RDW

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: RDW

Post by Dickdale »

Je zou bij een garage een apk keuring kunnen laten doen. Dan weet je meteen wat er niet goed is. Daarna naar de RDW.

Een andere optie is dat je naar de RDW gaat met alle papieren en dat je de keuring ondergaat. Als er iets niet goed is, mag je na een bepaald aantal dagen terug komen, dacht ik...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: RDW

Post by BigBlockMopar »

Ik zou zoiets zeker niet snel door zomaar een transportbedrijf willen laten regelen.
Tenzij ze die optie daadwerkelijk aanbieden en ruime ervaring ermee hebben lijkt het mij als een goede manier om efficiënt van je geld af te komen :)
Daarnaast zal je ook niet zomaar het eerste garagebedrijf wat je via Google vindt willen kiezen.
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: RDW

Post by SuperFlyTNT »

Typegoedkeuring is pas vereist vanaf bouwjaar 1973.

1. Laat de auto bij je thuis afleveren, of haal em op bij de afleverlocatie.
2. Praat met de dichtstbijzijnde garage of je een afspraak kan maken voor een 'voorkeuring'. Voor het ritje naar en van de garage kan je groene platen van de garage lenen.
3. Neem zelf ook alvast de apk keuringseisen door. Niet alles hoeft gekeurd te worden voor auto's van deze leeftijd. Let wel op; alles wat er niet op hoeft te zitten voor de keuring, maar er wel op zit; dat wordt wel gewoon gekeurd. Bv. gordels achterin zijn niet verplicht voor je auto, maar als ze er wel in zitten en ze werken niet goed, dan is dat reden tot afkeur.
*TIP*: Niet alle garages hebben ervaring met oldtimers en het keuren ervan. Laat bv de stuurspeling controleren bij draaiende motor als je stuurbekrachtiging hebt. En de schakelaar voor het groot licht (high beam) zit bij je linkervoet.*EINDE TIP*
4. Per 20 mei zijn er een aantal zaken voor de keuring veranderd, hoofdzakelijk vanuit milieu-aspect. Olie lekkages worden nu nog minder gewaardeerd, dus controleer of alles goed lekdicht is (o.a. bak, stuurhuis (bij stuurbekrachtiging) etc.)
5. Na de voorkeuring krijg je evt een lijst met dingen die je nog moet aanpassen. Naast mss koplampen zou je evt kunnen denken aan draagarmbussen, afstelling van remmen etc. Je ziet pas hoe 'gerestaureerd' de auto is als je er zelf goed naar kan kijken.
6. Maak een afspraak bij een rdw keuringsstation en vraag gelijk een ééndags kenteken aan voor die dag. Dan kan je zelf naar de rdw rijden en heb je gelijk een leuk proefritje gemaakt.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: RDW

Post by Dickdale »

SuperFlyTNT wrote: 25 May 2018, 08:34 2. Praat met de dichtstbijzijnde garage of je een afspraak kan maken voor een 'voorkeuring'. Voor het ritje naar en van de garage kan je groene platen van de garage lenen.
Ik dacht dat de auto dan ook op de voorraad van de desbetreffende garage dient te staan, wil je verzekerd zijn? Of heb ik dat mis? :hmmm:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
sankop
Posts: 19
Joined: 19 May 2018, 22:42

Re: RDW

Post by sankop »

Thanks guys, Ik denk dat ik inderdaad dit zelf wel ga bekijken, laat de auto gewoon bij mij thuis afleveren.
Dan mag ik nog niet rijden, maar kan ik er wel in zitten met de grootste grijns die mogelijk is :yeah: :yeah: :OO: :OO:
69 Dodge Charger owner
383 V8 with 440Heads, 727 Torqueflite 3 spd automatic
MSD digital 6AL ignition, FI-Tech 400 EFI
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: RDW

Post by WietseR/T »

sankop wrote: 25 May 2018, 11:09 Thanks guys, Ik denk dat ik inderdaad dit zelf wel ga bekijken, laat de auto gewoon bij mij thuis afleveren.
Dan mag ik nog niet rijden, maar kan ik er wel in zitten met de grootste grijns die mogelijk is :yeah: :yeah: :OO: :OO:
De gemiddelde Mopar doet toch al 60Mhp als ie gewoon op de oprit staat!! :D :D
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: RDW

Post by moparton »

SuperFlyTNT wrote: 25 May 2018, 08:34 Typegoedkeuring is pas vereist vanaf bouwjaar 1973.
Volgens mij is dit een paar jaar geleden aangepast naar vanaf bouwjaar 1998.
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: RDW

Post by SuperFlyTNT »

Dickdale wrote: 25 May 2018, 09:20 Ik dacht dat de auto dan ook op de voorraad van de desbetreffende garage dient te staan, wil je verzekerd zijn? Of heb ik dat mis? :hmmm:
Volgens de wetgeving mag het wel, mits de rit valt onder de bedrijfsvoering van de garage (dus geen privéritjes enzo) en een keuringsafspraak valt daar ook onder. Maar het is ook of de garagehouder zijn platen wil afstaan ja of nee.

