/6 identificeren

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

/6 identificeren

Post by Wilf »

Hoe kan je er achter komen hoeveel CUI je /6 is..? Ik heb al gezocht naar nummers maar nog niet gevonden...
chrysler'69
Posts: 46
Joined: 08 Jun 2007, 22:48
Location: Soestdijk

Re: /6 identificeren

Post by chrysler'69 »

Wat ik weet (denk te weten) is dat 2800cc 170CUI is........en 3700cc is 225 CUI :hmmm:

Iedergeval staat in je kenteken je aantal CC's of bij de kenteken check op http://www.rdw.nl als het goed is... :roll:

Je hebt iedergeval 225 of 170 in je Valiant...... ;)
Dikke achtervolging van 10min. met precies mijn type Mopar:
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: /6 identificeren

Post by Wilf »

Ik heb het over het motorblok, niet kenteken en dat soort onbetrouwbare informatie. Het blok is er later ingelepeld en wat ik er van weet is het een 198, dat wil ik echter zeker weten.
User avatar
Caferacer
Posts: 355
Joined: 08 Jun 2007, 13:47
Location: Den Helder.

Re: /6 identificeren

Post by Caferacer »

Wilf wrote:Ik heb het over het motorblok, niet kenteken en dat soort onbetrouwbare informatie. Het blok is er later ingelepeld en wat ik er van weet is het een 198, dat wil ik echter zeker weten.
Hee wilf ga je nog in op t Duitse aanbod??? engine swap???
Plymouth Duster,1972.{383/727/8 3/4 etc...}
Honda vtr sp 1....oh wacht kheb er 2 :good:

Beter rijk te leven dan rijk te sterven!!!.
User avatar
moparfrd
Posts: 854
Joined: 09 Jun 2007, 07:15
Location: Ridderkerk

Re: /6 identificeren

Post by moparfrd »

Kijk hier ff, beetje naar benden scrollen en huiverrrrrrrrrr :D

Fred.


http://www.imperialclub.com/Repair/Engi ... cation.htm
Dodge D100 Sweptline ( Utiline ) "71 HEMI powerd Dodge Dakota V8 5spd "88"


Duc M900S4

Puppy-Power.
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: /6 identificeren

Post by Wilf »

Caferacer wrote:Hee wilf ga je nog in op t Duitse aanbod??? engine swap???
Zit er over na te denken (moet het wel een 198 zijn) :D


@ Fred: Slik... :?

Volgens mij stond er wel een 2-iets nummer op, dus helaas geen 198 :(
chrysler'69
Posts: 46
Joined: 08 Jun 2007, 22:48
Location: Soestdijk

Re: /6 identificeren

Post by chrysler'69 »

moparfrd wrote:Kijk hier ff, beetje naar benden scrollen en huiverrrrrrrrrr :D

Fred.


http://www.imperialclub.com/Repair/Engi ... cation.htm
Kijk dat is info...... ;) kenteken kan inderdaad wat vaag zijn qua info Wilf............. :oops:
Dikke achtervolging van 10min. met precies mijn type Mopar:
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: /6 identificeren

Post by Wilf »

Shit, net gekeken en helaas....

2806830-3 :(
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: /6 identificeren

Post by TheDeputy »

Wat is er zo speciaal aan een 198? En waarom wil je die dan zo graag?

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
7T Cuda
Posts: 1208
Joined: 30 May 2007, 00:02
Location: Brandwijk

Re: /6 identificeren

Post by 7T Cuda »

Er liep in Datteln een duitser en die wilde de motor uit Wilfs valiantje wel hebben als het een 198c.i. was. Hij zocht 198c.i. drijfstangen voor zijn slant-six turbo project. Ik weet niet meer precies waarom, maar ik dacht dat je 198 drijfstangen nodig hebt als je een 225 wilt stroken ofzo.
Daarom wilde die duitser Wilfs 198 wel ruilen voor een 225. Toch Wilf? Of heb ik dat verkeerd begrepen? (Ik spreek uberhaupt geen duits...) :D
Kurt.

