Askruisjes

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Askruisjes

Post by Wilf »

Ik heb een nieuwe aanwinst (ja klopt, deze)! Een zeer leuk autootje, een A-body uit 1965! De afgelopen dagen ben ik er niet uit weg te slaan, alleen maar cruisen! :) Schuifdakkie open en gaaaaaaaan :)

Maar goed, er moet wel het één en ander aan gedaan worden, waaronder dringend nieuwe askruisjes. Nu heb ik gezocht op het autotype en bouwjaar etc ( 1965 Plymouth Valiant V100 /6 170 cui) maar nergens kan ik de VOORSTE askruis vinden

Ik heb gekeken bij Hageman - had helaas de achterste ook niet op voorraad maar zijn zeer aardige mensen, kom ik zeker terug! -, verder gekeken bij http://www.rockauto.com -> had alleen de achterste U-joint, Summit ook alleen de achterste.

Achterste U-Joint is Precision #246. Maar hoe ga ik nu aan de voorste komen? Die is namelijk echt op, daar valt niet veel langer meer mee te rijden zonder de boel aan gort te rijden :hammer:
susanne
Posts: 8
Joined: 09 Jun 2007, 10:53

Re: Askruisjes

Post by susanne »

hey wilf volgens my heeft pascal ze op stok of kan ze bestellen
mzls joep
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Askruisjes

Post by Sjak Brak »

Wilf, doe nou niet zo moeilijk, bel +32 11 60 52 87, en dan na 16 uur, dan zoek ik t ff voor je op ;)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Askruisjes

Post by Wilf »

Oh ja :oops: Ik was vanmorgen heel vroeg wakker dus ben ff langs Hageman gereden, maar zo wakker ben ik blijkbaar ook weer niet :D
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Askruisjes

Post by BigBlockMopar »

Heb je misschien nog zo'n lompe versie zoals de onderste op de foto?

Image
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Askruisjes

Post by Wilf »

Nee, vooraan bij de boite steekt er een steekas onder, dan een kruiskoppeling en dan de aandrijfas. De aandrijfas is dus één solide stuk. Er steekt namelijk een 904 boite onder, deze zat er niet standaard onder.

Aandrijfas lijkt dus op onderstaande, maar dan 2x zo kort:

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Askruisjes

Post by BigBlockMopar »

Begin jij nu ook al zo dom te lullen? 'boite' :kots: We zijn in Nederland hier hoor :roll:

Gewoon even demonteren, alle maten opmeten en een nieuwe halen bij een aandrijfas-bedrijf ofzo.
Of beter nog, gewoon de kruiskoppeling even meenemen daarheen.
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Askruisjes

Post by Wilf »

Nederland? Wasda? Is dat die Noordelijke provincie waar ze patat tegen fritten zeggen? :D

Ik bel eerst Six Pack wel vanmiddag, tis me enige rijdende wagen hè :P
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Askruisjes

Post by Wilf »

YAY! Pascal saves the day! :good:
User avatar
66 Fish
Posts: 35
Joined: 19 Jun 2007, 11:21
Location: Den Haag

Re: Askruisjes

Post by 66 Fish »

Ja, ik heb de cardan-as ietsjes ingekort ivm het nieuwe type bak....

Blij te horen dat je lekker aan het cruisen bent.
Succes
Super Sixed Slant Six
User avatar
mopar_Jo
Posts: 173
Joined: 15 Jun 2007, 19:14
Location: Heiloo

Re: Askruisjes

Post by mopar_Jo »

Hey Wilf,
ik heb ook veel aan die wagen die je net gekocht hebt gesleuteld (broer van Alan), volgens mij zijn de as kruisjes voor en achter uitwisselbaar, dus als je nog een ander oude sloop as hebt liggen met een goed kruisje....Het beste is een kompleet nieuwe aandrijfas van de juiste lengte, maar die konden we op die korte termijn niet vinden, toen we de bak wisselde.
Veel fun en succes met het onderhoud.
Vragen staat vrij, we hebben erg veel meegemaakt met die wagen en daardoor een beetje emotioneel gehecht geraakt eraan, ben blij dat ' ie goed terecht gekomen is. Ook veel pech dingetjes waar we veel van geleerd hebben meegemaakt, maar altijd thuisgekomen d.m.v een rol ijzerdraad, gloeilampjes en gaffertape. Geen lid van de ANWB, als uitdaging! ERGGGG veel rijplezier in gehad, echt Amerikaans gevoel.