Als (beter) alternatief zou je ook een eendagskenteken kunnen aanvragen bij de RDW voor de voorkeuringsafspraak bij de garage. Je hebt dan wel een datum nodig bij aanvraag dus eerst de afspraak maken ;) Je kan dan ook op dat kenteken een verzekering afsluiten. Ik heb net ook bij wijze van test gekeken of je ook zonder RDW afspraak een eendagskenteken kan aanvragen en dat kan blijkbaar via de RDW site.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: RDW

Post by Dickdale »

Of afspraak maken bij de RDW, kenteken aanvragen en dan de afspraak annuleren... ;)
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
mr bean
Posts: 1013
Joined: 08 Jun 2007, 13:26
Location: Grootebroek

Re: RDW

Post by mr bean »

EU reflectors achter monteren, en koplampafstelling zijn ze kritisch op
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
sankop
Posts: 19
Joined: 19 May 2018, 22:42

Re: RDW

Post by sankop »

Hallo,
Na lang wachten heb ik mijn charger thuis staan, RDW gebeld voor een keuring.... echt balen... blijkbaar is het zo druk dat ik pas 3 september een afspraak kan krijgen. Ik zal dat wachten dan maar gebruiken om alles te controleren. Er zitten sealed beam koplampen in, maar wel Halogeen. Lijkt best oke, dus ik denk dat ik die maar gewoon laat zitten. Wat me wel opvalt is dat er wat stuurspeling op zit. :hmmm: Hoeveel speling is toegestaan? 2e vraag: mogen de knipperlichten onder de bumper wel continu branden als het normale licht aan is? Uiteraard knipperen ze wel als ik dat doe.
Alle tips zijn welkom :yeah:
69 Dodge Charger owner
383 V8 with 440Heads, 727 Torqueflite 3 spd automatic
MSD digital 6AL ignition, FI-Tech 400 EFI
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: RDW

Post by SuperFlyTNT »

Als je stuurbekrachtiging hebt, dan zal je de stuurspeling moeten meten met draaiende motor. De speling zal dan een stuk minder zijn vergeleken met niet-draaiende motor, omdat de pomp aangedreven wordt door de krukas.

Voor zover ik weet mag het stadslicht aan de voorzijde enkel wit zijn. Dus als je gecombineerd stadslicht en knipperlicht hebt aan de voorzijde en je hebt amberkleurige glaasjes, dan mag dat dus niet. Je zou je dimlicht ook kunnen vervangen door een normale halogeen lamp met ingebouwd stadslicht en de draad van stadslicht loshalen van je knipperlicht en aansluiten op die lamp.

De exacte keuringseisen kan je hier terug vinden:

https://handboek.rdw.nl/

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
sankop
Posts: 19
Joined: 19 May 2018, 22:42

Re: RDW

Post by sankop »

SuperFlyTNT wrote: 20 Jul 2018, 10:11 Als je stuurbekrachtiging hebt, dan zal je de stuurspeling moeten meten met draaiende motor. De speling zal dan een stuk minder zijn vergeleken met niet-draaiende motor, omdat de pomp aangedreven wordt door de krukas.

SuperFly TNT
Klopt inderdaad, met draaiende motor is de stuurspeling weg :good:
69 Dodge Charger owner
383 V8 with 440Heads, 727 Torqueflite 3 spd automatic
MSD digital 6AL ignition, FI-Tech 400 EFI
sankop
Posts: 19
Joined: 19 May 2018, 22:42

Re: RDW

Post by sankop »

M'n Charger is ondertussen goedgekeurd bij de RDW, zonder vervangen van sealedbeam koplampen, met alleen vervangen van de oranje stads/knipper lichten naar witte. Yeahhh... Nu nog even wachten op de kenteken platen en dan rijden maar.
Ik ben bij de RDW in Groningen geweest, de keurmeester die speciaal de oldtimers doet was erg aardig en dus eigenlijk geen grote problemen gehad.
69 Dodge Charger owner
383 V8 with 440Heads, 727 Torqueflite 3 spd automatic
MSD digital 6AL ignition, FI-Tech 400 EFI
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: RDW

Post by Dickdale »

Goed te lezen dat het opgelost is.

