1972 Fury III Hardtop - Daily Driven

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
Furyous Dutchy

Re: 1972 Fury III Hardtop - Daily Driven

Post by Furyous Dutchy »

Kijk dit is weer een leuk begin van mijn nachtdienst, een update en grappig verhaal :lol: :yeah:
Vrienden zoals Dirk moet je koesteren, ons pap stond laatst ook in de fik maar ik was zo druk met lachen dat ik vergeten was dat we een brandblusser hadden. Eigenlijk jammer want ik ben bhver, dus had ik mijn skills kunnen oefenen op hem..
Ik kan me ook wel is verbazen aan wat sommige mensen allemaal weten van deze hobby. Ik moet me echt verdiepen in (bijna) ieder probleem waar ik tegen aan loop voordat ik het kan fixxen :hmmm: . Super toch dat zo'n jonge gast er al van alles van weet dan, en die zal straks wel het mannetje zijn met zijn z28! Ik had een peugeot 106 ace met 311.000 km ervaring als eerste auto.. Toch ook maar is met ons pap over hebben waar dat mis is gegaan.
Ben wel stront jaloers op je nieuwe aanwinst man! Wat zal dat gaan lopen dalijk :OO: en ook nog de mopar performance kleppendeksels er op die nergens meer te krijgen zijn. Echt heel dik! Het is je gegund, ben heel benieuwd naar het eind resultaat na de winter! En ga je terug op lpg rijden straks of word het benzine only?

SuperFlyTNT

Post by SuperFlyTNT »

Gefeliciteerd met je aanwinst!

Zo te zien een mid-latw 70s 440 met gietijzeren krukas (aan de demper te zien).

1 puntje; de uitlaatspruitstukken zijn geen hp manifolds. Dat zijn 74-78 C-body of 75-78 B-body manifolds. Er werd toen geen onderscheid meer gemaakt tussen hp en non-hp qua manifolds.

Let even aan de bestuurderskant of de headpipe die aan dat manifold komt qua routing wel gaat passen. Op de 65-73 C-bodies zit de flens op het manifold tussen cyl. 5 en 7. Bij de latere manifolds zit de flens net achter cyl. 7. Ik heb in een grijs verleden ooit dezelfde manifolds en bijbehorende headpipes uit een 74er Dodge Monaco 400 aan de 440 in een 73 Chrysler gehangen en dat ging op.zich wel goed voor zover ik me kan herinneren...
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1

jelmoer

Post by jelmoer »

Ja wederom weer goed om iets mee te lezen.
Ach ja als je op je 18e al zulk spul ziet en rijdt.
Dan kun je toch nooit meer zo enthousiast zijn met alleen al een nieuwe motor op latere leeftijd😉

Joe67

Post by Joe67 »

Ja FD, dat doe ik zeker! Dirk is mijn oude dienstmaat en we hebben samen zo veel meegemaakt, dat als ik er aan terug denk, ikzelf moeite hebt om het te geloven. :happy: Maar leuk om te horen dat je geniet van mn topic :good: Ik zit er sterk aan te denken om in het begin toch weer op benzine te gaan rijden, puur voor het inlopen van de motor, om na een paar 1000 kilometers dan toch weer de 425 erop te zetten. Fuel cell achterin en klaar. Maar voorlopig eerst eens alles heel goed op een rijtje zetten en prio's stellen.

Je hebt helemaal gelijk TNT! Het is idd een cast crank en het blok is uit 75. En dank voor de uitleg over de manifolds! Denk je dat deze manifolds gaan passen? Zo te zien wel want die Fury motorruimte is echt huge! :) Zo niet, dan zal ik headers gaan bestellen van TTI: die maakt headers speciaal voor de C-Body.

JM: helemaal waar, maar het was toch leuk om een ventje van pakweg 17 te horen praten over het stroken van een big block en hoe hij hem in elkaar had gezet. Kom je niet vaak tegen. Ik zat toen Lego trein pakket 103 in elkaar te zetten... :happy: :happy:

Maar ik zal nu toch een beroep moeten doen op jullie kennis want ik hoor graag jullie adviezen natuurlijk. In de eerste instantie bestaan mijn vragen uit identificatie van de 727:

Op de fotos hieronder zie je de bak met nummers 1 t/m 6. Ik zou graag horen waarvoor alles is. Ik denk dat 3 de shifter aansluiting is is, 5 is waarschijnlijk een van de 2 olieleidingen die naar de radiateur lopen en 6 de km teller aansluiting. De andere geen idee :)

De overige foto's zijn van de linkages en spullen die ik erbij kreeg waarvan ik geen idee heb waar ze horen. :lol: Behalve dan van D, dat is volgens mij het wieltje van de snelheidsmeter die in 6 moet.

