kleppen stellen mopar 440 blok

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

kleppen stellen mopar 440 blok

Post by harrie mopar »

Ik ben de kleppen van mijn Mopar 440 blok aan het stellen nu heb ik"nog"niet veel ervaring met dit blok vandaar de vraag zitten er hydraulische stoters in zo'n blok?
Volgens mij wel want ik kan de tuimelaar met wat handkracht van de klep af duwen,volgens mij wil dat ook zeggen dat ik de kleppen dan NIET met voelermaatjes af moet stellen toch? :hmmm:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: kleppen stellen mopar 440 blok

Post by BigBlockMopar »

Bij de standaard tuimelaars hoef je de kleppen niet de stellen.
De hydaulische stoters hebben voorspanning waardoor er geen speling is.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: kleppen stellen mopar 440 blok

Post by harrie mopar »

De kop van het blok is niet goed in elkaar gezet door de vorige eigenaar er lag bijvoorbeeld 1 stoter los in de kop!en alle moeren om de tuimelaar te stellen zaten los,en ik maar denkenwaarom looptdat blok zo slecht😇het uitgangspunt om de tuimelaar goed te zetten is dus ver te zoeken.wat is het beste uitgangspunt om de tuimelaars goed te zetten?
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: kleppen stellen mopar 440 blok

Post by BigBlockMopar »

Normaal is gewoon de tuimelaar-as aandraaien voldoende, maar ik begrijp dat je verstelbare tuimelaars hebt.

Terwijl je met 1 hand de tuimelaar langzaam strakker draait, controleer je met de andere hand, door wat te draaien aan de stoterstang, wanneer de speling weggesteld wordt. Daarna stel je de tuimelaar-adjuster nog 3/4 tot 1 hele slag strakker.

Uiteraard moet je er wel zeker van zijn dat de nok op de nokkenas van de betreffende klep ook daadwerkelijk is weggekeerd van de stoter.


Image
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: kleppen stellen mopar 440 blok

Post by harrie mopar »

oke thx,goeie info waar in vnv meteen aan de slag ga.

mooi schema ook
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: kleppen stellen mopar 440 blok

Post by harrie mopar »

het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de stoter stangen of eigenlijk het hydrauliek systeem wat eronder zit zo zompig aan voelt dat het lastig is om te bepalen wanneer er voldoende tegendruk is.

Of is dat normaal dat er zo weinig weerstand is :hmmm: ??
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: kleppen stellen mopar 440 blok

Post by harrie mopar »

Ik heb het nu zo afgesteld dat de speling van de stoter stang verdwenen is en dan nog een 3/4 extra slag erbij,alleen als ik dat op die manier doe en ik druk bovenop de tuimelaar ter hoogte van de stoter stang dan druk ik de stoter stang en dus ook het cilindertje wat daaronder zit nog een 3 tot 4mm in!!

Hoort dat zo?gaat dat weg zodra je de motor start?dat kan ik me voorstellen omdat er dan olie door het systeem heen stroomt,toch?
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: kleppen stellen mopar 440 blok

Post by BigBlockMopar »

Klopt. Zodra de motor start vullen de lifters zich met olie welke de speling wegdrukt.
En als de motor net gelopen heeft dan zal je merken dat de meeste kleptuimelaars zich niet zo makkelijk meer laten indrukken.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: kleppen stellen mopar 440 blok

Post by harrie mopar »

Oke duidelijk.Maar om de kleppen nu zo goed mogelijk af te stellen voordat ik de motor start(motor ligt nu nog half uit elkaar dus dat duurt nog wel een tijdje)is het dan gewoon de manier hoe dat jij hierboven hebt omschreven:tuimerbout bijstellen totdat de vrije spelling van de stoter stang af is,dus net niet in het sompige gebied drukken?
Of zou het verstandig zijn om de stoter stangen net iets te los te zetten wachten totdat de motor weer in elkaar staat dan starten en even laten lopen kleppen deksels eraf en dan afstellen wanneer de kleptuimelaars op druk staan?
Post Reply