Is het makkelijk om mijn Satellite, die nog geen kenteken heeft, goedgekeurd te krijgen met een 3gen Hemi en een a518 er in?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
sankop
Posts: 19
Joined: 19 May 2018, 22:42

Re: RDW

Post by sankop »

Ik zou niet weten waarom niet, zorg ervoor dat je de gegevens reeds hebt van de motor. Mijn Charger had ook een andere motor erin. Het is wel belangrijk dat de juiste gegevens (motor inhoud, vermogen) bekend zijn, dat moet ingevoerd worden bij de RDW
69 Dodge Charger owner
383 V8 with 440Heads, 727 Torqueflite 3 spd automatic
MSD digital 6AL ignition, FI-Tech 400 EFI
sankop
Posts: 19
Joined: 19 May 2018, 22:42

Re: RDW

Post by sankop »

Toch nog even een specifieke RDW vraag. Ik heb net m'n kenteken gekregen, en een dag later een brief van de RDW dat m'n APK verlopen is. Ik meende dat de invoer keuring ook gelijk een APK keuring was 🙄😒
69 Dodge Charger owner
383 V8 with 440Heads, 727 Torqueflite 3 spd automatic
MSD digital 6AL ignition, FI-Tech 400 EFI
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: RDW

Post by SuperFlyTNT »

@Sankop; ik heb het niet specifiek bij de online aanvraag gezien dat je een apk keuring apart moet aanvragen (wel inslag VIN en taxi keuring), maar de informatie bij invoer op de RDW site suggereert wel dat een apk keuring apart aangevraagd zou moeten worden.

Om te controleren of het mss een administratieve fout is geweest, zou je het kenteken op de rdw site nog eens kunnen controleren. Als daar geen apk datum opstaat of een datum die in het verleden ligt, dan zal er geen apk keuring zijn gedaan of geregistreerd door de RDW.

@Dickdale; bij afwijkende hoofdonderdelen zoals de motor is de RDW bij invoerkeuring vooral benieuwd naar de herkomst van de onderdelen, m.n. of het geen gestolen goederen zijn. Zelfs bij mijn 64er (RDW gekeurd in 2014), waar een op het oog niet zo'n bijzondere 413 in zit, wilde de RDW toch weten waar die motor vandaan kwam. Als je dus documenten kan overleggen waaruit blijkt dat de motor die je hebt ingebouwd niet gestolen is, maar bv uit een schade auto komt die officieel is afgemeld o.i.d., dan zou dat goed moeten zijn voor de RDW.

Dat gezegd hebbende; ik ben geen RDW expert en mss dat anderen hier een beter antwoord op kunnen dichten...

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: RDW

Post by Dickdale »

SuperFlyTNT wrote: 17 Aug 2018, 08:31 @Dickdale; bij afwijkende hoofdonderdelen zoals de motor is de RDW bij invoerkeuring vooral benieuwd naar de herkomst van de onderdelen, m.n. of het geen gestolen goederen zijn. Zelfs bij mijn 64er (RDW gekeurd in 2014), waar een op het oog niet zo'n bijzondere 413 in zit, wilde de RDW toch weten waar die motor vandaan kwam. Als je dus documenten kan overleggen waaruit blijkt dat de motor die je hebt ingebouwd niet gestolen is, maar bv uit een schade auto komt die officieel is afgemeld o.i.d., dan zou dat goed moeten zijn voor de RDW.

Dat gezegd hebbende; ik ben geen RDW expert en mss dat anderen hier een beter antwoord op kunnen dichten...

SuperFly TNT
Thx! Heb inmiddels ook al geïnformeerd bij de RDW en zij geven idd hetzelfde aan. Ik kan eventueel een voorschouw laten uitvoeren.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
sankop
Posts: 19
Joined: 19 May 2018, 22:42

Re: RDW

Post by sankop »

sankop wrote: 17 Aug 2018, 00:00 Toch nog even een specifieke RDW vraag. Ik heb net m'n kenteken gekregen, en een dag later een brief van de RDW dat m'n APK verlopen is. Ik meende dat de invoer keuring ook gelijk een APK keuring was 🙄😒
Het was dus een foutje bij de RDW, verkeerde datum ingevoerd, DET van usa IPV invoer in NL als APK datum gebruikt. RDW heeft het gecorrigeerd naar 2020. 😎
69 Dodge Charger owner
383 V8 with 440Heads, 727 Torqueflite 3 spd automatic
MSD digital 6AL ignition, FI-Tech 400 EFI
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: RDW

Post by Dickdale »

Zou het aanpassen van de crossmember een afkeurpunt zijn?

Ik wil mijn 3G Hemi plaatsen in mijn 70’er Satellite met een NAG1 bak. Hierdoor moet de tunnel vergroot worden en de crossmember worden aangepast.

Naast het crossmember heb ik de trommels omgebouwd naar schijven en elektrische stuurbekrachtiging aangebracht. Ook heb ik subframeconnectors en torqueboxen aangebracht.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: RDW

Post by Dickdale »

Niemand? We hadden hier toch een keurmeester van de RDW op het forum?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: RDW

Post by BigBlockMopar »

Je mag dacht ik maar aan een aantal dingen tegelijk "aanzienlijke" aanpassingen doen.
Body - Chassis - Ophanging.

Remschijven waren al gewoon beschikbaar in 1970. Torqueboxes ook, en zal niemand opmerken.
Subframe-connectors zijn niet schokkend verder.
Motor en bak zal je tegenwoordig volgens mij de herkomst van moeten kunnen aantonen. Hoe dat werkt weet ik niet. Maar ze staan vol met nummers e.d. dus dat kunnen ze zelf zo opzoeken lijkt me.
Post Reply