Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Hallo allen, na bijna een jaar met het andere motortje (Slant6 van Addie uit Helmond) prima te hebben gereden, is ie de laatste tijd niet meer vooruit te branden, met gevolg dat ie nu helemaal niet meer loopt (ja als het moet zeer rottig)
In eerste instantie maar nieuwe rotor verdeelkap bougies en kabels erop gezet, maar dat was het probleem niet.
Oude Impco gasinstallatie maar de schuld gegeven maar die lijkt het gewoon te doen.
Vorige week liep hij nog een beetje en kon ik ook gewoon remmen, maar het vacuüm van mijn vorig jaar vervangen rembekrachtiger is er ook niet meer waardoor ik nu onwijs hard moet remmen.
En de vacuüm aansluiting van de bekrachtiger zit via een metalen buis aan het inlaatspruitstuk.
Niet remmen, geen vacuüm dus logisch dat het motortje het ook opgeeft.
Even was ik bang na de truck van vorig jaar (weinig compressie op 3 cilinders) remreiniger en dikke olie, maar de compressie is er gelukkig nog (8/12Bar)
Blokje lijkt nog goed maar waarom geen vacuüm, kleppen?
Tot twee manden geleden liep ie als een naaimachine, starten lopen, koud warm weer maakt niet uit, alleen gas en geen benzine.
Tot nu toe niemand gevonden die mij kan helpen, zelfs Willen uit Lopik, zou het niet meteen weten, en de wegenwacht komt graag, denkt met me mee, heeft compressie gemeten maar ook die weet het op dit moment niet.
Ik hoop dat het iets kleins is, maar ik ben bang van niet.
Wie weet of vermoed wat hier aan de hand is?
Groet Andre.
Dodge Tradesman 1976
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by BigBlockMopar »

Het is een beetje koffiedik kijken van een afstand en kan een hoop dingen zijn.
Bijv. als je rembk misschien toch intern lek is dan krijg de motor veel meer lucht dan brandstof en zal ie niet lekker meer willen lopen.
Als het LPG-mengstuk valse lucht trekt op de carb dan loopt de motor ook niet lekker meer.

De rembk kan je testen door de slang los te maken en af deze te doppen. Dan de motor starten.
Als ie dan weer goed loopt dan zit het lek in de bekrachtiger.
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Hai, door op de slang van de nieuwe rembekrachtiger te blazen ondek ik geen valse luchtstroom, evenals op de A300 mixer, membraam ziet er goed uit en kan geen valse lucht blazen of een scheurtje ontdekken. De cilinders die bij het inbouwen geen compressie hadden zijn nog steeds in orde met meer dan 8 bar.
Het lijkt wel hoe beter ik de carburateur monteer met nieuwe pakkingen en loszittende schoeven aandraaien hoe rotter hij start en loopt.
Het is een oude benzinecarburateur waar alleen de onderste gasklep nog werkzaam is, aan de luchtingang zie ik geen klep meer zitten (op eentje uit de schuur zit ie nog wel)
Geen idee waar ik nog kan zoeken.
De wegenwacht man voorheen gasinbouwer zei dat de verdamper wel eens de veroorzaker kan zijn, maar ook als ik op de gasslang blaas van de verdamper, ontdek ik geen valse luchtstroom. Wie denkt er nog meer met me mee, ik rij al meer dan 12 jaar probleemloos met het busje en ook het laatste jaar liep het andere motortje als een naaimachine.
Dodge Tradesman 1976
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by SuperFlyTNT »

Gaat de rotor wel goed rond in de verdeler? Het plastic tandwiel van de verdeleras kan op den duur slijten en voor onregelmatige (en uiteindelijk geen) ontsteking zorgen. Het is iig iets wat je nog zou kunnen controleren / elimineren als oorzaak.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Ga ik zeker controleren, maar op het moment dat ik remreiniger in een aantal cilinders heb gespoten.start hij onmiddelijk en loopt een paar seconden fantastisch, te kort om te ontdekken of ik dan wel vacuüm heb.
Als ik op de verdamper de knop voor meer gasstroom indruk begint ie ook toeren te maken.
Door hem iets in te drukken en vast te houden kan ik hem rottig stationair laten lopen.
Bedankt alvast voor alle oplossingen die worden aangedragen.
Dodge Tradesman 1976
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by WietseR/T »

Ik heb de ballen verstand van gas installaties, dus dat ga ik niet eens proberen..lol
Maar in je eerste verhaal over de compressie meten, had wat je olie in de cilinders gedaan voor een compressie meting?
Als je olie nodig had voor de zuigerveren om druk op te bouwen dan lijkt het me dat die dusdanig versleten zou zijn, het lijkt me stug iig.
Gebruik je een PCV valve voor de carter damp? En zit deze aangesloten op de carb of inlaat spruitstuk?
Hoe zit het met carter druk? Veel blow-by en damp?
Heb je de ontsteking nagekeken, hij vonkt wel maar staat ie nog op de juiste voorontsteking? Kan iets los zitten en daardoor langzaam van z'n plek komen en ondertussen op enorm veel vervroeging/vertraging staan.