Ik hoor graag wat alle andere cijfer en letters zijn en waar ze voor dienen. En ook hoor ik graag van jullie wat ik te kort kom. :good:
Attachments
727-3.jpg
727-2.jpg
727-1.jpg
727.jpg

Joe67

Post by Joe67 »

Inmiddels alweer een hoop wijzer! :)

Na lekker aan het puzzelen geweest te zijn en flink wat op het web gegraven, toch al heel wat te weten gekomen. Wat ik inmiddels ook weet is dat heel die kick down kermis per direct vervangen gaat worden voor een LOKAR setje. Die ik dan ook gelijk een gaskabelset bij. Scheelt een hoop ergernis zo te zien.

Dus heb de buitenkant van de bak ontcijferd :yeah:

De meeste linkage zooi vervalt dus gewoon met de B&M shifter brackets en de LOKAR kick down set.

Dus nu eerst op mn gemakje de sets bestellen bij SUMMIT en de adapter monteren van de shifter. Dan ga ik die shifter eens aansluiten met kabel en al en buiten de auto eens testen of het allemaal werkt.

Weer een klein stapje verder :)

PS: Dat amerikaanse C body Forum heeft echt een goudmijn aan info! :good:
Attachments
IMG_0976.JPG

jelmoer

Post by jelmoer »

Goed om te horen.
Eventueel kan je neutral safety switch C op de plek van dopje 4.
Maar waarschijnlijk had dat ook al uitgedokterd.

Joe67

Post by Joe67 »

Vandaag bezig geweest aan mijn midden console en eindelijk tevreden met het design. :)

Moet nog steeds 2 zuigers op de kop zien te tikken, samen met 2 drijfstangen om de cupholders te maken maar desnoods voeg ik die later nog toe. Shifter zit op zijn plek en erachter de MSD ontsteking, rustend op rubberen ringen.

Voor de shifter heb ik een metalen houder gelast, waarin ik een installatiekast heb geplaatst, met daarin het verdeelblok van de accu. Ik wilde daar in de eerste instantie ook de massa schakelaar plaatsen, maar door de 50 kwadraat bekabeling ging dat niet meer passen helaas. Wel nog zat ruimte voor mn flip switches die ik in een later stadium nog functies aan ga toewijzen.

Dus andere locatie gezocht voor de massa schakelaar: het zou een metalen brug worden die gedeeltelijk over de MSD kast zou gaan lopen om zo ook gelijk de draad aansluiting hiervan aan het oog te onttrekken. :good:

6mm dik staal gepakt en op maat gezaagd. Daarna wilde ik het 7 cm gat voor de schakelaar zelf erin boren/zagen maar dat ging dus niet....Naar de metaalwinkel gereden met een appeltaart - ze kennen me daar inmiddels :) - verhaal uitgelegd en massaschakelaar meegenomen voor de maat. Vriendelijke gast zegt: "Geen probleem, die gaan we eruit ponsen"...Ik zeg: "Mag ik kijken?" :lol: Was geen enkel probleem dus ik mee naar de pons machine.

Staat me daar een apparaat zeg! Een soort van vooroorlogse kolomboor, maar dan op steriode. :D Gast legt de 6mm plaat neer waar het gat van de schakelaar in moet komen en start de machine. Er begint een soort van lage grondtoon en gast zegt: let op, daar gaat ie. En zonder dat het toerental van de machine maar enigszins veranderde, ging de pons geheel geluidloos door de stalen plaat heen alsof het een stukje warme boter was...Niks spectaculairs dus, wel enorme brute kracht. :)

Ik weer terug naar de rukbunker om het geheel van 3 platen aan elkaar te lassen. Dirk uiteraard startklaar :) en ik de platen aan elkaar gelast. En ik moet zeggen: mn beste las ooit! Lasnaad zie er best goed uit! :yeah: Begin het eindelijk een beetje in de vingers te krijgen! Onszelf getrakteerd op sateetjes en daarna de massaschakelaar-brug uitgemeten op de middenconsole en vast gelast. :)

In het installatiekastje de terminalbloks los gepositioneerd zodat ik een metalen strip op maat kon maken voor de connectie van de plus naar de accessoire terminal. Per ongeluk natuurlijk met duim en wijsvinger een net gelast stukje metaal vastgepakt :boos: maar buiten dat, alles goed gelukt en van een leien dakje! :)

Daarna de gehele midden console in de Fury geplaatst om te zien hoe het stond. Staat helemaal te gek! :yeah: Volgende stappen zijn: ongelijkheden weg plamuren, schuren, primer en zwart spuiten.

