1973 Dodge Dart - Rijdend project

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Aluminium koppen zijn inmiddels toch gearriveerd...
The price was right vorig jaar tijdens de Black Friday sale... 35% korting, dus toen werd het ineens interessant.
Alleen nog even tijd vinden om ze te monteren...

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Afgelopen zondag tijdens the American Sunday op Zandvoort nog even met het TrackTime-event mee mogen doen.
Met slechts een stuk of 5-6 deelnemers mochten we 20 minuten het circuit op om zo hard te gaan als je kon... of durfte.

Image

Dat laatste, het durven, is een beetje tricky, op een duinen-circuit met hoogteverschillen waar je de bochten niet echt goed kan zien of inschatten van te voren...
Bij de eerste ronde al mocht ik daarom direct even de grindbak testen aldaar, om daarna gelukkig zonder verdere spin-offs wel de rondjes te kunnen doen.
Een samensmelting van iets te hoge snelheid voor een scherpe rechts/links-bocht, of net geen goedgenoege remmen en bandengrip om de bocht te halen.

Daarna ging het wat beter weer en met ronde 4 ging het al wat beter, al blijft het toch anders om met 100/120km/u op een laat-zichtbare bocht af te komen.
Echter begon ik ATF de ruiken en besloot daarom maar de pitsstraat in te gaan om te kijken waar dat vandaan kwam.
Het bleek uit de peilstok te komen, door bochten hard naar links te nemen werd soms wat ATF omhoog en uit de peilstokbuis geduwd.
Met nog maar een aantal minuten 'race-tijd' te gaan besloot ik het voor gezien te houden.

Image


runner
Posts: 67
Joined: 25 Jun 2012, 06:39
Location: uitgeest

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by runner »

leuk het filmpje :winner:
blade
Posts: 1228
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by blade »

Awesome Herman, looks like you had a blast! :good:
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Dickdale »

Mooi werk, Herman...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Ed »

Geweldig 👍
Mooie koppen, lekker licht.
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Had mezelf het 'fantastische' idee toebedacht om de zijkanten van mijn Dart eens te gaan wrappen! :oops:

Maar omdat een glimmende wrapfolie al snel alle oneffenheden laat zien op plaatwerk, dacht ik 'even snel' het plaatwerk enigszins wat strakker te maken alvorens de folie erop te plakken...
Anyway... :hammer: 2 weken schuren/plamuren/hameren/schuren/plamuren en schuren/plamuren later... zit de folie er nog steeds.... niet op :smack:

Van het ene komt het andere namelijk.
Ik had ook al wat 'ellende' gezien onder het dakvinyl aan de achterzijde vd auto.
Dus voorzichtig even het vinyl los getrokken om een indruk te krijgen van deze ellende.
Dat was helaas ernstig genoeg om te besluiten om verder te gaan. Na wat wikken en wegen toch maar besloten om het hele vinyldak eraf te halen en alles kaal te maken en voorzien van een laag verf.

Zo gezegd zo gedaan, bijna...
Want de voorruit lekte ook al sinds dag 1 eigenlijk, en er zat een horizontale barst in de ruit.
Ik had enige tijd terug al een nieuwe ruit gevonden dus nu was het moment daar om deze te gaan plaatsen.

De oude ruit ging na verwijdering van sierlijsten en kitrestanten er vrij simpel uit zonder het bestaande rubber te beschadigen.
De nieuwe ruit vergde iets meer stoeiwerk om geplaatst te krijgen, maar is me uiteindelijk toch gelukt.
Daarbij heb ik de ruit-opening rijkelijk voorzien van kit, zodat er geen kans meer moet bestaan dat de voorruit ook nog maar 1 druppel zal gaan lekken.
Of dat zo is moet uiteraard nog blijken... :ohja:

Op dit moment staat het dak in een lekkere laag primer wat verrassend genoeg een soort van 'vinyl'-structuur heeft gekregen door het rollen.

Image Image

Image Image

Image Image

Image Image

Image

Meer pics:
https://www.bigblockmopar.nl/2019/09/do ... intenance/
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by jeffrey..... »

Lekker bezig!
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Ed »

Bijna klaar voor het Hollandse weer 👍
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Dickdale »

Krokantje, Herman. Heb je er nog nieuwe stukken in moeten lassen? Mooi werk!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Klein stukje links-achter bij de zijruit, en in het paneel aan de onderkant bij de achterruit. Daar was het weer slecht door jarenlang vochtophoping.
blade
Posts: 1228
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by blade »

Vinyl tops are metal destroyers. Nice work going at Herman's garage. :good:
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

M'n handen heb ik nog wel even vol aan het strakmaken van de overgang van body naar dak.
Ik gebruik zoveel mogelijk staalplamuur om alle oneffenheden weer op te vullen.
Waar ik een hekel aan heb is echter dat schuren de hele tijd. De hele garage is een grote stofbende geworden door dat gedoe. Alles is wit door die smerige bende.

Heb in ieder geval een groot deel van het dak zelf al zwart gemaakt en de ramen voorzien van kit zodat lekkages niet meer voor zouden moeten komen.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Dickdale »

Stofzuiger op je schuurmachine een idee?

Ik ken het. Met stralen van mijn auto had ik, ondanks dat ik alles in een partytent gedaan heb en de overheaddeur open was, de hele hut onder het stof zitten.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Ik heb op dit moment alleen een standaard vlakschuurmachine zonder afzuiging.
Dus ik zet altijd de voor- en achterdeur open, al dan niet met een ventilator erbij en zorg dat ik zo nooit in een stofwolk sta.
Met een luchtpistool blaas ik dan regelmatig ook het nabijgelegen stof richting uitgang. Maar dit geeft uiteraard nog steeds een witte bende in een garage.

Ik had vandaag de Dart toch maar even naar buiten gehaald, want de weersvoorspellingen waren nogal triest voor vandaag.
Mijn 'daily driver' van de laatste 2-3 weken (1960 NewYorker) was blijkbaar ook niet zo lekdicht als dat ik hoopte, want de vloerbedekking was hierin totaal doorweekt rechtsvoor... :/

Dus had nog even een ander klusje tussendoor onlangs om de vloerbedekking daar los te halen en te laten drogen. Gelukkig was het zondag redelijk zonnig weer dus kon mooi even gedaan worden.
Het gelijk het stuk vloer in de grondverf gezet ter bescherming. Binnenkort nog even een laag afsluitende verf eroverheen doen.

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Foto's van het dak in de zwarte verf.
De primer heeft het dak wat structuur gegeven in de verf, wat ik best netjes vind opzich. Lijkt een soort van vinyl-structuur.
Wellicht dat ik op een later moment het dak iets meer zijdeglans ga maken om meer een vinyl-effect te geven. Of een vinylwrap eroverheen plaatsen.
Vooralsnog geeft het een goede bescherming tegen alle regen de laatste tijd.


Image Image
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Ed »

Ziet er weer strak uit 😎
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by EDWIN »

Dat donor stukje plaatwerk zit er ondertussen ook in? Onderste scharnier linker portier toch?
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Nee die bewaar ik nog even voor speciale gelegenheden :D
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by EDWIN »

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
Post Reply