Ga ook even terug naar de dingen die je er als laatste aan gedaan hebt, vaak heeft het daar iets mee te maken, iets niet goed vast oid.
Haal ook alle vacuum apparatuur eens los van de carburateur en dop alles af en probeer het nog eens om te zien hoe hij dan draait.
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Hai, allemaal dingen die ik ga proberen,of al heb gedaan, maar ik vraag me toch iets af over de 300A mixer.
Ik lees verhalen over een idle schroef onder een dop bij mijn gastoevoer.
Ik had de dop al los en even op het pennetje geduwd, maar wat gaat dat ding zwaar.
Komt dat door de veerdruk die eronder zit of is het ding zo vervuild dat het membraam ook stroef meeloopt?
Kan ik het membraam testen op valse lucht of scheurtjes op een simpele manier met blazen fietspomp o.i.d.
Het komt wel terug, het membraam beweegt ook mee, maar is het niet zo dat als je hard op de gasinvoer van de mixer blaast er toch iets lucht moet stromen, of moet het vacuüm zo krachtig zijn dat pas bij starten het gas er een beetje doorheen kan doordat het membraam woord aangezogen?
Moet die idle schroef gesteld worden, en zo ja hoe, en hoeveel slagen vast of weer los.
Of toch helemaal uit elkaar halen en schoonmaken met kwastjes doeken en wasbenzine?
Hoor graag nog meer tips, alvast super bedankt.
Dodge Tradesman 1976
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by BigBlockMopar »

Onder dat dopje zit geen pinnetje maar gewoon een schroef.
Als je er hard op gedrukt hebt dan is de afstelling waarschijnlijk weg.
Die stelschroef luistert heel nauw. Soms kan alleen het erop zetten van een schroevendraaier al invloed hebben op de afstelling.
Slechts minimaal verdraaien van de schroef heeft soms al flinke invloed op het mengsel en lopen vd motor.
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Aha, voorzichtig aan dus, maar ook ben ik benieuwd of het membraam niet lek is, afgelopen maanden wel een paar keer een knal (backfire?) gehoord en ook gelezen dat zo'n mixer dat ook niet fijn vind.
Misschien toch reviseren?
Groet en weer bedankt. 👍
Dodge Tradesman 1976
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by BigBlockMopar »

Een paar goeie backfires verziekt de afstelling meestal al op zichzelf.
Maar een backfire is al een teken dat het mengsel zelf niet goed is meer.
Dan kom ik weer bij het eerdere punt;
BigBlockMopar wrote: 28 Aug 2021, 10:20 ...
Als het LPG-mengstuk valse lucht trekt op de carb dan loopt de motor ook niet lekker meer.
...
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Geweldig bedankt, ik ga er mee aan de gang!
Groet Andre
Dodge Tradesman 1976
User avatar
Arnoldsat
Posts: 91
Joined: 08 Dec 2008, 05:01
Location: vlakbij Utrèg
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Arnoldsat »

Dag André,

Pas geleden had ik ook vacuüm problemen met de Chrysler. Alle vacuüm slangen vervangen maar dat hielp niet. Het bleken twee problemen:

1) de carburateur stond vrij los op de voetpakking en aandraaien van de moeren/boutjes hielp niet. Net als bij jou. Remmenreiniger spuiten op verdachte naden zorgt dan dat je stationair toerental verandert, dus als het daar ergens lekt is dat snel vastgesteld. Mijn auto loopt op LPG maar de carburateur moet wel deugen als die ertussen zit. Ik heb de carburateur uit elkaar gehaald, overal nieuwe pakkingen en afsluiters en boutjes maar het hielp nauwelijks. Remmenreiniger spuiten op verdachte naden gaf nog steeds verschil. Daarop heb ik Hylomar aangeschaft, de hele boel weer uit elkaar en met Hylomar weer in elkaar. Toen was de carburateur goed, remmenreiniger had geen enkel effect meer. Toch was remmen nog steeds niet als vanouds. Ondanks dat de rembekrachtiger slechts 4 jaar oud was ben ik gaan kijken op internet voor een nieuwe.
2) Daar bleek bij het snuffelen naar een nieuwe het volgende:
Image
Zie je dat kleine zwarte dopje op de tweede vacuüm aansluiting van de rembekrachtiger? Die ontbrak bij mij. Waarschijnlijk bij het vervangen van de remvloeistof eraf gestoten. Die tweede nippel afgedopt en toen was alles weer zoals vanouds. Loopt als een zonnetje, remt fantastisch.

Misschien heb jij een heel ander probleem hoor maar ik dacht: hier heb ik afgelopen maanden mee gestoeid en misschien zitten er punten bij waar je wat aan hebt.

