Verlichting + meters probleem
Verlichting + meters probleem
De verlichting van m'n 69-er Charger is in de war. Als ik het licht aan doe werkt alles gewoon zo als het hoort, alleen heb ik geen dashboard verlichting. Als ik dan het groot-licht aan zet met de voetschakelaar gaat spontaan mijn dashboard verlichting branden, gaat mijn dimlicht aan de voorkant uit en m'n groot licht gaat ook niet branden. Heb dus de voetschakelaar vervangen maar dat was dus niet het probleem, Wie weet waar ik het moet zoeken?
Verder heb ik de originele meters in m'n dashboard; de brandstofmeter geeft goed aan, de temperatuurmeter geeft te veel aan, en de oliedrukmeter geeft weer te weinig aan. Ik dacht zelf aan de voltage-regulator achter op het tellerhuis dus heb ik vervangen voor een nieuwe. Als ik nu de auto op contact zetten slaan alle drie de meters vol uit. Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Ik moet aankomend weekend naar Zandvoort dus moet het wel werken; wie heeft de gouden tip? Thanks
Verder heb ik de originele meters in m'n dashboard; de brandstofmeter geeft goed aan, de temperatuurmeter geeft te veel aan, en de oliedrukmeter geeft weer te weinig aan. Ik dacht zelf aan de voltage-regulator achter op het tellerhuis dus heb ik vervangen voor een nieuwe. Als ik nu de auto op contact zetten slaan alle drie de meters vol uit. Iemand enig idee wat hier aan de hand is?
Ik moet aankomend weekend naar Zandvoort dus moet het wel werken; wie heeft de gouden tip? Thanks
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Verlichting + meters probleem
Het eerste probleem: is je lichtschakelaar niet defect? Je kan nogal wat regelen met deze schakelaar. In ieder geval bij een 67-er. Stadslicht, dimlicht en dashboardlicht. En ik denk dat het grootlicht ook door deze schakelaar loopt, maar weet ik niet zeker.
Groeten, Remco
Groeten, Remco
Re: Verlichting + meters probleem
voetschakelaar naar de gort?
love fried foods,barbeque,cold beer,gravies and sweet tea.
Re: Verlichting + meters probleem
Bean Bandit wrote:Het eerste probleem: is je lichtschakelaar niet defect? Je kan nogal wat regelen met deze schakelaar. In ieder geval bij een 67-er. Stadslicht, dimlicht en dashboardlicht. En ik denk dat het grootlicht ook door deze schakelaar loopt, maar weet ik niet zeker.
Groeten, Remco
Dacht ik zelf ook aan, maar is dit te meten? Wil niet zo maar nog een schakelaar vervangen zonder dat ik zeker weet dat dat het probleem is.
Enig idee wat het probleem met de meters zou kunnen zijn?
Re: Verlichting + meters probleem
OBELIX wrote:voetschakelaar naar de gort?
Zoals ik in de topic had gezet heb ik deze vervangen, maar zonder resultaat
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Verlichting + meters probleem
Als het net zo'n schakelaar is als in mijn 67-er, niet. Ik heb een poging gedaan om te kijken hoe er werd geschakeld, maar kwam er niet uit (en ik had een bedradingschema). En ik ben elektronsch/elektrisch geschoold.Mr. Lee wrote:Dacht ik zelf ook aan, maar is dit te meten? ...
Je metertjes weet ik niet, Je hebt al de 5 Volt regelaar vervangen. Alles nalopen, kijken of er corrosie zit op de contacten op de printplaat? Preventief de contacten blank schuren.
Er zit een stekkertje op de printplaat, kan je die maar op een manier plaatsen? Ofwel zit 'ie misschien verkeerd om?
Zit 'ie goed? Dan ook preventief de contactpennen schuren/krabben.
Dit geldt ook voor de contacpunten waar de meters op de printplaat vastgeschroeft zitten. Loshalen en schuren. Er moet goed contact zijn.
Oh en niet met korrel 80 schuren, neem 400, 600 of 800 oid. Fijn dus. Je wil het oppervlak blank maken niet wegschuren .
Groeten, Remco
-
- Posts: 836
- Joined: 14 Jun 2007, 22:27
Re: Verlichting + meters probleem
is het niet een massaprobleem? Massastrippen aanleggen van motor naar schutbord en van accu naar motor en van accu naar voorste gedeelte waar radiateur en koplampen opzitten.
