5-speed NV-4500 handbak
-
- Posts: 86
- Joined: 23 Jan 2018, 13:01
5-speed NV-4500 handbak
Beste mensen.
Ik heb besloten om de 727 gedag te zeggen en een 5-speed NV-4500 op de 440 te monteren,gezien dit mijn eerste keer wordt dat ik van een automaat een manual maak hebben jullie wellicht tips die handig zijn om van te voren te weten oa:
Welke koppelingsset?
Welke pedaalset?
Tips zijn welkom!
Groet,
Erik.
Ik heb besloten om de 727 gedag te zeggen en een 5-speed NV-4500 op de 440 te monteren,gezien dit mijn eerste keer wordt dat ik van een automaat een manual maak hebben jullie wellicht tips die handig zijn om van te voren te weten oa:
Welke koppelingsset?
Welke pedaalset?
Tips zijn welkom!
Groet,
Erik.
Re: 5-speed NV-4500 handbak
In wat voor auto komt ie? Dat is wel echt een truck bak met een heel erg korte 1. In een passenger car is dat in ieder geval niet aan te raden.
Antoon
Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Re: 5-speed NV-4500 handbak
http://www.tremec.com/menu/tko/ is toch wel de meest toegepaste bak tegenwoordig. De Toyota Supra 5 bak wordt ook wel eens toegepast. Weet alleen niet of deze ook achter een bigblock past.
-
- Posts: 86
- Joined: 23 Jan 2018, 13:01
Re: 5-speed NV-4500 handbak
De bak komt in een 68er Roadrunner op een 440,de korte 1 kan ik wel mee leven denk ik (-:
Eerst reed ik altijd met Skyline's en Supra's mijn ervaring is dat de 5 bak van een supra niet echt super sterk is met name het hoge koppel vinden ze niet "leuk" !
De Tremec bak vind ik wel erg duur vergeleken met een NV-4500 bak.
Eerst reed ik altijd met Skyline's en Supra's mijn ervaring is dat de 5 bak van een supra niet echt super sterk is met name het hoge koppel vinden ze niet "leuk" !
De Tremec bak vind ik wel erg duur vergeleken met een NV-4500 bak.
Re: 5-speed NV-4500 handbak
Ik heb vorige maand een quote gehad van sst Silver Sport Transmissions en dat was inderdaad duur. Het gaat dan wel over een nieuwe 6 bak inclusief alles wat er nodig is om te bouwen van automaat naar manueel maar ik vind het te duur. Inclusief levering in België maar zonder de invoerrechten en de BTW kostte dat $9995 waarvan ongeveer $1800 shipping & handling.
Re: 5-speed NV-4500 handbak
Wat ik eerder al zei, niet doen. De 1 is zooooo kort dat je die eigenlijk niet kunt gebruiken waardoor je eigenlijk een driebak met overdrive overhoudt.
De standaard a833 heeft de volgende overbrengingen. 2.66 - 1.93 - 1.40 - 1.00 hiermee is gewoon goed te rijden. Zeker met een 3.23 overbrenging. Wil je minder toeren op de snelweg zou je ook een 'slant six' bak kunnen proberen te vinden. Deze heeft 3.09 - 1.93 - 1.40 - 1.00 als overbrenging. Dit gecombineerd met 2.93 gears in je achteras geeft een goed koppel bij wegrijden en lage toeren bij 120 km/h.
De standaard A833OD heeft 3.09 - 1.91 - 1.00 - 0.73 gears. Dat ligt eigenlijk te ver uit elkaar en daar komt bij dat die bak te licht is voor een 440. De range van de A833OD ligt ook weer dicht bij versnelling 2-5 van de nv-4500.
Met andere woorden zijn er slechts een paar goede opties. 1 standaard b-body a833. 2 tremec 5 speed 3 Passon A855 (mopar aftermarket 5 speed).
Antoon
De standaard a833 heeft de volgende overbrengingen. 2.66 - 1.93 - 1.40 - 1.00 hiermee is gewoon goed te rijden. Zeker met een 3.23 overbrenging. Wil je minder toeren op de snelweg zou je ook een 'slant six' bak kunnen proberen te vinden. Deze heeft 3.09 - 1.93 - 1.40 - 1.00 als overbrenging. Dit gecombineerd met 2.93 gears in je achteras geeft een goed koppel bij wegrijden en lage toeren bij 120 km/h.
De standaard A833OD heeft 3.09 - 1.91 - 1.00 - 0.73 gears. Dat ligt eigenlijk te ver uit elkaar en daar komt bij dat die bak te licht is voor een 440. De range van de A833OD ligt ook weer dicht bij versnelling 2-5 van de nv-4500.
Met andere woorden zijn er slechts een paar goede opties. 1 standaard b-body a833. 2 tremec 5 speed 3 Passon A855 (mopar aftermarket 5 speed).
Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
-
- Posts: 86
- Joined: 23 Jan 2018, 13:01
-
- Posts: 86
- Joined: 23 Jan 2018, 13:01
Re: 5-speed NV-4500 handbak
dat hoeft van mij ook niet persee,een automaat met overdrive is ook goed voor mij.
-
- Posts: 836
- Joined: 14 Jun 2007, 22:27
Re: 5-speed NV-4500 handbak
kan je in de usa niet een gebruikte bak scoren? Is beter betaalbaar,ik zou een 5 bak nemen,ik heb een tremec 6 bak in mn gto maar ik vind de eerste 5 versnellingen heel kort op elkaar en de 6 is dan weer een vrij grote stap.Die 440 is koppelrijk zat voor een 5 bak die wat grotere verhoudingen tussen de versnellingen heeft
-
- Posts: 86
- Joined: 23 Jan 2018, 13:01
Re: 5-speed NV-4500 handbak
Die gedachte had ik ook al maar ik heb eerlijk gezegd geen ervaring met spullen kopen via Ebay en dan met name het vertrouwen erin.Wordt het wel op gestuurd?Is de bak wel in orde die je koopt?onverwachte invoer rechten?