Groeten Arnoldsat.
I love classic US built V8 powered automobiles! Arnold's 1971 Newport on arnoldsat.com
~ Just because you know how to work on it doesn't mean you know how it works ~
~ Clean it, if it's Dirty. Oil it, if it Squeaks. But: Don't fix it, if it Works! ~
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Thanks, ik heb helaas geen splitaansluiting en carborateur zat inderdaad niet goed vast, morgen lek zoeken en kijken of er geen scheurtje in het mixer membraam zit. Wordt vervolgd 👍
Dodge Tradesman 1976
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Mixer uit elkaar geweest, gereinigd en membraam gecontroleerd, helemaal in orde, voet pakking carborateur toch lek als een mandje nieuwe pakking goed vacuüm goede remmen.
Als het motortje draait rijd ie eigenlijk redelijk, maar zet ik hem uit, gaat ie niet meer aan zonder te choken of 1 pufje remmenspray richting het luchtfilter (nieuw) te spuiten.
Nergens geen lek meer kunnen ontdekken ik vermoed nu toch echt de verdamper, hij lijkt goed en ik kan rijden maar hij lijkt me een beetje "moe" na 25 jaar.
Ga die sowieso vervangen en hopen dat ie dan sneller start zonder steeds op het knopje te hoeven drukken.
Wordt vervolgd 👍
En WietseR/T inderdaad dus de carborateur die ik al onderhande had genomen, niet goed dus, maar de truck van de remmenreiniger werkt top, die kon ik voorheen nog niet.
Dodge Tradesman 1976
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Update, hij is nog ietsje "lui" maar toen ik de splinternieuwe bougies van 0,9 naar 0,6 mm elektrodeafstand getikt had starte die meteen 😲 Nu kijken of de motor nog beter af te regelen is, gaat sowieso een nieuwe verdamper op.
Intussen blij dat ik weer kan rijden, stationair is iets te hoog maar als ik die lager regel in de mixer start ie weer niet. De ouwe carborateurgasklep moet eigenlijk een halve mm verder dicht, als ik die hard aanduw spint het motortje weer prima 👍
Dodge Tradesman 1976
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by WietseR/T »

Dat is mooi om te horen, kan de bus weer toeren!
Die ouwe ontstekingen zijn niet echt berekent om een grote vonk te trekken, dus een beetje minder "gap" is wat makkelijker.
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Bedankt voor alle tips allemaal, weer heel wat van opgestoken 👍
Dodge Tradesman 1976
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Auto weer bijna zo goed als nieuw, heb er meteen een nieuwe verdamper ingezet en hij rijdt een stuk stabieler zonder stotteren of inhouden. Alleen zou het membraam van de 300A mixer te "stug" kunnen zijn? Ondanks dat ie lekker loopt is ie nog niet op het niveau van vroeger, toen had ie meer pit, power.
Ik kan geen vacuüm lek meer vinden, remmen doet ie als de beste, maar snel optrekken en koude start laat te wensen over, loopt ie eenmaal start ie ook prima met warme motor.
Dodge Tradesman 1976
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Als het mag nog een vraag aan jullie.
Na de nieuwe verdamper heb ik nog een vacuüm lekje verwijderd door middel van een sv klepje op de voet van de carborateur te plaatsen (extra pufje gas tijdens het starten via een magneetventiel parralel aan het startmotorrelais) deze in het gaatje laten inspuiten waar eerst een stelschoef met veer zat (oude 1 gats benzine carborateur) waar nog valse lucht naar binnen kwam.
De mixer idle heb ik op hoge toeren afgesteld, naar links en rechts tot ie rottig loopt en dan in het midden afgeregeld waar de motor het zuiverst loopt.
En wat denk je, het motortje heeft in 12 jaar niet zo mooi gelopen, trekt super en bij het stoplicht dacht ik dat het was gestopt met draaien (niet dus) zo rustig zonder ploffen of herrie loopt ie stationair.
Alleen stinkt ie af en toe een beetje naar gas, zou het mengsel nu te rijk staan en vorige weken veel te arm? En zo ja, kan dat kwaad voor de motor of is rijk staan beter dan te arm?
Zoals ik al zei, het bussie heeft nog nooit zo mooi gelopen, wat raden jullie mij aan, zo laten of na laten meten?
Alvast bedankt voor de reacties
Dodge Tradesman 1976
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by BigBlockMopar »

Op LPG beter iets te arm dan te rijk.
Te rijk maakt dat het mengsel de uitlaatkleppen heter maakt, waardoor sneller slijtage/inzinking ontstaat.

Een AFR-meter is het perfect gereedschap hiervoor. Daar kan je ook het midden- en hoog-toerenbereik mee controleren namelijk.
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Help, dodgeb200/slant6 geen vacuüm

Post by Dree »

Dan ga ik dat nog laten doen, ondanks dat ie in 12 jaar nog nooit zo mooi heeft gelopen, maar dat wil ik nu graag zo houden 👍 bedankt!
Dodge Tradesman 1976
Post Reply