afstellingen slant six?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Floor
Posts: 147
Joined: 31 Mar 2008, 23:43
Location: Nijmegen

afstellingen slant six?

Post by Floor »

Hoi,

wie kan me even helpen met een paar afstellingen voor de mijn slant six?

Ik weet een paar afstellingen, maar een paar ook niet.

Voor een 170 en een 225 cu.in.
inlaat kleppen afstand bij motor HEET 0.010" (is 0,25mm)
uitlaat kleppen afstand bij motor HEET 0.020" (is 0,50mm)Dit heb ik lang geleden uit een service manual gehaald
Weet iemand die ook bij een koude motor, werkt iets makkelijker?

Afstand contactpunten voor een 170 en 225 cu.in.
0.017" to 0.023" (in mm tussen de 0,43 en de 0,58) appart dat ze niet een stand aangeven.... :hmmm: maar ja het zal wel, zal wel 0,50 mm aanhouden.
dit heb ik lang geleden uit een service manual gehaald.

Verder weet ik alleen niet hoe veel graden voorontsteking bij een X aantal toeren per min. Weet iemand deze afstelling? Ik weet alleen dat de timing ligt op 2,5 graad BTC....... maar bij hoeveel toeren per min?
Ik heb hem nu staan op 5 graden voorontsteking bij 650 toeren per min. loopt best oke.

alvast bedankt,

groet,

Floris
Valiant signet 200V convertible '64
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: afstellingen slant six?

Post by BigBlockMopar »

Stel de klepspeling van 1 of 2 cylinders af met hete motor, laat 'm helemaal afkoelen en meet dan de speling nogmaals.
Dat kan je evt. als koude afstelling aanhouden.

De puntjes kan afstellen met een dwellmeter. Dit geeft aan hoe lang de puntjes gesloten moeten zijn (om de bobine voldoende op te laden). Uit m'n hoofd is dit 32graden maar zoek deze waarde op als je het zo gaat meten.

De opgegeven voorontsteking is altijd een basisrichtlijn, net als het opgegeven toerental.
Motoren loopt vaak wat beter met iets meer voorontsteking. Echter moet je oppassen voor pingelen als de motor moet 'werken'.
Ik zou 'm op 10graden TDC zetten en een stuk gaan rijden. Zolang de motor niet pingelt bij acceleren met half/driekwart gas, in de 3e versnelling dan zit je goed.
Controleer dit ook bij warmer weer, waarbij pingelen eerder op kan treden vanwege de warmere aangezogen lucht.
User avatar
Floor
Posts: 147
Joined: 31 Mar 2008, 23:43
Location: Nijmegen

Re: afstellingen slant six?

Post by Floor »

bedankt voor je reactie, maar een dwellmeter heb ik niet, kan ik dan niet gewoon het boek aanhouden als ik rond de 0,50mm ga zitten met de contactpunten.

Dat van die tweekleppen is een goed idee, dan weet ik de stand als de motor afgekoeld is....... hahaha had ik aan kunnen denken. Maar bedankt.

wat is het verschil tussen TDC en BTC (before top dead center)
ik kan hem wel op tien graden voorontsteking zetten maar heb geen idee bij hoeveel toeren p.m.? heb hem nu dus op 6 graden staan bij 650toeren p.m.
Ik begrijp alleen niet hoe het boek aan 2,5 graad voorontsteking komt zonder er toeren p.m. bij te vermelden.
als ik hem dan op 10 graden voorontsteking zet moet ik maar iets gokken met het toerental....?
Valiant signet 200V convertible '64
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: afstellingen slant six?

Post by BigBlockMopar »

Het toerental is niet zo heel relevant in dit gebied. Het boek gaat uit van een standaard aangegeven fabriekstoerental. Dit staat in de meeste manuals.
Als je de ontsteking vroeger zet gaat de motor meestal vanzelf sneller lopen, dus dan stel je het toerental weer wat terug naar ong. 600-650 rpm.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: afstellingen slant six?

Post by Bean Bandit »

Floor wrote: 0.010" (is 0,25mm)
0.020" (is 0,50mm)
Koop een goede (lees: van een gerenommeerd gereedschapmerk) voelermaat in inch maten. Dit voorkomt afrondings fouten, bij het omrekenen naar metrische maten.
(en is ook makkelijker, je hoeft niet om te rekenen ;) )

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Floor
Posts: 147
Joined: 31 Mar 2008, 23:43
Location: Nijmegen

Re: afstellingen slant six?

Post by Floor »

zal ik doen, krijg wat van dat omrekenen, en je gaat altijd maar een beetje afronden. Al maakt dat bij de afstand van de contactpunten volgens het boek niet uit, daar zit(volgens het boek weer) een hoop ruimtje voor eigen ideeen, tussen .017"en de .023" :OO:

Verder zal ik het eens gaan proberen om hem tussen de 8 en 10 graden voorontsteking te zetten en ik luister wel gewoon of hij goed loopt bij 6 a 700 t.p.m.(zonder pingelen), het komt er dus opneer dat hier geen standaard gegeven voor zijn.

nogmaals, allen bedankt voor het meedenken
Valiant signet 200V convertible '64
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: afstellingen slant six?

Post by BigBlockMopar »

Het mogelijke pingelen gebeurt meestal alleen bij optrekken/acceleren in een hogere versnelling, en pas vanaf zo'n 1500/2000 toeren.
Als ie stationair al pingelt dan staat ie heel erg verkeerd in ieder geval :)
User avatar
Floor
Posts: 147
Joined: 31 Mar 2008, 23:43
Location: Nijmegen

Re: afstellingen slant six?

Post by Floor »

Dat berijp ik wel, dat pingelen heeft mijn oude volvo op gas in de zomer met heet weer ook als eens gedaan, na een halve dag door de bergen. Dus heb ik heb iets minder voorontsteking gegeven. Die stond toen op 15 graden voorontsteking ipv 10 graden, was een beetje verlopen of per ongeluk niet goed gezet.....

:happy:
Valiant signet 200V convertible '64
Post Reply