afstellen electrische ontsteking

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
CHARGER 73
Posts: 9
Joined: 09 Jun 2007, 15:57

afstellen electrische ontsteking

Post by CHARGER 73 »

hoe kan ik het beste en het makelijkst electronische ontsteking afstellen ben momenteel ontzettend aan het kloten om het goed te krijgen :oops:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: afstellen electrische ontsteking

Post by Sjak Brak »

Wat wil je afgesteld krijgen? Electrode-afstand van de bougie? Tijdstip + curve? Welk merk/type ontsteking?

Voorontsteking is t makkelijkst met een goede lamp.

Curve met een setje veertjes voor de betreffende verdeler.

Electrode-afstand met daarvoor bestemde gappers.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
CHARGER 73
Posts: 9
Joined: 09 Jun 2007, 15:57

Re: afstellen electrische ontsteking

Post by CHARGER 73 »

het gaat om het tijdstip,het gaat hier om een standard onsteking op een 400 blok,de onsteking is er uit geweest en ben vergeten hem te merken vandaar
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: afstellen electrische ontsteking

Post by JWtje »

Initial timing(geen vacuum aansluiten) rond de 14 voor TDC
Total timing(met vacuum en 3000+rpm) maximaal 37 graden voor TDC

Houd in de gaten dat bij oude stroomverdelers er vaak geen ruk meer klopt van de vervroegingscurve. Heb ze wel eens gezien met meer dan 50 graden vervroeging.

Dat vindt ie niet fijn.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: afstellen electrische ontsteking

Post by Sjak Brak »

Dat geldt alleen voor benzine. Op LPG paar graadjes meer voorontsteking, iets minder totale timing en totale mechanische vervroeging al bij 2-2500rpm
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
newport400franky
Posts: 114
Joined: 21 Sep 2008, 21:48
Location: venlo

Re: afstellen electrische ontsteking

Post by newport400franky »

vraagje

als mijn totale timing niet klopt bij het afstellen van de ontsteking ( 400 ci )dus +vacuum+3000 rpm =meer
dan 37 graden, (+-50-55 )kan ik dit dan beinvloeden met een ander setje veertjes in de ontsteking? ( is wel nieuwe )
of is mijn nieuwe verdeler gewoon ruk? :x

frank
Where the hell are all the c-body parts?
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: afstellen electrische ontsteking

Post by Sjak Brak »

Controleer eerst je curve met afgedopte vacuumvervroeger. Noteer bij een aantal toerentallen hoeveel vervroeging je erbij krijgt.

Als je totale vervroeging te hoog is kan je ook beginnen met minder voorontsteking.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
newport400franky
Posts: 114
Joined: 21 Sep 2008, 21:48
Location: venlo

Re: afstellen electrische ontsteking

Post by newport400franky »

als ik m minder voorontsteking geef loopt ie slechter, totale vervroeging blijft te veel 50-60 graden
Where the hell are all the c-body parts?
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: afstellen electrische ontsteking

Post by Sjak Brak »

Met afgedopte vacuumvervroeger moet je max 30-38 graden hebben, beetje afhankelijk van brandstof (benzine of LPG).

De vacuumvervroeger, als die nog goed werkt, gooit er nog wat bij onder lage motorbelasting.

Een vacuumvervroeger is ook los te koop, als de verdeler voor de rest nog goed is scheelt dat weer in de kosten.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

Re: afstellen electrische ontsteking

Post by charger 73 se »

CHARGER 73 wrote:het gaat om het tijdstip,het gaat hier om een standard onsteking op een 400 blok,de onsteking is er uit geweest en ben vergeten hem te merken vandaar
cilinder 1 op eind compressie slag zetten , dat komt je merkteken op poelie overeen met 0 graden dat zet je hem iest voor de 0 graden op 8 graden ergens. dan je roror naar de kabel van cilinder 1 zetten. en je nokjes van je impuls gever tegenover elkaar. en dan kun je je ontstekingsvolgorde aanhouden maar die zal kloppen als je de kabels niet losgehaald heb. dan moet hij lopen.

daarna het bovenstaande verhaal om hem af te stellen
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: afstellen electrische ontsteking

Post by TheDeputy »

@newport400franky.

Het kan zijn dat je mechanische vervroeging blijft hangen. Een paar druppels olie in het asje waar de rotor op zit kan dit misschien verhelpen.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Partsstore
Posts: 640
Joined: 04 Jul 2007, 11:26

Re: afstellen electrische ontsteking

Post by Partsstore »

newport400franky wrote:vraagje

als mijn totale timing niet klopt bij het afstellen van de ontsteking ( 400 ci )dus +vacuum+3000 rpm =meer
dan 37 graden, (+-50-55 )kan ik dit dan beinvloeden met een ander setje veertjes in de ontsteking? ( is wel nieuwe )
of is mijn nieuwe verdeler gewoon ruk? :x

frank
Beste Frank,

Je motor loopt nog redelijk met die 50 graden voorontsteking blijkbaar.
Haal je vacuum er af. Zet de ontsteking zo dat hij bij volledige centrifugale vervroeging ongeveer op 38-40 graden staat.
Sluit vervolgens je vacuum aan op de constante vacuum. Dus niet die aan de zijkant van de carburateur maar op dezelfde poort als je rembekrachtiger.
Kijk dan eens hoe hij loopt.
Als dat niet lukt moet je me maar even bellen of mailen.
www.PartsStore.eu
Less Bullshit, More Horsepower

06-19856511 - info@partsstore.eu
Skype: Partsstore
Post Reply