Automatic naar manual bak

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
niek.
Posts: 197
Joined: 16 Apr 2013, 13:52
Location: rotterdam

Automatic naar manual bak

Post by niek. »

Hallo
Ik heb nu een 727 automaat met een 383
Maar ik zou graag een handgeschakelde bak willen
Kan iemand mijn een idee geven wat het verschil is tussen een 3 speed of een 4 speed
En wat moet je allemaal hebben en of er veel omgebouwd moet worden
Hoor graag julie tips
Gr. Niek
User avatar
panther-pink
Posts: 1058
Joined: 09 Jun 2007, 16:07
Location: nijverdal

Re: Automatic naar manual bak

Post by panther-pink »

Ken je deze al..........?
http://brewersperformance.com/
niek.
Posts: 197
Joined: 16 Apr 2013, 13:52
Location: rotterdam

Re: Automatic naar manual bak

Post by niek. »

Ja die ken ik al, ;) maar ik wil graag Julie ervaringen weten
Gr.
jeffrey.....
Posts: 830
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: Automatic naar manual bak

Post by jeffrey..... »

Bij 3 en 4 bak is de hoogste versnelling prise direct. Je hebt ook 4 bakken met een vier als overdrive. Wil je cruisen of racen? Met cruisen is een overdrive wel fijn natuurlijk. De 3 bak moet je eigenlijk niet aan beginnen als je opnieuw begint, de 4bak is dan veel leuker mee te rijden om dat je een extra versnelling hebt=meer trekkracht. Dit geld dan wel voor een bak zonder overdrive.
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76
User avatar
PostMan
Posts: 1474
Joined: 09 Jun 2007, 20:35
Location: Gemert
Contact:

Re: Automatic naar manual bak

Post by PostMan »

Niks. Ruiger. Dan. 4Speed!

Een echte mannenversnellingsbak! Zorg ervoor dat je spul koopt dat past. Let goed op bouwjaren etc. want dat is echt essentieel. Ik zou de 3-bak niet eens overwegen. Let wel op: een overdrive bak heeft een aluminium huis en andere lagermaten. Maar er zijn genoeg A833 bakken te vinden. Daarbij is het staartstuk van belang. Let daar dus op. Er is ook verschil tussen een hemi (18-spline) en een "normale" A833 (23-spline).

Mijn auto was origineel een 4-bak maar kwam net een automaat uit de USA. Gelukkig is ie weer handgeschakeld. Het is echt heel vet om handgeschakeld V8 te rijden. Ik zeg: ga ervoor!
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Image
niek.
Posts: 197
Joined: 16 Apr 2013, 13:52
Location: rotterdam

Re: Automatic naar manual bak

Post by niek. »

jeffrey..... wrote:Bij 3 en 4 bak is de hoogste versnelling prise direct. Je hebt ook 4 bakken met een vier als overdrive. Wil je cruisen of racen? Met cruisen is een overdrive wel fijn natuurlijk. De 3 bak moet je eigenlijk niet aan beginnen als je opnieuw begint, de 4bak is dan veel leuker mee te rijden om dat je een extra versnelling hebt=meer trekkracht. Dit geld dan wel voor een bak zonder overdrive.
Ik denk dat het meer cruisen word
Maar als ik bijvoorbeeld een 3 speed van een 318 op de koptik kan ik die gebruiken, of moet het van een bb zijn
En is een 3 speed manual niet te vergelijken met een 3 speed automaat
niek.
Posts: 197
Joined: 16 Apr 2013, 13:52
Location: rotterdam

Re: Automatic naar manual bak

Post by niek. »

PostMan wrote:Niks. Ruiger. Dan. 4Speed!

Een echte mannenversnellingsbak! Zorg ervoor dat je spul koopt dat past. Let goed op bouwjaren etc. want dat is echt essentieel. Ik zou de 3-bak niet eens overwegen. Let wel op: een overdrive bak heeft een aluminium huis en andere lagermaten. Maar er zijn genoeg A833 bakken te vinden. Daarbij is het staartstuk van belang. Let daar dus op. Er is ook verschil tussen een hemi (18-spline) en een "normale" A833 (23-spline).

Mijn auto was origineel een 4-bak maar kwam net een automaat uit de USA. Gelukkig is ie weer handgeschakeld. Het is echt heel vet om handgeschakeld V8 te rijden. Ik zeg: ga ervoor!
Zit er veel verschil in bouwjaren ?
En waarom is het staart stuk belangrijk ?
Alvast bedankt
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Automatic naar manual bak

Post by Sjak Brak »

Waarom beperk je je tot 3- of 4-bakken? Kan ff de link niet meer vinden (ben zwik bookmarks kwijt) maar zijn ook 5- en 6-bakken met adapter voor Mopar BB te koop. Is natuurlijk wel wat duurder dan een bak uit een sloper, dat dan weer wel.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Automatic naar manual bak

Post by TheDeputy »

Been there, done that. Bij een a-body en een e-body.
Kijk bij brewers wat er in een complete conversion kit zit, dan weet je wat je nodig hebt. Keisler en dergelijke 5 bakken zijn een optie maar daarvoor moet je de vloer behoorlijk aanpassen. Om een originele 3 of 4 bak te monteren moet je ook de vloer aanpassen maar dat is een relatief kleine ingreep. Je plaatst dan een "hump" over de bestaande trans tunnel.
Een driebak is eigenlijk geen optie. De zwaarste (moeilijk te vinden) zijn maximaal sterk genoeg voor een 383. De A833 is "goedkoop", bolt in en alle onderdelen zijn goed te vinden.
Als je veel geld hebt is de A855 van Passon.
Succes!
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Automatic naar manual bak

Post by SuperFlyTNT »

SHIFT HAPPENS!!!

