ontstekings vraag
ontstekings vraag
Ik zit er over na te denken om mijn oude ontsteking te vervangen voor een nieuw systeem.
Motor begint af en toe te sputteren in lage toeren.
Zit nu een electrische op van het merk FBO met externe bobine die er aardig oud en onfris uitziet. zie foto:
Wat kan ik het beste voor dit systeem in de plaats nemen?
Gaat om een Newport '68 383 die alleen op lpg loopt.
Motor begint af en toe te sputteren in lage toeren.
Zit nu een electrische op van het merk FBO met externe bobine die er aardig oud en onfris uitziet. zie foto:
Wat kan ik het beste voor dit systeem in de plaats nemen?
Gaat om een Newport '68 383 die alleen op lpg loopt.
Re: ontstekings vraag
Kijk eerst eens naar je bougies, kabels, rotor/verdelerkap, dat is vaak eerder oorzaak van slecht lopen op gas. Daarna luchtfilter en afstelling van de mixer contorleren.
Die module is alleen wat stoffig, FBO is niet zo heel oud dus ding is ook niet 30 jaar oud. Defecte module uit zich eerder in andere dingen, zoals spontaan afslaan van de motor.
Die module is alleen wat stoffig, FBO is niet zo heel oud dus ding is ook niet 30 jaar oud. Defecte module uit zich eerder in andere dingen, zoals spontaan afslaan van de motor.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: ontstekings vraag
Ik zou eerst beginnen om de ECU met de juiste stekker te verbinden.
Die knijp/schuifstekkertjes in een motorruimte kunnen vaak na verloop van tijd een bron van ellende worden als ze door oxidatie meer steeds meer weerstand gaan geven.
Die knijp/schuifstekkertjes in een motorruimte kunnen vaak na verloop van tijd een bron van ellende worden als ze door oxidatie meer steeds meer weerstand gaan geven.
Re: ontstekings vraag
Over stekkers gesproken, ik zie dat er op je gasrelais een aardig gare stekker zit.
Verder nog iets om na te kijken: inductiesignaal, hoe pak je die? Van de - van de bobine, of draadje om een bougiekabel gewikkeld? Ook even nakijken of draadje en stekkers daarvan goed zijn, dat kan ook wat gestotter veroorzaken.
Verder nog iets om na te kijken: inductiesignaal, hoe pak je die? Van de - van de bobine, of draadje om een bougiekabel gewikkeld? Ook even nakijken of draadje en stekkers daarvan goed zijn, dat kan ook wat gestotter veroorzaken.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: ontstekings vraag
Bedankt voor de reacties.
Ga binnenkort de bedrading controleren en zonodig aanpassen.
Het is allemaal beetje beun aangesloten door vorige eigenaren, probeer het zelf weer overzichtelijk en netter te krijgen.
Ga binnenkort de bedrading controleren en zonodig aanpassen.
Het is allemaal beetje beun aangesloten door vorige eigenaren, probeer het zelf weer overzichtelijk en netter te krijgen.
Re: ontstekings vraag
Hei systeem er op zetten. altijd lekkere vette vonken
lekker simpel
lekker simpel
Dodge Challenger 1973
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
Re: ontstekings vraag
Kheb nog er stekker en ecu liggen.
Tjek ff in het te koop forum.
Tjek ff in het te koop forum.
NYer 4 drs htp 1974,Buick Electra 225 coupe 1968,Fury 1970,Imperial coupe 1973, Dodge RamVan 1979,NYer 4 drs sedan 1973,Chevrolet c10 stepside 1972,NYer 4 drs htp 1970&1972,Cordoba 1979,300 4drs htp 1970,Dodge D100 1975(<<EXen).300 coupe 1969.
Re: ontstekings vraag
Heb een vraag/probleem
Ben er achter gekomen dat de witte weerstand na ongeveer een halve minuut met motor aan knap heet wordt.
Motor blijft wel lekker lopen, en met langere ritten veranderd er niets aan de temperatuur van de weerstand.