We blijven lekker bezig! :D
Attachments
IMG_1007.JPG
IMG_1006.JPG
IMG_1005.JPG
IMG_1004.JPG
IMG_1001.JPG
IMG_0999.JPG
IMG_0998.JPG
IMG_0996.JPG

BigBlockMopar
Site Admin

Post by BigBlockMopar »

:good:

Dik staal geeft de mooiste lassen... Ik was ook plots een "pro-welder" bij een achterashuis-inkorting en lasapparaat op standje 'Max' :D

blade

Post by blade »

Welds look good :good:
1968 Dodge Charger supercharged Hemi, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition

Joe67

Post by Joe67 »

Zo!

Das lang geleden :roll:

Tijd voor een nieuw filmpjuh. Classic Plymouth Fury Commercial with a twist! :good:

Enjoy! :happy:

https://www.youtube.com/watch?v=b1wXREzxsTY

jelmoer

Post by jelmoer »

Leuke reclame...
Nu nog een te koop bordje er op.
And SOLD!

jeffrey.....

Post by jeffrey..... »

Geniaal filmpje! :good:
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76

Joe67

Post by Joe67 »

Niet echt veel gesleuteld, wel wat leesvoer.. :D

Ik werd wakker van de zon, zo rond de klok van 7 uur s'morgens. Meestal ben ik dan al wakker maar vandaag werd ik door de zon gewekt. Het beloofde dus een mooie dag te worden!

Een mooie dag om te rijden dus! Terwijl ik aan de koffie zat kreeg ik al een appie van Dirk want die had blijkbaar ook de zon gezien :) Dus we zouden een kleine roadtrip gaan maken - zo van s'morgens weg, s'avonds weer thuis - kinda trip. De dag tevoren waren we samen bezig geweest om verder te werken aan de midden console en hebben we s'avonds 2 heerlijke relax fauteuils neergezet in mn loods en de 440 tussen ons in gezet, om er verder heel de avond naar te kijken terwijl we ons een stuk in onze kraag hebben gezopen... :lol:

Was dus niet echt productief, maar wel erg gezellig haha. Dirk had zn speciale moonshine brouwsel meegenomen en als hij zegt dat het wellicht "Ietwat sterk spul" is, dan kan je er donder op zeggen dat je met de taxi naar huis moet. :lol: We waren enkel vergeten om de jukebox uit te zetten - had er 1000 credits op gezet - want toen ik de volgende dag aankwam stonden de glazenwassers op straat te dansen en kon mijn buurman ineens de gehele tekst van "Brown Eyed Girl" uit z'n hoofd. :good: :lol:

Maar aangezien we goed naar de 440 hebben kunnen kijken, heb ik wel 2 puntjes van aandacht gezien, misschien zelfs wel 3: Ik zag dat er een stukje van het uitlaatspruitstuk was afgebroken en dat ze die hebben vastgezet met een moer/ring, er is een valve cover bout afgebroken en ik vind dat de waterpump housing ook wel aan vervanging toe is (schroefdraad kachelslang nippels zijn versleten). Ook stoor ik me aan het feit dat er allemaal verschillende bouten gebruikt zijn.

Dus morgen naar HBM om een linkse boor te kopen om die valvecover bout eruit te krijgen en een aanvals plan maken om het blok eerst netjes te krijgen. Wellicht toch Headers, nieuwe waterpump housing, HEI distributeur en ARP boutensets aanschaffen alvorens ik het blok ga inbouwen. Daarna hemi Orange spuiten en misschien toch ook de cam aanpakken nu het blok er nog uit is...

