bovenste draagarm

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

bovenste draagarm

Post by EDWIN »

Ik heb mijn bovenste draagarmen gedemonteerd van de A-body om de bussen en kogel te demonteren. Maar hoe krijg ik dit los
? Pers ik de bussen er van binnen naar buiten uit?
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by BigBlockMopar »

Ja. Met een beetje bankschroef lukt dit ook wel.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: bovenste draagarm

Post by Dickdale »

kogel demonteren heb je een speciale dop voor nodig of een loodgieterstang een paar jaar krachttraining... ;) warm stoken kan ook helpen...

Deze kan je trouwens het best demonteren als de arm nog aan de auto zit...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: bovenste draagarm

Post by TheDeputy »

Kogel demonteren gewoon de bovenste omgefelste rand eraf slijpen, het binnen werk eruit tikken en dan de huls die nog in de arm zit van de binnenzijde uit met een ijzerzaag op een paar plaatsen inzagen en dan valt ie er zo uit. 10 minuutjes werk.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by EDWIN »

De bussen zijn eruit, ik hoorde mijn bankschroef kreunen. :lol:
Morgen maar eens naar de kogel kijken.
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by Bean Bandit »

Kogel demonteren? Da's de balljoint toch? Die zit in de A-arm geschroeft. Je heb er een speciale dop voor nodig.
Of zelf maken van een plaatje stevig ijzer. een vierkant gat erin. En je last er een oude dop op. Wel goed vast lassen, niet een paar propjes. Dan met je lucht/elektrische slagmoeraanzetter losdraaien. O ja, die oude dop moet wel aardig groot zijn.

Of eentje kopen. Let op dat je de juiste maat kiest. Voor de juiste maat zie lijstje onder de shop linkjes. A-body - 1.809"
  • 1960-72 A bodies
B-body - 1 7/8" (of 1 59/64")
  • 73 and up A-body
  • 63-78 B-body
  • 70-74 E-body
C-body - 2 1/8" ( of 2 9/64")

Mopar used three different upper ball joints on their RWD Torsion bar equipped cars from 1957-89.
  • 1960-72 A bodies only used the small ball joint
  • 1957-75 Imperials and 1974-78 big cars used the biggest joint (MOOG K778) It was also on light duty Dodge vans from 1971-03, 1972-93 2WD pickups as well as 1987-96 2WD Dakotas and most Vipers.
  • Everybody else used the middle size (MOOG K772) i.e. 1973+ Darts/Valiants, F-M-J bodies, most C bodies till 1973 and all B-R bodies
Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by EDWIN »

Thanks,

1 is gelukt, nu de andere nog.
Ik heb een grote bahco die past, maar ideaal is het niet. Passende dop is ideaal natuurlijk, maar nu een beetje tijdnood.
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by Bean Bandit »

Ok :good: .Pas wel op, je zal niet de eerste zijn die zich aardig bezeerd. Die randen van de balljoint zijn niet zo hoog als een bout of moer, je Bahco schiet er zo af.
Succes iig :good:

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by EDWIN »

Nadat ze terug komen van de poedercoater moet ik ze wel monteren met een dop. Maar met de verzendkosten erbij word ik er nog even niet vrolijk van. :hmmm:
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by Bean Bandit »

Wellicht een combinatie koop bij Summit of Jegs oid, drukt de verzend kosten.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by BigBlockMopar »

Meet de maten eens op.
Ik heb ooit zelf een dop gemaakt voor 1 van m'n oudere hokken. Misschien is de maat wel hetzelfde.
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by EDWIN »

Voor hollandse begrippen is het 48 mm Herman.
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by BigBlockMopar »

Ok, helaas. Wat ik heb gemaakt was 54mm.
Ik kan je wel laser-/watersnij-bare bestand geven op het juiste formaat?
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by EDWIN »

Ik hou het in mijn achterhoofd, morgen nog even wat proberen. :good:
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
JaapMopar
Posts: 254
Joined: 14 May 2013, 21:29
Location: Drunen

Re: bovenste draagarm

Post by JaapMopar »

Ik heb de ball joints er in geperst met 12 tons pers, ging prima :D
'76 Dodge W200 440
Ex Mopars: '76 Dodge W200 318, '70 Chrysler Newport 4-door hardtop 383
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by BigBlockMopar »

Lijkt me niet zo slim als sommigen namelijk ook schroefdraad hebben. :)
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: bovenste draagarm

Post by Crash »

Misschien bestellen bij 1 van de sponsers die hebben toch regelmatig shipments deze kant op. Volgens hun berekening kom je dan op 20 a 25 euro.

Zelf iets aan het samenstellen ga met 1 a 2 maanden weer wat bestellen bij Summit wil het wel bij m'n zending voegen
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by EDWIN »

Thanks Crash voor het aanbod. Ik heb er ondertussen 1 besteld, was € 26 incl. verzenden. Straks eerst maar eens kijken of ik het gedemonteerd krijg.
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: bovenste draagarm

Post by Dickdale »

juiste benaming is een ball joint socket...

maar: Image doet ook wonderen...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by EDWIN »

:lol: :lol: :lol: Die optie is er ook nog, maar wil het spul graag nog even heel houden.
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: bovenste draagarm

Post by Dickdale »

EDWIN wrote::lol: :lol: :lol: Die optie is er ook nog, maar wil het spul graag nog even heel houden.
waar het omgaat is dat de oude kogel er uit komt, of deze nou beschadigd of niet, dat maakt niet zoveel uit. Daarna kan je het draad schoonmaken en de nieuwe kogel er met een grote baco indraaien...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by Bean Bandit »

Ik denk niet dat het goed lukt met een Bacho oid. De rand van de ball joint is maar een millimeter of 3 a 4 hoog. Je glijdt er dus erg snel vanaf. Koop de goede ball joint dop en haal 'm eruit en zet hem weer vast met een slagmoersleutel. Ik heb verschillende verhalen gelezen van mensen die zich aardig verwond hebben, doordat de bahco van de ball joint afgleed.
Trouwens, het kan ook aardig mis gaan met een dop, als je de dop met een lange breakerbar vast of los haalt. Als 'ie niet goed recht op de ball joint zit glijd 'ie er vanaf.

:letop: ball joint dop met slagmoersleutel vast en los maken.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by EDWIN »

Gelukt. :)
Monteren straks gewoon met een dop.
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: bovenste draagarm

Post by Bean Bandit »

Goed :good:. Mooie prijs ook voor die dop.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Post Reply