combo intake/nokkenas 318

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
N.H
Posts: 114
Joined: 29 Aug 2013, 16:10
Location: Philippine

combo intake/nokkenas 318

Post by N.H »

Ik heb een aantal weken terug een gereviseerde 318 aangeschaft en zou er nog wat meer vermogen uit willen halen.
Ik zat te denken aan een andere intake+nokkenas maar wat is een goede combo?
Het blok heeft flattop zuigers,een compressieverhouding van 9,5 op 1 en 63cc koppen.
Verder is het blok al voorzien van headers en een Hei ontsteking.
Wat zijn jullie goede en slechte ervaringen?

groeten, Nathan
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Sjak Brak »

Welke brandstof ga je rijden?

Welk toerenbereik is relevant voor jouw wagen/rijstijl/bak/achteras?

Bv een nokkenas die pas loskomt bij 6000rpm heeft geen zin op een wagen met schakelpunten rond de 4000rpm en een 2.73 achteras waar je alleen maar met 90 op de snelweg gaat tuffen.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Bean Bandit »

Van Edelbrock heb je de Performer Plus en de Performer RPM nokkenassen met bijbehorende inlaatspruitstukken. Waarvan de Performer Plus een iets betere versie is dan origineel. Verder denk ik dat je veel info zal vinden op het small block subforum van "for A bodies only" :
http://www.forabodiesonly.com/mopar/for ... 40d33&f=52

Het inlaatspruitstuk en nokkenas hoeven natuurlijk niet van hetzelfde merk te zijn.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by TheDeputy »

Ik heb nog wel een torker340 intake liggen. Is een single plane die voor een goed koppel, oftewel trekkracht, zorgt. Dit vraagt wel om een motor die lekker toeren kan draaien.
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
N.H
Posts: 114
Joined: 29 Aug 2013, 16:10
Location: Philippine

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by N.H »

Vergeten te vermelden idd. Hij rijdt op lpg en er komt een impco 425 mixer op, heeft een 904 bak en 8 1/4 achteras (tandwielverhouding weet ik niet)
Ik denk dat ik het meest zal hebben aan een verbetering in het laag en midden toerengebied.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Bean Bandit »

Je kan op lpg prima een single plane intake gebruiken. Op benzine zijn deze intakes niet geschikt voor de straat, maar op lpg wel.

Ik wil hiermee niet zeggen dat de hierboven genoemde Torker340 geschikt is. Ik weet niet wat voor 'n koppen je hebt, maar de Torker340, zoals de naam al suggereert, is voor een 340. Wat inhoud dat de inlaat poorten groter zijn dan van een standaard 318 kop. Dat geeft port mismatch, wat de flow niet ten goede komt.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Rebel »

Turbo erop bouwen en klaar is kees
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
N.H
Posts: 114
Joined: 29 Aug 2013, 16:10
Location: Philippine

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by N.H »

Van de koppen heb ik alleen het volgende kunnen vinden, 4027593 1977-1983 318 1.78" 1.50" . maar ik zal eens kijken naar de link die je stuurde, dank daarvoor.
Bean Bandit wrote:Je kan op lpg prima een single plane intake gebruiken. Op benzine zijn deze intakes niet geschikt voor de straat, maar op lpg wel.

Ik wil hiermee niet zeggen dat de hierboven genoemde Torker340 geschikt is. Ik weet niet wat voor 'n koppen je hebt, maar de Torker340, zoals de naam al suggereert, is voor een 340. Wat inhoud dat de inlaat poorten groter zijn dan van een standaard 318 kop. Dat geeft port mismatch, wat de flow niet ten goede komt.

Groeten, Remco
N.H
Posts: 114
Joined: 29 Aug 2013, 16:10
Location: Philippine

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by N.H »

Bedankt voor je zinvolle bijdrage :good:
Rebel wrote:Turbo erop bouwen en klaar is kees
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Sjak Brak »

De Impco 425 kan tot ca. 7 psi boost aan. Maar je zal dan ook moeten investeren in de ontsteking e.d.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Henri
Posts: 616
Joined: 03 Jan 2012, 13:18
Location: Flevo Polder

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Henri »

Sjak Brak wrote:De Impco 425 kan tot ca. 7 psi boost aan. Maar je zal dan ook moeten investeren in de ontsteking e.d.
Goed om te weten, thanks. ;)
Beware of Flying DRIVESHAFTS! :OO
User avatar
Rebel
Posts: 500
Joined: 08 Nov 2009, 20:06
Location: Huizen

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Rebel »

N.H wrote:Bedankt voor je zinvolle bijdrage :good:
Op een 318 is dat zeker zinvol. Verdiep je er maar eens in. En zeker voor low budget vermogenswinst ;)

http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php ... 318+blokje
1972 Dodge Charger
Mooi verhaal, lekker kort ook!
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Bean Bandit »

@ N.H, die koppen zijn inderdaad normale gietijzeren Mopar koppen. Ik zag het al aan de in- en uitlaat klep grote. En idd, mijn Mopar engine boek bevestigd de info die jij gaf.

Twee dingen, Met standaard koppen heb je eigenlijk niet veel keus qua inlaatspruitstuk, ivm de inlaat poort grote. De performance intakes zijn eigenlijk allemaal voor 340/360's en aftermarket koppen. Deze hebben allemaal grotere in- en uitlaat poorten (en grotere kleppen).