Pfff, al die keuzes :lol:

Ik ben ook nog steeds aan het uitzoeken of de 440 wel past in de bestaande mounts. Daar heeft iedereen blijkbaar een andere mening over. Ik had wat vragen gesteld daarover op het Amerikaanse C-Body Forum en de ene zegt dat de 440 gewoon in de bestaande mounts past van de 360 en weer andere zeggen dat ik adapter mounts nodig hebt....Vaag allemaal. Zag wel op Steen Auto dat de motormounts voor een 360 en een 440 wel gewoon dezelfde is dus mag ik dan toch aannemen dat het dan toch gewoon past? Vrees echter dat het dan toch gewoon trail and error wordt. :( Zelfde verhaal voor de oliepan: sommige zeggen dat ik een 187 of 699 pan nodig hebt met indent voor de pitman arm en andere weer niet... :hmmm:

Gaat dus best nog wel een dingetje worden, dat groot blokje :D

Maar goed, de roadtrip! We zouden dit x langs de gehele kust naar boven rijden en dan eens over de afsluitdijk Friesland ingaan. Ik ben eigenlijk nog nooit in Friesland geweest, dus tijd om daar verandering in te brengen! Dirk had een hele zak met kippepoten bij zich en ik had de coolbox gevuld met vleesch en fris. Tuurlijk ook de mini BBQ en de gitaar meegenomen voor als we een geschikte plek zouden vinden in Friesland.

De 360 brult als een idioot en rijd echt heerlijk. Alles ramen open - ja, ook die 2 kleine achterraampjes! - en Creedence over de speaker. Life can be good! :good:

We zijn nog geen half uur onderweg en ik zie in mijn spiegel 3 motor agenten aan komen sjeezen. Ik zeg tegen Dirk: "Ga ff normaal zitten", want Dirk heeft nogal de neiging om volledig onderuit te gaan en zn maat 47 op het dashboard te parkeren als een of andere tokkie :lol: Maar op het moment dat ik het tegen Dirk zegt, rijd de eerste motoragent me al voorbij en gaat voor me rijden. Dus 2 achter me, en eentje voor me. :hmmm:

Het was op de Vlaardingerdijk, een dijk die tussen Vlaardingen en Maassluis loopt en waar je vrijwel geen afslagen hebt, dus ik bleef maar rustig achter de motoragent aan rijden. Had weinig andere keus... En zo ging dat een tijdje door. De muziek stond inmiddels uit, Dirk zat zo mooi rechtop, leek wel een schooljongetje van de lagere school en ik speelde zoveel mogelijk met mijn gas, om maar zo weinig mogelijk herrie te maken. In principe hoor je jezelf veilig te voelen als je vergezelt wordt door een drietal agenten, maar ik word er altijd nogal nerveus van.. :lol:

Ik zie in de verte een afslag naar een of ander restaurantje, zet me knipperlicht aan en ja hoor, gelijk iedereen z'n knipperlicht aan... :ohja: Ik sla af en daar was het: "Stop Politie" bordje..De voorste agent nadert en zegt de geijkte woorden: "Rij- en kenteken aub"...Dirk zegt gelijk: "Ook goedemorgen agent!" om vervolgens gelijk repliek te krijgen van een andere agent die aan de passagierskant was gaan staan: "Mag ik ook uw legitimatie bewijs aub!".

Nee, de toon was gezet. We moesten uitstappen, de auto werd doorzocht, de kofferbak moest open, of we muzikanten waren, waarom de auto verroest was en uiteindelijk werden we zelfs gefouilleerd. Want we waren zeker hippies en die blowen.. :lol: Er kwam nog een wagen bij en de auto werd door een paar "agenten" van top tot teen bekeken. Hij maakte teveel herrie, zei er een en de ander wist te vertellen dat ze niet in de computer konden zien of deze auto wel op gas mocht lopen...idd ja, dat zei die echt. :sucks: Toen ik zei: "Ik heb thuis ook een computer en daar sta jij ook niet in", ontplofte hij haast en kwamen we op een punt dat het volledig escaleerde, mede doordat wij gewoon ons geduld begonnen te verliezen.

Er kwam een hondenwagen bij iedereen stond maar een beetje tegen ons te schreeuwen. Dirk en ik besloten om maar gewoon ik de auto te gaan zitten, onze mond te houden, kippenpoten te gaan eten en maar te zien wat er ging gebeuren. De agenten hadden een soort van American Football circle meeting en zo maar ineens, out of the blue, kwam die eerste motoragent, waar het allemaal mee begon, naar de auto toe en zei: "Hier is uw rij-en kenteken bewijs, fijne dag!" En iedereen vertrok.... :kots: Tot op de dag van vandaag weten Dirk en ik nog steeds niet waar het nu allemaal om ging...

