Achterste krukaskering vervangen.

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
E.rik
Posts: 44
Joined: 22 Jun 2013, 16:31

Achterste krukaskering vervangen.

Post by E.rik »

Binnenkort van de Fury de achterste krukaskering vervangen door een rubber vervangingskering voor de oude "veter"
Lekt echt te hard om te laten zitten.

Iemands daar nog ervaring mee? Tips? :hammer:

Gaat via het carter gebeuren dus niet de krukas eruit.
User avatar
Bassus
Posts: 33
Joined: 27 Apr 2011, 13:31

Re: Achterste krukaskering vervangen.

Post by Bassus »

We zijn alweer een 1 1/2 maand verder voordat ik dit lees. Waarschijnlijk heb je 'm allang vervangen maar dit is dus voor de alle anderen die dit lezen. Ik neem aan dat het hier gaat om een 2 piece keerring. Bij een 1 piece moet de bak eraf maar dat spreekt voor zich lijkt me.

1. Olie aflaten en carterpan demonteren
2. oliepomp verwijderen
3. Achterste Lagerhuis verwijderen (tot nu toe nog allemaal open deur :) )
4. Alle andere lagerhuizen 2 slagen lossen behalve de voorste
5. pak een houtschroef van ongeveer 50mm lang
6. Als je bij de achterste krukas keerring naar boven kijkt en je nog geen olie in je oog hebt, zie je de 2 eindpunten van de bovenste helft van de zittende keerring
6. draai de hout schroef ongeveer 3 slagen in 1 van deze uiteinden. Niet meer omdat je dan het blok kunt beschadigen.
7. Pak een klauwhamer en zet deze op de houtschroef zoals je een spijker uit een stuk hout trekt
8. Trek aan de houtschroef zoals je een spijker uit een stuk hout trekt. Hefboom manier
9 Zodra je de oude keerring er een stukje uit hebt, draai de houtschroef verder in de keerring voor meer grip. Max 1 slag per keer.
10 herhaal de stappen 8 en 9 steeds weer totdat de oude keerring eruit is.
11. nieuwe keerring goed in olien voor montage. Deze druk je er dan zo in met de hand.
12. de andere heft in de carterpan spreekt voor zich

En doe rustig aan, neem de tijd. stukje bij beetje. Zoiets als stickers verwijderen. Te snel en het gaat stuk.
E.rik
Posts: 44
Joined: 22 Jun 2013, 16:31

Re: Achterste krukaskering vervangen.

Post by E.rik »

Thnx voor je reactie, kering is inmiddels vervangen, lekkage helaas niet opgelost. Had gehoopt een oude "veter " kering aan te treffen. Maar er zat al een rubberen vervangingskering in. Nieuwe geplaatst en stukje gaan rijden. Nog steeds nat dus. Toen voor de 2e x de boel losgehaald en gekeken waar t vandaan kwam. Met de motor op toeren komt het echt bij de kering vandaan. Ff geen oplossing nu. Olie is 20w50 dus niet te dun. Kering zit goed gemonteerd. Zijn ze ook nog heel iets dikker te krijgen? Moet toch dicht te krijgen zijn lijkt me.
User avatar
Bassus
Posts: 33
Joined: 27 Apr 2011, 13:31

Re: Achterste krukaskering vervangen.

Post by Bassus »

Kut dus. Ik neem aan dat je gekeken hebt naar de lip op de kering ? Die moet naar binnen staan.

Waarschijnlijk heb je een FelPro seal gebruikt. Dit is de standaard, goedkope seal. Normaal voldoet dit. Die van Timken zijn van ander materiaal gemaakt, een stuk duurder en natuurlijk ook geen garantie dat ie dan dicht is.

Verder even geen suggesties.
E.rik
Posts: 44
Joined: 22 Jun 2013, 16:31

Re: Achterste krukaskering vervangen.

Post by E.rik »

Jep inderdaad de felpro seal gebruikt en jep inderdaad de seal goed gemonteerd. Volgende week de boel weer los halen en zn lagerhuis/ schaal /kapje eraf draaien. Schijnt een coating op te zitten, als deze eraf is zijn ze dus versleten. Dan verder van huis.

Fingers crossed.
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Achterste krukaskering vervangen.

Post by challenger72 »

ja,als nieuwe keerring blijft lekken en de krukas is niet gegroefd,raak je aan nieuwe lagerschalen,maar dan zou de oliedruk nu ook niet veel bijzonders moeten zijn .
Post Reply