8 3/4 center section vervangen: advies

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

8 3/4 center section vervangen: advies

Post by spstrikwerda »

Dit weekend ga ik samen met mijn broer de 741 casing met 2.76 gears vervangen door een andere 741 met 3.23 sure grip (cone / auburn style).
Paar vraagjes daarover:

- is Kroonoil 80W90 LS een goede olie?
- heb ik de GL3, GL4 of GL5 variant nodig?
- moet ik een Mopar Sure Grip additief gebruiken?
- wat voor pakking moet er tussen?
- hoe kan ik het beste zien welke yoke en U-joint er nu onder zit en of ik eventueel een conversie yoke moet kopen? Ik zal de yoke aan de nieuwe 741 vanavond nog even opmeten.

Belangrijkste vraag: wie kan mij dit spul leveren voor het weekend, en ook een goede pakking erbij?
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
jeroen.68coro
Posts: 445
Joined: 08 Jun 2007, 23:57

Re: 8 3/4 center section vervangen: advies

Post by jeroen.68coro »

Ik zou Hans bellen van sixpack, die heb deze spulletjes wel op de plank liggen en verzenden snel. Dan heb je tvzeker voor t weekend, kruiskoppeling gewoon ff opmeten.

Gr jeroen
68 coronet 500, coupe.Dick Landy "clone" 452 (removed) 528(Build in)stroker, INDY modman intake, six-pack


Horsepower says nothing,Torque you need
Direct Erection Silver member
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 8 3/4 center section vervangen: advies

Post by BigBlockMopar »

Alleen is die op dit moment nog even op vakantie.

- Kroon 80w90 LS is goed. Geen extra additief voor nodig. LS staat voor 'Limited Slip'.
- Gewoon de standaard pakking. Zorg dat de oppervlakken goed schoon en droog zijn. Eventueel kan je deze pakking ook gewoon zelf maken uit karton.
- Conversie yokes bestaan niet. Wel conversie kruiskoppelingen met 2 verschillende maten. De 7260 en 7290 zijn de 2 meest voorkomende yoke-maten op de '60er jaren Mopars.
- De as-speling adjuster in de rechter steek-as moet opnieuw worden afgesteld om de speling correct te krijgen.
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: 8 3/4 center section vervangen: advies

Post by spstrikwerda »

Kan je me dat eens uitleggen van die as speling? Ik meende gewoon steekassen eruit, diff vervangen, steekassen erin?
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: 8 3/4 center section vervangen: advies

Post by SuperFlyTNT »

Je steekassen zitten aan de trommelzijde gelagerd op kegellagers om de axiale (zijdelingse) krachten op te kunnen nemen, die het lager ziet als je een bocht om gaat (auto wil van richting veranderen, wiel wil rechtdoor). Op die lagers moet een bepaalde speling zitten voor een juiste krachtoverbrenging van lager naar ashuis. De speling stel je in door de rechtersteekas verder het ashuis in te 'duwen' middels die adjuster bout. Er zit een speciaal plaatje onder die bout, die valt zo wel op als je het ziet. Links zit die niet.

Verder; mocht je 10" trommels hebben, dan heb je kans dat de plaat waar de steekas mee vastzit op de backing plate van je trommelrem in eerste instantie net niet voorbij je reminrichting komt. Met een beetje wrikken moet dat wel lukken; de rem hoeft hiervoor niet helemaal uit elkaar. Als je de boel toch open hebt liggen, kijk gelijk of je andere pakkingen die je tegenkomt ook gelijk kan vervangen.

Zo'n 3rd member is vrij zwaar, let daar goed op. Zorg voor genoeg werkruimte als je dit niet op een brug doet, dus dat je zelf genoeg bewegingsruimte hebt en dat je de oude 3rd member onder de auto vandaan kan halen en de nwe eronder kan krijgen. Laat voor de zekerheid twee moertjes een paar gangen op de draadeinden zitten als je de 3rd member gaat loswrikken. Een plamuurmes en een hamer komen hier handig van pas om de oude pakking te breken en de olie eruit te laten lopen. Een lekbak voor een wasmachine ook.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
spstrikwerda
Posts: 455
Joined: 27 Oct 2010, 18:28

Re: 8 3/4 center section vervangen: advies

Post by spstrikwerda »

Okay, ben alweer een stuk wijzer. Ik zal een pakking en Kroonoil 80w90 halen.

Vraag: moet ik de keerringen en pakkingen op het ashuis aan beide zijden ook vervangen of hoeft dit niet? Verder gewoon standaard smeervet gebruiken op de lagers en kruiskoppeling etc?
1968 Dodge Coronet 500 Hardtop 440/727/3.55 Sure Grip
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: 8 3/4 center section vervangen: advies

Post by Sjak Brak »

Die keerringen etc kosten geen drol, gewoon doen, na 40 jaar kan het geen kwaad om ze te vervangen... nu heb je de boel toch open liggen dus mooie gelegenheid toch :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Post Reply