440 upgrade

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
tiltrotator
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2014, 21:23
Location: Dirkshorn

440 upgrade

Post by tiltrotator »

Hallo mede mopar fanaten ik heb laatst een 78er 440 blok gekocht maar een aangezien dit een laag compressie blok is was mijn vraag of er nog suggesties zijn om dit toch wel tamme blok wat op te peppen :happy:
Heb van Raimond al wel wat advies gehad maar was toch fff nieuwsgierig wat mijn mede forumgangers zullen zeggen. :good:

alvast bedankt groet Dennis.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 440 upgrade

Post by Sjak Brak »

Wat zijn je doelstellingen en wat is je budget?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
tiltrotator
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2014, 21:23
Location: Dirkshorn

Re: 440 upgrade

Post by tiltrotator »

Hallo Sjak,

het moet een blok worden voor op straat en natuurlijk zo af en toe een sprintje bij het stoplicht. :yeah: :yeah:

Zat zelf aan een budget te denken van een € 2000,00 maar weet niet of je daar wat leuks van kan bouwen :good:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 440 upgrade

Post by Sjak Brak »

Is het wel een lopend blok?

Anders kom je niet veer met 2 mille...
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
tiltrotator
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2014, 21:23
Location: Dirkshorn

Re: 440 upgrade

Post by tiltrotator »

Heb hem nog niet horen lopen maar heb alles geïnspecteerd en het ziet eruit alsof het nieuw is dus ik verwacht geen problemen
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 440 upgrade

Post by Sjak Brak »

Zou beginnen met waterpomp + timing set kopen + eventueel radiator, verder de 40-jaar-oude-ontstelingsmeuk wegtiefen en door iets nieuws&goeds vervangen, Impco 425-mixer of OHG-450 erop, en dan kijken hoeveel budget je nog over hebt. Waarschijnlijk kan er nog wel een nokkenas + toebehoren vanaf, en een klein buffertje "onvoorzien".

O en vriespluggen is ook een goed idee om te doen als blok nog uit de wagen is, je zal zien dat die pokkedingen altijd gaan lekken vlak nadat je weer aan het rijden bent :x
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 440 upgrade

Post by BigBlockMopar »

Als de motor 'als nieuw' eruit ziet (zolang het geen spuitbus-nieuw is) zou ik er nog even weinig aan doen en eerst rijdend maken.
Wellicht wel even de timingchain cover eraf halen om te zien of de 40 jaar ouwe timingchain er nog zit of niet.
Zo ja, dan weet je dat de rest van de motor ook nog ouwe versleten meuk erin heeft zitten waarschijnlijk.
tiltrotator
Posts: 17
Joined: 17 Jun 2014, 21:23
Location: Dirkshorn

Re: 440 upgrade

Post by tiltrotator »

Het beste is dan zeker om de timingchain te vervangen voor tandwielen?
Maar ben zeker ook van plan om de motor eerst te blue printen zodat je zeker weet waar je aan toe bent
En een carburateur zat ik te denken aan een holley 750
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 440 upgrade

Post by Sjak Brak »

Met (goed) blueprinten zit je al snel door die 2 mille heen.

Timingchain vervangen door timing gear zou ik niet doen, dat jankgeluid ben je snel beu.

Carburateur-keuze is pas aan de orde als de rest min of meer vast ligt.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Post Reply