Motor houd in bij licht gasgeven

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

Hallo Mopar vrienden,

Sinds vorige week heb ik een probleem wat ik nog nooit eerder heb gehad. Na een beetje ruig gereden te hebben wilde de motor afslaan bij stilstand in D. Hij liep dan ook onder de 500 toeren. Nu heb ik de stationair iets verhoogd met de schoef bij mijn gaspkabel. Nu slaat hij niet meer af en loopt rond de 6 a 700 toeren. Als ik nu een heel klein tikje gasgeef zoals bij het rustig wegrijden smoort de motor. Ik raak dan net het gaspendaal aan. Er is dan duidelijk een zuigend geluid en de motor zakt in toeren. Als ik iets meer gasgeef pakt hij wel goed door en rijd hij voor de rest prima.
Ik heb een 318 met een wildere nokkenas ( specs weet ik niet ) en een Carter afb 650 carb. Deze is vorig jaar gereviseerd.

Groeten,
Arnoud
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by SuperFlyTNT »

First guess zou zijn om eerst op zoek te gaan naar een vacuumlekje, met een spuitbusje remmenreiniger bijvoorbeeld.

Second guess; het verhogen van je stationair toerental lijkt me in dit geval symptoombestrijding; door de stelschroef aan te draaien, draai je de primaire smoorkleppen een stukje meer open. En op het moment dat je dan meer gas geeft, staan je primaire net iets te ver open voor de belasting die je van de motor verwacht. Gevolg; vacuumverlies en het inhouden wat je nu krijgt.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

Ik ben meteen gaan kijken naar een vacuum lek. Ik heb een volle bus remreiniger er op los gelaten maar er gebeurd niets. Ook had ik alle slangaansluitingen losgetrokken en afgedopt. Wel had ik toen ik hem opstarte vacuum gemeten. deze is maar 6HG. Toen ik de slang naar de rembooster lostrok begon hij hoger stationair te lopen.
Nu heb ik nog wat met mijn ontsteking geklooid ook en de timing bij stationair ( 500 toeren ) gemeten. Ik heb 10 hg bij 10 graden en 12 h bij 20 graden. Als ik licht gasgeef zakt het vacuum em als ik flink gasgeef schiet hij naar de 22 hg.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by BigBlockMopar »

Knijp de slang naar de booster eens dicht en kijk of het vacuum van de motor dan verandert.
Ook de pcv-klep kan een fout vacuumsignaal geven als deze helemaal stuk is.
Als je deze slang dichtknijpt zal je motor (altijd) wel iets rustiger gaan lopen. Dat is normaal bij een normaal werkende pcv-klep.
Als ie stuk is dan zakt het toerental een stuk meer.
Draai ook de boutjes/moertjes van de carb een beetje verder aan als ze vrij los zitten.
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

Als ik die van de booster afdop veranderd er niets.
Als ik die van de pcv afdop merk ik weinig verschil. Hij gaat er niet slechter door lopen in ieder geval.
Wat ik wel heel apart vind is dat mijn vacuum oploopt van 10 naar 14 als ik de klep van de choke dichter zet.
Ook stijgt het toerental en gaat de motor rustiger lopen.
Kijk maar naar het filmpje.
Last edited by Rebel on 18 Jan 2015, 16:42, edited 1 time in total.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

Last edited by Rebel on 18 Jan 2015, 16:41, edited 1 time in total.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by BigBlockMopar »

Ik zie een verloopspacer onder de carb zitten volgens mij.
Kijk of daar de pakkingen nog goed van zijn.
Sommige spacers/adapters hebben maar een matige marge als het op afdichten komt.
Als het een goedkope spacer is dan kan deze net zo goed krom zijn en niet meer afdichten.
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

Dat is een spacer voor mijn lachgas. Deze heb ik ook helemaal ingespoten met remreiniger evenals rondom de carburateur.
Op het filmpje is het trouwens slecht te horen door de fan. Ik zal er van de week nog 1 maken en de fan loshalen.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
JaapMopar
Posts: 254
Joined: 14 May 2013, 21:29
Location: Drunen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by JaapMopar »

ff domme vraag, als je al je pakkingen met remreiniger inspuit gaan ze toch juist lekken? Dat spul lost pakkingen op
'76 Dodge W200 440
Ex Mopars: '76 Dodge W200 318, '70 Chrysler Newport 4-door hardtop 383
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Sjak Brak »

Je hoeft niet de pakkingen te marineren in remmenreiniger :D

Remmenreiniger is zeer vluchtig, dus is geen probleem als je het (met beleid) gebruikt om vacuumlek op te sporen :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by JWtje »

Zet voor de grap je ontsteking eens wat vroeger, loopt ie denk ik direct beter. Heb je enig idee wat voor nokkenas er in zit en wat je compressie ongeveer is? Geef ik je een goede basis ontstekingscurve. Zit je vacuumaansluiting van je verdeler op constant of ported?
Hij mag wanneer op constant vacuum aangesloten mechanisch + vac wel tussen de 30 en 34 graden vervroeging hebben. Zet het anders een zonder vacuum aangesloten eens op 30.
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

