Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by ARLI »

De motor die ik jaren terug van JWtje heb gekocht heeft dome zuigers. '
Wat voor weet ik niet maar misschien weet hij dat nog.
In ieder geval heeft het ding flink compressie.
Nu heb ik boel aan kook gehad en heb em preventief open gehaald bij een andere Mopar liefhebber in de schuur en daar heb ik wat geleerd wat ik hier even met u deel.
Motor is op thermometer niet boven 225 geweest maar het is toch boven 212 en daar worden dit soort blokken niet beter van.
Aan de kook had verschillende oorzaken.
- vacuüm lekkage op carberateur
- verkeerde timing ontsteking
- te kort race benzine in verhouding met euro 98. ( ik meng normaal 1/3 race aspen in euro 98)
In iedergeval alles open gehaald en geinspecteerd en geen dingen kunnen vinden die stuk waren ( gelukkig plingelen / stukke zuiger loopt wel in euros )
Er zijn verschillende soort diktes kopppakkingen en die geven als je van standaard dikte naar 0.051 ga ongeveer een half punt minder compressie grof weg gezegd.

Mr. Gasket 7115 - Mr. Gasket Engine Overhaul Gasket Kit
Fel-Pro KS2110 - Fel-Pro Gasket Sets
Clevite 3464VC
Wat is de dikte van de boven genoemde koppakkingen

http://www.jegs.com/i/Fel-Pro/375/1105/10002/-1 thicknes 0.051

Er zat een 0.039 in want dat hebben we gemeten en daarna hebben we er een MR Gasket 0,051 dik in gedaan van een hemi.
Die heeft sleufgaten waar de breinaalden door gaan.
Ziet iemand hier nog voor of nadelen van wat ik heb gedaan?
Ik werk met plezier.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by JWtje »

Hey Arjan,

Dat is mooi zonde. Wat je kan doen is even bij Cometic een paar pakkingen bestellen. Deze hebben ze in alle diktes en deze zijn MLS(Multi Layer Steel en kan je na demontage gewoon opnieuw gebruiken zolang je geen lekke koppakking gehad hebt. Ik heb geen idee meer wat de compressieverhouding van die motor was. Wel had ik het plan om deze op racepeut te gaan laten draaien omdat 98 een tikkeltje schraal zou gaan worden. Mag je bij de F1 niet opmengen met ethanol? Of stiekem?
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by JWtje »

Verkrijgbaar vanaf .027 t/m .0140" en dikker op special order.

http://www.summitracing.com/int/search/ ... cation=int
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by JWtje »

Oh, ja. Ik heb een nog een BMW gekocht.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by ARLI »

ik ook E34 1993 / M60B40, handbak en sper, komt over 2 weken. wordt nu opgebouwd.
Ik werk met plezier.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by JWtje »

E30 1983 met Toyota Supra Twin turbo motor en ook een sper. Is best handig. Hoeveel BMW's heb je nou?
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by ARLI »

JWtje wrote:Hoeveel BMW's heb je nou?
Nu 3 en dus over paar weken 4.
Daarna ga ik sparen voor een grote schuur of een vrachtwagen.
Last edited by ARLI on 06 Jan 2016, 14:04, edited 1 time in total.
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by ARLI »

JWtje wrote:E30 1983 met Toyota Supra Twin turbo motor en ook een sper. Is best handig.
Kom maar even laten zien.
En neem maar een zooitje 440 spul mee of passend in 440 blokken spul.
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by ARLI »

Motor loopt hard nu!! :yeah:
Zo hard dat ik bij Acon in de finale afgelopen zondag op 2 na de snelste tijd had gezet en als 2e over de finish kwam.
Image
Ik werk met plezier.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by BigBlockMopar »

Dat lijkt niet verkeerd.
Nu nog een stapje harder en je krijgt misschien wel 6 duimen van 5 mensen omhoog, ipv 4 duimen van 5 mensen! :happy:
Polara1964
Posts: 67
Joined: 10 Aug 2014, 09:15

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by Polara1964 »

En met koppen met een nog betere flow krijg je misschien wel 10 duimen :happy: :yeah: :winner:
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by Dickdale »

Polara1964 wrote:En met koppen met een nog betere flow krijg je misschien wel 10 duimen :happy: :yeah: :winner:
Wellicht kan je hier iets mee:

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... =mympBuyer
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by ARLI »

heb nog oliedruk die te laag is
afgelopen zaterdag nieuwe oliepomp gemonteerd maar dat gaf niets
helemaal geen druk.
dus nu aanzuigbuis nakijken of zelf een nieuwe maken.
Ik werk met plezier.
Polara1964
Posts: 67
Joined: 10 Aug 2014, 09:15

Re: Verschil in koppakking Hemi en 440 geeft andere compressie

Post by Polara1964 »

Misschien een open deur , maar oliedrukmeter ook dubbel checked
Post Reply