383 <---> 496 Update 1 juli

Plaats hier een doorlopend verslag van de dingen die je aan je auto doet of hebt gedaan.
1 topic per auto en 1 auto per topic!
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

383 <---> 496 Update 1 juli

Post by Ed »

Vorig jaar een blok gekocht 383 in Belgie. Niewe uitdaging..........blokkie bouwen. Het wordt een strokerblok 496 ci, en heb alleen een kaal onderblok. Aangezien het de 1e keer is, en totaal geen idee heb, lees ik me een bult en heb ik de technische vraagbaak Herman weer achter de hand :D :D Bij Rik een strokerkit (440Source) en een heleboel parts besteld, superdik zo'n pakjesdag. En bij zijn pa de nokkenaslagers laten vernieuwen.

Stap 1: Schoonmaken,schoonmaken en schoonmaken.
Stap 2: In de afbijt, blokkie kaal.

Image

Stap 3: Een motorsteun kopen :roll:

Image

Stap 4: alles ontvetten, schuren, schoonmaken, afplakken en in de paint.

Image

Image

En gelijk de nieuwe oliepomp meegenomen.

Image

En wat er nog op en aan moet 8)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Het heeft weer even stilgelegen :-( druk met werk, krukas,rods en zuigers zijn naar DymoTrack geweest, en daar is alles netjes uitgebalanceerd, gelijk ook de balancer laten pasmeten. Ik dacht dat die dingen altijd passen........nou niet is mij verteld, en dit klopte dus ook.
Nu alles op de werkbank staat.......begin ik met fijngeknepen billen aan die klomp oud ijzer.

De bussen die door de zuiger en de rods gaan, moest ik er intikken.....fout dus, deze horen vrij te bewegen. Met een schuurpapiertje korrel 800 heel voorzichtig beetje meer ruimte maken. Alles schoonmaken en in de olie, aan 1 zijde veertjes in de zuigers geplaatst.......wat een rampendingen. Het zijn stugge platen veertjes die lijken op een ring, als een wokkel moeten deze in de groef worden gedraaid. De 1e 2 ringen gingen echt moeilijk, na een beetje handigheid draai je ze er met de vingers zo in. Ook dacht ik wat veertjes reserve te hebben, hahaha niet dus, aan beide kanten zitten 2 veertjes.
Zuigertjes zijn dus klaar, met de rods er aan.

Image

Nu de veren, even contact met herman en ik ben weer op weg.

De zuigerveren moeten ook worden pasgemaakt.
De topringen moeten volgens de fabrikant op 0,004 per cilinderdiamer worden gemaakt (cap)
Dat betekent dat mijn 383 0,040 is overgeboord nu een diameter heeft van 4,29 x 0,004 = 0,017 en dat zijn ze nu.

2e rij ringen mogen iets ruimer op 0,005 per cilinderdiameter.
Dus 4.29 x 0,005 = 0,021 en ook deze zijn op deze maat.
Heel voorzichtig de ringen op een plankje en met een heel fijn zoetvijltje pasmaken.

Image
Last edited by Ed on 01 Jul 2007, 18:27, edited 2 times in total.
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by jeffrey..... »

gaaf project! nooit geweten dat dat zo precies komt met die zuigerveren! doe zo door dan ga ik ook nog een boel leren hier! ;)
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
Pedalfred
Posts: 767
Joined: 10 Jun 2007, 12:16
Location: Sneek
Contact:

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by Pedalfred »

Dat gaat ongetwijfeld een deftig motortje worden ! :good: , al snapte ik je pistonpinverhaal niet helemaal
heb je alles nu full-floating? ( dus zowel de pin zit "los" in de rod alsook de zuiger ) of zit de pin wel
geperst in je rod en de zuiger(uiteraard)"los" over de pin heen?. Zo te horen heb je alles full floating
maar zoals gezegd snapte het stukje niet helemaal...

Gaat daar nog een andere mopar omheen komen of verstoot dit motortje een ander blok....

SUCCES verders met je project. ;)
Last edited by Pedalfred on 18 Jun 2007, 10:51, edited 1 time in total.
Greetssss

Mopar-Muscle power addict...

