Mijn R/T heeft nu een te lichte achteras. Wat ik er zoal over lees zou er een 9-1/4"of 9-3/4" onder horen.
Heeft iemand deze nog liggen?
Ook ben ik aan het uitzoeken of een Dana 60 een optie zou zijn. Deze zijn genoeg via de sloop te krijgen, alleen moeten dan de asbuizen ingekort worden en komen er andere steekassen in.
Heeft iemand ervaring met de ombouw en de verkrijgbaarheid van de onderdelen?
Alvast bedankt, Douwe
69er R/T welke achteras
Re: 69er R/T welke achteras
An R/T has an 8 3/4 rear axle (440 Magnum engine) or a 9 3/4 = Dana 60 rear axle (426 Hemi engine) from the factory.
6 pack speedshop can help you out with parts or they can custom build you an axle. They also have a jig to shorten an axle the correct way if needed.
https://www.six-packspeedshop.nl/
6 pack speedshop can help you out with parts or they can custom build you an axle. They also have a jig to shorten an axle the correct way if needed.
https://www.six-packspeedshop.nl/
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
Re: 69er R/T welke achteras
Een 8 3/4 is sterk genoeg voor de meeste toepassingen. Alleen wanneer je met slicks en eren heel korte overbrenging gaat dragracen (lees: vanuit stilstand een wheelie maken) dan heb je misschien een 9 3/4 (dana 60) nodig.
Wat heb je nu dan?
Antoon
Wat heb je nu dan?
Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 69er R/T welke achteras
Ik heb er nu een 7-1/4" asje bij gekregen, het past wel en ik zal het niet direct kapot krijgen maar het is natuurlijk geen gezicht.
Wat techniek betreft wil ik het graag wat origineel houden, dus een as er onder waar de Charger ook ooit mee geleverd is. Vandaar dat ik naar een Dana 60 om kijk.
Wat techniek betreft wil ik het graag wat origineel houden, dus een as er onder waar de Charger ook ooit mee geleverd is. Vandaar dat ik naar een Dana 60 om kijk.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7492
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 69er R/T welke achteras
Een 7-1/4" as is het geld niet waard om te gebruiken/op te knappen.
En met een 440 maakt dat asje weinig kans op een lang leven waarschijnlijk. Een keertje iets teveel grip op de wielen en het zal breken.
Een 8-3/4" zal het prima uithouden.
En met een 440 maakt dat asje weinig kans op een lang leven waarschijnlijk. Een keertje iets teveel grip op de wielen en het zal breken.
Een 8-3/4" zal het prima uithouden.
Re: 69er R/T welke achteras
Er zijn genoeg DANA 60 assen te krijgen en ik heb ook al wat adressen die steekassen kunnen leveren/aanpassen of maken.
Maar een 8-3/4 as is ook het overwegen waard, heeft iemand toevallig nog een exemplaar liggen?
Maar een 8-3/4 as is ook het overwegen waard, heeft iemand toevallig nog een exemplaar liggen?
Re: 69er R/T welke achteras
Er zijn behoorlijk wat nadelen aan een Dana. Uiteraard de ombouw naar 5x4,5 steek. Maar ook aanpassen van de steekassen en remmen. Daarnaast het gebrek aan een fatsoenlijke overbrenging (3.54 is de langste die je kunt krijgen, als je em al kunt vinden). Het afstellen van kroon en pignonwiel is ivm de afstelling dmv shims erg lastig. Er is geen provisie voor een pinion slibben. En de as is behoorlijk wat zwaarder en ook dat is allemaal gewicht wat je moet meezeulen. Een 8 3/4 scheelt je echt een hoop geld en moeite.
Antoon
Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!