Wel jammer want er is genoeg te vinden daar.
Wel jammer want er is genoeg te vinden daar.
Re: 5-speed NV-4500 handbak
Hans Hendriks kan je helpen maar naar NL halen... hij is van Holland ranch
Re: 5-speed NV-4500 handbak
Just make sure you have EVERYTHING written down on paper.
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: 5-speed NV-4500 handbak
SixPack heeft volgens mij nog wel een A518 transmissie liggen met bigblock-bellhousing.
Gewoon centraal gelegen in de pitoreske Mopar-hoofdstad/regio van Nederland, het Westland...
Met een automaat kan je net zo makkelijk, zo niet makkelijker, zelf schakelen als met zo'n roerbak met stok erin.
Gewoon centraal gelegen in de pitoreske Mopar-hoofdstad/regio van Nederland, het Westland...
Met een automaat kan je net zo makkelijk, zo niet makkelijker, zelf schakelen als met zo'n roerbak met stok erin.
-
- Posts: 86
- Joined: 23 Jan 2018, 13:01
-
- Posts: 86
- Joined: 23 Jan 2018, 13:01
Re: 5-speed NV-4500 handbak
Heb vandaag een Tremec 5 speed opgehaald de NV-4500 gaat een ander baasje vinden (-:
Re: 5-speed NV-4500 handbak
Een goede 440 is ook sterk genoeg voor 4 bak.challenger72 wrote: ↑26 Jan 2019, 21:52 Die 440 is koppelrijk zat voor een 5 bak die wat grotere verhoudingen tussen de versnellingen heeft
Ik werk met plezier.
-
- Posts: 86
- Joined: 23 Jan 2018, 13:01
Re: 5-speed NV-4500 handbak
ja idd met pontiac bellhousing!is er iets mee wat ik moet weten voordat ik hem inbouw?
Re: 5-speed NV-4500 handbak
Nee, had hem ook gezien. Vond 1450 euro niet veel geld, alleen een mopar bellhousing hierheen halen vanuit de USA wordt een duur grapje bij elkaar.harrie mopar wrote: ↑10 Feb 2019, 23:06 ja idd met pontiac bellhousing!is er iets mee wat ik moet weten voordat ik hem inbouw?
Succes met de inbouw!
-
- Posts: 86
- Joined: 23 Jan 2018, 13:01
Re: 5-speed NV-4500 handbak
Nou ik ben daar nu aan het kijken en heb zonet ook de bellhousing eraf gehaald ik kom dan direct uit in de tandwielkast en blijkbaar,kom ik nu dus achter,kun je bij een T45 wat deze ook is om deze rede niet de bellhousing vervangen.Dus ik zal iets zelf moeten gaan maken/vermaken met de bellhousing die erop zat,word nog wat!!!
Ik had al gekeken of er transadapters waren voor tussen de trans en de bellhousing maar deze zijn er ook niet.
PS:oorspronkelijk komt deze trans van een Ford mustang cobra GT 2000 af gezien het typeplaatje wat ik heb ontcijfert.
De bak is trouwens ZGAN vanbinnen alsof er nog nooit mee gereden is (-:
Ik had al gekeken of er transadapters waren voor tussen de trans en de bellhousing maar deze zijn er ook niet.
PS:oorspronkelijk komt deze trans van een Ford mustang cobra GT 2000 af gezien het typeplaatje wat ik heb ontcijfert.
De bak is trouwens ZGAN vanbinnen alsof er nog nooit mee gereden is (-:
Re: 5-speed NV-4500 handbak
Dat wordt een leuke uitdaging. Weet niet hoe goed je technische skills zijn, maar je zou kunnen proberen om een bellhousing van een oude 727 er op te lassen. Mits er niet teveel silicium in het aluminium zit, anders kan je het lassen wel vergeten.harrie mopar wrote: ↑11 Feb 2019, 12:23 Nou ik ben daar nu aan het kijken en heb zonet ook de bellhousing eraf gehaald ik kom dan direct uit in de tandwielkast en blijkbaar,kom ik nu dus achter,kun je bij een T45 wat deze ook is om deze rede niet de bellhousing vervangen.Dus ik zal iets zelf moeten gaan maken/vermaken met de bellhousing die erop zat,word nog wat!!!
Ik had al gekeken of er transadapters waren voor tussen de trans en de bellhousing maar deze zijn er ook niet.
PS:oorspronkelijk komt deze trans van een Ford mustang cobra GT 2000 af gezien het typeplaatje wat ik heb ontcijfert.
De bak is trouwens ZGAN vanbinnen alsof er nog nooit mee gereden is (-:
Re: 5-speed NV-4500 handbak
Ik heb al eens een 727 bak gelast met AlMg5.
Dat is prima gegaan maar wel met de juiste voorbewerking. Dus een rasp gebruikt en opgewarmd met een brander
Dat is prima gegaan maar wel met de juiste voorbewerking. Dus een rasp gebruikt en opgewarmd met een brander
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
-
- Posts: 86
- Joined: 23 Jan 2018, 13:01
Re: 5-speed NV-4500 handbak
Ik werk zelf in een metaalbewerkings fabriek draaien/frezen/slijpen dat soort spul,dus wellicht kan ik nog iets in elkaar draaien of frezen en anders eens is met een alu lasser gaan praten,de grootste uitdaging lijkt mij dan om alles in een lijn te krijgen al zijn daar ook weer trucjes voor:You tube!!
Voorlopig weer genoeg te doen (-:
Voorlopig weer genoeg te doen (-: