Raadsel W200

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Raadsel W200

Post by moi427 »

Eens zien of iemand mij misschien meer duidelijkheid kan verschaffen, er zit hier tenslotte knap veel kennis :yeah: .
Ik had al wat vaagheden aangegeven in m'n kennismaking (link onderaan), maar raak door het gepuzzel qua onderdelen e.d. toch wat nieuwsgierig :hmmm:
Het VINnummer staat net achter de voorruit en ook zo op het kenteken, in de rechter framebalk staat hetzelfde nummer. Hoe ziet trouwens het Vinnummer in het frame er bij jullie uit, fabrieksmatig ingeslagen?

Volgens de gegevens is het een '76-er W200, geïmporteerd in april 1991. Het was me bij bekijken al direct duidelijk dat het geen W200 was, want dit was 2WD (dus D-serie)en een 4WD W200 (met 318) had ik al eens een 12 jaar terug. Ik heb het hieronder over een D200, maar lees daar feitelijk Dxxx (ik weet zo niet de exacte verschillen)
Als ik het VINnummer opzoek volgens de 1970-1973 vertaling (Chilton manual) klopt dit met het kenteken, maar het is dus een 2WD met een 440 blok. Op het blok overigens nog geen nummer kunnen vinden, maar boutpatroon klepdeksels klopt en de afmeting al helemaal :D Dat een 440 er in de loop der tijd is ingezet i.p.v. de 318 volgens het VINnummer gebeurt vaker, maar de rest? En gezien hoe alles eruit ziet, lijkt het een oudere ombouw/aanpassing, het rijdt al even zo rond zeg maar.

Ik kan de volgende mogelijkheden bedenken waarbij dit wellicht al voor de import in 1991 is gedaan,de (ik neem aan) Amerikaanse papieren zullen leidend zijn geweest bij de import en registratie alhier.
1 - Er zijn 5-bouts 2WD assen (ok, draagarmen voor) onder gezet i.p.v. de 4WD plus 8-bouts assen van een W200, wellicht omdat je dan meer keuze had uit grote chromen Amerikaanse velgen voor de show (zitten erop). En uiteraard de rest van de 4WD als tussenbak etc. etc. verwijderen en aanpassen etc. Dit lijkt me echter een onlogische aanpassing, want neem dan simpelweg een D200 als startpunt. Je hebt bij deze optie dan in elk geval verder geen gedoe met de papieren.
2 - Een gecrashte W200 qua chassis. Men heeft een ander D200 chassis onder de bestaande W200 cabine gebouwd en heeft daarna het VINnummer op het D200 chassis daarop aangepast.
3 - Een gecrashte D200 qua opbouw. Men heeft een W200 cabine op het bestaande D200 chassis gebouwd en heeft daarna het VINnummer op het D200 chassis daarop aangepast. Dit klinkt minder logisch omdat dan het kenteken moest worden aangepast van D200 naar W20 en het is waarschijnlijk simpeler een D200 cabine te vinden dan dit traject... Maar goed, in de States zijn ze 500% makkelijker rond auto's dan hier (bouw hier bijv. eens een kitcar), dus dat is een mogelijkheid.

Wat kan hier nou het geval zijn, naast dat je er zonder de exacte historie waarschijnlijk nooit achter komt (spoor loopt snel dood)? Optie 2 lijkt mij het meest waarschijnlijk gezien het werk e.d. Maar vraag me niet naar het waarom :?
Benieuwd wat jullie denken wat hier is gebeurd.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
DaveS
Posts: 15
Joined: 17 Sep 2015, 21:49

Re: Raadsel W200

Post by DaveS »

wat is je VIN? is makkelijk te ontcijferen ;)
''74 Duster 318+904 mat zwart
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Raadsel W200

Post by moi427 »

Hoi Dave.
Klopt, het ontcijferen van m'n VIN is inderdaad heel simpel. Maar de werkelijkheid is dus anders dan VIN en kenteken vertellen, zoals getracht uit te leggen. Het VIN begint met W24BE6, dat zegt W200 met 318 (rest is ook duidelijk) wat ik in het begin weergeef volgens de code opbouw 1970-1973.
Groet, Jan
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Raadsel W200

Post by SuperFlyTNT »

1. Af fabriek zat er geen VIN op het chassis ingeslagen. VIN was beperkt tot het plaatje op je dashboard / onderkant deurpost (popnagels) en de fender tag onder de motorkap met optiecodes en VIN (geschroefd) en bij sommige modellen tot een gedeeltelijk ingeslagen ordernummer / VIN op de radiateursteun en de rail waar het kofferbakrubber op zit.