Heb geprobeerd om een andere weerstand te plaatsen, maar die wordt nog heter dan de oude en motor gaat slecht lopen.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
zitten 4 kabels aangesloten op 1 weerstand, heb geprobeerd ze over 2 weerstanden te laten lopen maar dan slaat de motor niet aan.
hieronder foto's
van de bovenste 2 aansluitingen gaat 1kabel naar de + bobine en andere naar het zwarte relais.
van de onderste aansluitingen gaat er 1 naar dit kastje:
en de andere aansluiting gaat naar de kabelboom richting dashboard/accu
groeten Rik
Ben er achter gekomen dat de witte weerstand na ongeveer een halve minuut met motor aan knap heet wordt.
Motor blijft wel lekker lopen, en met langere ritten veranderd er niets aan de temperatuur van de weerstand.
Heb geprobeerd om een andere weerstand te plaatsen, maar die wordt nog heter dan de oude en motor gaat slecht lopen.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
zitten 4 kabels aangesloten op 1 weerstand, heb geprobeerd ze over 2 weerstanden te laten lopen maar dan slaat de motor niet aan.
hieronder foto's
van de bovenste 2 aansluitingen gaat 1kabel naar de + bobine en andere naar het zwarte relais.
van de onderste aansluitingen gaat er 1 naar dit kastje:
en de andere aansluiting gaat naar de kabelboom richting dashboard/accu
groeten Rik
-
- Posts: 351
- Joined: 11 Jun 2007, 18:21
Re: ontstekings vraag
Die weerstand kan er gewoon tussenuit.
Maar dit terzijde van de eventuele oorzaak van het warm worden.
Maar dit terzijde van de eventuele oorzaak van het warm worden.
'85 Dodge Ramcharger 360 cui
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
'64 Dodge Polara 2door, 318 cui POLY.
rise above the bullshit.
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: ontstekings vraag
Dat is normaal, dat deze weerstand erg heet word! Je kan je vingers er aan branden.
De weerstand kan er tussenuit als je een bobine hebt die op 12volt werkt.
Je kan bijvoorbeeld een Mopar Performance ontsteking kopen.
De zogenaamde orange-box, de oranje dus. 40 euro bij Six-Pack. Mopar Performance heeft ook stroomverdelers en bobines.
Dat werkt gewoon goed. Wellicht moet je de stroomverdeler aanpassen aan lpg, met een setje veertjes en gewichtjes, voor de vervroeging.
Groeten, Remco
De weerstand kan er tussenuit als je een bobine hebt die op 12volt werkt.
Je kan bijvoorbeeld een Mopar Performance ontsteking kopen.
De zogenaamde orange-box, de oranje dus. 40 euro bij Six-Pack. Mopar Performance heeft ook stroomverdelers en bobines.
Dat werkt gewoon goed. Wellicht moet je de stroomverdeler aanpassen aan lpg, met een setje veertjes en gewichtjes, voor de vervroeging.
Groeten, Remco
Re: ontstekings vraag
Bedankt voor de reacties.
Als het normaal is dat ie heet wordt ga ik verder niets veranderen.
Had wat oude bedrading vervangen en motor loopt prima met die weerstand ertussen.
Als het normaal is dat ie heet wordt ga ik verder niets veranderen.
Had wat oude bedrading vervangen en motor loopt prima met die weerstand ertussen.
Re: ontstekings vraag
De weerstand kan er tussenuit wanneer je er geen probleem mee hebt om regelmatig je ecu en bobine te vervangen.
Het ontstekingssyteem van een mopar werkt op een lagere spanning dan de rest van de auto. Dit werd vroeger gedaan om de contactpuntjes te sparen en is later aangehouden om de electronica goedkoper te houden. De weerstand begrenst dus de spanning naar de ecu die de sterkte van de vonk naar de bobine regelt en de spanning naar de bobine zelf.
De weerstand hoort overigens gematched te zijn bij de ecu.
Dus, gewoon laten zitten.
Toon
Het ontstekingssyteem van een mopar werkt op een lagere spanning dan de rest van de auto. Dit werd vroeger gedaan om de contactpuntjes te sparen en is later aangehouden om de electronica goedkoper te houden. De weerstand begrenst dus de spanning naar de ecu die de sterkte van de vonk naar de bobine regelt en de spanning naar de bobine zelf.