2 uur verder en de sfeer flink verpest, zijn we maar naar huis terug gereden en besloten we om de roadtrip maar even uit te stellen. Nog nooit meegemaakt, dit. En dus Friesland nog steeds niet gezien. :happy:

Een paar dagen later zit in in mn mailbox te spitten en besluit ik om die 4.654.123. spamberichten eens te wissen, zie ik een mailtje gericht aan mij, verstuurd via dit forum. Het is van forumlid - DAF66 - die reageerde op mijn "gezocht" topic, waarin ik vraag voor een bracket/PS pomp voor een 440. Hij heeft er eentje liggen en woont ook nog eens in de buurt!

Ik via een hele mooie binnenroute over allerlei dijkjes en bruggetjes - Nederland is zo mooi als je de stad verlaat - naar DAF66 toen. Ik rij bovenop een smal dijkje en de google dame zegt zwoel: "U heeft uw bestemming bereikt." Ik kijk, is er links van mn een piepklein inhammetje. Ik kijk nog eens en denk bij mezelf: "Dit gaat nooit niet passen!" Eigenwijs en toch proberen natuurlijk want waarschijnlijk heeft DAF66 ook een flinke musclecar en kan hij het blijkbaar wel! :lol: Herkenbaar he :lol:

Op zo'n klein dijkje proberen te steken met een 5.5 meter lange C-Body, met enkel maar van die ouwe mannen met bierbuikjes die in een veels te strak wielrenpakje op de weg, die allemaal naar je kijken met zo'n gezicht van: "Je ziet me toch verdomme aankomen!" :lol:

Maar gelukkig werd ik gered door DAF66, die vanaf de zijkant van zijn huis naar me riep: "Effe omrijden, daar is mn andere ingang!" :yeah: Ik kom aan en een superaardige gast - zoals volgens mij die meeste hier van dit forum - me hartelijk ontving. Had een supermooie Cuda staan zeg - Check de foto's - met een moderne 5.7 Hemi erin met 4 speed pistol grip! :yeah: Ik zag alleen wat kleine schade op zn achterscherm. Hij zei: "Ik probeerde ook dat smalle inhammetje te nemen laatst..." :happy:

Voor een belachelijk lage vriendenprijs de Saginaw pomp, pulley en slangen meegenomen, alsmede een 3 tal brackets. Hij zei: "Neem al die brackets maar mee en kijk maar of het past". Superaardige gast en natuurlijk ook gelijk uitgenodigd om bij mij eens langs te komen voor een BBQ. DAF66, thanx again amigo!

Dat is toch zo mooi aan dit forum: gelijkgestemde geesten en elkaar helpen.

What are friends for! :good:

Fotos van de afgebroken valvecover bout, afgebroken uitlaat spruitstuk, waterpomp housing schroefdraad en de hemi cuda van DAF66!
Attachments
IMG_1086.JPG
IMG_1085.JPG
IMG_1073.JPG
IMG_1072.JPG
IMG_1071.JPG
IMG_1084.JPG
IMG_1082.JPG
Last edited by Joe67 on 26 Jul 2020, 21:00, edited 1 time in total.

Dickdale

Post by Dickdale »

Mooi verhaal weer! En Johan heeft idd een mooie Cuda. Heb hem ook real life mogen aanschouwen.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/mopars.in.europe :yeah:

Furyous Dutchy

Post by Furyous Dutchy »

Goed leesvoer T :lol: ! Rare ervaring met de pliezie, kan je dag behoorlijk verpesten.. Werd voorheen in mijn moderne auto's veel staande gehouden als ik met vrienden op pad was, heb het met mijn amerikanen niet meer meegemaakt gelukkig.. Misschien had 1 van die ouwe bierbuikjes gebeld omdat ze er niet langs konden? Gave Cuda man, heb hier een ouwe aansteker in de vorm van een revolver liggen. Ook wel eens gedacht om daar een shifter van te maken.. Denk alleen dat ik dan wel aan de beurt ben als ze me een keer aan de kant zetten :foei:

Dickdale

Post by Dickdale »

Vaak ben je te bang!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/mopars.in.europe :yeah:

jelmoer

Post by jelmoer »

En wanneer komt de volgende poging ZH-FRL?
Want anders kun je jouw bucket list nooit volledig afturfen.
Bedankt voor het delen van dit smakelijke leesvoer😂

Post Reply