400ci is aan een revisie toe.

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
CHGR73
Posts: 39
Joined: 10 Jun 2007, 22:01
Location: Lutjewinkel

400ci is aan een revisie toe.

Post by CHGR73 »

Mijn motor heeft het na 36 jaar opgegeven het is al weer ff terug maar onder weg naar muiden op de A7 ff een sprintje trekken begon de auto te trillen en begonnen er smederij geluiden uit het voor onder te klinken. :hammer:
Terug op Z'n hok de boel los gehaald en het lager van de drijfstang en krukas van de derde cylinder was totaal weg gesleten en de krukas en drijfstang zijn ook beschadigd. :sucks:
Nou was het al de bedoeling om de motor aan tepakken maar het komt toch nooit uit maar nu moet het dus wil ik van de zomer weer rijden. :yeah:
En nu is de keus ik maak er een 451 van of hou hem gewoon standaard 400ci.
Aangezien ik er nu een forged krukas in wil kan het dan net zo goed een 440 krukas worden.
Nu is de vraag is het veel duurder om er een 451 van te maken volgens mij valt het wel mee maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Of zijn er nog andere mogelijk heden?
Het moet een motor worden voor hoofdzakelijk de straat maar mag best wel vermogen hebben ben op het luie gedrag van deze smok motor inmiddels wel uitgekeken.
1973 Dodge Charger SE Flinstone :D
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by jvdwolde »

Hey Ricardo!
Kloten, ik weet hoe het voelt... :boos:

Is het niet goedkoper om er ineens een ander blok in te mikken? jouw blok is zo misschien nog wel wat waard? en je bent gelijk klaar ook..ik zag laatst ergens op het forum nog een kant en klaar blok voor redelijk geld..goede pk's en helemaal gereviseerd, je bent zo 3000 kwijt als je het zelf doet, als jet het láát doen komt er nog wel1000 bij heb ik me laten vertellen.. :hmmm:

Ik zou dat liever doen, maar ik ben wat lui...en Cheap werd mij vandaag verteld door een Canadees.. :lol:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
CHGR73
Posts: 39
Joined: 10 Jun 2007, 22:01
Location: Lutjewinkel

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by CHGR73 »

Hey Jack,
Tja moest een keer gebeuren denk ik dan maar.
Heb er wel aan gedacht om een complete motor uit de usa te halen maar je weet dan ook niet echt wat je koopt en ik wil het nu eigenlijk gelijk maar goed doen maar het is zeker een optie je weet nooit wat je tegen komt hier of daar.
En ik heb nog ff de tijd.
Sinds waneer zit jij met canadesen te kofie leuten? :lol:
1973 Dodge Charger SE Flinstone :D
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by Sjak Brak »

Een 400 is zeker de moeite om te reviseren, grootste boring in een BB.

Als je toch geld gaat uitgeven aan een krukas, dan kan je net zo goed een krukas met langere slag nemen want dat maakt voor de kosten nauwelijks wat uit.

Kijk bv maar eens op http://www.440source.com/strokerkits.htm
Pascal levert dit spul ook tegen goede prijzen.

Daarnaast kan je kiezen of je een redelijk stock nokkenas houdt met stock koppen, of dat je hier ook wat wilder gaat.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by jvdwolde »

CHGR73 wrote:Hey Jack,
Tja moest een keer gebeuren denk ik dan maar.
Heb er wel aan gedacht om een complete motor uit de usa te halen maar je weet dan ook niet echt wat je koopt en ik wil het nu eigenlijk gelijk maar goed doen maar het is zeker een optie je weet nooit wat je tegen komt hier of daar.
En ik heb nog ff de tijd.
Sinds waneer zit jij met canadesen te kofie leuten? :lol:
Sinds ik daar onderdelen koop...en soms (bijna) auto's... :happy:
Ik weet wel een site in Amerika waar je voor 2100 Dollar of zo een gereviseerd 440blok incl. koppen, zuigers, krukas enz koopt..gooi hem op een pallet en JWtje brengt hem hier naar NL voor 200 Euro...bouw de rest er even op en gáááán....

Hier is een linkje..

http://market.autopartsfair.com/chrysle ... 440lb.html

Het kost dus 1600 + 600 omdat je geen oud onderblok inleverd..

2,200.00 USD

=

1,463.94 EUR probeer daar maar eens een blok voor te reviseren! je kunt ook je eigen cam enz. kiezen als je dat wilt dacht ik.. :yeah:
Last edited by jvdwolde on 22 Oct 2009, 23:05, edited 1 time in total.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by BigBlockMopar »

Een 400 motor 'standaard' reviseren is zonde van je geld.
Met een stroker kit heb je alles nieuw in je motor en hij is daarbij nog groter geworden ook. No-brainer lijkt me :)
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by charger 73 se »

ja ik zou er ook een 470 of een 500 van maken :yeah: alleen dan moet je de rest ook gelijk aanpakken : heads, manifolds, carb ..... maar dan heb je wel een dikke 73 charger :winner:
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
Partsstore
Posts: 640
Joined: 04 Jul 2007, 11:26

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by Partsstore »

Waarom moet iedereen in hemelsnaam telkens een stroker.

