Verlichting + meters probleem

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Verlichting + meters probleem

Post by Mr. Lee »

De verlichting van m'n 69-er Charger is in de war. Als ik het licht aan doe werkt alles gewoon zo als het hoort, alleen heb ik geen dashboard verlichting. Als ik dan het groot-licht aan zet met de voetschakelaar gaat spontaan mijn dashboard verlichting branden, gaat mijn dimlicht aan de voorkant uit en m'n groot licht gaat ook niet branden. Heb dus de voetschakelaar vervangen maar dat was dus niet het probleem, Wie weet waar ik het moet zoeken?

Verder heb ik de originele meters in m'n dashboard; de brandstofmeter geeft goed aan, de temperatuurmeter geeft te veel aan, en de oliedrukmeter geeft weer te weinig aan. Ik dacht zelf aan de voltage-regulator achter op het tellerhuis dus heb ik vervangen voor een nieuwe. Als ik nu de auto op contact zetten slaan alle drie de meters vol uit. Iemand enig idee wat hier aan de hand is?

Ik moet aankomend weekend naar Zandvoort dus moet het wel werken; wie heeft de gouden tip? Thanks :good:
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Verlichting + meters probleem

Post by Bean Bandit »

Het eerste probleem: is je lichtschakelaar niet defect? Je kan nogal wat regelen met deze schakelaar. In ieder geval bij een 67-er. Stadslicht, dimlicht en dashboardlicht. En ik denk dat het grootlicht ook door deze schakelaar loopt, maar weet ik niet zeker.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
OBELIX
Posts: 609
Joined: 19 Jun 2007, 20:05
Location: limbabwe

Re: Verlichting + meters probleem

Post by OBELIX »

voetschakelaar naar de gort?
love fried foods,barbeque,cold beer,gravies and sweet tea.
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: Verlichting + meters probleem

Post by Mr. Lee »

Bean Bandit wrote:Het eerste probleem: is je lichtschakelaar niet defect? Je kan nogal wat regelen met deze schakelaar. In ieder geval bij een 67-er. Stadslicht, dimlicht en dashboardlicht. En ik denk dat het grootlicht ook door deze schakelaar loopt, maar weet ik niet zeker.

Groeten, Remco

Dacht ik zelf ook aan, maar is dit te meten? Wil niet zo maar nog een schakelaar vervangen zonder dat ik zeker weet dat dat het probleem is.

Enig idee wat het probleem met de meters zou kunnen zijn?
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: Verlichting + meters probleem

Post by Mr. Lee »

OBELIX wrote:voetschakelaar naar de gort?

Zoals ik in de topic had gezet heb ik deze vervangen, maar zonder resultaat :sucks:
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Verlichting + meters probleem

Post by Bean Bandit »

Mr. Lee wrote:Dacht ik zelf ook aan, maar is dit te meten? ...
Als het net zo'n schakelaar is als in mijn 67-er, niet. Ik heb een poging gedaan om te kijken hoe er werd geschakeld, maar kwam er niet uit (en ik had een bedradingschema). En ik ben elektronsch/elektrisch geschoold.

Je metertjes weet ik niet, Je hebt al de 5 Volt regelaar vervangen. Alles nalopen, kijken of er corrosie zit op de contacten op de printplaat? Preventief de contacten blank schuren.

Er zit een stekkertje op de printplaat, kan je die maar op een manier plaatsen? Ofwel zit 'ie misschien verkeerd om?
Zit 'ie goed? Dan ook preventief de contactpennen schuren/krabben.
Dit geldt ook voor de contacpunten waar de meters op de printplaat vastgeschroeft zitten. Loshalen en schuren. Er moet goed contact zijn.

Oh en niet met korrel 80 schuren, neem 400, 600 of 800 oid. Fijn dus. Je wil het oppervlak blank maken niet wegschuren ;) .