Re: Verlichting + meters probleem
Verlichting probleem is opgelost. Bleken 2 solderingen achterop de dimmer los te zitten. Netjes weer gesoldeerd en de verlichting werkt weer naar behoren
Nu nog 1 probleem over met de oliedrukmeter. Deze geeft niet meer dan 10 bar aan. Meter zelf is gereviseerd door Jeroen. Hij heeft hem onlangs nogmaals getest maar de meter is in orde. Sensor is nieuw, printplaat op tellerhuis is nieuw en heb nog een extra massa aan het tellerhuis gezet. Helaas zonder succes. Iemand enig idee
Nu nog 1 probleem over met de oliedrukmeter. Deze geeft niet meer dan 10 bar aan. Meter zelf is gereviseerd door Jeroen. Hij heeft hem onlangs nogmaals getest maar de meter is in orde. Sensor is nieuw, printplaat op tellerhuis is nieuw en heb nog een extra massa aan het tellerhuis gezet. Helaas zonder succes. Iemand enig idee
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Verlichting + meters probleem
Vind je 10 bar niet genoeg dan? Dat is 145 psi!
Bij deze druk scheurt ongetwijfeld je oliefilter open
40-50 psi is normaal.
70-80 psi is normaal met koude motor.
Bij deze druk scheurt ongetwijfeld je oliefilter open
40-50 psi is normaal.
70-80 psi is normaal met koude motor.
Re: Verlichting + meters probleem
Laat ik het dan zo zeggen, de meter geeft 10 aan. Ik ging er vanuit dat dat in bar was.
Naar mijn idee moet ie toch meer aangeven.
Bij koude start loopt de meter langzaam naar de 10 en bljjft daar staan. Als de motor warm is is er geen verschil, blijft op 10 staan. Dat zou toch anders moeten zijn lijkt me.
Naar mijn idee moet ie toch meer aangeven.
Bij koude start loopt de meter langzaam naar de 10 en bljjft daar staan. Als de motor warm is is er geen verschil, blijft op 10 staan. Dat zou toch anders moeten zijn lijkt me.
Re: Verlichting + meters probleem
In de US wordt druk nooit in bar uitgedrukt
Vergelijk de waarde eens met een mechanisch meterje dat je ff aan je blok knoopt.
Oliedrukmeter is verder niet erg ingewikkeld, zijn uiteindelijke maar 2 onderdelen.
Sensor kan gaar zijn, kabel/aansluitingen van/naar sensor/teller kunnen gaar zijn. Sensor kan slechte massa maken (bv te veel teflontape, roest, etc in schroefdraad.) Meter kan slechte massa maken. Metertje kan gaar zijn, zowel eletrich als mechanisch.
Vergelijk de waarde eens met een mechanisch meterje dat je ff aan je blok knoopt.
Oliedrukmeter is verder niet erg ingewikkeld, zijn uiteindelijke maar 2 onderdelen.
Sensor kan gaar zijn, kabel/aansluitingen van/naar sensor/teller kunnen gaar zijn. Sensor kan slechte massa maken (bv te veel teflontape, roest, etc in schroefdraad.) Meter kan slechte massa maken. Metertje kan gaar zijn, zowel eletrich als mechanisch.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
-
- Posts: 356
- Joined: 08 Jun 2007, 13:23
- Location: Ja
- Contact:
Re: Verlichting + meters probleem
Het lijkt mij ook een massaprobleem, heb je om te testen al een massa draad aan de sensor zelf gelegd?
En een goede extra massa van blok naar body en van body naar dash?
Jeroen.
En een goede extra massa van blok naar body en van body naar dash?
Jeroen.
..CHARGER REGISTRATION OF THE NETHERLANDS
1968 Dodge Charger R/T....................http://www.charger.nl
1969 Dodge Charger
1968 Dodge Charger R/T....................http://www.charger.nl
1969 Dodge Charger
Re: Verlichting + meters probleem
goede motor koude olie 6 bar, goede motor erg warm 3 bar
slechte motor warm 1,5 bar
minder dan 1 bar betekend dat revisie in aantocht is
slechte motor warm 1,5 bar
minder dan 1 bar betekend dat revisie in aantocht is
Ik werk met plezier.
Re: Verlichting + meters probleem
Sixtyeight wrote:Het lijkt mij ook een massaprobleem, heb je om te testen al een massa draad aan de sensor zelf gelegd?
En een goede extra massa van blok naar body en van body naar dash?
Jeroen.
Jeroen, dit is wat ik heb gedaan:
- de meter zelf is door jou gereviseerd, en je hebt hem nogmaals een keer getest, dus de meter zelf is goed.
- de printplaat achter op het tellerhuis is nieuw.
- extra massadraad op het tellerhuis gezet.
Wat ik de volgende keer zal proberen is een massa aan de sensor te leggen, en als dat niet werkt even een nieuwe bypass draad van de sensor naar de printplaat leggen. Misschien zit het probleem in de signaaldraad of in de bulkhead.
Wordt vervolgd.
Serge
Re: Verlichting + meters probleem
Vuil, corrosie etc in bUlkhead is ook vaker oorzaak van allerlei ellendeMr. Lee wrote:Misschien zit het probleem in de signaaldraad of in de bulkhead.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop