B300 360 2-barrel, geen power

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
pons0030
Posts: 4
Joined: 28 Jun 2019, 08:55

B300 360 2-barrel, geen power

Post by pons0030 »

Goedemorgen,
Ik heb een 1978 Dodge B300 met een 360 motor, de choke deed het niet goed, daarom heb ik de 2 barrel carburateur laten vervangen door een aangepaste Motorcraft 2150, ook 2 barrel (dit is in de USA gedaan door een 'bekende' performance garage), dus nu rij ik met een elektrische choke wat wel fijn is.

Maar, het ontbreekt aan torque, het lijkt wel of de bak slipt maar die is recent gereviseerd (en werkt uitstekend met de oude carb). Hij maakt toeren tot op Formule 1 niveau maar hij gedraagt zich als een oude diesel in de bergen. Met de originele Holley ging hij als een speer. Het euvel is het ergst in de 3e versnelling. Daarnaast werkt de kickdown ook niet. Ik dacht eerst dat het met de cruise control kabel te maken heeft (misschien 'remt' die af?) maar volgens mijn garage niet.

Nu lig ik niet op één lijn met mijn garage, hij zegt dat de carb te weinig mengsel geeft en daardoor vermogen mist en niet omhoog gaat in zijn toeren. Zijn idee is misschien de sproeiers vervangen. Ik denk dat het probleem ergens anders zit omdat het toerental wel stijgt en niet overgebracht wordt op de bak. Zou het met de kickdown te maken kunnen hebben of toch de cruise control kabel?

Of toch wat mijn garage zegt?
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: B300 360 2-barrel, geen power

Post by boyanka »

Als je geen probleem had met de vorige carburateur dan ligt het idd aan deze.
Echter moet wel je kick down goed functioneren ivm de juiste oliedruk die nodig is voor de versnellingen omdat je anders de bak in elkaar laat lopen. Dan opnieuw een revisie
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: B300 360 2-barrel, geen power

Post by BigBlockMopar »

Met "oude diesel", bedoel je futloos, of het geluid dat de motor maakt?
Als de motor pingelt dan kan te weinig brandstof zeker de issue zijn.
pons0030
Posts: 4
Joined: 28 Jun 2019, 08:55

Re: B300 360 2-barrel, geen power

Post by pons0030 »

Futloos inderdaad, geen torque eigenlijk.
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: B300 360 2-barrel, geen power

Post by WietseR/T »

Altijd eerst kijken naar hetgene waar het laatst aan gewerkt is, in dit geval de carburateur.
Kun je mbv een AFR meter eens kijken wat de brandstofverhouding is tijdens het rijden?
Dit is echt de beste indicatie en kun je kijken wat hij doet bij stationair, cruise en WOT.

Ik heb deze geinstalleerd en is echt zijn geld waard.
https://www.aemelectronics.com/products ... -afr-gauge
Edit: Even goed zoeken, ik had die van mij van Ebay gekocht. Sommige webshops vragen er echt een kapitaal voor.
Je kunt, om te beginnen eerst eens grotere sproeiers installeren en zien of dat verbeterd.
Ga wel meteen minimaal 2 maten omhoog, dus als je nu bijv. #65 heb dan meteen naar #67 als minimum anders merk je er weinig van.
Raar want meestal staan Holley carbs nieuw te rijk afgesteld, wat voor maat carb (CFM) zit er nu op...en wat zat er op?

De kickdown linkage moet je inderdaad even goed afstellen, denk niet dat dit jouw huidige probleem oplost maar zorgt wel weer voor andere problemen in de toekomst.
pons0030
Posts: 4
Joined: 28 Jun 2019, 08:55

Re: B300 360 2-barrel, geen power

Post by pons0030 »

Hoi,
Nu zit er een Motorcraft 2150 op, de nieuwe dus. Ik dacht 351 CFM. Mij is door de Amerikaanse tuner afgeraden grotere sproeiers te doen. Hij twijfelde of de PCV valve en vervroeging vacuum leidingen wel goed zaten maar volgens mijn garage wel. Misschien zit er ergens een lek. De carburateur zou zelfs beter moeten performen dan de originele Holley.
Blijft een raadsel, ik zal eens kijken naar een AFR meter.
6Banger
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2017, 11:32

Re: B300 360 2-barrel, geen power

Post by 6Banger »

Zijn de symptomen alleen bij een warme motor?

Wat in mij opkom is mogelijk valse lucht tussen carburateur en spruitstuk pakking? Mogelijk te testen door rem reiniger oid langs de carb te spuiten bij een lopend blok? Mocht ie stagneren in toerental of uitvallen kan dit een vacuum lek detecteren. Zelf had ik last van backfires wegens valse lucht onder de carburateur, maar dat gelde met lpg (waste spark ontsteking systeem).
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: B300 360 2-barrel, geen power

Post by WietseR/T »

351CFM?
Is dat niet een beetje aan de karige kant voor een 360 CID motor??
Ford heeft wel 340's geleverd met die carb maar om nou te zeggen dat die carb werkelijk wat vermogen gaat geven?
Zou toch eens een 500CFM proberen of zo want wat je beschrijft aan vermogen missen kan ik me nu wel een beetje voorstellen.
Wat voor Holley carb had je hiervoor dan? CFM??

Ik bedoel, toeren maken lukt wel wat prima gaat als hij geen kracht hoeft te zetten maar als hij echt aan het werk moet krijgt hij niet genoeg.
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: B300 360 2-barrel, geen power

Post by SuperFlyTNT »

Een 351cfm is niet slecht voor een 360. De center carb van de 440 sixpack was ook een 350cfm en bij lage toeren deden de 2x500cfm outboard carbs niet eens mee.

Check je kickdown afstelling. Als je he carb hebt gewisseld, dan heb je ook je kickdown linkage losgehad.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: B300 360 2-barrel, geen power

Post by WietseR/T »

Die carb is meer dan de helft qua capaciteit voor mijn 440, en van 360 naar een 440 is niet zo heel veel meer CID.
Maar goed, er zijn verscheidene partijen in betrokken geweest die dat beter weten dan ik :happy:

Controleer ook eens of de gaskleppen wel vol open staan als het gas volledig is ingetrapt.
Laat iemand even het gaspedaal helemaal indrukken en kijk dan even in de carb of de kleppen wel helemaal verticaal staan.
Kan zijn dat met afstellen of ander gasklep mechanisme hij niet helemaal open gaat.
pons0030
Posts: 4
Joined: 28 Jun 2019, 08:55

Re: B300 360 2-barrel, geen power

Post by pons0030 »

Dank aan allen, ik ga idd (laten) checken op vacuumlek, gaskleppen, etc.
Post Reply