Mech vs Elec Fan

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Tony Mopar
Posts: 230
Joined: 21 Sep 2019, 22:50
Location: Rotterdam

Mech vs Elec Fan

Post by Tony Mopar »

Ik merk dat mijn Fury met 360LA best warm wordt. Ik denk zelf tussen de 180 en 190 graden F. Ik kan het helaas niet zo goed aflezen want ik heb een Autometer watermeter en die gaat van 180 -> streepje -> 210. Maar ik vind het best heet. (Als het normaal is voor mijn type blok, hoor ik dat ook graag)

Dus wat kan ik doen om de temp te verlagen vroeg ik mijzelf af, zeker voor zomers in de file of voor het stoplicht.

Nu zat ik te denken om mijn fan er vanaf te halen en een deugdelijke SPAL 3200CFM erop te monteren. Kosten niet zoveel - 119 euro- en zijn top of the bill. Painless bedrading setje met thermo regelaar is 48 USD dus het is allemaal goed te overzien.

Echter, ik heb geen ruimte voor de temp sensor. Op mijn manifold zitten 2 extra aansluitingen hiervoor maar een daarvan is al in gebruik voor mijn Autometer watermeter en de andere - grotere - is kennelijk aangesloten op mijn gasconverter.

De vraag is dus: hoe los ik dit op?

Maar zit ik wel goed in mijn denken hierover? Moet ik niet gewoon mijn huidige mech fan behouden en een fanshroud erop zetten? Zit er namelijk niet op en weet ook niet of dit wel standaard op een 72 Fury hoort te zitten.

Ik heb verder geen lekkage oid en het blok loopt goed. Ik vindt het alleen te heet worden en het enge is, dat ie vroeger niet echt zo heet werd. Toen bleef ie netjes onder de 180. Iets minder dus. Zou het iets anders kunnen zijn wellicht?

Ik hoor graag hoe jullie dit zouden aanpakken en mij in de goede richting kunnen schoppen.
Attachments
IMG_9194.JPG
IMG_0256.JPG
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Mech vs Elec Fan

Post by boyanka »

Wat voor thermostaat zit er in? Heb je het koelsysteem al eens schoongemaakt?
Op de foto zit de fanshroud er niet op, die is noodzakelijk voor een goede koeling.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Mech vs Elec Fan

Post by BigBlockMopar »

Die fan doet vrij weinig in jouw geval als ie zo ver van de radiator afzit.
Met deze afstand moet je wel een fanshroud hebben wil de fan beter z'n werk kunnen doen.
Dit verklaart het warm worden bij stationair (al is dat altijd wel het geval eem beetje).

Daarnaast lijken mij de bladen van die fan verbogen om mogelijk meer lucht te scheppen. Of het komt door de kleur ervan.

Buiten dat, een verkalkte radiator helpt ook niet mee.
Ik heb een keer een radiator een weekje in verdunde citroenzuur laten liggen en dat heeft goed geholpen.
(De auto werd heet tijdens rijden/snelweg verkeer, dus de max. doorstroming werd te berperkt geworden.)

Ook kan je kijken of de vacuumvervroeging op 'ported' vacuumport zit aangesloten, of 'full-vacuum' intake-manifold.
Op het intake-manifold aangesloten geeft meer voorontsteking, wat een motor vanzelf al iets koeler laat lopen.

Ik zou daarnaast ook nog even de gasarm naar de andere kant laten wijzen en de lange gasslang inkorten.
Dan start ie wat sneller en reageert ie ook wat vlotter op het gas waarschijnlijk.
Tony Mopar
Posts: 230
Joined: 21 Sep 2019, 22:50
Location: Rotterdam

Re: Mech vs Elec Fan

Post by Tony Mopar »

Superbedankt voor de antwoorden!

Geen woord over een electrische fan dus dat laten we even op de plank liggen.

Duidelijk verhaal over de fanshroud: die moet ik dus hebben. Het jachtseizoen is bij deze dus gelijk geopend.;) Ik heb geen idee welke thermostaat erin zit dus ik zal maar gelijk een nieuwe 180 kopen bij Rockauto to make sure. Kosten geen drol dus kan sowieso geen kwaad. Helaas hebben ze geen fanshroud voor mn Fury...Geen idee of de fanbladen krom zijn. Ik maak er nog een foto van vanaf de zijkant gezien.

Hoe maak ik een koelsysteem eigenlijk schoon? Tuinslang er in gaan? Of doen jullie het op een andere manier?

Goed idee over die gasslang ook! Ik irriteer me mateloos aan al die slangen en die lelijke gasarm. Ik had aan Paul Mandiger LPG gevraagd voor een 425 Impco maar dat raadde hij me af. Vind zo’n 425 wel een stuk mooier plus dat ik er dan een normaal luchtfilter op kan zetten. Nou goed, dat is ook een leuk projectje voor later.

Ik zou graag die gasslangen inkorten en de gasarm de andere kant op laten wijzen, maar ben een beetje huiverig met dat gas. Kan ik die slangen gewoon losmaken zonder dat het gas eruit komt? Er zit namelijk nergens iets van een kraan oid.

Ik heb geen 2 linker handen maar heel dat ontstekingsverhaal heb ik nooit echt begrepen helaas. Jammer, want ik zou er wel een electronische ontsteking op willen hebben maar goed, ook weer iets voor later. ;) Zou je me kunnen uitleggen hoe en waar ik naar me kijken BBM? Hoe herken ik dat en waar zitten die aansluitingen?
Attachments
363391CB-C9C5-46E9-A8FD-4766DC9CCC3C.jpeg
Tony Mopar
Posts: 230
Joined: 21 Sep 2019, 22:50
Location: Rotterdam

Re: Mech vs Elec Fan

Post by Tony Mopar »

Zit ik trouwens net in mn SM te bladeren, kom ik dit tegen.

Blijkt dat de 360 motor geen shroud heeft?
Attachments
10D045BE-5527-436E-AC39-3667C2BDF8A0.png
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Mech vs Elec Fan

Post by Crash »

Had eerst ook geen fanshroud wat een verschil toen ie er wel op zat.
Ben nu electrische fans overgestapt ivm andere setup

Als je interesse hebt heb een fanshroud liggen van me '72 charger 318.
Was gebroken maar ff net plaatje erin en alles is weer strak
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
Tony Mopar
Posts: 230
Joined: 21 Sep 2019, 22:50
Location: Rotterdam

Re: Mech vs Elec Fan

Post by Tony Mopar »

Die neem ik graag van je over Crash!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Mech vs Elec Fan

Post by BigBlockMopar »

Waarom zou een IMPCO 425 worden afgeraden?
Zo'n carb is in alle opzichten beter dan zo'n beperkende smurfenneus die alleen maar het luchtfilter op de heetste plek positioneert en de motor hete lucht laat in ademen.
Het enige kan zijn is dat je nu een 2-bbl intake hebt, en een 425 een 4-bbl carb is. Dat werkt inderdaad niet goed samen.
Upgraden naar een 4-bbl inlaatmanifold zou uitkomst bieden, maar maakt het project gelijk wat omvangrijker.
Tony Mopar
Posts: 230
Joined: 21 Sep 2019, 22:50
Location: Rotterdam

Re: Mech vs Elec Fan

Post by Tony Mopar »

Smurfenneus :)

Thanx for the info BBM, het leek mij ook idd niet logisch. Ik wil zeker van die Smurfenneus af en een IMPCO 425 erop zetten.

Maar naar aanleiding van mijn vorige post kreeg ik een heel leuk mailtje van een andere forumganger: Ferry. Die bood aan om geheel vrijblijvend langs te komen en een een kijkje te nemen naar mn Fury en we hadden vandaag bij mijn mancave afgesproken. En rond de klok van 2 hoorde ik het alom bekend en het o zo mooie geluid van een v8 de hoek omkomen.

