meerdere vragen..
meerdere vragen..
Ben niet zo'n poster hier maar meer 'n lezer. Op vele Moparforums gezocht maar niet kunnen vinden heb ik wat vragen:
- Veel gelezen over z.g.clutch-fan. Vraag: als de motor net gestart is, draait de fan dan of moet ie pas mee gaan draaien als 't nodig is en de motor dus op temperatuur is?
- Heb een behoorlijk verlies van atf en dan m.n. (volgens mij) tussen transmissie en motor. O-ring peilstok is 't niet, de lekkage komt van 'n hoger punt. 't drupt boven op de uitlaat. Lekkage is voornamelijk bij langere stilstand en verlies dan zeker zo'n kwart tot een halve liter. Heb iets gelezen over een aftapplug van de converter?? Dus, wat kan ik checken zónder de transmissie te verwijderen? Heb geen brug zal er dus onder moeten kruipen o.i.d.
Luigi164
Betreft Chrysler Newport Coupe 1971 met 383
- Veel gelezen over z.g.clutch-fan. Vraag: als de motor net gestart is, draait de fan dan of moet ie pas mee gaan draaien als 't nodig is en de motor dus op temperatuur is?
- Heb een behoorlijk verlies van atf en dan m.n. (volgens mij) tussen transmissie en motor. O-ring peilstok is 't niet, de lekkage komt van 'n hoger punt. 't drupt boven op de uitlaat. Lekkage is voornamelijk bij langere stilstand en verlies dan zeker zo'n kwart tot een halve liter. Heb iets gelezen over een aftapplug van de converter?? Dus, wat kan ik checken zónder de transmissie te verwijderen? Heb geen brug zal er dus onder moeten kruipen o.i.d.
Luigi164
Betreft Chrysler Newport Coupe 1971 met 383
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: meerdere vragen..
Bij lang stilstaan loopt de convertor langzaam leeg richting transmissie. Zodra daar het oliepeil boven bepaalde (matige) olieseals uitkomt beginnen meestal de lekkages.
De aftapplug is vrijwel nooit de oorzaak.
Meestal is het simpelweg de gearselector shaftseal die lekt, of de converter seal in de transmissie.
Je kan als test eens alles droogmaken onder de auto en na een paar dagen kijken waar het nat wordt van de olie.
De aftapplug is vrijwel nooit de oorzaak.
Meestal is het simpelweg de gearselector shaftseal die lekt, of de converter seal in de transmissie.
Je kan als test eens alles droogmaken onder de auto en na een paar dagen kijken waar het nat wordt van de olie.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: meerdere vragen..
De (thermo)clutchfan draait altijd mee met de motor echter zal deze intern meer slippen bij een koude motor.
Als je een warme/hete motor uitzet en de fan draait nog zeg 2-3 slagen verder dan is de clutch versleten.
Als je een warme/hete motor uitzet en de fan draait nog zeg 2-3 slagen verder dan is de clutch versleten.
Re: meerdere vragen..
Nou, gister een dagje onder de Chrysler doorgebracht en alles eens goed schoongemaakt,ontvet en drooggemaakt. Daarna warmgedraaid, transmissieolie op peil gebracht, en stukje gereden. Terug in de box, schone opvangbak eronder en nu maar afwachten....
Vanochtend ff gekeken: nog geen druppel in de opvangbak...!! Maar ja, lekkage begon vaker na wat langer stilstaan dus nog niet te vroeg juigen en nog maar even aanzien. Wordt vervolgd..
Luigi
Vanochtend ff gekeken: nog geen druppel in de opvangbak...!! Maar ja, lekkage begon vaker na wat langer stilstaan dus nog niet te vroeg juigen en nog maar even aanzien. Wordt vervolgd..
Luigi
Re: meerdere vragen..
Gevonden !! Vandaag weer ff onder de Chrysler gekeken en ja hoor, plasje gedaan....Lekkage komt van de shift linkage, als ik 't goed zeg.
Al een beetje rondgezocht op diverse Mopar-forums over 't vervangen van de seal. Mmm, lijkt me een lastig klusje. Zeker al je geen brug hebt en alles onder de krik (met assteunen uiteraard..) moet doen. Naar ik heb begrepen moet de valvebody eronderuit en ja, eea kan er wel eens uitvallen..
Heb net deze link gelezen:
http://www.forcbodiesonly.com/mopar-for ... light=seal
Ben best wel technisch maar van automaatbakken heb ik geen kaas gegeten
Iemand enig idee wat dit grapje zou gaan kosten bij een specialist/garage ?