Ik vind het een pure vorm van "Kijk eens, mijn pik is langer dan de jouwe" verhaal. Leuk voor in de kroeg.

In plaats van te inversteren in een cheap ass lange pedalen kut kit zou ik mijn pegels inzetten op een set kwalitatief goede zuigers en een set koppen.

Maakt niet uit hoeveel cubic inches je motor is, het moet toch nog steeds door dat zelfde inlaatpoortje naarbinnen.
Met een stroker en koppen die niet groot genoeg zijn loopt je motor onderin ongetwijfeld een stuk sterker maar boven de 3500 rpm wordt het gewoonweg een imbeciele astmaptient. Komt er echt niet uit wat er in zit. Daarbij komt ook nog een keer dat de BB koppen van die kleine inlaatpoortjes hebben.
Maar in ieder geval gecondoleerd en succes.
www.PartsStore.eu
Less Bullshit, More Horsepower

06-19856511 - info@partsstore.eu
Skype: Partsstore
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by BigBlockMopar »

JW misschien moet je toch eens naar een ander soort kroeg gaan waar de 'mannen' wat minder met hun snikkels in de handen staan en vaker gewoon een biertje beet hebben ofzo... :lol: :D

Voor de rest ben ik wel redelijk eens met je relaas, maar ook al valt een motor redelijk op z'n snuffert boven de 3-4000 toeren, je kan jezelf afvragen hoe vaak je in dat toerengebied rondhangt.
Een strokerkrukas geeft simpelweg duidelijk voelbaar meer koppel bij lagere toeren door de grotere mechanische slag.
Daarnaast, makkelijk verwijderbare items zoals (restrictieve) koppen en gietijzeren in- of ex-manifolds kan men altijd nog wel doen op een later tijdstip als meer toeren zijn gewenst.
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by jvdwolde »

Ricardo!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://sandiego.craigslist.org/nsd/pts/1432717454.html

de VAN krijg je erbij...heb je eindelijk een MOPAR bussie.. :D
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
450dart
Posts: 1355
Joined: 09 Jun 2007, 09:52
Location: wieringen

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by 450dart »

als je het voor weinig wilt doen, ik heb nog een standaard 400 krukas en drijfstangen liggen, dan kan je alleen vervangen wat stuk is en weer verder rijden.

Een stroker maken wil zeggen:
stock 440 krukas helemaal laten bewerken
440 drijfstangen
zuigers
blok boren/honen
blok vlakken
meteen maar een koprevisie omdat ie toch uit elkaar ligt
ook meteen maar een betere intake, carburateur en ontsteking
en toch ook maar headers om het af te maken
kosten bij elkaar zo'n 4000 tot 5000

repareren wat stuk is:
krukas en drijfstangen
pakkingset
kosten zo'n 500 (hoog ingeschat)
My FUEL PUMP is louder than your Prius.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by Sjak Brak »

Dat is geen revisie Martijn :roll: en vaak blijft het niet bij de schade die als eerste zichtbaar is :( Als de boel toch open gaat kan je ook best ff naar de zuigers+veren kijken en die zullen waarschijnlijk ook mooi aan de beurt zijn.

Om weer een poosje te rijden is het natuurlijk wel een optie.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
CHGR73
Posts: 39
Joined: 10 Jun 2007, 22:01
Location: Lutjewinkel

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by CHGR73 »

het is de bedoeling om de motor in z'n geheel aan te pakken of te vervangen geen deel revisie.
Ik wil een goede basis hebben dus de cast krukas gaat eruit , dus stroken ligt voor de hand wil echter niet te extreem gaan moet een betrouwbare motor worden met een normale levensduur dus een stroker met zuigers als sjoel schijven word het niet.
Daarom lijkt mij een 451 wel een mooie optie.
Wil ook niet te gek in vermogen gaan omdat ik er een pas gereviseerde 8 1/4 achteras met sper en 3.55 gears onder heb zitten die ik eigenlijk niet wil vervangen.
De koppen reviseren zie ik niet zitten kwa kosten als je gelijk voor grotere kleppen ga, zit te denken aan een paar eddy's.
Heb er nu al een demon carb. en weiand intake en fbo ontsteking op zitten dus dit kan waarschijnlijk wel over gezet worden.

Jack; wat moet ik met een bus waar ik de motor uit haal? blijf lekker eigenwijs met de chefkroket komen deze rijd ini edergeval nog. :D
En ik wil geen 440 er in hebben hou het bij de 400.
1973 Dodge Charger SE Flinstone :D
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by BigBlockMopar »

Lijkt goed te komen dus.
Voor de zelfde (strokerkit) kosten kan je van je 400 ook een 496 maken en heb je geen Performance onderdelen meer nodig verder. Alleen dat achter-asje kan het weleens benauwd krijgen verwacht ik wel :hmmm: :happy:
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: 400ci is aan een revisie toe.

Post by jvdwolde »

:lol: ik weet trouwens niet eens of het een Dodge bus is, lijkt meer op óók een chefkroket... :D
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Post Reply