Groeten,
Jonathan
Plymouth Valiant Convertible V8 Signet 1965
Plymouth Valiant V200 1964 4drs
Chrysler Le Baron convertible T1 1988
Ford MUTT M151A1 1969
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Askruisjes

Post by Wilf »

Ik heb nieuwe askruisjes in huis dus die ga ik plaatsen, ik zal de aandrijfas dus ook maar eens prof.na moeten laten kijken op integriteit en balans als ik dat zo lees ;)

Groeten, Wilf
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Askruisjes

Post by Wilf »

askruisjes geplaatst, compleet nieuwe auto er voor terug gekregen :good:
User avatar
66 Fish
Posts: 35
Joined: 19 Jun 2007, 11:21
Location: Den Haag

Re: Askruisjes

Post by 66 Fish »

Ben blij dat je de nieuwe kruisjes er onder heb hangen.
Ik vraag mij dan ook af hoe je in vredes naam de 900 km heb kunnen rijden in die takke herrie en met die viberaties. Je had zeker een riem om je nieren. :o

En ja, ik wist zekere dat hij nu wel lekker rijdt.

Was je nog naar de Cruise avond geweest in Den Haag?

Succes
Super Sixed Slant Six
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Askruisjes

Post by Wilf »

Yes, ik ben er mee naar SNC geweest :)

Wel merk ik dat de auto meerdere lekpuntjes heeft :P bak, motor en achteras, maar dat mag de pret niet drukken ;) Ook zit er nog steeds een lichte vibratie in bij hogere snelheden die een soort onderdrukgevoel geven, volgens mij onbalans in de converter of bak (als je de auto in N zet voor een stoplicht ist weg, in D voor een stoplicht, stilstaand, trilt de auto ook -vervolgens is het tussen de 10 en 70 kilometer/uur niet te merken en daarboven wordt het langzaamaan steeds trilliger. Maar zo erg als die askruistrilling is het niet meer!

De voorste askruis was ZO versleten dat er hapjes uit het hoedje waren, er geen lagers in zaten en de boel compleet vastgevreten was.
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Askruisjes

Post by challenger72 »

:cry: heb je geluk gehad,dat ie niet uit elkaar gevlogen is.Dan timmert die rondslaande as de halve onderkant en/of je bak inelkaar,of blokkeert ineens de achteras en vermoerd het diff. of steekassen even. :letop:
User avatar
66 Fish
Posts: 35
Joined: 19 Jun 2007, 11:21
Location: Den Haag

Re: Askruisjes

Post by 66 Fish »

Aanvankelijk dacht ik dat alleen de motor olie lekt.
Met het gevolg dat de de bak en de achter as (diff) onder de motorolie zitten.

Een hogedrukspuit (water) doet wonderen.


Veel succes
Super Sixed Slant Six
Lennard
Posts: 441
Joined: 08 Jun 2007, 13:13

Re: Askruisjes

Post by Lennard »

hey wilf hier nog wat foto's van je wagen ;)
na het vervangen van de kruisjes

Image

Image

Image

Image

Image

ja dat hok ernaast is van mij

Groeten Lennard
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Askruisjes

Post by Wilf »

Super die foto's, zie ze nu pas in deze topic :oops: Ik had 'm daar vlak voor in de was gezet en op de foto's zie je een mooi laagje as van de Buick :D
Post Reply