Luigi
Al een beetje rondgezocht op diverse Mopar-forums over 't vervangen van de seal. Mmm, lijkt me een lastig klusje. Zeker al je geen brug hebt en alles onder de krik (met assteunen uiteraard..) moet doen. Naar ik heb begrepen moet de valvebody eronderuit en ja, eea kan er wel eens uitvallen..
Heb net deze link gelezen:
http://www.forcbodiesonly.com/mopar-for ... light=seal
Ben best wel technisch maar van automaatbakken heb ik geen kaas gegeten
Iemand enig idee wat dit grapje zou gaan kosten bij een specialist/garage ?
Luigi
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: meerdere vragen..
De valvebody zelf blijft gesloten en komt als gehele unit eronder vandaan, dus er zal niets uitvallen. De Park-rod in de transmissie is alleen even klooien om los te krijgen.
Ik denk dat een beetje ervaren garage dit sealtje met zo'n 2 uurtjes werk moet kunnen vervangen. Ik zou dan gelijk vragen of beide rembanden weer even afgesteld kunnen worden.
Ik heb zelf weleens bij een eigen transmissie gedaan, weliswaar met beschikking over een brug wat het klusje een stuk prettiger maakt om te doen.
Het is echter nog altijd vervelend werk om onder een olie druipende transmissie te moeten sleutelen als de pan eraf is.
Je kan ook als tijdelijke oplossing proberen af en toe eens wat remvloeistof van boven/buitenaf op het sealtje te druppelen. Remvloeistof laat het rubber van de seal enigszins opzwellen waardoor de lekkage wellicht minder wordt of voorlopig even weg gaat.
Ik denk dat een beetje ervaren garage dit sealtje met zo'n 2 uurtjes werk moet kunnen vervangen. Ik zou dan gelijk vragen of beide rembanden weer even afgesteld kunnen worden.
Ik heb zelf weleens bij een eigen transmissie gedaan, weliswaar met beschikking over een brug wat het klusje een stuk prettiger maakt om te doen.
Het is echter nog altijd vervelend werk om onder een olie druipende transmissie te moeten sleutelen als de pan eraf is.
Je kan ook als tijdelijke oplossing proberen af en toe eens wat remvloeistof van boven/buitenaf op het sealtje te druppelen. Remvloeistof laat het rubber van de seal enigszins opzwellen waardoor de lekkage wellicht minder wordt of voorlopig even weg gaat.
Re: meerdere vragen..
Thanx, zal eens informeren bij mijn garage wat eea zal gaan kosten. Had al zo'n vermoeden dat 't een k..klusje zou zijn. Zal 't trucje met de remvloeistof eens proberen....
Luigi
Luigi
Re: meerdere vragen..
Nou, Chrysler is vandaag bij garage geweest en de seals laten plaatsen. Seals waren inderdaad verrot. Verse olie erin weer gaan....
Ow ja, monteur vertelde me dat hij bij een bijeenkomt was geweest over alle eigenschappen van diverse soorten olie. Hieruit werd ook duidelijk dat 't moeilijk is om een automatische trans 100% lekvrij te maken. ATF heeft n.l. een soort van "kruipolie" eigenschappen, en zal zeker bij een wat langere stilstand een weg naar buiten zoeken. Dit klopt ook wel volgens mij want op http://www.fcbo.com ergens een topic gelezen dat een mix van 50/50 ATF/Aceton een uitstekend middel is om vastgeroeste bouten e.d. los te krijgen....Ga ik tóch eens proberen als 't nodig i.p.v. WD40 oid
Let wel: zijn niet mijn woorden/ervaringen, geef 't alleen ff door..
Luigi
Ow ja, monteur vertelde me dat hij bij een bijeenkomt was geweest over alle eigenschappen van diverse soorten olie. Hieruit werd ook duidelijk dat 't moeilijk is om een automatische trans 100% lekvrij te maken. ATF heeft n.l. een soort van "kruipolie" eigenschappen, en zal zeker bij een wat langere stilstand een weg naar buiten zoeken. Dit klopt ook wel volgens mij want op http://www.fcbo.com ergens een topic gelezen dat een mix van 50/50 ATF/Aceton een uitstekend middel is om vastgeroeste bouten e.d. los te krijgen....Ga ik tóch eens proberen als 't nodig i.p.v. WD40 oid
Let wel: zijn niet mijn woorden/ervaringen, geef 't alleen ff door..
Luigi
Re: meerdere vragen..
Mooi dat 't is opgelost.
Misschien ter afsluiting nog even een foto van de Newport?
Misschien ter afsluiting nog even een foto van de Newport?
there's no substitute for inches
live first, downsize later
live first, downsize later
Re: meerdere vragen..
Sealtje is overigens ook vrij eenvoudig te vervangen zonder de valvebody eronderuit te halen.
-
- Posts: 836
- Joined: 14 Jun 2007, 22:27