1973 Dodge Dart - Rijdend project

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

De Borla's die ik nu heb zijn heel 'braaf' en 'docile' te noemen bij stationair toerental en cruising speeds.
Echter bij accelereren worden ze rond 2000 toeren redelijk gehorig, maar dat is alleen zolang de motor moet werken.
Zodra je op snelheid bent dan zakt het geluid een stuk terug. Wellicht heeft ook de X-pijp hier iets mee te maken.
Maar de 318 heeft nog een matige compressie. Wellicht met een meer potente motor dat het geluid steviger zal zijn.
Dat zal ik gaan ondervinden als m'n 11:1cr 360 erin gaat tzt.

Op m'n '60er Chrysler met 496" strokermotor zitten grote Dynomax Walker mufflers. Ook deze klinken een stuk 'normaler' in vergelijking tot welk type FlowMasters dan ook.
Echter maakten deze voor mijn smaak nog net iets teveel herrie bij normaal rijden, waardoor ik een set resonators aan het eind erbij heb gemaakt.
Dat scheelde zo'n 15-20% aan geluid. Geen X of H-pijp.

Ik heb onder m'n '62er Stationwagon al jarenlang een set grote 50-serie Flowmasters hangen, maar deze zijn van binnen inmiddels zo lekker gecoat met een laagje roet en kool, dat ik ze eigenlijk wel perfect klinken opzich.
Deze auto heeft totaal geen resonantie of dreun in de uitlaat. Ook hier geen X- of H-pijp aanwezig.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Ong. een jaar nadat het nieuwe uitlaatsystem is gemonteerd, is daar op de Doug's headers aan de onderkant weinig meer van terug te zien...

Rechts op de foto zie je nog een deel van de '1 jaar oude' header-collector:
Image

Die fantastische JetHot-coating kan duidelijk niet tegen dat beetje pekel dat vorige winter op de wegen is gestrooid.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Heb onlangs een set NGK iridium bougies gemonteerd in de 318 van de Dart.
Resultaat was, dat de motor nu met iets meer vervroeging wat beter liep, terwijl deze normaal met andere bougies al minder ging lopen.
Voorheen haalde de motor max. vacuum bij 500 toeren stationair loopt met 24° graden voorontsteking.
Nu kan de motor zelfs naar 30-32° graden voorontsteking gezet worden waarbij het motorvacuum nog iets hoger is, bij hetzelfde toerental.

Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Vandaag weer eens wat tijd gespendeerd aan de motor teststand die ik voor de 360ci motor aan het bouwen ben.
Nu alleen nog wat bedrading aanleggen en fatsoeneren, benzine-systeem aanleggen en uitlaat opbouwen waarna de motor nog eenmaal ge-prelubed kan worden en de verdeler ook weer terug de motor in kan voor de eerste start-up!

Image
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by jeffrey..... »

Goed om te lezen dat die bougies zoveel verschil kunnen maken. Die headers zien er echt niet meer uit...... je zou toch meer verwachten. De gealuminiseerde pijp ziet er beter uit!
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Vandaag de 360-motor laten inlopen.
20 liter belachelijk dure prut gehaald met 102 octaan omdat de motor dit wellicht wel lekker zou vinden met z'n 11,3 op 1 compressie ratio.
Na de oliepomp nog eens ge-primed te hebben zodat er overal olie zat, kon het inlopen beginnen.

Moest het weliswaar in 2 stappen doen omdat de motor te warm werd tijdens het proces.
De electrische fan op de radiator beslaat slechts een klein deel ervan, dus koeling was niet optimaal.
Misschien eens kijken of ik er een fanshroud bij kan bouwen. Maar het inlopen opzich is goed verlopen.

Image
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Bean Bandit »

Ziet er goed uit die motorstandaard :good: . Wat je wel ziet is dat er een extra ventilator gebruikt wordt, om de motor te koelen, niet per se op de radiator gericht. Dat simuleert rijwind.

Die hoge compressie is dat, als 'ie eenmaal ingebouwd is, omdat je op LPG gaat rijden?

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Ik had een standaard huis-tuin-keuken ventilator erbij gezet maar dat briesje deed weinig.
De ontsteking stond 'OK' maar wilde ook niet direct het onderste uit de kan halen met de hoge compressie.
Goed genoeg om de headers niet te laten gloeien maar niet optimaal.

De motor gaat hierna alleen maar op LPG lopen in de Dart inderdaad dus dat moet de hoge compressie beter aankunnen. Voorwaarde is altijd wel dat de motor koel genoeg blijft.

De motor-stand was een project op zich. Een hoop uitkien werk, met name de radiator. Ik had eerst een GM-radiator gebruikt, en daar alles omheen opgebouwd. De slang-posities kwamen mooi uit op de stand.
Echter op de dag van de geplande start-up, na het vullen met water bleek dit 'kutding' zo lek als een zeef te zijn en kon ik een andere radiator pas gaan maken.
Dat betekende weer het nodige slijp- en laswerk omdat nu ook de slangen net even anders en minder mooi uitkwamen.

Van het weekend ga ik sowieso de motor nog een paar keer starten, nalopen en afstellen totdat ik tevreden ben erover.
Hoop ook wat van de herrie op film vast te kunnen leggen.


Image

Image
User avatar
HemiMopar
Posts: 476
Joined: 28 Jan 2008, 20:09
Location: Wateringen

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by HemiMopar »

Goed bezig Herman kijk uit naar het Filmpje ziet er goed uit allemaal :yeah: :yeah: :yeah: :yeah:
MOPAR Or No Car!

Got a mopar 1966 Dodge charger 383CI !
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Video-clipje van de motor op de testbank.
Geluid is zoals altijd behoorlijk ruk bij filmen met mobiele apparaten, dus bedenk voor jezelf nog wat Db's aan lagere tonen en bas erbij.
Of beluister het filmpje met een koptelefoon op, dat geeft een stuk beter het echte geluid weer heb ik gemerkt. :)

Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Dickdale »

:yeah: mooi werk, Herman!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
jmkcharger73
Posts: 116
Joined: 21 Nov 2012, 09:21
Location: Hedel

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by jmkcharger73 »

Ziet er cool uit!
Heb jij een speciale starter krans hiervoor gebruikt?
Ik wil mijn bigblock ook gaan starten op een bok maar dacht altijd dat dit in combinatie met de transmissie moest omdat de starter krans op de torque converter vast zit...
Dodge Charger 1973 - 440 cui with single four barrel carburetor
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Dit is een standaard vliegwiel wat ik met iets langere bouten samen met flexplate aan de krukas heb bevestigd.
De flexplate maakt deel uit van het balans in de motor dus die moest er bij blijven.

Je zou ook een (kapotte) stall convertor kunnen gebruiken die opengesneden is en waar het binnenwerk uit is. Alleen kom je die zeer weinig tegen.
Een complete stall convertor zou ik niet gebruiken vanwege het extra onbalans dat het losse interne deel kan veroorzaken.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote: 30 Oct 2017, 10:24 Dit is een standaard vliegwiel wat ik met iets langere bouten samen met flexplate aan de krukas heb bevestigd.
De flexplate maakt deel uit van het balans in de motor dus die moest er bij blijven.

Je zou ook een (kapotte) stall convertor kunnen gebruiken die opengesneden is en waar het binnenwerk uit is. Alleen kom je die zeer weinig tegen.
Een complete stall convertor zou ik niet gebruiken vanwege het extra onbalans dat het losse interne deel kan veroorzaken.
je zou nog kunnen proberen om hem aan te slingeren... :OO: :yeah:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Dickdale »

Ga je je Megasquirt ECU ook i.c.m. de 360 gebruiken?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Ja en met deze motor wil ik ook verder gaan en lpg-injectie erbij gaan doen.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote: 31 Oct 2017, 14:40 Ja en met deze motor wil ik ook verder gaan en lpg-injectie erbij gaan doen.
dat was inderdaad mijn volgende vraag. Heb je al een idee hoe je het LPI-systeem wilt gaan bouwen?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Geen LPI maar Vapour injection, ofwel gasdamp injectie. Veel beheersbaarder voorlopig.
Het spul daarvoor heb ik al een tijd liggen. LPG Mixer(s) en injectors van 'Magic'.
Ik wil dit naast het huidige IMPCO systeem inbouwen, zodat ik nog altijd kan switchen tussendoor bij eventuele issues.

Is in mijn geval voornamelijk een kwestie van monteren en draadjes verbinden naar de MegaSquirt ECU.
User avatar
HemiMopar
Posts: 476
Joined: 28 Jan 2008, 20:09
Location: Wateringen

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by HemiMopar »

Klassen herman geweldig filmpje :good: :good: :good: :good: :good: :good: :yeah: :yeah: :yeah:
MOPAR Or No Car!

Got a mopar 1966 Dodge charger 383CI !
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Kleine update na de veels te lange sneeuwloze wintertijd;

Had nog een kort filmpje gemaakt van de 360-motor, lopend op LPG;



Echter ligt de motor op dit moment deels open want ik ga een Edelbrock AirGap inlaat monteren en ik ben de hydraulische lifters aan het ombouwen naar mechanische lifters.
Dit omdat sommige lifters niet opgepompt blijven tijdens het lopen van de motor op hoger toerental en dus gaan tikken.
Dit voorval heb ik ook al eens eerder gehad bij een andere motor. Bij mechanische lifters bepaal je zelf de klepspeling, ipv van bij een hydraulische lifter de preload (die dus niet zo precies kan zijn/blijven soms).


Daarnaast heb ik de Dart van LED koplampen en een nieuw laagje zwarte verf voorzien :)
En ik heb een strip rubber aan de front spoiler geplakt om deze iets lager te maken. Voornamelijk voor de looks aangezien het rubber zachter was dan ik hoopte (Chinese troepzooi :) )
blade
Posts: 1228
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by blade »

Very nice! The LEDs make a huge difference. :good:
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by Crash »

Rijd al een tijdje rond met die led-lampen en ze doen het goed. Zitten er alweer 2 jaar in en geen problemen
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Verleden jaar nog een filmpje gemaakt van de wiel-ophanging van de Dart en hoe deze beweegt tijdens het rijden.
Voornaamste reden was voor mij te controleren hoe ver de strutrod-bushing werd ingedrukt tijdens remacties. Dat was meer dan ik dacht (rechts in beeld).
Dit is redelijk goed te zien op 5m15s.
Tijdens de rit worden er ook een aantal vluchtheuvels met redelijke snelheid genomen.

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Grappig testfilmpje met en zonder de demping van de Dynomax potten.
Kan je wellicht een idee krijgen hoeveel een set uitlaatpotten daadwerkelijk het geluid dempen.
Het geluid in de videoclip klinkt het beste met een koptelefoon of goede speakerset.

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 1973 Dodge Dart - Rijdend project

Post by BigBlockMopar »

Op 7 mei dit jaar was het eindelijk zover... De 318ci motor werd vervangen door de 360ci motor!

Image

Image

https://www.bigblockmopar.nl/2018/05/19 ... e-install/
Post Reply