uitlijnen van motor naar koppelingshuis/3bak

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Floor
Posts: 147
Joined: 31 Mar 2008, 23:43
Location: Nijmegen

uitlijnen van motor naar koppelingshuis/3bak

Post by Floor »

hallo,

Is er iemand op dit forum die wel eens een handgeschakelde 3 bak van een valiant heeft moeten centreren achter de motor? Er zitten excentrische nokken aan het deel van het motorblok (die verstelbaar zijn) waar het aluminium huis van de koppeling (en daar aan de versnellingsbak) in past voor je hem vast zet met bouten.
Bij normale auto's zijn deze nokken vast en kan de bak met koppelingshuis er maar op een manier achter, maar bij de valiant dus niet. Als deze nokken dus niet goed staan, staat de bak er dus iets uit het midden achter. Met trillen van de platen als gevolg.

heeft iemand deze nokken als eens los gehad of verzet? ik weet dat je met een micrometer in het toplager de achterkant van het koppelingshuis moet centreren voor je de bak er achter zet........


:hmmm: fijne klus dus
Valiant signet 200V convertible '64
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: uitlijnen van motor naar koppelingshuis/3bak

Post by Dickdale »

Ik weet niet precies hoe het zit bij een mopar maar bij een handbak van een Triumph monteer je de koppelingsplaten met de behuizing icm een tool, dan is deze goed uitgelijnd en kan je de bak er makkelijk achter plaatsen.

Price as gereedschap:http://www.trike-webshop.nl/nl/product/prise-as/

Of een oude afgeslepen prise as.

Is dat wat je bedoelt?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Floor
Posts: 147
Joined: 31 Mar 2008, 23:43
Location: Nijmegen

Re: uitlijnen van motor naar koppelingshuis/3bak

Post by Floor »

nee dat bedoel ik niet, zo'n losse prise-as heb ik wel om de platen recht voor het toplager te krijgen als je de drukgroep vast wil zetten. Anders krijg je de bak met het koppelingshuis er niet achter.

wat ik bedoel is, dat je de hele stand van het koppelingshuis (met of zonder bak er aan vast) kan verstellen achter de motor. Als het koppelingshuis al niet recht achter het blok zit dan kom je ook met de bak niet uit. Er zitten dus een soort excentrische pas-nokken waar het huis van de koppeling in past (aan de motor-kant) die je kan verdraaien waardoor de de hele opstelling achter het blok niet meer recht staat (en dat is bij mij het geval) en nu moet ik die nokken weer recht zetten, maar heb daar het gereedschap niet voor om dat met een micrometer pas te maken op de achterrand van de het koppelingshuis.
Valiant signet 200V convertible '64
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: uitlijnen van motor naar koppelingshuis/3bak

Post by TheDeputy »

Normaal gesproken zitten er gewoon rechte centreerpennen in. Excentrische pennen zijn alleen noodzakelijk las om wat voor reden dan ook alles niet goed uitgelijnd kan worden. Volgens mijn hebben al die pennen dezelfde maat.

Vraag het eens na bij brewers of passon. Zij kunnen je vast verder helpen.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
Floor
Posts: 147
Joined: 31 Mar 2008, 23:43
Location: Nijmegen

Re: uitlijnen van motor naar koppelingshuis/3bak

Post by Floor »

Bedankt Toon, Ik ga zeker eens vragen bij brewers.
Valiant signet 200V convertible '64
Post Reply