'56 Belvedere 'Gasser' 440ci
'70 Barracuda 360ci
'71 Town&Country 400ci
'76 W200 318ci 2x
User avatar
Caferacer
Posts: 355
Joined: 08 Jun 2007, 13:47
Location: Den Helder.

Re: /6 identificeren

Post by Caferacer »

7T Cuda wrote: (Ik spreek uberhaupt geen duits...) :D

Mmm Groosses bier verstond je wel heul snel.... :yeah: ...

Filmpie van Datteln is leuk geworden komt tztz wel je kant op Kurt...
Plymouth Duster,1972.{383/727/8 3/4 etc...}
Honda vtr sp 1....oh wacht kheb er 2 :good:

Beter rijk te leven dan rijk te sterven!!!.
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: /6 identificeren

Post by Wilf »

Je verhaal klopt als een bus, Kurt! :good: Hij was dus bereid om kostenlos (da's Duits voor gratis) een vers 225je in mijn auto te bouwen mits ik een 198 onder de kap had :OO:

Het is overigens een superaardige gozer, ik heb nog e-mail contact met hem. Hij heeft een aantal zeer leuke A-bodies (gehad).
User avatar
PostMan
Posts: 1474
Joined: 09 Jun 2007, 20:35
Location: Gemert
Contact:

Re: /6 identificeren

Post by PostMan »

Hey Wilf,
Lijkt me wel een goeie deal zeg. Misschien kun je dan zonder nat wegdek en zonder hulp van derden zomaar vanzelf een BrandAus maken! :OO:
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Image
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: /6 identificeren

Post by Wilf »

Nee daar heb ik toch echt een 273 voor nodig, iemand nog mijn 225 kostenlos swappen voor een 273? :D
Lennard
Posts: 441
Joined: 08 Jun 2007, 13:13

Re: /6 identificeren

Post by Lennard »

heb je die andere duitser oopk al gemaild met al die onderdelen ?
misschien heeft hij nog wel een 273 :P

Groeten Lennard
User avatar
mopar_Jo
Posts: 173
Joined: 15 Jun 2007, 19:14
Location: Heiloo

Re: /6 identificeren

Post by mopar_Jo »

Hey Wilfred,

Er zit 100% zeker een 198 ci in je 65-er, staat gewoon op dat randje van het blok naast de dynamo, maar misschien door de nieuwe koppakking niet goed te zien. Hij is van (mopar) Ton uit Nijmegen geweest.
Ik heb 'm er zelf ingelepeld en dit eerst gecheckt voor de kop te monteren.

succes
Plymouth Valiant Convertible V8 Signet 1965
Plymouth Valiant V200 1964 4drs
Chrysler Le Baron convertible T1 1988
Ford MUTT M151A1 1969
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: /6 identificeren

Post by Wilf »

Wordt de 198 cui dan bepaald door de kop of door het onderblok? Want het onderblok heeft dus nummers die zeggen dat het een 225 is...
valiant signet
Posts: 4
Joined: 04 Aug 2007, 20:52

Re: /6 identificeren

Post by valiant signet »

http://www.slantsix.org/articles/articles.htm
misschien ken je hem al maar op deze site verschillende artikels over /6
User avatar
mopar_Jo
Posts: 173
Joined: 15 Jun 2007, 19:14
Location: Heiloo

Re: /6 identificeren

Post by mopar_Jo »

Wilf wrote:Wordt de 198 cui dan bepaald door de kop of door het onderblok? Want het onderblok heeft dus nummers die zeggen dat het een 225 is...
:hmmm: 225? waar staan die nummers dan? Ik bedoel kleine ingeslagen nummers op het randje naast de dynamo op het vlakke blote stuk van het bovenblok, hier is de scheiding van blok en kop ( randje wat uitsteekt 5 x 50 mm en altijd vies door olie en stof)
Daar staat een lange code welke begint met "198" .
198 ci wordt bepaald door onderblok, maar deze is hetzelfde als de 225, alleen een kortere slag krukas etc.
Alle koppen zijn uitwisselbaar tot 1981 o.i.d.

