Probleem met ombouw SSBC remschijven rondom

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Probleem met ombouw SSBC remschijven rondom

Post by moparton »

Op mijn Polara van 1965 heeft de vorige eigenaar een remset van SSBC gezet.

Het was een wagen met trommels rondom, geen bekrachtiger en maar 1 potje voor de remmen voor en achter.

Dit setje heeft 4 schijven, grote HRC met bekrachtiger, verdeler en alle bijbehorende leidingen.

Het rempedaal is gewisseld voor een rempedaal uit een bekrachtigde auto.
Ik krijg hem na vele uren zoeken en uitproberen gewoon niet goed.
Hij remt een beetje maar met een beetje gas trekt hij hem er zo doorheen.
Al een nieuwe bekrachtiger en HRC van SSBC erop gezet en nieuwe remdrukverdeler voor schijven rondom erop gezet.
Geen lucht in de leidingen.
Ik hoorde van Geert al dat SSBC niet goed bekend staat.
Heeft iemand nog ideeën of ervaringen?
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Probleem met ombouw SSBC remschijven rondom

Post by Dickdale »

Welke diameter heeft je HRC?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: Probleem met ombouw SSBC remschijven rondom

Post by moparton »

Ik heb verschillende geprobeerd maar die er nu op zit heeft een diameter van 2,5 cm
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Probleem met ombouw SSBC remschijven rondom

Post by BigBlockMopar »

Waarschijnlijk werkt alles beter met het standaard manual rempedaal. Meer 'leverage'.
Of een kleinere HRC diameter. Ik denk dat je aan eentje met 15/16", of wellicht zelfs een 7/8" diameter moet denken.

De SSBC-remombouw systemen staan inderdaad niet bekend als goed werkend.
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: Probleem met ombouw SSBC remschijven rondom

Post by moparton »

Het manual rempedaal heeft toch de bevestiging naar de link hoger zitten? Dat zou een nog kortere slag zijn van het pedaal.
Ik zal vanmiddag de diameter van die andere hrc even opmeten
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Probleem met ombouw SSBC remschijven rondom

Post by TheDeputy »

Wanneer je "standaard" non-power disc brakes hebt van een F, M of J-body dan is de HRC diameter 1". Op mijn oude Valiant had ik er dat zo op zitten met de "kleine" 11" schijven en 2,5" calipers. De remvertraging was 7,5 m/s2. Je moest flink drukken om te remmen doordat er geen bekrachtiging op zat, maar hij remde geweldig.

Wat Big Block al zegt, kijk goed naar de rempedaal verhouding. Wat ook kan schelen is andere remblokken. Soms zitten er knoeperharde (lees; goedkope) blokken bij zo'n set. Dan krijg je het spul nooit aan het remmen.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: Probleem met ombouw SSBC remschijven rondom

Post by moparton »

Ik zal dadelijk de ratio van het pedaal even opmeten
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: Probleem met ombouw SSBC remschijven rondom

Post by moparton »

HRC die er nu op zit is 1 inch. Het pedaal had een ratio van 2:1 en heb nu een gat erbij gemaakt en zit nu ongeveer op 4:1.
Hij remt een stuk beter, alleen duw ik nu bijna het schutbord door de radiator heen :D

Ik ga nu kijken of ik ergens een grotere booster kan lenen om te kijken of dat scheelt.
Post Reply