Ferry had arrived samen met zijn maat Eugene in een supergave Barracuda met een nog gavere 360 erin! Afijn, om een lang verhaal kort te maken: ik heb er 2 nieuwe vrienden bij en we hebben gelijk de BBQ erbij aangestoken :) Fer en Eugene hebben echt een hoop verstand van de materie en gaan me een beetje in de goede weg helpen om mijn Fury op de weg te houden.

Volgende keer plug in mn gitaar erin en zullen we ook nog eens wat Deep Purple erbij gaan jengelen. En een grotere BBQ want de hele straat kwam op de benzine en BBQ geur af. :)

En voor de jankmuilen: we hielden 1.5 meter afstand! :)

En zo kwam er ook nog Corvette C6 convertible voorbij en een dude in een Buick met een 455 erin waarbij we bij de laatste ook maar gelijk een broodje braadworst in zn mik hebben geduwd. Al met al een hele gezellige middag en zeker voor veeeel herhalingen vatbaar. Met dank aan dit forum!

Fijne paasdagen allemaal!

PS:
Nog wat mooie pics van Eugene zn Cuda en blok ( hij nam me een rondje mee....MIJN GOD! De wereld verging zowat :)
Attachments
IMG_0276.JPG
IMG_0275.JPG
IMG_0271.JPG
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Mech vs Elec Fan

Post by BigBlockMopar »

Leuk!
Ik zit net boven Rotterdam in Berkel&Rodenrijs. Altijd welkom om een 425 op een 360 in werking te zien :)
Gitaarspelen kan ik niet zo goed opzich, maar heb er wel eentje. Weliswaar een linkshandige :D
Tony Mopar
Posts: 230
Joined: 21 Sep 2019, 22:50
Location: Rotterdam

Re: Mech vs Elec Fan

Post by Tony Mopar »

Ik heb nog een plekje over in de band BBM! Altijd plek voor een lefty :)

En ik speel zelf ook niet als Hendrix hoor, maar ik gooi er zo veel vet smerige distortion in, dat je mn foutjes toch niet hoor haha.

Berkel is idd vlakbij, dus bereid uzelf maar voor op een bezoekje.:) Ik rij sowieso elke dag met mn Fury, het is mn daily driver en ik haal makkelijk 1500 tot 2000 km per maand ermee. Het is een beetje zoals mn muziek: ik heb het gewoon nodig, het geluid, de beleving. Ik ben op dit moment bezig om mn gitaar versterker in te bouwen in de kofferbak zodat deze ouwe hippie overal gewoon zn gitaar kan inpluggen en keihard kan shredden waar ik ook ben, :)

Ben ook altijd met mn Fury bezig en ik probeer mn vrienden en bandleden ook aan de old skool muscle te krijgen maar tot heden helaas zonder succes. Misschien maak ik ook wel een bouwverslag topic aan zodat iedereen kan zien wat ik zoals aan de Fury doe, maar ik durf het eigenlijk niet: er staan zoveel vakkundige en mooie topics op dat mijn Fury in het niets valt erbij. :)

ach ja, misschien in de toekomst.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Mech vs Elec Fan

Post by BigBlockMopar »

Deze Dodge wordt ook iedere dag gebruikt. 24/7. Rain AND Shine, :)
Attachments
image.jpeg
Tony Mopar
Posts: 230
Joined: 21 Sep 2019, 22:50
Location: Rotterdam

Re: Mech vs Elec Fan

Post by Tony Mopar »

Bruut ding BBM! Met een heel hoog Mad Max gehalte! Ik hem em ook wel eens gezien dacht ik, op de Chrysler meeting in Den Haag verleden jaar. Ook tering weer toen idd :) Ik rij ook gewoon door weer en wind en heb er ook geen problemen mee. Het heeft zelfs wel wat nostalgisch. Mijn raamrubbers tochten, mn kachel wordt heter bij meer toeren en hoe die ruitenwissers bewegen, het heeft wel wat vind ik. :yeah:

Maar vandaag moest ik effe in Brabant zijn want ik had een leuk kolomboortje op MP gezien en het leek wel alsof in in de states was. Er was echt geen kip op de weg! Gewoon uitgestorven! Heerlijk! :P

De laatste keer dat ik dat gezien had was volgens mij ergens begin jaren 70, op een autoloze zondag :) Check de fotos.

oh ja, mn temperatuur bleef onder de 180 Ferry, maar het waren dan ook wel voornamelijk snelweg kilometers wat ik reed. Maar ik merk toch wel dat er wat meer pit in zit, dus die timing had er wel degelijk wat mee te maken. Ik hoorde bij het stoplicht zowaar een heel klein gilletje van mn achterband afkomen.. :OO:

Desalniettemin ga ik toch asap de fanshroud ophalen bij Crash onder het mom: baat het niet...Ik kreeg vandaag een mailtje van hem met de boutmaten en die kwamen exact overeen! Ik blij dus to be continued.
Attachments
IMG_0296.JPG
IMG_0294.JPG
IMG_0290.JPG
IMG_0288.JPG
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Mech vs Elec Fan

Post by BigBlockMopar »

:good: :)
Tony Mopar
Posts: 230
Joined: 21 Sep 2019, 22:50
Location: Rotterdam

Re: Mech vs Elec Fan

Post by Tony Mopar »

Vandaag lekker ritje gemaakt naar forumlid Crash om de fanshroud op te halen. Via een hele leuke route met flink wat slingerwegen en langs weilanden en riviertjes kwam ik bij hem aan. Super aardige gozer en wat een superwaanzinnige wagen heeft hij staan zeg!!

Leek verdomme The Roadwarrior wel joh, wat een kar! Tot in de puntjes verzorgd! Echt een bruut ding!

En we waren zo een beetje aan het kleppen over alles en nogwat toen er ineens 2x 10J velgen tevoorschijn kwamen! Laat ik daar nu net naar op zoek zijn dus dat was zeker een verrassing! En om het geheel nog even af te maken had hij ook nog een spiksplinternieuw setje spinners voor me!

Echt heel bij mee!

En dat alles voor een appeltaart en wat muntjes, superbedankt Crash! Bij deze ook uitgenodigd bij mijn cave! :happy:

Dus binnenkort fanshroud monteren, velgen stralen, poedercoaten , banden erop (295) en hopen dat ik ze eronder kan krijgen. Geen idee of het past, maar we gaan ons best doen om ze eronder te lepelen. :yeah: En dan mn huidige achterbanden (255) naar voren.
Attachments
IMG_0307.JPG
IMG_0306.JPG
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Mech vs Elec Fan

Post by Crash »

Appeltaart was lekker, helft aan me ouders gegeven.
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Mech vs Elec Fan

Post by ARLI »

Ontstekingstijdstip is ook van belang voor temperatuur. Er wordt beetje over gesproken maar nog even voor duidelijkheid.
En vacuümlekkage kan ook zorgen voor meer warmte.
Ik werk met plezier.
Tony Mopar
Posts: 230
Joined: 21 Sep 2019, 22:50
Location: Rotterdam

Re: Mech vs Elec Fan

Post by Tony Mopar »

Zeker ARLI, helemaal gelijk in. Toen Ferry verleden week bij me was heeft hij de ontstekingtijdstip aangepast en gechecked op vacuumlekkage. Bedankt voor de bijdrage iig! :good:

Er is mij ook verteld dat 180/190 helemaal geen probleem is voor een 360. Heter wordt ie ook niet maar ik ga sowieso de shroud monteren. Wilde het eigenlijk vandaag doen, maar zag dat ik toch wel het een en ander moet losgooien: De bovenste radiateurslang en de fan zelf moeten los anders kom ik er niet tussen.

Ik wacht even tot ik mn nieuwe thermostaat binnen heb van Rockauto - Met discountcode van het forum! Al moest ik echt wel even zoeken waar ik die code moest plaatsen :) ) en dan gaat ie erin.
Post Reply