2. Met de invoering van de GAIK nummerplaten in 2001 is de RDW overgestapt op het inslaan van de VIN met een integraal apparaatje ipv met losse slagletters. Tenzij je zo'n apparaat hebt, is het dus heel lastig om een auto zonder kenteken en zonder chassisnummer te voorzien van het kenteken van een auto wat afgegeven is na 2001. Lastig, maar niet onmogelijk.

3. Aangezien je datum eerste afgifte van april 1991 is, was het toen nog redelijk simpel om zelf een chassisnummer in te slaan als je aan slagletters kon komen.

4. Op de meeste 440 blokken van modeljaar 1969 en later staat een (gedeeltelijke) VIN ingeslagen aan de bijrijderskant net boven de carterpan, op een gefreesd vlak ter hoogte van de motorsteun. In 1969 was dit een complete VIN, vanaf modeljaar 1970 een gedeeltelijke VIN (modeljaar - assemblage locatie - volgnummer). Je kan ook kijken onderop het blok op het gefreesde vlak waar de carterpan op gemonteerd zit, achteraan waar de bak tegen het blok geschroefd zit. Daar kan ook een nummer ingeslagen zijn, bv PT440 xxxx yyyy. PT is de code voor de assemblage hal, 440 is vanzelfsprekend, xxxx is de dag (in cijfers) waarop de motor opgebouwd is en yyyy het volgnummer van de motor voor die dag. Het getal xxxx is gebaseerd op de 10,000 dagen kalender, met als dag 1 29 juli 1961 (de eerste dag van modeljaar 1962).

5. Mocht het blok ouder zijn dan modeljaar 1969, dan zou er sowieso voorop het blok, bovenaan voor het inlaatspruitstuk de motorcode en modeljaar moeten staan (dit geldt voor elke 440, ongeacht modeljaar) op een gefreesd vlak. Modeljaar is een letter, gevolgd door de cylinderinhoud. 440 was er vanaf 1966 en de letter voor 1966 is B, 67 is C etc. De I werd overgeslagen, omdat dit teveel op een 1 lijkt (H = 1972, J = 1973). Van 66 tm 72 had de 440 standaard een stalen krukas, ongeacht automaat of handbak. Vanaf 1973 werden de meeste 440s met automaat geleverd met een gietijzeren krukas. Om het onderscheid te maken of een blok een stalen of gietijzeren krukas had, werd voor de laatste een E toegevoegd op dat gefreesde vlak. Let wel dat de E in dat geval achter de cylinderinhoud staat en niet ervoor. E voor de cylinderinhoud is modeljaar 1969. Dus als je op dat vlak de code E 440 tegenkomt, dan heb je een 69er 440. Als je bv. J 440 E tegenkomt, dan heb je een 440 van modeljaar 1973 die af fabriek met een gietijzeren krukas is geleverd.

6. Op de versnellingsbak zou aan de bijrijderskant ook een gefreesd vlak moeten zitten met daarin een (gedeeltelijk) nummer ingeslagen. Aan de bestuurderskant staan ook nummers boven de carterpan van de bak, die net als bij de motor weergeven waar de bak geassembleerd is, op welke dag en een volgnummer.

7. Een dashboard met VIN plaatje kan ook overgezet worden in een andere auto.

Hou er rekening mee dat je auto mss een D200 is die is omgekat met een W200 kenteken.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Raadsel W200

Post by moi427 »

kijk daar kan ik wat mee, bedankt SuperFly! Dat wordt een print die in de garage komt te hangen om e.e.a. verder te kunnen checken.
Dat integraal apparaatje moet ik vergelijken met een soort supermarkt stempel waar het complete nummer in één keer mee wordt aangebracht door graveren o.i.d. (slagletters heb ik sinds jaar en dag, maar die waren er voor chassisnummers ongetwijfeld in specifieke maten)?

Ik heb het frame bij het VIN zo nauwkeurig mogelijk gecheckt en met een stalen rei op vlakheid gecontroleerd: 't ziet er in elk geval niet uit als een bestaand nummer eruit geslepen, volgelast, echt vlak geslepen en daar dan weer het nieuwe VIN in gefrot (dat gebeurde indertijd met bepaalde kitcars), dat lijkt wat dat betreft niet verdacht. Maar ja, als er nog geen framenummer in stond, etc. etc.

