Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
De motor die ik jaren terug van JWtje heb gekocht heeft dome zuigers. '
Wat voor weet ik niet maar misschien weet hij dat nog.
In ieder geval heeft het ding flink compressie.
Nu heb ik boel aan kook gehad en heb em preventief open gehaald bij een andere Mopar liefhebber in de schuur en daar heb ik wat geleerd wat ik hier even met u deel.
Motor is op thermometer niet boven 225 geweest maar het is toch boven 212 en daar worden dit soort blokken niet beter van.
Aan de kook had verschillende oorzaken.
- vacuüm lekkage op carberateur
- verkeerde timing ontsteking
- te kort race benzine in verhouding met euro 98. ( ik meng normaal 1/3 race aspen in euro 98)
In iedergeval alles open gehaald en geinspecteerd en geen dingen kunnen vinden die stuk waren ( gelukkig plingelen / stukke zuiger loopt wel in euros )
Er zijn verschillende soort diktes kopppakkingen en die geven als je van standaard dikte naar 0.051 ga ongeveer een half punt minder compressie grof weg gezegd.
Mr. Gasket 7115 - Mr. Gasket Engine Overhaul Gasket Kit
Fel-Pro KS2110 - Fel-Pro Gasket Sets
Clevite 3464VC
Wat is de dikte van de boven genoemde koppakkingen
http://www.jegs.com/i/Fel-Pro/375/1105/10002/-1 thicknes 0.051
Er zat een 0.039 in want dat hebben we gemeten en daarna hebben we er een MR Gasket 0,051 dik in gedaan van een hemi.
Die heeft sleufgaten waar de breinaalden door gaan.
Ziet iemand hier nog voor of nadelen van wat ik heb gedaan?
Wat voor weet ik niet maar misschien weet hij dat nog.
In ieder geval heeft het ding flink compressie.
Nu heb ik boel aan kook gehad en heb em preventief open gehaald bij een andere Mopar liefhebber in de schuur en daar heb ik wat geleerd wat ik hier even met u deel.
Motor is op thermometer niet boven 225 geweest maar het is toch boven 212 en daar worden dit soort blokken niet beter van.
Aan de kook had verschillende oorzaken.
- vacuüm lekkage op carberateur
- verkeerde timing ontsteking
- te kort race benzine in verhouding met euro 98. ( ik meng normaal 1/3 race aspen in euro 98)
In iedergeval alles open gehaald en geinspecteerd en geen dingen kunnen vinden die stuk waren ( gelukkig plingelen / stukke zuiger loopt wel in euros )
Er zijn verschillende soort diktes kopppakkingen en die geven als je van standaard dikte naar 0.051 ga ongeveer een half punt minder compressie grof weg gezegd.
Mr. Gasket 7115 - Mr. Gasket Engine Overhaul Gasket Kit
Fel-Pro KS2110 - Fel-Pro Gasket Sets
Clevite 3464VC
Wat is de dikte van de boven genoemde koppakkingen
http://www.jegs.com/i/Fel-Pro/375/1105/10002/-1 thicknes 0.051
Er zat een 0.039 in want dat hebben we gemeten en daarna hebben we er een MR Gasket 0,051 dik in gedaan van een hemi.
Die heeft sleufgaten waar de breinaalden door gaan.
Ziet iemand hier nog voor of nadelen van wat ik heb gedaan?
Ik werk met plezier.
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
Hey Arjan,
Dat is mooi zonde. Wat je kan doen is even bij Cometic een paar pakkingen bestellen. Deze hebben ze in alle diktes en deze zijn MLS(Multi Layer Steel en kan je na demontage gewoon opnieuw gebruiken zolang je geen lekke koppakking gehad hebt. Ik heb geen idee meer wat de compressieverhouding van die motor was. Wel had ik het plan om deze op racepeut te gaan laten draaien omdat 98 een tikkeltje schraal zou gaan worden. Mag je bij de F1 niet opmengen met ethanol? Of stiekem?
Dat is mooi zonde. Wat je kan doen is even bij Cometic een paar pakkingen bestellen. Deze hebben ze in alle diktes en deze zijn MLS(Multi Layer Steel en kan je na demontage gewoon opnieuw gebruiken zolang je geen lekke koppakking gehad hebt. Ik heb geen idee meer wat de compressieverhouding van die motor was. Wel had ik het plan om deze op racepeut te gaan laten draaien omdat 98 een tikkeltje schraal zou gaan worden. Mag je bij de F1 niet opmengen met ethanol? Of stiekem?
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
Verkrijgbaar vanaf .027 t/m .0140" en dikker op special order.
http://www.summitracing.com/int/search/ ... cation=int
http://www.summitracing.com/int/search/ ... cation=int
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
Oh, ja. Ik heb een nog een BMW gekocht.
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
ik ook E34 1993 / M60B40, handbak en sper, komt over 2 weken. wordt nu opgebouwd.
Ik werk met plezier.
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
E30 1983 met Toyota Supra Twin turbo motor en ook een sper. Is best handig. Hoeveel BMW's heb je nou?
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
Nu 3 en dus over paar weken 4.JWtje wrote:Hoeveel BMW's heb je nou?
Daarna ga ik sparen voor een grote schuur of een vrachtwagen.
Last edited by ARLI on 06 Jan 2016, 14:04, edited 1 time in total.
Ik werk met plezier.
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
Kom maar even laten zien.JWtje wrote:E30 1983 met Toyota Supra Twin turbo motor en ook een sper. Is best handig.
En neem maar een zooitje 440 spul mee of passend in 440 blokken spul.
Ik werk met plezier.
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
Motor loopt hard nu!!
Zo hard dat ik bij Acon in de finale afgelopen zondag op 2 na de snelste tijd had gezet en als 2e over de finish kwam.
Zo hard dat ik bij Acon in de finale afgelopen zondag op 2 na de snelste tijd had gezet en als 2e over de finish kwam.
Ik werk met plezier.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
Dat lijkt niet verkeerd.
Nu nog een stapje harder en je krijgt misschien wel 6 duimen van 5 mensen omhoog, ipv 4 duimen van 5 mensen!
Nu nog een stapje harder en je krijgt misschien wel 6 duimen van 5 mensen omhoog, ipv 4 duimen van 5 mensen!
-
- Posts: 67
- Joined: 10 Aug 2014, 09:15
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
En met koppen met een nog betere flow krijg je misschien wel 10 duimen
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
Wellicht kan je hier iets mee:Polara1964 wrote:En met koppen met een nog betere flow krijg je misschien wel 10 duimen
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... =mympBuyer
-
- Posts: 67
- Joined: 10 Aug 2014, 09:15
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
heb nog oliedruk die te laag is
afgelopen zaterdag nieuwe oliepomp gemonteerd maar dat gaf niets
helemaal geen druk.
dus nu aanzuigbuis nakijken of zelf een nieuwe maken.
afgelopen zaterdag nieuwe oliepomp gemonteerd maar dat gaf niets
helemaal geen druk.
dus nu aanzuigbuis nakijken of zelf een nieuwe maken.
Ik werk met plezier.
-
- Posts: 67
- Joined: 10 Aug 2014, 09:15
Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie
Misschien een open deur , maar oliedrukmeter ook dubbel checked