Help motor echt stuk nu.

Zoek je een bepaald onderdeel of auto, plaats hier je oproep!
Alleen voor Onderdelen of Auto's!
Post Reply
Dree

Help motor echt stuk nu.

Post by Dree »

Hai allemaal, tot mijn grote spijt lijkt mijn 6 cilinder inline motor van mijn dodge b100 overleden.
Koelvloeistof was eruit en en motor schraapt kraakt en piept, het klinkt alsof er geen zuigerveren meer inzitten.
Het is niet de waterpomp of dynamo of stuurbekrachtiging, zonder snaren erop kraakt ie net zo hard.

Maar wat nu, weet iemand een adres die of het motortje weer goed krijgt of er een ruilmotor in kan zetten.
Heb het busje nu 11 jaar, komt elke 2 jaar weer door de keuring na het nodige laswerk zoals wielkasten en stukken draagbalk.
Ik wil hem eigenlijk helemaal niet kwijt, maar ik heb ook geen bankrekening die uitschuifbaar is.
Wie weet voor mij een oplossing, ik zou heel blij worden als ik er nog wat jaren in kan toeren.

Alvast bedankt voor jullie tips.

Andre
Dodge Tradesman 1976

jelmoer

Re: Help motor echt stuk nu.

Post by jelmoer »

Hoi Andre,

Een slant six gaat meestal niet makkelijk stuk dus ik zou eerst eens onderzoeken wat er is gebeurt.
Waar is je koelvloeistof gebleven.
Straks blijkt alleen je waterpomp te lekken en te schrapen.
Even klepspeling en compressie meten.
Distributie timing en speling controleren.
Dan heb je al een eerste indruk.
Een gebruikte motor is meestal heel goedkoop omdat ze weinig worden gevraagd.
Succes

Dree

Post by Dree »

Hai, mijn busje klonk als een volkswagen, ik dacht het uitlaat spruitstuk bij een cilinder een hardere puff gaf.
Maar volgens mij de koppakking, vandaar dat stoere geluid, ben 2 liter koelvloeistof kwijt, motor loopt warm, verloor vermogen, klonk nog goed maar nu het water weer bij gevuld is begint ie te kraken schrapen en piepen, ook zonder snaren.
Het begon ook allemaal met heel hard tikken op de maat van één cilinder.
Bang dat een zuiger de wand is gaan beschadigen.
Kun je zonder de motor uit te bouwen de kop verwijderen en de cilinders op beschadiging controleren?
Hoe zit het met de distributieketting?
Ben benieuwd, zowiso bedankt voor je reactie.
Dodge Tradesman 1976

jelmoer

Post by jelmoer »

Nou eerst eens bougies er uit en starten.
Bij een grote lekkage spuit je koelvloeistof er wel uit.
Rookt de uitlaat ook(witte rook).
Als je compressie meet weet je meteen of er cilinders niet of minder meewerken.
Wordt je kachel wel warm(voeldoende circulatie)
Anders te weinig opbrengst waterpomp of verstopte radiateur.
Gaat je thermostaat wel open?
Wordt de motor echt te warm of geeft de meter verkeerd aan.
Er is zoveel eerst te controleren voordat je motor uit elkaar hoeft.
En dan kun je de kop gewoon demonteren zonder dat de motor er uit hoeft.

Oh ja je hebt een bus dan is het allemaal niet zo makkelijk qua ruimte.
Dan weet ik het eerlijk gezegd niet.

Dree

Post by Dree »

Hai, ik ga het een en ander controleren, maar had geen witte rook uit de uitlaat, temperatuurmeter gaf niets vreemds aan, maar na het inhouden van het blok en het tikkende geluid heb ik de motor afgezet en mijn koelvloeistof spoot uit de overloop van de koelwatertank.
Dop van de olievul eraf en ontzettend veel damp of rook te zien, maar dat piepende en schrapende geluid tijden starten en langzaam draaien vertrouw ik niet.
Wordt vervolgd. Dank je!
Dodge Tradesman 1976

jeffrey.....

Post by jeffrey..... »

Nou idd. Succes! Een slant is meestal wel ergens te vinden in draaiende staat voor weinig.
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76

TheDeputy

Post by TheDeputy »

volgens mij heeft Addie de Greef van Addies autoshop in Helmond nog wel een slant six liggen. Maar eerst inderdaad eens diagnose stellen.
Probeer de krukas rond te draaien met een ratel. Je moet hierbij duidelijk compressie voelen maar hij moet natuurlijk niet schrapen of vast hangen. Een andere eenvoudige controle is de temperatuur van de individuele uitlaatspruitstukken aan de cilinder meten. Je hebt voor weinig al een infrarood temperatuurmeter. Deze hoeft niet super nauwkeurig te zijn. Het gaat er dan meer over of er veel verschil in zit zodat je weet welke cilinder de boosdoener zou kunnen zijn.
Dit kun je mogelijk ook zien aan de bougies. Een goede bougie hoort koffiebruin te zijn.

