CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timing

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timing

Post by BigBlockMopar »

Heb vandaag een 'BlackBox' van CB Performance in m'n daily hok ingebouwd.
Dit kastje is een digitaal programmeerbare ignition advance timing.

Image

http://www.cbperformance.com/ProductDet ... tCode=2013

Van origine is CB Performance een bedrijf dat performance parts maakt voor VW kevers, maar hun BlackBox-unit kan ook motoren tot 8 cylinders aansturen, waardoor dit product ook aanhang heeft bij Amerikaanse auto's.

Met de gewichtjes en veertjes in een standaard Mopar ontsteking kan je slechts relatief beperkte ontstekingscurves aanmaken.
Buiten dat, is het aanpassen van de ontstekingscurve een omslachtig karwei, met name als je het meerdere keren wilt doen.
Hier bieden digitale control boxes uitkomst. De ontsteking wordt gelocked en de vacuumvervroeging afgedopt.
Na installatie van de BlackBox-module en vrij simpele software kan je via een laptop je eigen aangemaakte vervroegingscurve uploaden.
De BlackBox heeft ook een vacuum-aansluiting en kan dus de engine-load mee laten werken op de vervroegingscurve van de ontsteking.

Vandaag heb ik alleen nog maar een simpele curve zitten ontwerpen met de motor in Neutraal en zal de komende dagen nog flink wat finetuning moeten doen om tot een betere vervroegingscurve te moeten komen.
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by Ed »

8) The next level.
Toch vreemd.......zit je met je raamslingers en trommelremmen dat ouwe hok te programeren met een lappie :lol:
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by BigBlockMopar »

Mwah, de software werkt alleen nog met een Windows systeem dus zo ver gevorderd kan ik het nog niet vinden :D
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by jeffrey..... »

Ik vind het altijd leuk om upgrades te lezen :good:
Krijg je er een soort uni curve bij of kun je zoiets downloaden dan?
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by BigBlockMopar »

De BlackBox komt met een standaard voor geprogrammeerde curve. Maar het is aan te raden om alsnog zelf een curve in te geven met veilige waardes.
Sowieso is ervaring met afstellen van ontstekingscurves wel aan te raden met zoiets als dit, maar als de ervaring al aanwezig is is dit waarschijnlijk ook de reden geweest om een programmeerbare control box te kopen om meer afstelmogelijkheden te hebben dan op de standaard ontsteking.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by BigBlockMopar »

Na een middagje stoeien met de BlackBox heb ik het zaakje vrij goed lopend gekregen.
Heb er wel een GM ontstekingsmodule bij moeten schroeven 'helaas' omdat het met de Mopar ECU niet zo simpel leek en lukte om aan te sluiten.

Daarnaast heb ik me tot nu toe slechts gefocused op het meest gebruikte gebied van de timing map, datgene met relatief hoog vacuum en de lagere toeren (linksboven). Bij de hogere toeren en laag vacuum ("stevige acceleratie" :) ) wil de motor nog wat steken laten vallen dus daar moet nog aan gewerkt worden.

Het mooiste en snelste manier om zo'n timing map 'optimaal' te krijgen, is om een middag/dagje te boeken op een dyno-bank.
Pas dan kan je echt fine tunen en het hele toeren gebied beslaan.
Maar voorlopig blijft het nog even beperkt tot streettuning van de ontstekingscurve.

Schermfoto van de huidige timing map die ik nu in de BlackBox heb zitten;
Attachments
Timingcurve03.jpg
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by BigBlockMopar »

Dit projectje staat voorlopig even op een laag pitje omdat de GM HEI-module irritante startproblemen geeft. Heel lang moeten starten voordat de motor aanslaat.
Of, na alles netjes achter een relais te hebben geplaatst, dat ie soms na 2/3 pogingen helemaal niet weer wil starten... :boos: :hammer:

Zeker iets wat je niet wilt hebben op een auto waar je dagelijks op wilt kunnen vertrouwen. Dus voorlopig even een andere manier zoeken, en/of eerder een andere auto om de Blackbox op uit te proberen.

Wat ik wel wijzer ben geworden ervan is dat de vervroegingscurve in de huidige standaard Mopar ontsteking nog wel een stukje sneller kan zijn voor wat meer vermogen bij lage toeren.
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by jeffrey..... »

Jammer, en vreemd... Kan het zijn dat het starttoerental aan de lage kant is of dat de accuspanning te ver terugzakt met starten? Veel succes met verder hobbyen
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by BigBlockMopar »

Ik denk dat het probleem in de GM module ligt.
Is een gebruikt ding wat ik ooit heb overgenomen van iemand.
Wellicht dat met een andere module alles veel beter gaat, daar ga ik nog even naar opzoek.

Het liefst sluit ik the BlackBox echter aan op de standaard Mopar ECU, maar dat leek me bij de eerste aansluitpoging niet te lukken, waardoor ik de GM-module wilde gaan gebruiken als trigger-unit voor de Blackbox.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by Bean Bandit »

Waar heb je die ECU eigenlijk voor nodig? Alleen als versterkings module voor het pickup signaal van de verdeler? Als ik zo die website van Blackbox lees (jammer dat ik geen installatie handleiding zie staan) doet die Blackbox module al het werk?

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by BigBlockMopar »

De BlackBox zou alles inderdaad kunnen overnemen, alleen toen ik als eeste alleen de BlackBox op de bobine had aangesloten, leek het erop dat de motor boven de 3500 toeren geen goede vonk meer kreeg en daardoor ging sputteren.
Ook kon ik geen hogere voorvervroeging instellen dan ong. 25 graden.

Ik had het idee dat de dwell-tijd van de bobine gewoon te kort was. De bobine is een MSD Blaster 2.
Na een rewire met de GM-module erbij leek dat probleem (grotendeels) verholpen te zijn. Toen ik later de gehele ontsteking achter een relais plaatste om zodoende de volledige accuspanning te kunnen geven, leek het erop alsof de gm module daar niet mee overweg kon en startproblemen ging geven.

Een tijd terug heb ik deze module al eens eerder geprobeerd als simpele vervanger voor een Mopar ECU, en deze gaf toen nagenoeg dezelfde problemen.
Daarom wil ik nu de Mopar ECU in het systeem erbij houden omdat daarvan de dwell-spanning naar de bobine in ieder geval goed is.

Ik ga sowieso CB Performance eens contacten hoe zij denken dat de Mopar ECU het beste aangesloten kan worden, en waarom als ik de Blackbox alleen aansluit, de motor het moeilijk krijgt boven 3500 toeren.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by Bean Bandit »

Ligt het niet aan de bobine? Als ik het zo begrijp is de Blackbox oorspronkelijk voor een VW Kever bedoelt. Misschien moet je niet zo'n zgn "canister" bobine maar zo'n nieuw model proberen?

Zo een:

MSD
Image

Crane Cams:
Image

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by BigBlockMopar »

Ik had dacht ik juist gelezen ergens dat de Blaster 2 coil wel een aardige match zou zijn voor een HEI module.
Er slingert waarschijnlijk nog wel ergens zo'n soort bobine rond in m'n garage uit m'n Opel-tijdperk. wellicht kan ik daar eens mee proberen.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by ARLI »

hou ons op de hoogte :good:
Ik werk met plezier.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: CB Performance BlackBox - programmeerbare ignition timin

Post by Bean Bandit »

De kleinere bobines zijn wel anders. Stukken efficiënter. In zo'n canister zitten de twee spoelen op één zelfde recht stuk kern gewikkeld. Bij die nieuwe, iig bij de Crane Cam (die heb ik zelf nl.) bestaat de kern uit twee E vormige stukken, die samen een soort 8 vormen. Dit is veel efficiënter dan de traditionele bobine. Deze vorm vermindert magnetische verliezen en verhoogt het redement. Deze kleine bobines heten E-core bobines, naar de vorm van de kern.

Lees het stukje van de topic starter Scott Novak, op de volgende link
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic.php?t=119175

Links de oude stijl canister bobine, rechts de nieuwe e-core bobine:
Image

Groeten, Remco

p.s. Ik denk als je zo'n onstekings doos (bijv. CB Blackbox, Crane Fireball Hi6, MSD 6AL, etc) gebruikt, dat je zo-wie-zo een E-core bobine moet nemen. En ze zijn ook kleiner, dat is in sommige gevallen ook erg prettig.
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Post Reply