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Verlichting + meters probleem

Post by challenger72 »

is het niet een massaprobleem? Massastrippen aanleggen van motor naar schutbord en van accu naar motor en van accu naar voorste gedeelte waar radiateur en koplampen opzitten.
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: Verlichting + meters probleem

Post by Mr. Lee »

Verlichting probleem is opgelost. Bleken 2 solderingen achterop de dimmer los te zitten. Netjes weer gesoldeerd en de verlichting werkt weer naar behoren :good:

Nu nog 1 probleem over met de oliedrukmeter. Deze geeft niet meer dan 10 bar aan. Meter zelf is gereviseerd door Jeroen. Hij heeft hem onlangs nogmaals getest maar de meter is in orde. Sensor is nieuw, printplaat op tellerhuis is nieuw en heb nog een extra massa aan het tellerhuis gezet. Helaas zonder succes. Iemand enig idee :roll:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Verlichting + meters probleem

Post by BigBlockMopar »

Vind je 10 bar niet genoeg dan? Dat is 145 psi!
Bij deze druk scheurt ongetwijfeld je oliefilter open :)

40-50 psi is normaal.
70-80 psi is normaal met koude motor.
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: Verlichting + meters probleem

Post by Mr. Lee »

Laat ik het dan zo zeggen, de meter geeft 10 aan. Ik ging er vanuit dat dat in bar was.
Naar mijn idee moet ie toch meer aangeven.

Bij koude start loopt de meter langzaam naar de 10 en bljjft daar staan. Als de motor warm is is er geen verschil, blijft op 10 staan. Dat zou toch anders moeten zijn lijkt me.
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: Verlichting + meters probleem

Post by Mr. Lee »

Niemand een idee wat het probleem kan zijn met m'n oliedrukmeter?
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Verlichting + meters probleem

Post by Sjak Brak »

In de US wordt druk nooit in bar uitgedrukt :)

Vergelijk de waarde eens met een mechanisch meterje dat je ff aan je blok knoopt.

Oliedrukmeter is verder niet erg ingewikkeld, zijn uiteindelijke maar 2 onderdelen.

Sensor kan gaar zijn, kabel/aansluitingen van/naar sensor/teller kunnen gaar zijn. Sensor kan slechte massa maken (bv te veel teflontape, roest, etc in schroefdraad.) Meter kan slechte massa maken. Metertje kan gaar zijn, zowel eletrich als mechanisch.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Sixtyeight
Posts: 356
Joined: 08 Jun 2007, 13:23
Location: Ja
Contact:

Re: Verlichting + meters probleem

Post by Sixtyeight »

Het lijkt mij ook een massaprobleem, heb je om te testen al een massa draad aan de sensor zelf gelegd?
En een goede extra massa van blok naar body en van body naar dash?

Jeroen.
Image..CHARGER REGISTRATION OF THE NETHERLANDS
1968 Dodge Charger R/T....................http://www.charger.nl
1969 Dodge Charger
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Verlichting + meters probleem

Post by ARLI »

goede motor koude olie 6 bar, goede motor erg warm 3 bar
slechte motor warm 1,5 bar
minder dan 1 bar betekend dat revisie in aantocht is
Ik werk met plezier.
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: Verlichting + meters probleem

Post by Mr. Lee »

Sixtyeight wrote:Het lijkt mij ook een massaprobleem, heb je om te testen al een massa draad aan de sensor zelf gelegd?
En een goede extra massa van blok naar body en van body naar dash?

Jeroen.

Jeroen, dit is wat ik heb gedaan:

- de meter zelf is door jou gereviseerd, en je hebt hem nogmaals een keer getest, dus de meter zelf is goed.
- de printplaat achter op het tellerhuis is nieuw.
- extra massadraad op het tellerhuis gezet.

Wat ik de volgende keer zal proberen is een massa aan de sensor te leggen, en als dat niet werkt even een nieuwe bypass draad van de sensor naar de printplaat leggen. Misschien zit het probleem in de signaaldraad of in de bulkhead.

Wordt vervolgd.

Serge
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Verlichting + meters probleem

Post by Sjak Brak »

Mr. Lee wrote:Misschien zit het probleem in de signaaldraad of in de bulkhead.
Vuil, corrosie etc in bUlkhead is ook vaker oorzaak van allerlei ellende :hammer:
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Post Reply