Ik kan ook wel meepraten over 4spd conversions. Alleen niet nu :sneaky:

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Automatic naar manual bak

Post by Sjak Brak »

Als het 2e hands moet zijn, dan is er nog een optie: Een 5-bak van een (ik meen) Toyota Supra past zonder al te grote aanpassingen aan de vloerplaat. Heb onlangs met een Jensen gereden die oorspronkelijk de combo 44/727 had. Kan eens nazoeken in mn mails wat er precies bij kwam kijken.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Automatic naar manual bak

Post by Dickdale »

1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Automatic naar manual bak

Post by Dickdale »

Sjak Brak wrote:Als het 2e hands moet zijn, dan is er nog een optie: Een 5-bak van een (ik meen) Toyota Supra past zonder al te grote aanpassingen aan de vloerplaat. Heb onlangs met een Jensen gereden die oorspronkelijk de combo 44/727 had. Kan eens nazoeken in mn mails wat er precies bij kwam kijken.
Is dit verhaal niet alleen geschikt voor small blocks?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Six-PackSpeedShop.nl
Posts: 83
Joined: 10 Jul 2012, 15:49
Location: Wateringen
Contact:

Re: Automatic naar manual bak

Post by Six-PackSpeedShop.nl »

Vergeet de 6-bak optie maar als je niet heel je vloer wilt verbouwen haha heb inmiddels mń 6-bak passend onder de mijne maar je volledige tunnel kan je opnieuw modelleren. Had reeds een 4-bak tunnel maar ook dan past het bij lange na niet.

4-bakken komen gebruikt nog al eens voorbij en anders inderdaad eens kijken op de site van brewers of passon. :good:
Six-PackSpeedShop.nl
Wateringen, ZuidHolland
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Automatic naar manual bak

Post by Sjak Brak »

Sjak Brak wrote:Als het 2e hands moet zijn, dan is er nog een optie: Een 5-bak van een (ik meen) Toyota Supra past zonder al te grote aanpassingen aan de vloerplaat. Heb onlangs met een Jensen gereden die oorspronkelijk de combo 44/727 had. Kan eens nazoeken in mn mails wat er precies bij kwam kijken.
Dickdale wrote:Is dit verhaal niet alleen geschikt voor small blocks?
Een 440 is geen small block ;)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Automatic naar manual bak

Post by Dickdale »

Sjak Brak wrote:Een 440 is geen small block ;)
:OO:

Als je googled op "Supra transmission mopar" dan kom je alleen maar verhalen voor small blocks tegen...

http://www.moparchat.com/forums/showthread.php?t=71020

http://board.moparts.org/ubbthreads/sho ... t=all&vc=1
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Automatic naar manual bak

Post by Sjak Brak »

Hier alvast de info mbt de Jensen met 440 +Supra 5-bak:
Een Nieuw-Zeelandse fima heeft het huis geleverd (Conversion Components). Ik was destijds de eerste. Begin dit jaar nog een Engelse kennis bezocht die hetzelfde aan het doen is.
Het geheel bevalt prima, ik vind het zelf veel leuker om te schakelen en het verbruik ging gelijk met het toerental omlaag.
De bak is van een Supra Turbo. Deze zijn het sterkst en hebben een gietijzeren middenstuk.
Heb wat plaatjes maar moet die opzoeken.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Automatic naar manual bak

Post by TheDeputy »

Allemaal dat exotisch spul, en als het een keer kapot gaat dan sta je met lege handen. :letop:
Gewoon je ogen open houden voor een A833 en de rest van het spul, dan ben je het goedkoopst uit.
Ongeveer 2000 euro moet haalbaar zijn, mits je alles zelf doet en geluk hebt bij de aanschaf van spullen.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Automatic naar manual bak

Post by SuperFlyTNT »

Ff kijken...