I just might like working on them even more than driving them, luckaly with mopars thats not a problem....
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by Sjak Brak »

Leuk blokkie, maarruh..... waar blijven de pics van de Polara :D :D :D
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by BigBlockMopar »

Een beetje leuk gevormd plaatwerk rond zo'n blok is bijzaak Sjak, dat moet jij toch ook wel weten.... :P :D
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by Ed »

@ PedalFred: Full floating Fred.......en nog op zoek naar plaatwerk met wielen ;)

@ Sjak: Pics genoeg........eerst maar het blokkie, dat is al genoeg vechtpartij :?
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by ARLI »

Ed wrote:Vorig jaar een blok gekocht 383 in Belgie. Nieuwe uitdaging.....blok bouwen. Het wordt een strokerblok 500ci, en heb alleen een kaal onderblok.
Block Bore Stroke CID Block Bore Stroke CID
Low Block bore 4.25" stroke 3.38" 383 ci

500 stroker uit een 383 , dat hoor je niet vaak......
Last edited by ARLI on 18 Jun 2007, 12:50, edited 3 times in total.
Ik werk met plezier.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by BigBlockMopar »

383 >> 496. (4.250" stroke/6.535" rod) ;)

Ed wrote:eerst maar het blokkie, dat is al genoeg vechtpartij :?
Het voordeel bij zo'n motoropbouw is dat het moeilijkste deel eerst komt, (passen/meten, en dat 200x :D ) en het later steeds makkelijker wordt en daarom ook leuker... :)
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by ARLI »

Als je het headers op maat maken er buiten laat wel ja.
Ik ken iemand en voor dat die de 500 uit de charger had en de hemi er in was het block er 28 keer in en er uit geweest om alles pas te maken.
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by ARLI »

Ed wrote:Vorig jaar een blok gekocht 383 in Belgie. Nieuwe uitdaging.....blok bouwen. Het wordt een strokerblok

Dat betekent dat mijn 383 0,040 is overgeboord nu een diameter heeft van 4,29 x 0,004 = 0,017 en dat zijn ze nu."

Dat betekend dat je naar een slag moet van 4,32 om op 500 te komen.

Volgens mij moet je al de slijptol al een 20 minuten a een half uur in het blok zetten om er een 4,25 crank in te krijgen.
En ik denk dat als je een 4,32 crank er in wilt zetten dat je dan wel een dag aan het slijpen ben.
Met een 4,25 stroke wordt die 491 cid.
Ik werk met plezier.
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by SuperFlyTNT »

ARLI,

Wel eens gehoord van 'offset ground' drijfstangtappen? Dan wordt de tap excentrisch afgedraaid, waardoor je een grotere slag creëert. Je krukwang tussen krukas- en drijfstangtap wordt wel minder stijf daardoor, maar de praktijk heeft al uitgewezen dat dat geen specifiek probleem is.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by Ed »

@ Arli....Herman heeft al antwoord gegeven.
383 >> 496. (4.250" stroke/6.535" rod) ;)

Ik was een beetje enthousiast......maar 500 klinkt wel lekker :D :D toch.

Ik heb het veranderd........in de topic title stond het wel goed.
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by charger 73 se »

lekker blokkie word dat! :good:

is toch wel het mooiste wat er is zulke blokkies bouwen, jammer dat het zo prijzig is. anders had ik al een rijtje reserve blokken in de schuur gehad :lol:
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by BigBlockMopar »

charger 73 se wrote:... jammer dat het zo prijzig is. anders had ik al een rijtje reserve blokken in de schuur gehad :lol:
Omdat ik min of meer denk ik uit ervaring spreek :oops: kan ik zeggen dat motorblokken verzamelen opzich zo duur nog niet is. Het opbouwen ervan tikt alleen wel harder aan inderdaad... :D :D
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by ARLI »

SuperFlyTNT wrote:ARLI,

Wel eens gehoord van 'offset ground' drijfstangtappen?
SuperFly TNT
en dan sje-fro-led drijfstangen er in zeker ?

maar ik snap die 496 nog steeds niet !
Ik werk met plezier.
User avatar
B1runner
Posts: 84
Joined: 10 Jun 2007, 20:42

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by B1runner »

ARLI wrote: en dan sje-fro-led drijfstangen er in zeker ?

maar ik snap die 496 nog steeds niet !
383 >> 496. (4.250" stroke/6.535" rod) ;)
Image
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by ARLI »

4.29 boring x 4,25 slag
( oppervlag zuiger = A =0,25 x 3,1415927 x d² ) A x slag x aantal cilinders = 491 cid lijkt mij

Go ahead
Make my day
Ik werk met plezier.
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: 383 <---> 496 voor ooit een Polara uit 64

Post by Ed »

Als jullie uit het "ci" verhaal zijn.........Let me know, dan pas ik de topic effe aan :D :D

Ringetjes om de zuigers gelegd, en de boel even aan de kant, klaar om te plaatsen.

Eerst het schroefdraad van de lagerkappen schoongemaakt, lagerschalen in het blok en de krukas op z'n plekkie.