Succes,

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!

Dree

Post by Dree »

Bedankt voor alle tips, volgende week mee aan de gang, stiekem hoop ik dat de cilinders nog redelijk zijn, In mijn vermoeden is de koppakking de boosdoener, een complete slant 6 heb ik kunnen vinden maar nog niet in huis, mocht ik die erin willen hebben zal ik nog zeker tips kunnen gebruiken. Wordt zeker vervolgd.
Dodge Tradesman 1976

Dree

Post by Dree »

Dodge Tradesman 1976

Dree

Post by Dree »

Hai, op het filmpje kunnen jullie goed het schrapende geluid horen.
Zonder de bougies erin het zelfde, er komt geen water uit de cilindergaten, en de bougies zijn koffiebruin en niet beschadigd.
Komt het geluid van de cilinderwanden of zou het nog lager in het blok zitten bij de krukas?
Ik kan een Slant 6 uit een Dodge Dart erin krijgen, een gebruikt blok, maar de vraag is zou dat passen compleet met automatische bak.
Nu heb ik 3 versnellingen handgeschakeld en een bus B100
Hebben jullie ervaring, zitten de steunen en dergelijke op de juiste plekken en past de achterwielaandrijving steekas in een keer?
Is het de zelfde diameter en vertanding.
Zou wel fijn zijn niet meer te hoeven schakelen.
Is het blok met een verrijdbaar takel meteen via de voorkant te wisselen?
Radiateur en front zal er wel uit moeten denk ik.
En de laatste vraag, zou ik dat willen laten doen, zijn er mensen op het forum met een werkplaats die dit kunnen doen met uiteraard mijn eigen hulp en schroefwerk erbij?
Hoor graag weer tips, een gewone garage inclusief reviseren motorblok kan ik niet bekostigen, maar in de hobby sector, heb ik er wel geld voor en voor over.
Bedankt alvast.
Dodge Tradesman 1976

TheDeputy

Post by TheDeputy »

Zo te horen klinkt het geluid van buiten de motor te komen. Bijvoorbeeld koppeling, of input bearing voor de ingaande as. De bougies en andere zaken die je beschrijft laten zien dat de verbranding goed lijkt te zijn. Ik neem aan dat het oliepeil ook goed is.
Ombouwen naar automaat zou ik echt niet doen. Dat creëert weer een hoop nieuwe problemen. Gewoon stap voor stap alles uitsluiten en dan repareren wat kapot is ipv zomaar dingen vervangen. Zo te horen ben je al een heel eind op de goede weg.

Antoon

Dree

Post by Dree »

Hai Antoon, bedankt voor je reactie.
Weet je wat nou het probleem is, ik zelf zou nou niet echt in staat zijn om de precieze locatie van de klacht te vinden en op te lossen.
Dit moet ik dus eigenlijk laten doen.
Maar daaraan zijn waarschijnlijk hoge kosten verbonden, ik denk dat de versnellingsbak (handgeschakeld) eraf moet, dan als de klacht er nog steeds inzit de carterpan, en dan misschien wat lagers bijvoorbeeld.
is de klacht dan weg, ik heb nog twee bakken in de schuur liggen.
Ben al gauw bang dat een gewone garage er misschien wel op blijft hameren, dat ze dat blok moeten reviseren,
Dat gaat al gauw, als ik het blok zelf bij een revisiebedrijf aflever 3000 euro kosten.
Bij een doe het zelf garage kan ik best veel hulp krijgen, zelf bouw ik radiateur en van alles uit, zodat alleen het blok en bak er nog uit getakeld kan worden, wat misschien toch wel moet om lagers te vervangen denk ik, of zijn die te vervangen zonder demontage van het gehele blok?
Dat lagerverhaal zonder revisie van het blok, zelfs dan ben ik bang voor kosten boven de 1000 euro.

Daarom dacht ik een lopend slant 6 blok op de kop te tikken en in een of twee dagen te wisselen in zo'n garage.
Blijkt het de versnellingsbak te zijn, jammer dan heb ik een blok in reserve.

Ondanks dat dat wel niet de juiste methode van een goede reparatie is dacht ik hiermee wel veel kosten te besparen en weinig tijd op de doe het zelf garage nodig te hebben.
Is dit een gekke gedachte?
Of heb jij nog betere tips voor een kostenbesparend en sneller onderzoek met reparatie?
Alvast bedankt van jouw en al jullie tips.
Andre.
Dodge Tradesman 1976

TheDeputy

Post by TheDeputy »

wat je nog kunt doen is gewoon even olie verversen. Laat de motor een tijd warmdraaien (als dat nog gaat) en vang de olie op in een grote bak en laat dat een week staan. Giet de olie dan over in een kan oud. Zet de bak dan schuin weg zodat de resterende olie van de bodem kan lopen. Mocht er schade zijn in de motor dsn zul je metaalschilfers op de bodem van de bak zien.
Ook kun je het oliefilter openzagen en het papieren filterelement eruit halen en open vouwen. Ook hier zul je metaalsplinters zien als er iets aan de hand is.

