5-speed NV-4500 handbak

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

5-speed NV-4500 handbak

Post by harrie mopar » 21 Jan 2019, 22:20

Beste mensen.

Ik heb besloten om de 727 gedag te zeggen en een 5-speed NV-4500 op de 440 te monteren,gezien dit mijn eerste keer wordt dat ik van een automaat een manual maak hebben jullie wellicht tips die handig zijn om van te voren te weten oa:

Welke koppelingsset?
Welke pedaalset?

Tips zijn welkom!

Groet,

Erik.

User avatar
TheDeputy
Posts: 1356
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by TheDeputy » 21 Jan 2019, 23:27

In wat voor auto komt ie? Dat is wel echt een truck bak met een heel erg korte 1. In een passenger car is dat in ieder geval niet aan te raden.

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!

Dickdale
Posts: 3785
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by Dickdale » 22 Jan 2019, 09:28

http://www.tremec.com/menu/tko/ is toch wel de meest toegepaste bak tegenwoordig. De Toyota Supra 5 bak wordt ook wel eens toegepast. Weet alleen niet of deze ook achter een bigblock past.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/mopars.in.europe :yeah:

harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by harrie mopar » 22 Jan 2019, 16:51

De bak komt in een 68er Roadrunner op een 440,de korte 1 kan ik wel mee leven denk ik (-:

Eerst reed ik altijd met Skyline's en Supra's mijn ervaring is dat de 5 bak van een supra niet echt super sterk is met name het hoge koppel vinden ze niet "leuk" !

De Tremec bak vind ik wel erg duur vergeleken met een NV-4500 bak.

JurgenS
Posts: 45
Joined: 08 Nov 2018, 18:36

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by JurgenS » 24 Jan 2019, 07:04

Ik heb vorige maand een quote gehad van sst Silver Sport Transmissions en dat was inderdaad duur. Het gaat dan wel over een nieuwe 6 bak inclusief alles wat er nodig is om te bouwen van automaat naar manueel maar ik vind het te duur. Inclusief levering in België maar zonder de invoerrechten en de BTW kostte dat $9995 waarvan ongeveer $1800 shipping & handling.

User avatar
TheDeputy
Posts: 1356
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by TheDeputy » 24 Jan 2019, 21:27

Wat ik eerder al zei, niet doen. De 1 is zooooo kort dat je die eigenlijk niet kunt gebruiken waardoor je eigenlijk een driebak met overdrive overhoudt.
De standaard a833 heeft de volgende overbrengingen. 2.66 - 1.93 - 1.40 - 1.00 hiermee is gewoon goed te rijden. Zeker met een 3.23 overbrenging. Wil je minder toeren op de snelweg zou je ook een 'slant six' bak kunnen proberen te vinden. Deze heeft 3.09 - 1.93 - 1.40 - 1.00 als overbrenging. Dit gecombineerd met 2.93 gears in je achteras geeft een goed koppel bij wegrijden en lage toeren bij 120 km/h.
De standaard A833OD heeft 3.09 - 1.91 - 1.00 - 0.73 gears. Dat ligt eigenlijk te ver uit elkaar en daar komt bij dat die bak te licht is voor een 440. De range van de A833OD ligt ook weer dicht bij versnelling 2-5 van de nv-4500.
Met andere woorden zijn er slechts een paar goede opties. 1 standaard b-body a833. 2 tremec 5 speed 3 Passon A855 (mopar aftermarket 5 speed).

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!

Dickdale
Posts: 3785
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by Dickdale » 25 Jan 2019, 12:30

Wat Antoon zegt! :yeah:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/mopars.in.europe :yeah:

harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by harrie mopar » 25 Jan 2019, 21:46

A518 is ook nog een goede optie,toch?

User avatar
boyanka
Posts: 1654
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by boyanka » 25 Jan 2019, 22:41

Dat is geen handbak
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85

harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by harrie mopar » 26 Jan 2019, 15:28

dat hoeft van mij ook niet persee,een automaat met overdrive is ook goed voor mij.

challenger72
Posts: 819
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by challenger72 » 26 Jan 2019, 21:52

kan je in de usa niet een gebruikte bak scoren? Is beter betaalbaar,ik zou een 5 bak nemen,ik heb een tremec 6 bak in mn gto maar ik vind de eerste 5 versnellingen heel kort op elkaar en de 6 is dan weer een vrij grote stap.Die 440 is koppelrijk zat voor een 5 bak die wat grotere verhoudingen tussen de versnellingen heeft

harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by harrie mopar » 27 Jan 2019, 16:06

Die gedachte had ik ook al maar ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met spullen kopen via Ebay en dan met name het vertrouwen erin.Wordt het wel op gestuurd?Is de bak wel in orde die je koopt?onverwachte invoer rechten?

Wel jammer want er is genoeg te vinden daar.

Dickdale
Posts: 3785
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by Dickdale » 27 Jan 2019, 16:26

Hans Hendriks kan je helpen maar naar NL halen... hij is van Holland ranch
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/mopars.in.europe :yeah:

blade
Posts: 1068
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by blade » 28 Jan 2019, 01:58

Dickdale wrote:
27 Jan 2019, 16:26
Hans Hendriks kan je helpen maar naar NL halen... hij is van Holland ranch
Just make sure you have EVERYTHING written down on paper. :letop:
1968 Dodge Charger supercharged Hemi, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7383
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by BigBlockMopar » 28 Jan 2019, 12:17

SixPack heeft volgens mij nog wel een A518 transmissie liggen met bigblock-bellhousing.
Gewoon centraal gelegen in de pitoreske Mopar-hoofdstad/regio van Nederland, het Westland... :D
Met een automaat kan je net zo makkelijk, zo niet makkelijker, zelf schakelen als met zo'n roerbak met stok erin.

harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by harrie mopar » 28 Jan 2019, 21:07

Ik zal ze wel even een berichtje sturen,thx

harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by harrie mopar » 09 Feb 2019, 22:18

Heb vandaag een Tremec 5 speed opgehaald de NV-4500 gaat een ander baasje vinden (-:

Dickdale
Posts: 3785
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by Dickdale » 10 Feb 2019, 17:01

Die met de Pontiac bellhousing?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/mopars.in.europe :yeah:

User avatar
ARLI
Posts: 2155
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by ARLI » 10 Feb 2019, 22:21

challenger72 wrote:
26 Jan 2019, 21:52
Die 440 is koppelrijk zat voor een 5 bak die wat grotere verhoudingen tussen de versnellingen heeft
Een goede 440 is ook sterk genoeg voor 4 bak.
Ik werk met plezier.

harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by harrie mopar » 10 Feb 2019, 23:06

ja idd met pontiac bellhousing!is er iets mee wat ik moet weten voordat ik hem inbouw?

Dickdale
Posts: 3785
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by Dickdale » 11 Feb 2019, 09:49

harrie mopar wrote:
10 Feb 2019, 23:06
ja idd met pontiac bellhousing!is er iets mee wat ik moet weten voordat ik hem inbouw?
Nee, had hem ook gezien. Vond 1450 euro niet veel geld, alleen een mopar bellhousing hierheen halen vanuit de USA wordt een duur grapje bij elkaar.

Succes met de inbouw! :yeah:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/mopars.in.europe :yeah:

harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by harrie mopar » 11 Feb 2019, 12:23

Nou ik ben daar nu aan het kijken en heb zonet ook de bellhousing eraf gehaald ik kom dan direct uit in de tandwielkast en blijkbaar,kom ik nu dus achter,kun je bij een T45 wat deze ook is om deze rede niet de bellhousing vervangen.Dus ik zal iets zelf moeten gaan maken/vermaken met de bellhousing die erop zat,word nog wat!!!
Ik had al gekeken of er transadapters waren voor tussen de trans en de bellhousing maar deze zijn er ook niet.

PS:oorspronkelijk komt deze trans van een Ford mustang cobra GT 2000 af gezien het typeplaatje wat ik heb ontcijfert.

De bak is trouwens ZGAN vanbinnen alsof er nog nooit mee gereden is (-:

Dickdale
Posts: 3785
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by Dickdale » 11 Feb 2019, 15:28

harrie mopar wrote:
11 Feb 2019, 12:23
Nou ik ben daar nu aan het kijken en heb zonet ook de bellhousing eraf gehaald ik kom dan direct uit in de tandwielkast en blijkbaar,kom ik nu dus achter,kun je bij een T45 wat deze ook is om deze rede niet de bellhousing vervangen.Dus ik zal iets zelf moeten gaan maken/vermaken met de bellhousing die erop zat,word nog wat!!!
Ik had al gekeken of er transadapters waren voor tussen de trans en de bellhousing maar deze zijn er ook niet.

PS:oorspronkelijk komt deze trans van een Ford mustang cobra GT 2000 af gezien het typeplaatje wat ik heb ontcijfert.

De bak is trouwens ZGAN vanbinnen alsof er nog nooit mee gereden is (-:
Dat wordt een leuke uitdaging. Weet niet hoe goed je technische skills zijn, maar je zou kunnen proberen om een bellhousing van een oude 727 er op te lassen. Mits er niet teveel silicium in het aluminium zit, anders kan je het lassen wel vergeten.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/mopars.in.europe :yeah:

User avatar
boyanka
Posts: 1654
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by boyanka » 11 Feb 2019, 18:51

Ik heb al eens een 727 bak gelast met AlMg5.
Dat is prima gegaan maar wel met de juiste voorbewerking. Dus een rasp gebruikt en opgewarmd met een brander
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85

harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: 5-speed NV-4500 handbak

Post by harrie mopar » 12 Feb 2019, 16:37

Ik werk zelf in een metaalbewerkings fabriek draaien/frezen/slijpen dat soort spul,dus wellicht kan ik nog iets in elkaar draaien of frezen en anders eens is met een alu lasser gaan praten,de grootste uitdaging lijkt mij dan om alles in een lijn te krijgen al zijn daar ook weer trucjes voor:You tube!!

Voorlopig weer genoeg te doen (-:

Post Reply