hoop dat het duidelijk wordt, fotootje eventueel? De nummers in het gietijzer van enkele cm's groot hebben niets met de inhoud te maken.
Plymouth Valiant Convertible V8 Signet 1965
Plymouth Valiant V200 1964 4drs
Chrysler Le Baron convertible T1 1988
Ford MUTT M151A1 1969
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: /6 identificeren

Post by Wilf »

Volgens de site van Moparfrd wel...
sixbanger
Posts: 3
Joined: 02 Aug 2007, 20:09

Re: /6 identificeren

Post by sixbanger »

Hi folks,
198ci connecting rods are longer than 225 rods, so I can fit a shorter lighter forged piston from modern cars with similar bore size in the 225. This is cheaper than custom pistons and also gives superiour rod-stroke ratio with strong lightweight pistons. A stock forged crank 225 shortblock will take 300hp, but I´d like to push limits like this guy:

http://koti.mbnet.fi/trc/

Six kicks :-)
Chris
User avatar
mopar_Jo
Posts: 173
Joined: 15 Jun 2007, 19:14
Location: Heiloo

Re: /6 identificeren

Post by mopar_Jo »

Dat lijstje op de link van Fred lijkt me niet helemaal juist, als ze daar al een 198 ci met 1965 er achter zetten, terwijl de 198 ci
pas in 1970 geleverd werd als vervanging van de 170 ci, klopt er iets niet.
Verder zat er origineel een 170 ci motor in jouw Valiant, die is na 1978 vervangen door een 225 uit dat jaar of jonger (de kop hiervan zit nu op jou 198 ci, je hebt geen "sparkplug tubes" daardoor). Dit blok is toen ontploft, waarschijnlijk door een vorige eigenaar zonder olie te laten lopen al opweg naar de dood. Draadje van de oliedruk schakelaar was afgebroken toen Alan 'm kocht, toch nog 5000 km kunnen rijden. Toen het onderblok van een 198 erin gehangen met de kop van de 225 die nog in perfecte staat was (is) (Ton verkocht het blok met losse roestige kop), compressie op alle cilinders was vlak voor je 'm kocht nog 10 bar!

Na het inbouwen van de "nieuwe" motor merkten we het verschil in vermogen wel (zo'n 20 pk), was iets trager geworden.

Dit is alles wat ik ervan weet, verder kan ik je niet helpen, succes ermee
Plymouth Valiant Convertible V8 Signet 1965
Plymouth Valiant V200 1964 4drs
Chrysler Le Baron convertible T1 1988
Ford MUTT M151A1 1969
User avatar
66 Fish
Posts: 35
Joined: 19 Jun 2007, 11:21
Location: Den Haag

Re: /6 identificeren

Post by 66 Fish »

Er gebeurt van alles als ik op vakantie ben zeg...

Als ex eigenaar van de auto kan ik het verhaal niet completer maken dan Jo doet. Wel weet in dat het 198 en wat andere nummers er lomp/scheef ingeslagen zijn wat de leesbaarheid niet bevorderd.

Wilf, je mag mij ook gewoon bellen hoor.

Over het stroken verhaal. Ik heb gelezen dat de 198 cui blok nokken as scherper is dan die in het 225 cui blok. Hierdoor zou de 225 agressiever worden. Aangezien het rete duur is om een nokkenas te laten maken is een totaal 198 cui blok donor een goedkopere optie.
Het rare wel is dat je op internet altijd tegenstrijdigheden tegenkomt, er zijn ook gevallen waar ze de 225 nokkenas in een 198 blok zetten. (Ik denk dat ze het doorelkaar halen, Sorry, geen bronvermelding omdat ik dat ooit tegenkwam tijdens surfen.)


Gr Alan
Super Sixed Slant Six
Post Reply