JWtje wrote:Zet voor de grap je ontsteking eens wat vroeger, loopt ie denk ik direct beter. Heb je enig idee wat voor nokkenas er in zit en wat je compressie ongeveer is? Geef ik je een goede basis ontstekingscurve. Zit je vacuumaansluiting van je verdeler op constant of ported?
Hij mag wanneer op constant vacuum aangesloten mechanisch + vac wel tussen de 30 en 34 graden vervroeging hebben. Zet het anders een zonder vacuum aangesloten eens op 30.
Ik heb helaas geen idee wat voor type erin zit of wat de compressie is.
Hij zit nu ported vacuum aangesloten.
Die 30 graden moet ik dan bij 3000 toeren afstellen toch?
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by JWtje »

nee, stationair en dan kijken hoe hij stationair loopt.

Wat doet hij als:
Als je je vacuumvervroeger er af haalt hoeveel vervroeging heeft ie dan?
Als je zonder vacuumvervroeger er af haalt en je laat hem dan 3000 draaien wat heeft hij dan voor vervroeging?
Als je je vacuum op constant vacuum zet bij stationair en je geeft even een beetje gas en laat hem dan weer terug naar stationair zakken hoeveel vervroeging heeft hij dan?

Als jij me dat verteld dan kan ik er wat van maken.
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

Gisteren ben ik lekker bezig geweest met afstellen. Hij loopt nu redelijk en ik heb toch een vacuum lekje gevonden. De vorige keer liep hij zo slecht dat ik niets merkte. Volgende week ga ik dat oplossen.

Dit zijn mijn metingen van gisteren:
Zonder vacuum:
875 toeren - 30 graden ( afgesteld zoals JW had voorgesteld )
3000 toeren - 50 graden
12 inch HG vacuum

Met vacuum aangeloten
875 toeren - 30 graden
3000 toeren - 60 graden
12 inch HG vacuum

Met vacuum afgesteld op 12 graden
875 toeren - 12 graden
3000 toeren - 50 graden
10HG vacuum en motor loopt duidelijk slechter

De motor loopt niet 100 procent in alle gevallen. soms is het net alsof hij een klap mist.
Ook heb ik na 1 minuut op 2000 toeren de uitlaat ( headers ) temperaturen gemeten in dit loopt erg uiteen.

1 - 260 graden
2 - 140 graden
3 - 180 graden
4 - 360 graden
5 - 180 graden
6 - 500 + graden
7 - 330 graden
8 - 180 graden

Hier snap ik dus echt niets van...
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by JWtje »

Allereerst heb ik niet bedoeld dat je hem zo af zou moeten stellen. Op vollast wil een Bigblock Mopar zo rond de 34 graden hangen voor het beste vermogen.
Als je motor wanneer hij warm is met 30 graden nog start dan heb je of en lage compressiemotor, een nokkenas met eeeeenorme duratie of je zuigerveren zijn niet zo heel best meer.

Je hebt dus 20 graden mechanische vervroeging in je verdeler zitten.
Da's best wel veel, helemaal als je motor met 30 graden vervroeging nog start.

Ik zou eens proberen of je "warmgedraaide" motor nog goed start met 34 graden vervroeging en of hij dan ook nog fatsoenlijk stationair loopt(zonder vacuumvervroeging). Als dat zo is zou ik de vervroeging gewoon vast zetten. Warm draaien, 10 min wachten en dan pas proberen te starten. Als hij dan moeilijk rondgaat(klinkt als een lege accu dan wordt dit hem helaas ook niet)

Zoals je nu je ontsteking hebt afgesteld kan ik me voorstellen dat hij niet 100% loopt. Stationair kom je veel tekort en op toeren heb je veel te veel en beschadig je je motor omdat het niet anders kan zijn dat hij zich helemaal kapot pingelt.

Wat je zou kunnen doen is het volgende, dan loopt ie in ieder geval beter.

Optie 1: Zonder vacuum op 14 - 15 graden voor zetten. Vacuumvervroeger aansluiten op constant vacuum.(niet op ported want dan gaat het mis)
Optie 2: mechanische vervroeging in je verdeler vastzetten/lassen en je vacuumvervroeging niet meer aansluiten en 34 grqden vervroeging draaien.

De temperatuurmeting die je gedaan hebt is vrij nutteloos aangezien de motor vrijwel niet belast wordt. Een compressiemeting in combinatie met een lektest heb je wel wat aan. Dit is kul. Heeft alleen nut wanneer er cilinders bijzitten die helemaal niets doen.

Mocht hij nu niet starten met de 34 graden voor zoals boven beschreven dan moet je de verdeler opnieuw gecurved worden en daar kan ik je wel mee helpen. Ik heb daar een onderdeeltje voor gemaakt waarmee je dat vrij eenvoudig kan doen. je kan hem daarmee ook vastzetten als je geen zin hebt om hem vast te lassen of als je geen lasapparaat hebt.