Image

De studs geplaatst en de lagerkappen handvast gezet.
Er moesten wat stud afgeslepen worden, het dunne deel op het plaatje.

Image

1 Zuiger op z'n plek, krukas rond en TAK............arp bouten tikken de onderzijde van de cilinderwand aan.......fuck.......Herman bellen :D
Er moeten dus kleine halfronde keepjes geslepen worden, zodat de boutkop de wand niet meer raakt.......8 x dus :(

Image

Slijpie slijp en ze lopen weer vrij, tijd om de zuigers te plaatsen.
Kreeg van Herman een plaatje 8) hoe de zuigers geplaatst moeten worden.
Kadar rechtsonder is voor een 383.

Image

Cilinderwanden met de hand in de olie gezet, en de tap van de krukas.
De ringen van de zuigers in de juiste positie.
Ik citeer:
"De Top en 2e veren moeten 180° van elkaar gedraaid zitten, en met de gaps in lijn met de zuigerpen.
Dus de zuiger van bovenaf gezien,
- gap v/d Topring naar links,
- gap v/d 2e ring 180° naar rechts,
- bovenste olie-ring ong. op "8min. voor 12",
- olie-veerring sluiting naar Links,
- onderste olie-ring ong. op "8min. over 6"

Lagerschaal geplaatst en de hele zooi in de olie gehangen :D

Image

In de boring gehangen en de verenspanner er op, aandraaien en met de achterzijde van een hamer in de boring getikt. Wel aan de onderzijde begeleiden over de krukas.

Image

Alle schalen en daar waar ze inleggen schoon, verder alles druipend in de olie......lekkere kliederzooi :D

Ook deze kappen handvast gezet en alle bouten weer in de Moly lub.
Om zo de arp bouten zo op het juiste moment vast te zetten.

Image

Image

En alle 8 op hun plaats.........volgende keer alles op moment draaien en weer verder............het enge deel eindelijk achter de rug :roll:

Image

Image

Zak er omheen en volgende keer verder..............wensen lijsje maken, koppen, intake, nokkenas etc, pakkingen.
En sparen.......zou wel een Keisler overdrivebak willen hebben........maar automaat of schakel? ben er nog niet uit.
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
450dart
Posts: 1355
Joined: 09 Jun 2007, 09:52
Location: wieringen

Re: 383 <---> 496 Update 1 juli

Post by 450dart »

Netjes Ed!! :good:

je doet de arp-lube toch ook wel onder de boutkoppen en niet alleen op de schroefdraad?
My FUEL PUMP is louder than your Prius.
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: 383 <---> 496 Update 1 juli

Post by Ed »

Euhhhh nee, dat is een goeie......hier knijpen ze natuurlijk ook flink. De hele boel zit handvast dus zal ze even los, invetten en op moment zetten.
Thanks :good:
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 383 <---> 496 Update 1 juli

Post by BigBlockMopar »

:good:
Het zelfde geldt voor de moeren (en ringen) op de main-studs.
Trouwens, die studs zelf moeten ook maar min of meer 'handvast' in het blok gedraaid worden met de inbus-sleutel.
Thing
Posts: 917
Joined: 08 Jun 2007, 17:29

Re: 383 <---> 496 Update 1 juli

Post by Thing »

jij gaat geen gebruik maken van een windage tray zie ik al??

verder goed bezig Ed!! :good:
'72 Dodge Dart Swinger 318 straatspeeltje
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 383 <---> 496 Update 1 juli

Post by ARLI »

Image

wel leuk om te lezen ; http://www.crank-scrapers.com
op dit moment wordt er voor mij ook een BMW m10 motor opgebouwd en ik overweeg nu ook een scraper als is het maar voor op de weg en dan maak je niet zo veel toeren en is het minder nodig.
Ik werk met plezier.
User avatar
Pedalfred
Posts: 767
Joined: 10 Jun 2007, 12:16
Location: Sneek
Contact:

Re: 383 <---> 496 Update 1 juli

Post by Pedalfred »

Ziet er allemaal lekker uit ed, :good:
Greetssss

Mopar-Muscle power addict...

I just might like working on them even more than driving them, luckaly with mopars thats not a problem....
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: 383 <---> 496 Update 1 juli

Post by Ed »

BigBlockMopar wrote::good:
Het zelfde geldt voor de moeren (en ringen) op de main-studs.
Trouwens, die studs zelf moeten ook maar min of meer 'handvast' in het blok gedraaid worden met de inbus-sleutel.
Moeren en ringen wel gedaan, studs handvast........dat is allemaal gedaan.
Was alleen die andere vergeten.

@ Thing........natuurlijk komt er wel een windage tray, die ligt al klaar hier........hoezo?
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
Post Reply