Ten tweede, ik weet niet precies vanaf welke tijd en voor welke motoren de emissie eisen aangepast zijn. Maar de zgn smog heads, hebben onder elke uitlaat poort een extra uitgang. Voor de zgn air-pump, wat het ook wezen mag?! Dit houdt in dat als je headers gaat monteren dat deze NIET meer afgesloten zijn! Kijk even goed naar het plaatje hieronder. Het zijn die kleine gaatjes onder elke uitlaat poort. Als jij ze ook hebt, moet je ze afdichten. De meest gedane methode is om er draad in te tappen en dan een zgn set screw erin te draaien. Dit werkt natuurlijk alleen goed al je koppen er nog af zijn...

(Klik op het plaatje om te vergoten)
Onder elke uitlaat poort zit een klein gaatje. In dit geval zijn ze al afgedicht met een set screw.
Onder elke uitlaat poort zit een klein gaatje. In dit geval zijn ze al afgedicht met een set screw.
Set Screws met Allen head (inwendig zeskant)
Set Screws met Allen head (inwendig zeskant)
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Crash »

Heb nog een setje 360 koppen voor je liggen
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
N.H
Posts: 114
Joined: 29 Aug 2013, 16:10
Location: Philippine

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by N.H »

Bedankt voor jullie tips en adviezen maar het liefst zou ik het blok niet terug uit elkaar halen(koppen lichten etc) aangezien het pas is opgebouwd.
@ Bean Bandit: goed dat je me op die gaatjes wees, ik heb net even gekeken en ik heb die gaatjes ook. Ik zou daar een stangetje in schuiven en dicht lassen of is dat niet aan te raden?
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Dickdale »

Gietijzer zou je kunnen lassen alleen heb je speciale elektroden nodig. Denk dat stukjes draadeind het minste werk is...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Henri
Posts: 616
Joined: 03 Jan 2012, 13:18
Location: Flevo Polder

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Henri »

Bean Bandit wrote:Dit houdt in dat als je headers gaat monteren dat deze NIET meer afgesloten zijn! Kijk even goed naar het plaatje hieronder. Het zijn die kleine gaatjes onder elke uitlaat poort. Als jij ze ook hebt, moet je ze afdichten. De meest gedane methode is om er draad in te tappen en dan een zgn set screw erin te draaien. Dit werkt natuurlijk alleen goed al je koppen er nog af zijn...

(Klik op het plaatje om te vergoten)
302 heads painted close up.jpg
lg_38aefe_Set screw (3).png
Als je dit niet hebt gedaan, wat dan???

Ik heb deze ook, maar niet af gedicht.
Beware of Flying DRIVESHAFTS! :OO
Frenkie
Posts: 152
Joined: 15 Jun 2008, 01:02

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Frenkie »

Henri, jij had toch gewoon de gietijzeren spruitstukken gemonteerd?
Als je headers monteerd en de gaatjes niet had gedicht dan hoor je tiktiktiktiktik :)
Chrysler 300 69
Dodge W200 76
Furd mustang 67
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Bean Bandit »

UIt die gaatjes komt uitlaatgas. Dus je hebt een hoop uitlaatgassen onder de motorkap en dat wil je echt niet! Headers dichten die gaatjes niet af, wat de topic starter dus ook geconstateerd heeft, daar hij headers heeft gemonteerd. De originele gietijzeren uitlaatspruitstukken, sluiten deze gaten wel af.

Ik weet overigens niet waar die gaten precies uitkomen. Als je je vinger in een uitlaatpoort steekt, of je dan die gaatjes kan voelen. Zo ja, dan kan je mijns inziens gewoon draadtappen en dan de stofzuiger in de uitlaatpoorten duwen, om een verdwaalt metaalkruimeltje optezuigen. Niet in die gaten blazen, daar je niet weet of de uitlaatklep openstaat! Dus wellicht is het verstandig voordat je gaat draadtappen om de tuimelaars los te draaien, zodat je zeker weet dat de kleppen dicht zitten. Als je zo'n gemeenschappelijke rockershaft hebt is dat een fluitje van een cent (vijf boutjes per shaft).

Succes in ierder geval :good:

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Bassus
Posts: 33
Joined: 27 Apr 2011, 13:31

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Bassus »

Die gaatjes zijn eigenlijk ingangen. Hierdoor werd, dmv een luchtpomp, via het uitlaatspruitstuk oa verse lucht in het uitlaatkanaal gepompt. Door een soort after burner effect werden uitlaatgassen schoner. Een trucje dat ook door VW in de VS werd toegepast.

De gaatjes komen dus idd uit in de uitlaat poort van de cilinderkop. Je kan het voelen in de "vloer" van het uitlaatkanaal.
Bij het monteren van headers moeten die gaatjes aan de buitenkant idd afgedicht worden.
User avatar
Henri
Posts: 616
Joined: 03 Jan 2012, 13:18
Location: Flevo Polder

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Henri »

Hahaha, dan heb ik nog ff wat tedoen. Wat als je dit niet doet???
Beware of Flying DRIVESHAFTS! :OO
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: combo intake/nokkenas 318

Post by Bean Bandit »

Dan komt er uitlaatgas uit die gaatjes. En krijg je hoogstwaarschijnlijk koppijn als je een ritje maakt... Dichtmaken dus. (Je weet toch ook hoe mensen zich zelf van het leven beroven? In de auto, slang op de uitlaatpijp?).

@ Bassus, bedankt voor de achtergrond info :good:

Ik vond nog een duidelijker foto:
Head.jpg
Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Post Reply