Antoon

Dree

Post by Dree »

Mooie tip, zou de olie dus nog schoon zijn, grotere kans dus dat het de 3bak kan zijn, en daar heb ik er nog twee van liggen.
Zou de olie echt met metaaltroep vervuild zijn, gauw blok van 300 ophalen (naar zeggen lopend en ongeveer 100.000 op de teller) en wisselen, dus eerst de 3bak uitsluiten.
Ga ik mee aan de gang, top!
Dodge Tradesman 1976

jelmoer

Post by jelmoer »

Koop een stethoscoop voor auto's.
Kost niks kun je het geluid beter traceren
Nu maakt jouw motor wel erg veel geluid dus kan het wel moeilijk worden.
Luister op je waterpomp/klepdeksel/carterpan voorzijde/achterzijde en dan de bak.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gK_kvD_BwE

Dree

Post by Dree »

Ook een idee, top!
Dodge Tradesman 1976

Tony Mopar

Post by Tony Mopar »

Hebbuh Hebbuh! :D

Goed idee JM! Morgen gelijk halen! :)

Dree

Post by Dree »

Zit me ineens af te vragen, zou dat motorgeluid van een defecte/verstopte oliepomp of filter af kunnen komen en zou na vervanging de motor nog te redden zijn. Hoewel de oliedruk meter in de klok niks vreemds aangaf baar ik me toch zorgen.
Het blijft techniek uit 1976
Dodge Tradesman 1976

Dree

Post by Dree »

Oliepomp helemaal vast en wormwieltje draaide los over de as. Ben bang dat de schade aan het blok groot is hoewel na hem gangbaar gemaakt te hebben met een niet al te vast wormwieltje erop toch even getest en klonk meteen weer als een zonnetje maar daarna weer nu een kloppend geluid denk dat het wieltje weer doorslipt bij iets meer toeren, is het een beveiliging dat ie moet doorslippen bij een vastgelopen pomp of kan je hem een laspuntje geven?
Ben benieuwd voor jullie reacties.
Dank alvast.
Dodge Tradesman 1976

jelmoer

Post by jelmoer »

Misschien vind je hier meer informatie over je oliepomp.

https://www.slantsix.org/articles/oil-p ... report.htm

Dree

Post by Dree »

Bedankt voor je link, leuk te weten hoe of wat.
Mijn pomp zit er inmiddels weer in, 10 seconden en het motortje begon weer te spinnen, helemaal naar zijn zin heeft ie het.
Pakking besteld, maar ik kon weer niet wachten, bij een motorrevisiebedrijf pakking gehaald, geknipt, gekit (op advies van hun) oude zooi verwijderd en erop weer, maar nu met gelast wormwieltje, als die nog door gaat slippen weet ik het ook niet meer.

Image

Zoals je ziet zie je nu duidelijk dat er een laspuntje op zit, gedaan door Emiel van autolasser.nl in Soesterberg.
Hij is ook diegene die compleet nieuwe wielkasten in de dodge heeft gelast en nog meer op maat gemaakte stalen stukken en kokers.
Kwam daarna ook meteen weer door de APK voor de komende twee jaar.

Maar nu het motortje weer spint als een zonnetje, maak ik me een beetje zorgen of de schade in het blok meevalt of niet.
Moet ik nou juist wel spoelen en nieuwe olie met een beschermingsmiddel erin doen of alleen maar olie eruit, nieuwe erin en dan misschien 20W50 oldtimerolie gebruiken?
Of juist niet van de winter, duurt best wel lang voordat ie warm is, vooral met de radiator van een BMW318, die past mooi, koelt goed en leek precies op wat er ooit in zat.
Zelf doen? Laten doen? Koelsysteem ook maar meteen spoelen en reinigen?
Bijna winter niet meer met water bijvullen dus.
Vragen genoeg, hoe dan ook olieverbruik in de gaten houden, zie geen rook uit de uitlaat, is dat een goed teken?
Bedankt weer voor de tips!
Andre.
Dodge Tradesman 1976

TheDeputy

Post by TheDeputy »

Goed gevonden man! Ik had even gemist dat je geen oliedruk had. Afhankelijk van hoe lang en onder welke belasting de motor nog gedraaid heeft kan er schade zijn. Zolang er olie in zit, de oliedruk weer in orde is en hij verder geen rare geluiden maakt dan zou ik er gewoon mee blijven rijden. Krijg je kloppende geluiden, vooral onder belasting, dan is de kans groot dat er lagers naar de kloten zijn. Dan is de oplossing een andere motor. Reviseren is prijstechnisch niet interessant.

Antoon

Dree

Post by Dree »

Als het metertje nou eens niet uitsloeg, maar mijn dashboard zei dat ik oliedruk had, niet geloven dus die ouwe auto's 🙄
Dodge Tradesman 1976

Post Reply