Succes
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

Bedankt voor je hulp en advies!

Ik begrijp alleen optie 1 niet helemaal. Dan kom ik met vaccum vervroeging uit op 50 graden. Dat heb ik in ieder geval gemeten. Als ik hem stationair aansluit op constant vacuum vervroegd hij niets. Dit doet hij wel als ik gas geef. Stationair is mijn vacuum maar 12 hg. Als ik een beetje kas geef vliegt hij naar de 20 hg in het normal gebied.

Ik heb in ieder geval een compressie tester gekocht en dat ga ik van het weekend even uitvoeren! Dan dicht ik gelijk het lek van mijn intake en ga ik weer verder met testen.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by JWtje »

Haal de vacuumpoorten niet door elkaar.
Je hebt een ported en een constant vacuum.

Constant vacuum heb je ook bij stationair. Als je plotseling gas geeft zie je hem eerst even wegvallen en daarna weer terugkomen. Ook piekt deze als je plotseling het gas dicht doet.
Ported vacuum doet het tegenovergesteld. Die komt er pas in als je gas geeft en piekt juist als je ineens snel het gas open doet. Deze echt niet door elkaar halen anders mol je je motor.

Belangrijkste wat je nu uit moet voeren en daar is geen compressietest voor nodig is dat je gaat kijken of je warme motor met 34 graden voorontsteking nog start. Als dat zo is dan wordt het optie 2.
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

Ben weer even bezig geweest. Hij start idd op 34 graden vooronteking.

Ik heb mijn intake afgeperst met zeepsop en een compressor. De carb had ik eraf gehaald en afgetaped. Geen lek kunnen vinden.

Alleen vind ik het nog steeds vreemd dat dit niet vanaf het begin is, ik rij er al twee jaar mee..
Toen ik met het blok bezig was een paar jaar geleden heb ik de distributor vernieuwd. Hier zitten de originele veren in ( 1 staal en 1 verzinkt )
Nu zie ik bij mijn oude dat er een rode en een blauwe in zitten.
Ik vind ik het vreemd dat wanneer ik mijn choke dichtdruk tot bijna helemaal dicht het vacuum en toerental omhoog vliegen. Het vacuum gaat van 10 naar 18 Hg.
Ook zit er een verschil van 4 hg tussen de constant vacuum poort en het vacuum achterop mijn intake. ik heb de carb eraf gehaald en de poort doorgeblazen met lucht. Maar geen verandering.
Aangezien ik al een compressiemeter had gekocht, toch maar even gemeten. Voor alle cilinders ongeveer hetzelde. tussen de 110 en 125 droog.

Ik ben wel een rustige rijder. Af en toe gaat het gas er vol op maar meestal cruise ik een beetje rond.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

Wat me ook net te binnen schiet dat ik een tijd geleden veel verschil in toeren had tussen neutraal en drive. dit was ongeveer 500 toeren.
Dit was niet altijd het geval en is de laatste tijd niet meer gebeurd.

JWtje, wil jij anders een keer met mij meekijken? zo kom ik er namelijk niet meer uit...
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by BigBlockMopar »

Zo'n groot verschil in toerental bij Neutral en Drive duidt meestal altijd op een vacuumlek ergens.

Ook, als de motor harder gaat lopen bij het dichtdrukken van de chokeklep, krijgt ie teveel lucht (of te weinig benzine).
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

Ik denk zelf dat mijn carb best gaar is en dat mijn nokkenas te laat staat. Laag vacuum heb ik zoiezo al last van sinds de opbouw.
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
Dotz
Posts: 6
Joined: 21 Nov 2014, 12:40

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Dotz »

bij mijn 318 met edelbrock intake gaat het rechterkant van de carb. naar de cilinders 1467 en het linker gedeelte naar 2853(of net anders om) als ik dan je temperaturen bekijk zijn de cilinders 2853 veel kouder dus ik zou het dan in de carb. zoeken misschien een vlotter, sproeier. maar dat het mengsel niet klopt is duidelijk
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by JWtje »

Heb je overigens alle vacuumaansluitingen een keer afgedopt? Heb ook wel eens meegemaakt dat er door een kapotte rembooster een vacuumlek richting motor was.

Zou je graag een keer willen helpen ben alleen tering druk en heb zelfs geen tijd om aan mijn eigen zooi te knutselen. Waar woon je ergens? Misschien als ik een keer in de buurt ben toevallig.
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: Motor houd in bij licht gasgeven

Post by Rebel »

Vorig weekend heb ik de boel aangepast. Ontsteking vast op 34 graden, vervroeging en choke eraf. Daarna de carb nog even goed afgesteld. Start als het koud is redelijk en warm perfect. Rijd voor de rest prima. Vind wel dat het wat zenuwachtig rijd nu.

Bedankt voor de hulp in ieder geval, ik kan weer rijden!
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
Post Reply