Al met al kan ik me nog weinig voorstellen qua het hoe/wat/waarom, maar 't spul draait er zo al jaar en dag mee.
Ik zou overigens al een langere tijd niet snel een D200 opofferen: die zijn minder makkelijk te vinden dan een W200. Maar goed, wellicht is het inderdaad al voor de import (bijv. in de States) gebeurd omdat dit soort wagens daar veel meer voorkomt plus dat ze toen nog niet echt oud waren en dus nóg meer voorkwamen. Nog geen echte waarde, zeg maar (naast dat het daar toch al zo lekker goedkoop is). En er zitten bijv. die oude chromen Amerikaanse 5-gaats velgen onder (20" Giovanna Anzio) plus dat dat W200 VIN zo te zien goed in het frame staat: als het toen nog een D200 was zou RDW er in 1991 toch een Dxxx VIN in hebben gezet volgens de papieren.

Afijn, al met al curieus en zou je soms wensen een glazen bol of tijdmachientje te hebben om eens echt te weten hoe en wat.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Raadsel W200

Post by SuperFlyTNT »

Theoretisch gezien; als jij een compleet kenteken met VIN plaatje en fender tag hebt van een auto die niet meer bestaat met een datum eerste afgifte van vòòr 2001 en een soortgelijke auto uit US die in NL nog niet op kenteken is gezet, dan zou je dat kenteken over kunnen zetten op die auto en het chassisnummer kunnen inslaan op de plek die aangegeven staat op het kenteken.

Dus de RDW hoeft in jouw geval niet per se het nummer ingeslagen te hebben wat jij op je chassisbalk hebt staan.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Raadsel W200

Post by moi427 »

Dat is ook mogelijk ja (en ook dat is een bekend kitcar fenomeen...).

Wat gespeurd met je numerologie en er is wat meer duidelijkheid.
Punt 4, een nummer op het gefreesde vlak zit er (zal dan wel een deel VIN zijn, dus blok ná 1969), maar ik kan er niets van maken ondanks staalwol, aceton etc. Dit is per definitie toch al niet het blok wat er origineel bij zat ondanks het nummer raadsel: uit wat ik kon achterhalen is er een twee jaar terug een andere 440 ingezet vanwege een kapot gelopen 440 die erin zat.
Punt 5, voorop het blok staat uit wat ik er van maak 7T440E13 (foto), wat in elk geval dus inderdaad een echte 440 is en dan waarschijnlijk gebouwd in Trenton, Michigan Plant (T of PT) als de 2e positie de plant is. Maar wat met de 1e positie omdat het geen letter is, die "7" staat ook voor 1977? Ik heb nog geen gietnummers kunnen vinden, wellicht als ik het blok anders kan bekijken. De E erna is dan de gietijzeren krukas en 13 wellicht de 3e dag van januari van het bouwjaar 1977.
Attachments
Vooraf
Vooraf
Na schoonmaken
Na schoonmaken
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Raadsel W200

Post by moi427 »

Terzijde: al speurend gezien dat met deze combi het oliefilter vervangen van de 727 nog een leuke wordt omdat de headers er knap dicht onder zitten. Geen idee hoelang de boutjes zijn, maar dat wordt interessant of het net al dan niet gaat. Ook ergens de plaat voor de torque converter zoeken, want die zit er gewoon maar niet op. Ook niets nieuws trouwens, indertijd zelf een bak gemaakt voor m'n Ford 428CJ met Toploader bak waar dat ook ontbrak. Deze is rechttoe rechtaan, maar geen materiaal meer en er zal vast wel ergens een te vinden zijn.

Maar zoals gezegd dat terzijde, want meer dan genoeg te doen, te verbeteren en aan te schaffen.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Raadsel W200

Post by SuperFlyTNT »

Yup, dat is een 440 van de Trenton Plant van modeljaar 1977. 1 3 is idd 3 januari, de E achteraan geeft aan dat de motor af fabriek met een gietijzeren krukas is geleverd.

Gietnummer (7 cijfers met daarachter één of twee cijfers apart voor revisienummer van de gietmal) moet aan beide zijden zitten ter hoogte van het montagepunt van motorsteun aan blok.

Zoek anders eerst op Google op (bv mymopar.com) welke gietnummers je zou kunnen verwachten. Dan weet je waar je naar moet zoeken. Zal hoogstwaarschijnlijk met een 4 beginnen.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Post Reply