- Je hebt een ander rempedaal nodig. Het voetstuk van de pedaal van je automaat is te breed
- Je hebt een koppelingspedaal nodig. Deze kan je los kopen.
- Je moet een paar extra gaten in je schutbord boren om het koppelingspedaal te kunnen monteren. Deze zijn voorgestanst.
- Je moet heel wat onder je dashboard aan de bestuurderskant vandaan slopen, wil je overal bij kunnen.
- Afhankelijk van de koppeling die je kiest, heb je ook een over center spring nodig op je koppelingspedaal die het pedaal helemaal terug laat kopen nadat je die ingetrapt hebt.
- Je hebt de overige bediening van de koppeling nodig (Z-bar, pedal rod, clutch vork, clutch rod, etc). Dit kan je nieuw koppen in een paar pakketjes. Voor de meeste spullen zijn al voorzieningen/gaten getroffen in het schutbord.
- Om de Z-bar aan de frame rail kant vast te maken, zal je een beugeltje moeten lassen op het frame of bouten in het binnenscherm.
- Standaard voor 1968 is de 11" bellhousing. Deze heeft ook de juiste tapgaten op de juiste plek om de Z-bar aan de bak-kant te monteren.
- Je kan met een ander jaar / merk bellhousing uit de voeten, maar hou dan wel rekening met het feit dat de Z-bar geometrie wsl niet helemaal zal kloppen.
- Bij de bellhousing hoort ook de juiste koppeling qua diameter. Bv. 11" bellhousing - 11" koppeling. En evt een inspection cover.
- Je hebt een floorshifter en mechanisme nodig. Deze zijn gewoon nieuw te krijgen.
- Je hebt een 4-spd hump nodig die je op de transmissietunnel last, nadat je er een gat in hebt gemaakt om het schakelmechanisme wat aan de zijkant van de bak zit de ruimte te geven.
- Je hebt een versnellingsbak nodig. Zoals eerder aangegeven is het staartstuk belangrijk. Zelfs voor alleen B-bodies. Vanaf 1970 zit de baksteun op een andere plek dan bij 62-69. De baksteun is bij die modellen zodanig geplaatst dat deze op dezelfde locatie zit als bij een 727. Voor de 66-69 bakken zit de baksteun meer naar achteren toe, ongeveer ter hoogte van de crossmember zelf. De 62-65 bakken laat ik ff achterwege, aangezien die voor de tussenas een ball & trunnion aansluiting hebben op het staartstuk . Je wilt er het liefst eentje hebben waar een sliding yoke in past.
- Je hebt mss een andere baksteun nodig. Als je een bak met staartstuk uit 1970- later vindt, dan kan je de 727 baksteun gewoon gebruiken. Anders moet je er een verbouwen / een nieuwe kopen.
- Tussenas kan je behouden.
- Je hebt een vliegwiel nodig die past bij je koppeling en bellhousing. Bv. 11" koppeling - 11" vliegwiel (143 tands)
- Je hebt pasbouten nodig om de koppeling te centreren en monteren op je vliegwiel.
- Je hebt een bronzen bus nodig die je in de achterkant van de krukas prikt, waar de prise as van de bak ingaat bij montage.
- Koelleidingen van de bak heb je niet meer nodig.
- Je hebt mss een andere headpipe nodig aan de bestuurderskant voor je uitlaat om de Z-bar de vrije ruimte te geven. Ik denk dat het bij headers wat makkelijker is. Ik heb alleen gietijzeren spul en daar heb ik een andere headpipe voor moeten bestellen.

Dit is wat me nu ff te binnen schiet.

Anyone else want to chime in?

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
PostMan
Posts: 1474
Joined: 09 Jun 2007, 20:35
Location: Gemert
Contact:

Re: Automatic naar manual bak

Post by PostMan »

- you need time and Kudos!
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Image
niek.
Posts: 197
Joined: 16 Apr 2013, 13:52
Location: rotterdam

Re: Automatic naar manual bak

Post by niek. »

Hallo mensen
Bedankt voor de reactie ben wat wijzer geworden
Ik denk dat het beste is om een complete set te kopen met ales erbij
bijv uit een auto die van manual naar automaat gaat
Uit welke auto zou nou de ideale bak plus clutch enz, zijn ?

Ik denk dat een 5 speed geen optie is als ik heel de tunnel moet verbouwen / prijs

Gr. Niek
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Automatic naar manual bak

Post by BigBlockMopar »

Een full manual valvebody in een 727 bouwen is max. 2-3 uurtjes werk incl. koffiepauze. :)

Sorry for chiming in :D
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Automatic naar manual bak

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote:Een full manual valvebody in een 727 bouwen is max. 2-3 uurtjes werk incl. koffiepauze. :)

Sorry for chiming in :D
Hoe werkt zoiets, Herman? En wat zijn de voordelen, behalve het niet hoeven aanpassen van je carrosserie? Skool me...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Automatic naar manual bak

Post by Dickdale »

1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Automatic naar manual bak

Post by BigBlockMopar »

Voordelen zijn er niet echt. In beide gevallen 'moet' je zelf kiezen in welke versnelling je rijdt.
Alleen in het laatste geval ben je binnen 3 uur klaar met ombouwen, en het eerste geval 2 weken ofzo :D

Zo'n ombouw naar een extra pedaaltje en een lang stok uit de vloer is opzich wel grappig maar zelf vind ik zoiets alleen pas leuk/stoer/whatever als er een flinke dikke motor onder de kap ligt.
Post Reply