440 tunen, hoe?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Summerboy
Posts: 158
Joined: 16 Jun 2007, 22:32

440 tunen, hoe?

Post by Summerboy »

Hallo,

Ik heb een slome 77 er 440 in mijn RR liggen waar ik dus meer pit in wil hebben. Wat heeft de beste power/cost ratio om er meer vermogen in te krijgen, andere cilinderkoppen?
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 440 tunen, hoe?

Post by ARLI »

dekken vlakken
koppen vlakken
nieuwe lagers
honen nieuwe zuiververen
andere nokkenas + lifters
nieuw distributie
nieuwe 1,6 rockers + nieuwe breinaalde
arp bouten set
nieuwe pakkingset
nieuwe oliepomp
bewerken + materiaal kost al een lekker deel van je vakantie geld.

eventueel

andere intake
headers
ander carburateur
ander luchtfilter
enzo voorts

Wat wil je met de motor doen? loopt die op benzine ? rij je veel? is 1 op 3 een probleem of niet?
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 440 tunen, hoe?

Post by ARLI »

als je andere koppen er op zet en je laat de nokkenas / rockers voor wat die is dan is dat zonde van de centen.
Ik werk met plezier.
User avatar
Summerboy
Posts: 158
Joined: 16 Jun 2007, 22:32

Re: 440 tunen, hoe?

Post by Summerboy »

ARLI wrote:dekken vlakken
koppen vlakken
nieuwe lagers
honen nieuwe zuiververen
andere nokkenas + lifters
nieuw distributie
nieuwe 1,6 rockers + nieuwe breinaalde
arp bouten set
nieuwe pakkingset
nieuwe oliepomp
bewerken + materiaal kost al een lekker deel van je vakantie geld.

eventueel

andere intake
headers
ander carburateur
ander luchtfilter
enzo voorts

Wat wil je met de motor doen? loopt die op benzine ? rij je veel? is 1 op 3 een probleem of niet?

Een deel van mijn vakantiegeld? Ik weet niet hoeveel jij krijgt maar als ik het zo lees komt ik aan het vakantiegeld nog te kort? Het blok dat er in zit is recent gereviseerd, de zuigerwanden glimmen als een "diamond in a goats ass" Dus honen lijk mij niet nodig?
Verbruik maakt me niet uit, rij er misschien 500 km per jaar mee :oops:

Dus koppen, nokkenas en rockers om mee te beginnen? Kan van de huidige koppen ook een stukje laten afvlakken ipv andere koppen aan te schaffen? Er zit al een andere intake en carburateur op.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 440 tunen, hoe?

Post by BigBlockMopar »

Ik zou mezelf eerst eens afvragen waarom de motor nu als een suffe krant zou lopen voordat je er geld in gaat pompen.
Misschien is de nokkenas er wel zomaar in geschoven zonder uitklokking oid.
Met de nokkenas beter geklokt zou je al eens wat power terug kunnen vinden.
Blindelings koppen vlakken brengt andere problemen met zich mee zoals intake-bouten die niet meer passen, stoterstangen die nu te lang zijn e.d.
User avatar
Summerboy
Posts: 158
Joined: 16 Jun 2007, 22:32

Re: 440 tunen, hoe?

Post by Summerboy »

BigBlockMopar wrote:Ik zou mezelf eerst eens afvragen waarom de motor nu als een suffe krant zou lopen voordat je er geld in gaat pompen.
Misschien is de nokkenas er wel zomaar in geschoven zonder uitklokking oid.
Met de nokkenas beter geklokt zou je al eens wat power terug kunnen vinden.
Blindelings koppen vlakken brengt andere problemen met zich mee zoals intake-bouten die niet meer passen, stoterstangen die nu te lang zijn e.d.
Een 77ér 440 is standaard al suf dus dat vind ik niet zo vreemd. Maar wat is het klokken van een nokkenas?
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: 440 tunen, hoe?

Post by JWtje »

Als je in een suf camperblok uit 77 een wat dikkere nokkenstok naar binnen schuift in combinatie met een setje headers, 4-barrel gasfabriek, misschien ook intake en je neemt even de tijd om de ontsteking echt goed te zetten voor je setup dan gaat ie hard zat om wat lol te hebben. Dus ca een rooitje aan parts en een dagje knutselen en klaar is kees. Zou wel even een compressietestje doen of het de moeite is.
User avatar
Summerboy
Posts: 158
Joined: 16 Jun 2007, 22:32

Re: 440 tunen, hoe?

Post by Summerboy »

En advies voor een nokkenas?

4-barrel en andere intake zitten er al op.

Ik zal de onsteking nog een keer checken, 10 gr voor BDP stationair en vacuum afgekoppeld?

Hoeveel compressie moet er zijn?
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: 440 tunen, hoe?

Post by jeffrey..... »

Glimmende cilinderwanden bij een net gereviseerde motor? Als het goed is zijn die mat van de hoon groeven...... En verder idd eerst goed afstellen en checken
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
Summerboy
Posts: 158
Joined: 16 Jun 2007, 22:32

Re: 440 tunen, hoe?

Post by Summerboy »

Ach ik bedoel mooie schone cilinderwanden.
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: 440 tunen, hoe?

Post by jeffrey..... »

Okay :good:
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: 440 tunen, hoe?

Post by JWtje »

Als je de ontsteking op 10 graden zet met een blok uit 77 dan trekt hij nog geen vette worst uit een pan vol met croma. Dit zijn lager compressieblokken en die hebben veel meer vervroeging nodig om een beetje te presteren.
Je zou voor de grap eens kunnen kijken of de motor te starten is met een flinke vervroeging.
Haal vacuum eens los en verdraai de ontsteking naar 34 graden. Dan afzetten en kijken of hij dan start. Als dat zo is dan kun je de ontsteking vastzetten op 34. Dus geen mechanische vervroeging meer. Heb ik geregeld gedaan bij wat lagere compressie blokken. Je moet alleen opletten of hij tijdens vollast niet pingelt op lage toeren.
User avatar
Summerboy
Posts: 158
Joined: 16 Jun 2007, 22:32

Re: 440 tunen, hoe?

Post by Summerboy »

Dat is in igg makkelijk uit te proberen. En mechaniche vervroeging vastzetten, dan moet ik in de verdeler iets blokkeren?. Kijk er vanavond wel even in dan wijst het zich wellicht vanzelf. Bedankt voor de tip, als dat werkt geeft dit een hele hoge power/cost ratio !!
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: 440 tunen, hoe?

Post by JWtje »

Ik heb een plaatje gemaakt dat je in je verdeler kan zetten om je mechanische vervroeging af te stellen. Je kan deze dan beperken op 0-8-10-14-18 graden. Beperken op 0 graden kan ook door je vervroeging vast te lassen. Maar dat is dan weer wat onhandiger om los te halen.
Die plaatjes verkoop ik overigens voor €20,- inclusief postzegel en uitleg.
Post Reply