op de bobine ? de resistor word nu overigens wel bloedheet
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by BigBlockMopar »

Met lopende motor, op de bobine tussen de 7 en 9 volt.
Laat als test ook iemand de transmissie in Drive en Reverse zetten. Meet in beide standen het voltage.
Desnoods ook eens testen met de koplampen aan.
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by jvdwolde »

devrimds wrote:en bij de bobine zit ook nog een soort van weerstand een zwarte over de massa.
Dat is waarschijnlijk je condensator (tegen motorstoring over je radio)
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by Sjak Brak »

devrimds wrote:ik heb de witte resistor gechecked het porselein is helemaal gebroken ook zaten de stekkers redelijk los.
Wegflikkeren dat ding, kan goed zijn dat dit onder het rijden met trillingen e.d. geouwehoer geeft / gaat geven. Nieuwe op zetten.

Trouwens, een B200 heerscht forsch, heb je ook foto's van de auto :OO:
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
devrimds
Posts: 12
Joined: 08 Feb 2011, 19:43

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by devrimds »

fotos zal ik plaatsen. Ten eerste alvast bedankt voor het meedenken. De puzzelstukjes vallen langzaam op hun plaats. Wat mij opviel is dat hij het vooral deed op het moment dat ik bij mijn vriendin arriveerde. Ik dacht goh andere vriendin zoeken maargoed dat vond ik ook wel weer erg jammer. Op een gegeven moment dacht ik dat het te maken had met de kachel want bij warm weer deed hij het beter en dan had ik de kachel niet aan. dus geexpirimenteerd met de kachel slangen omgedraaid etc. Van de week maar de kachel helemaal geelimineerd en geen resultaat. Toen zei een collega doe de electrode afstand eens iets groter (jah het was tegen mijn gevoel in maar omdat ik weinig verstand heb van gas toch geprobeerd en ja hoor een groot drama hij kwam helemaal niet fatsoenlijk meer vooruit en savonds was het echt een ramp. En jah daar komt ie SAVONDS dus kouder buiten kachel ventilator aan LAMPEN aan en bij achteruitrijden ook nog de achteruitrijlampen aan. Vandaag gesimuleerd en het werd met ingeschakelde verbruikers aanzienlijk slechter. Dus gemeten en met verbruikers heel krap 7 volt maar bij koude motor en koude ballast resistor. Omdat het porselein bijna helemaal weg is kan ik me voorstellen dat de weerstand de warmte slecht kwijt kan en hoe warmer hoe meer weerstand dus dan nog minter spanning op de bobine. Nu de ballast resistor ff overbrugd en het lijkt goed te zinn maar dat moet ik nog even een paar dagen aankijken heb het vaker gedacht maar nu lijkt de oplossing nabij. Volgende vraag waar kan ik het beste en zo snel mogelijk een resistor bemachtigen? of is het verstandig om een bobine te kopen met resistor erin de bobine is ook wel redelijk oud lijkt me

vrgr dave
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by jvdwolde »

Die weerstand kan je overal wel krijgen, kijk bij de sponsors :good:
Lukt het helemaal niet dan heb ik er nog wel een paar liggen.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by Sjak Brak »

Bobine is verder niks bijzonders, je zou m kunnen vervangen door een 12 volt bobine, ben je ook van die weerstand af.

Na het lezen van de nieuwe details: laadt je dynamo nog voldoende bij?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
devrimds
Posts: 12
Joined: 08 Feb 2011, 19:43

Re: dodge b200 stotteren op lpg

Post by devrimds »

Goedendag, ik heb nu enkele weken proefgereden met de bus en behalve dat de startmotor nu defect is loopt hij weer perfect. Dus uiteindelijk was het de ballast resistor. die is vervangen en het is nu echt weer super! iedereeen bedankt voor het meedenken!!!
Post Reply