Blos mixer

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Blos mixer

Post by Andy »

Ik was van plan hem in het projecten forum te plaatsen, maar vanwege wat problemen toch maar even hier.

Met wat gedraai en gefrees heb ik een BRC Blos mixer op mijn inlaat gefabriceerd. Zoals te zien op de foto's heb ik de hele benzinemeuk eraf gehaald om de inlaat zo 'restrictie vrij' als mogelijk te maken.

Image

Image

Echter.. hij loopt als een krant :D Rauw, bijna geen vermogen, rijk afgesteld, arm afgesteld, luchttoevoer geknepen, mag allemaal niet baten.
De rest van de setup is hetzelfde gebleven als toen ik mijn LPG mengstuk nog boven op de carburateur had zitten.

Het enige dat ik me kan bedenken is doordat boven de gaskleppen een grote ruimte zit, de snelheid van de luchtstroom boven het spruitstuk erg afneemt:

Image

Om vervolgens bij de schuif waar de Blosmixer zijn gas doseert weer te versnellen.

Aan de andere kant was dit ook het geval toen er nog een LPG mengstuk bovenop de carburateur lag.


Ik hoop dat er misschien iemand ervaring heeft met deze mixer, een setup als deze of dit LPG probleem in het algemeen.
Alle suggesties zijn welkom :good:

Thanks,


Andy
Last edited by Andy on 02 Feb 2015, 17:40, edited 1 time in total.
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Blos mixer

Post by Sjak Brak »

Mooi speelgoed :)

Met deze mixer op zich heb ik geen ervaring. En is ook zeker geen LPG-specifiek-probleem.

Je gebruikt wel een verdamper die geschikt is om te werken met deze mixer? (oa referentiedruk is van belang)

Mijn ervaring is wel, dat als mensen dingen veranderen aan de carb-setup, er dan vaak allerlei vacuumlekken ontstaan doordat alles los is geweest. Begin daar dus mee. In > 90% van de gevallen ligt daar de oorzaak namelijk.

Zijn alle rare luchtkanaaltjes in de kleppenplaat afgedicht? Geen speling op asje van de kleppenplaat? Schroeven van benzinemeukmengsel afstellen afgedicht met locktite? Sluit de kleppenplaat (& pakking) goed aan de inlaatspruitstuk? Sluit adapter van mixer goed aan op kleppenplaat? Sluit de mixer goed aan op de adapter? Is de PCV-klep nog goed, en de slang ook? Mixer zelf geen valse lucht?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Blos mixer

Post by BigBlockMopar »

Hoeveel vacuum heeft je motor als ie loopt?
Probeer eens wat remmenreiniger rond de voetplaat van de carb te spuiten en kijk of de motor sneller gaat lopen. Dat zou op een vacuumlek wijzen.

Voor het mooie zou je de 2 gaten in het adapterblok nog kunnen afronden voor een betere flow into de motor. Maar dit zal niet het natte krantprobleem oplossen.
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Blos mixer

Post by Andy »

Het kleppenplaatje is soort van gereviseerd, messing busjes in de asgaten gemaakt, nieuwe pakking geknipt enz.

Image

De enige stelschroeven die er nog in zitten staan volledig dichtgedraaid en het enige kanaaltje dat nog open is zit via een kanaaltje in het adapterblok verbonden met het slangpilaartje aan de zijkant voor m'n vacuümvervroeging..

Verder ligt de Blosmixer in de uitsparingen van het adapterblok en de bovenring op een o-ring, die sluiten goed af ook met een remmenreinigertest.

Het adapterblok op de foto is in een vroeg stadium overigens, de uiteindelijke versie is inderdaad wat afgeschuind tussen beide barrels en aan de buitenkant wat meer afgewerkt zoals te zien op de eerste foto's


Het verdampervraagstuk is wel een interessant verhaal. Wat ik lees op fora van vooral Australiers is dat OMVL achtige, 'European style' noemen ze het daar, verdampers hier voor gebruikt worden. Ik heb zelf ook OMVL. Ook de meeste setups op youtube en de rest van het internet hebben zover ik kan beoordelen OMVL of iets dergelijks.
Mijn kennis is beperkt maar opzich is de Blosmixer denk ik niet veel meer dan een mixerring met variable venturie en gasdoorlaat.
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Blos mixer

Post by Sjak Brak »

OK helder. Heb je ook alle eerder genoemde mogelijkheden voor vacuumlek al getest?

Nieuwe pakkingen wil nog niet zeggen dat deze (nog) goed afdichten. Mijn ervaring is dat veel zaken nog eens nagetrokken moeten na montage. Vooral de montagebouten van de kleppenplaat op inlaat.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Blos mixer

Post by Andy »

Sjak, gisteravond de mixer nog even gedemonteerd om een en ander te checken, toen kwam ik er achter dat de o-ring onder de mixer er voor de helft tussenuit gezogen was :hmmm: Lek als een mandje dus.

Vanmiddag even een sluitring van teflon of iets dergelijks draaien en na montage zal ik ook even de kleppenplaat aan beide kanten controleren op lekkage.

Thanks, ik kom er op terug
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
Post Reply