727 transmission schakelt laat?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
JOCHEM
Posts: 7
Joined: 01 Dec 2007, 18:55

727 transmission schakelt laat?

Post by JOCHEM »

hallo mensen.

ik heb een sport fury uit 69' met een 383 motor, waarvan ik laatst de pakking tussen het inlaatspruitsuk en het blok heb vervangen. voor het eerst :yeah:
duurde ff maar het is uit eindelijk gelukt.
maar nu hij weer rijd schakelt hij heel hoog in de toeren pas over en als ik gewoon "rustig" rij schakelt hij hem ook niet meer terug zo als voorheen, zodat je laag in ze toeren kan rijden.
nou heb ik dus niet veel verstand van alles en vroeg me af hoe ik dit weer normaal kan krijgen.
ik kan er wel mee rijden en hij schakeld goed voor de rest maar om nu 80km/u in ze twee altijd te blijven rijden... :hmmm:
hij schakeld bij ongeveer bij de 100km/u pas over naar ze drie en als ik dan rustiger ga rijden blijft hij er wel in.
er zit ook een "cheetah schakelsysteem" in automaatbak ik weet bij god niet wat dat is en wat het doet maar zou het graag willen weten.

zo ik hoop dat er mensen hier zijn die het weten en hoe ik hem weer normaal kan krijgen.
in ieder geval alvast bedankt.
User avatar
PostMan
Posts: 1474
Joined: 09 Jun 2007, 20:35
Location: Gemert
Contact:

Re: 727 transmission schakelt laat?

Post by PostMan »

Hm, kan het zijn dat je je shiftlinkage hebt losgehad? Dat is het stangenstelsel dat van de bak naar de carburateur loopt. Het is zaak dat deze 1) is aangesloten en 2) goed is afgesteld voor het juiste schakelresultaat. Als ie er niet op zit, dan denk ik dat je aan een bakrevisie toe bent.
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Image
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 727 transmission schakelt laat?

Post by Sjak Brak »

Heb zoiets ook ooit gehad met de newport. Heb je de veer teruggezet waarmee de shiftlinkage vastzit?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
JOCHEM
Posts: 7
Joined: 01 Dec 2007, 18:55

Re: 727 transmission schakelt laat?

Post by JOCHEM »

oke, nou bedankt alvast ik ga er eens naar kijken.
heb nu ff weinig tijd maar heb toch geen haast ga toch niet rijden in dit K.. weer.
nederland is hopeloos!!
ik heb alles terug gezet zo als het zat maar het kan zijn dat er wat kabeltjes nu anders staan dan voorheen.
ik ga er eens goed naar kijken :? wat waar naartoe gaat enz. ben net begonnen zeg maar met zelf sleutelen.
in iedergeval alvast bedankt.
groetjes jochem 8)
User avatar
7T Cuda
Posts: 1208
Joined: 30 May 2007, 00:02
Location: Brandwijk

Re: 727 transmission schakelt laat?

Post by 7T Cuda »

Welkom op het Mopar forum Jochem.
Als je de volgende link aanklikt zie je wat afbeeldingen van hoe de throttle stang vastzit aan de carburateurhevel.
http://www.moparts.com/Tech/Archive/auto/35.html

Het is belangrijk dat veer nr13 goed zit. Als deze ontbreekt dan valt de stang door zijn eigen gewicht naar achteren en schakelt de bak heel laat op. Deze veer zorgt er voor dat als de carb in de stationair stand staat dat dan de stang ook maximaal naar voren (richting voorkant auto) staat. Dus het einde van de sleuf in gaffel nr 1 zit tegen de pen aan.

De gaffel (nr1) zit met schroefdraad op de stang, en kun je in en uitdraaien. Hier mee verstel je ook het schakelmoment van de bak. Hoe verder je de gaffel uitdraait, des te verder komt de stang naar achter, en schakelt de bak later.
De basis afstelling is als volgt: Als je handmatig de hevel op de carburateur in de 'vol gas' stand houd (met de motor uit natuurlijk) dan moet de stang bijna maximaal naar achteren zitten, tegen zijn aanslag in de bak aan. Ik houd altijd 2 á 3 mm speling zodat bij volgas de scharnierpunten niet onder spanning staan. Dus bij volgas kun je de throttle stang nog een klein stukje verder (2-3 mm) naar achteren duwen.
Zo staat hij meestal goed. Vind je dat de bak nog te laat schakelt, dan kun je de gaffel stap voor stap wat indraaien tot het naar je zin is.
Kurt.

