LPG op mn busje

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

LPG op mn busje

Post by b350maxi »

Nu Sixpack lekker bezig is met mijn nieuwe blokje en automaat. Zit ik me te oriënteren om vanaf 1-jan op lpg te rijden (een jaartje wel belasting betalen :hmmm: ). Ik heb vandaag via mail contact gehad met Vogels autogas en zij raden een impco systeem aan met 230l tank, met inbouw vragen ze er 1980 euro voor. Wat denken jullie? Ik zit zelf btw te denken aan 2x 230l :D .

Het komt op een 408 met carb. Bus is om te reizen en kom regelmatig in landen waar geen lpg beschikbaar is, dus moet nog wel op benzine kunnen rijden. Rijden hier nog meer busjes rond op LPG? Enig idee of dat allemaal gaat passen?.. Ik bedoel Intake+carb+mixer+luchtfilter in zo een kleine ruimte.
runner
Posts: 67
Joined: 25 Jun 2012, 06:39
Location: uitgeest

Re: LPG op mn busje

Post by runner »

Zou nog even wachten je moet toch je motor zo n 1000 km inrijden op benz. voordat je over gaat op gas

gr Mario
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: LPG op mn busje

Post by b350maxi »

Dat wist ik niet. Waarom perse op benzine dan?
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: LPG op mn busje

Post by b350maxi »

Nu is er een 300 of een 425 en ik begreep dat een 300 niet ideaal is voor een 408. Feit is dat ik niet wil inleveren op gaspendaal response etc en ik las (aap forum) dat er adapters zijn om toch een 425 mixer te kunnen monteren. Klopt dit? Misschien moet ik even bij Sjak Brak gaan informeren.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: LPG op mn busje

Post by JWtje »

runner wrote: 23 Nov 2019, 08:17 Zou nog even wachten je moet toch je motor zo n 1000 km inrijden op benz. voordat je over gaat op gas

gr Mario
Ik vind dat BS. Hoor verhalen over de smerende werking van benzine bij inrijden. Bij de temperaturen in je inlaattraject en tijdens compressie ne verbrandingsslag is alle benzine gasvormig. Dat smeert niet echt. Ander verhaal is dat je motor warmer wordt op lpg. Dat is maar een fractie en als je wat meer vermogen vraagt op benzine wordt ie ook warmer.

Lekker inrijden op gas zou ik zeggen.
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: LPG op mn busje

Post by boyanka »

Ik heb ook altijd alles op lpg ingereden, nooit geen problemen gehad
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
runner
Posts: 67
Joined: 25 Jun 2012, 06:39
Location: uitgeest

Re: LPG op mn busje

Post by runner »

b350maxi wrote: 23 Nov 2019, 10:53 Dat wist ik niet. Waarom perse op benzine dan?
Dat is voor het inlopen voor je zuigerveren ,Anders heb je KANS op overmatig olie verbruik
Heb bij een andere auto gewoon op gas ingereden en verbruikte toen en beetje olie
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: LPG op mn busje

Post by JWtje »

Ik kan niet bedenken wat er door het gebruik van benzine anders is tussen het contact van cilinderwand en zuigerveer dan met lpg.

De olie die je gebuikt tijdens het inlopen telt wel mee.

Ik liet motoren meestal inlopen op een bok buiten de auto. Als ik na ongeveer een uurtje draaien een lektest deed dan kwam ik uit op waarden tussen de 96 en 98%. Heel veel beter wordt het dan niet al zou je je motor op eenhoornpis laten inlopen. Ik ben dan ook van mening dat als je een uurtje of 2-3 hebt gedraaid dat het inlopen van de zuigerveren er zeker wel op zit en je hem gerust kan gaan belasten.
Toen ik nog NK wegrace reed lieten we een gereviseerde motor een half uurtje draaien en dan gingen we er de baan mee op en moest alles uit de kast.
Sixtyeight
Posts: 356
Joined: 08 Jun 2007, 13:23
Location: Ja
Contact:

Re: LPG op mn busje

Post by Sixtyeight »

Ben jij uit de kast?
Image..CHARGER REGISTRATION OF THE NETHERLANDS
1968 Dodge Charger R/T....................http://www.charger.nl
1969 Dodge Charger
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: LPG op mn busje

Post by BigBlockMopar »

Het idee is dat benzine-afstellingen vaker met rijkere afstellingen gespaard gaan, met name bij de koude start als de choke overmatig prut erin moet laten druppelen om de motor beter aan te gang te houden.
Die extra benzine kan de zuigerveren helpen beter laten inlopen omdat dit de cylinderwanden wat droger en olievrij houdt.
Het type zuigerveer bepaalt ook hoe makkelijk en snel de motor kan inlopen.
De meeste gangbare en gebruikte gietijzeren zuigerveren lopen sneller in dan bv chrome/moly/nitride zuigerveren. Deze laatste worden meer in performance/race-doeleinden gebruikt.

Belangrijk is om de motor zoveel mogelijk te belasten tijdens het eerste uur (na evt. nokkenas-inlopen).
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: LPG op mn busje

Post by JWtje »

Enige voordeel wat benzine dan weer wel heeft is dat je ermee kan koelen. Dat gaat met de meeste lpg systemen dan weer niet.
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: LPG op mn busje

Post by b350maxi »

Half jaartje heeft het busje nu op benzine gelopen en vanaf feb'21 is ie 40 jaar, dus gaat nu echt op lpg.
Alleen kom ik er gewoon niet uit. Wat zouden jullie doen. Het blok is dus een 408 magnum stroker met carb, verdient dus gewoon een goede lpg installatie, dus wil absoluut geen begrenzing in performance, dus een 300A mixer is geen goede optie. Een 425 mixer kan.. alleen landen als Scandinavie en Spanje kom ik toch (voor corona) zo af en toe. Zit er serieus aan te denken om 600 l onder de bus te hangen icm 425 mixer :happy: busje is vanaf feb'21 ook mijn daily. Andere optie is blokje op benzine injectie te zetten (geen origineel magnum mpi spul, maar dat van Hughes bijvoorbeeld) icm lpg injectie. Alleen kost dat waarschijnlijk weer serieus geld vanwege alle electronica etc. Kortom kom er niet uit. Wat zouden jullie doen?
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: LPG op mn busje

Post by boyanka »

Ik zou gewoon iets inleveren op het vermogen. Met het busje gebruik je bijna nooit het volle vermogen. En flink doorblazen op de snelweg is ook niet echt een comfortabele rit. Die van mij rijdt ik nooit boven de 140 omdat dan alles begint te schudden
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: LPG op mn busje

Post by BigBlockMopar »

Ik zou er gewoon een 425 carb op schroeven. Lekker simpel houden.
En voor de ritten waar LPG minder makkelijk te krijgen is kan je altijd van te voren/of tijdens de rit de benzine-carb erop schroeven evt.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: LPG op mn busje

Post by Dickdale »

Volledig LPG of volledig benzine. Je kan als je het een beetje uitkient prima lpg tanken in Europa...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: LPG op mn busje

Post by EDWIN »

Dickdale wrote: 20 Dec 2020, 21:04 Volledig LPG of volledig benzine. Je kan als je het een beetje uitkient prima lpg tanken in Europa...
En zo is het. Gewoon een dikke tank (of2) er in en gaan. Zo deed ik het ook en stalkte heel Europa.
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: LPG op mn busje

Post by jeffrey..... »

Als je naar lidkoping of vasteras gaat voor de meetings dan kun je onderweg aardig gas tanken. Op mylpg.eu kun je in 1 oogopslag zien waar ze zitten. Het is wel vaak op industrieterreinen en dus op normale werktijden te .
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: LPG op mn busje

Post by Iwema »

Je kunt ook een 450 plaatsen of zelfs een 600
Voor de 425 en de 450 heb ik openers zodat ze ook nog goed op benzine lopen.

Maar hoeveel pk heb je en hoeveel cfm is je carburateur?
Hiermee kan ik uitrekenen welke mixer het beste is.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: LPG op mn busje

Post by b350maxi »

Iwema wrote: 22 Dec 2020, 16:55 Je kunt ook een 450 plaatsen of zelfs een 600
Voor de 425 en de 450 heb ik openers zodat ze ook nog goed op benzine lopen.

Maar hoeveel pk heb je en hoeveel cfm is je carburateur?
Hiermee kan ik uitrekenen welke mixer het beste is.
Hoeveel pk, werkelijk geen idee, maar gezien de stock manifolds van een 360 (snel over naar headers) en de 625 cfm carb denk ik niet meer dan 350-400 pk. Vwb die openers die je noemt, heb je daar meer info over? Klinkt wel erg interessant.
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: LPG op mn busje

Post by b350maxi »

EDWIN wrote: 20 Dec 2020, 22:35 En zo is het. Gewoon een dikke tank (of2) er in en gaan. Zo deed ik het ook en stalkte heel Europa.
Ja worden meerdere tanks. Is een verlengde bus, dus ruimte zat.
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: LPG op mn busje

Post by b350maxi »

BigBlockMopar wrote: 20 Dec 2020, 20:08 Ik zou er gewoon een 425 carb op schroeven. Lekker simpel houden.
En voor de ritten waar LPG minder makkelijk te krijgen is kan je altijd van te voren/of tijdens de rit de benzine-carb erop schroeven evt.
Ja wil oa wel de lpg tank op de plek van de benzine tank hebben, dus om het zo om te wisselen.. Gaat dan niet zo makkelijk denk ik.
Post Reply