reverse manual valve body

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

reverse manual valve body

Post by Dickdale »

Wat zijn de gevolgen als je je bak ombouwt naar een reverse manual valve body?

Je shift patroon veranderd, wat nog meer? School me...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Mopar Dude
Posts: 3
Joined: 28 Sep 2021, 16:44

Re: reverse manual valve body

Post by Mopar Dude »

Wat wil je weten? Ik rij er al jaren mee.

Je moet uiteraard een ratchet shifter hebben, althans dat schakelt fijner. In zijn 1 heeft -ie een vrijloop,waar je voorzichtig mee moet zijn bij burn-outs.
Is ideaal voor een achteras met high gear, bijv. 2.76 : 1, want je kan trekt in zijn 1 door naar 80, dan shift naar 2, door naar 120/130 en dan naar 3. dat is ook het grote voordeel, je bepaalt immers zelf wanneer je schakelt! Terugschakelen gaat prima, maar iets anders dan normaal. Eerst afremmen tot gewenste snelheid, dan gas erop en terugschakelen zodat de motor op toeren is en past bij de lagere versnelling.

Roland
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: reverse manual valve body

Post by Dickdale »

Roland, thx voor je reactie.

Wat ik me afvraag is of de kickdownkabel dan ook komt te vervallen. Mijn Hemi uit 2014 heeft een drive by wire throttle body en daar kan geen kabel aan worden gemonteerd. Dus ik moet iets verzinnen om dat pas te maken. Er zijn daarvoor diverse mogelijkheden.
Toen kwam bij mij de vraag dat als je je bak ombouwt naar een reverse manual pattern de kickdownkabel ook komt te vervallen.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: reverse manual valve body

Post by TheDeputy »

Een kickdown heeft op een straatauto een reden en zit er niet voor niets. Bij het bedienen van de kickdown schakelt de bak terug om zo meer trekkracht te geven. Tegelijk wordt ook de druk op de koppelingen vergroot waardoor het koppel ook overgebracht kan worden. Zonder die extra druk slijten die dus veel sneller.

Ik weer niet hoe dit bij een full manual valvebody wordt opgelost maar de functie is in principe gelijk. Als iets de naam 'performance' heeft wil dat niet zeggen dat het automatisch beter is. Sommige dingen zijn specifiek voor de draagbare geschikt en horen niet thuis op een straatauto.

Overigens is er ook nog verschil tussen de werking van een 'reverse manual valve body' en een 'full manual valve body. Normaal gesproken zit de 1 op de shifter achteraan en kun je zelf opschakelen naar 2 en dan d (3) door de shifter naar voren te duwen. Bij dragracen bestaat het gevaar dat je te ver doorschakelen waardoor je in z'n neutraal of erger nog, achteruit schakelt. Vandaar de 'reverse' valve body waarmee je vanuit 1 naar achteren schakelt naar 2 en d. Je zit dan aan het einde van de slag van de shifter dus verkeerd schakelen gaat niet.

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Mopar Dude
Posts: 3
Joined: 28 Sep 2021, 16:44

Re: reverse manual valve body

Post by Mopar Dude »

He Dickdale,

De kickdown vervalt in zijn geheel. Je kunt/kan een deel van het stangenstelsel weghalen. Tenminste bij een full manual reverse pattern valve body.

De valve body levert in iedere versnelling full pressure in de bak. bij het monteren moet je een aantal onderdelen verwijderen, als ik het mij goed herinner. Ik heb even gezocht, dit is wat ik heb gevonden en zelf heb.

https://www.turboaction.com/24141%203-06.pdf

Maaaarrrr, ik lees je bericht nog even goed en zie dat je het hebt over een HEMI uit 2014.. Dit betreft info over een manual reverse pattern valve body voor een A-Body/B-Body Mopar uit de jaren 60-70 met een 904/727 bak.

Drive by wire betekent toch dat er een solenoid oid zorgt voor de schakeling in een bak? op de site van Turbo Action hebben ze ook electronic valve bodys.

Roland
Post Reply