'56 Belvedere 'Gasser' 440ci
'70 Barracuda 360ci
'71 Town&Country 400ci
'76 W200 318ci 2x
User avatar
JOCHEM
Posts: 7
Joined: 01 Dec 2007, 18:55

Re: 727 transmission schakelt laat?

Post by JOCHEM »

hallo,
oke bedankt, ik denk wel dat dat het is ja, heb ik ook eraf gehaalt en toen gewoon weer er op gezet, toen ik klaar was. :yeah: nou mensen bedankt voor jullie reacties, en vooral die link naar die tekeningen hebben me geholpen om er achter tekomen wat een shiftlinkage zoi zo was :hmmm: maar nu weet ik het. :good:
veel plezier nog met jullie mega vette auto's.
User avatar
Fury
Posts: 1219
Joined: 08 Jun 2007, 13:57

Re: 727 transmission schakelt laat?

Post by Fury »

Eeh aloa Jochem !

Heb je misscien ook wat foto`s van je bolide ? Stoere bak zo te zien 8)


Greetz..
NYer 4 drs htp 1974,Buick Electra 225 coupe 1968,Fury 1970,Imperial coupe 1973, Dodge RamVan 1979,NYer 4 drs sedan 1973,Chevrolet c10 stepside 1972,NYer 4 drs htp 1970&1972,Cordoba 1979,300 4drs htp 1970,Dodge D100 1975(<<EXen).300 coupe 1969.
User avatar
JOCHEM
Posts: 7
Joined: 01 Dec 2007, 18:55

Re: 727 transmission schakelt laat?

Post by JOCHEM »

Eeh aloa fury
ja ik heb er één
heb hem toen gekocht maar ik had er toen nog niet zo heel veel verstand van.
het moest een big block zijn hoorde ik van een oom van een vriend van mij, anders was het niet goed.
wist alleen dat ik het echt vette bakke vond die oude americane.
alleen dodge en plymouth dan de rest hoef ik niet.
ik wil ze natuurlijk wel maar ga er voor de rest niet voor betalen ;)
groetjes jochem
Attachments
IMG001.JPG
imperial1968
Posts: 42
Joined: 09 Jun 2007, 21:41

Re: 727 transmission schakelt laat?

Post by imperial1968 »

mijn imperial vond ik ook al niet zo fijn schakelen , veel te laat opschakelen en veel te snel terug schakelen .
ik heb aan sommige mensen dit probleem al voor gelegd maar zeiden het niet te weten of dachten dat het wel normaal was .
totdat ik deze vraag lees en lees dat er een veer aan die gafel moet , die er bij mij dus niet aan zit?????
mijn vraag is nu eigenlijk kan ik daar zomaar een veer aan zetten of moet dat nog een speciale zijn want waarom zit er dan eigenlijk zo'n lang sleufgat in die gafel.
User avatar
7T Cuda
Posts: 1208
Joined: 30 May 2007, 00:02
Location: Brandwijk

Re: 727 transmission schakelt laat?

Post by 7T Cuda »

Goeie vraag, waarom zo'n lang sleufgat? Als het een normaal gat is waar de stang in scharniert zou het ook gewoon werken...
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het een stukje veiligheid is. Stel; je trekt op en geeft volgas. Opeens blokkeert de stang omdat een scharnierpunt vastloopt, of de hevel op de bak of zoiets. Dat is mooi naadje want dan blijft de carb ook volgas staan. Dat is schrikken, en kan een uiterst penibele situatie opleveren. (been there, done that) :OO:
Maar gelukkig zit er daarom een sleufgat, dus ook al blijft de stang naar achter staan, dan kan toch de carb terug naar de stationair positie. Dit gaat echter volgens mij alleen op als de veer die de gashevel terug trekt sterker in kracht is als de veer van de throttle pressure stang. Zie plaatje in de link hier boven.
Kurt.

'56 Belvedere 'Gasser' 440ci
'70 Barracuda 360ci
'71 Town&Country 400ci
'76 W200 318ci 2x
imperial1968
Posts: 42
Joined: 09 Jun 2007, 21:41

Re: 727 transmission schakelt laat?

Post by imperial1968 »

ik denk dat je gelijk hebt , dus ik zal even een geschikte veer moeten zoeken .
bedankt voor de uitleg :good:
Post Reply