De weerstand hoort overigens gematched te zijn bij de ecu.
Dus, gewoon laten zitten.
Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: ontstekings vraag
Bij een 9 volts bobine begrenst de voorschakelweerstand de stroom door de bobine. De weerstand zit in serie met de bobine. Bij een 12volts bobine heb je die voorschakelweerstand niet nodig en zal het systeem gewoon blijven werken.
Gebruik je een bobine, die normaliter een voorschakelweerstand nodig heeft, ZONDER voorschakelweerstand, dan gaat de bobine stuk en hoogstwaarschijnlijk ook de ECU vanwege de, te hoge, stroom.
Waar de ECU eerder stuk van gaat, is slechte massa. De behuizing is de massa. Daarom altijd goed de bovenzijde van de bevestigings lippen schoonschuren, tot je blank metaal ziet. Zo verzorgen de boutjes een goede massa. Zonder massa of slechte massa werkt je ontsteking niet of niet goed. Sterker nog, je ECU kan dan zelfs defect raken
Groeten, Remco
p.s. Over FBO gesproken, mijn verdeler heeft het begeven. Ik gebruik nu een Mopar Performance dizzy. Het mag dan wel van FBO zijn, FBO gebruikt, volgens mij, gewoon naamloze zooi.
Gebruik je een bobine, die normaliter een voorschakelweerstand nodig heeft, ZONDER voorschakelweerstand, dan gaat de bobine stuk en hoogstwaarschijnlijk ook de ECU vanwege de, te hoge, stroom.
Waar de ECU eerder stuk van gaat, is slechte massa. De behuizing is de massa. Daarom altijd goed de bovenzijde van de bevestigings lippen schoonschuren, tot je blank metaal ziet. Zo verzorgen de boutjes een goede massa. Zonder massa of slechte massa werkt je ontsteking niet of niet goed. Sterker nog, je ECU kan dan zelfs defect raken
Groeten, Remco
p.s. Over FBO gesproken, mijn verdeler heeft het begeven. Ik gebruik nu een Mopar Performance dizzy. Het mag dan wel van FBO zijn, FBO gebruikt, volgens mij, gewoon naamloze zooi.
- arnieboyke
- Posts: 73
- Joined: 10 Dec 2013, 09:36
- Location: Gent-Belgie
Re: ontstekings vraag
Is het normaal als de motor draait, dat er op het rondje (weet de naam niet), spanning voelbaar is ?? Als ik hier aan kom ,krijg ik een lichte snok door m'n vingers ... en de bobijn wordt vrij heet ...
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: ontstekings vraag
Ik weet niet wat je bedoelt met "het rondje" ?? Als je de naam niet weet, moet je het misschien verduidelijken met een plaatje of foto?
Maar zo'n ouderwetse "pot" bobine wordt heet ja, da's normaal.
Groeten, Remco
Maar zo'n ouderwetse "pot" bobine wordt heet ja, da's normaal.
Groeten, Remco
- arnieboyke
- Posts: 73
- Joined: 10 Dec 2013, 09:36
- Location: Gent-Belgie
Re: ontstekings vraag
Da metalen rondje op de ECU. (Oranje/blauwe ECU met msd2 blaster bobine, met voorschakelweerstand).
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: ontstekings vraag
Bij een CD ontsteking staat er wel een paar honderd Volt op de primaire kant van de bobine, maar dat is een geheel andere ontsteking.
Controleren of je ecu goed aan de massa hangt kan nooit kwaad overigens.
Groeten, Remco
- arnieboyke
- Posts: 73
- Joined: 10 Dec 2013, 09:36
- Location: Gent-Belgie
Re: ontstekings vraag
Ja die bedoel ik. ECU zit goed aan de massa. Alles mooi weggeschuurd tot op bloot metaal , en dan ECU gemonteerd.
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: ontstekings vraag
Als je motor goed draait en dus je ontsteking het goed doet, zou ik zeggen: niet meer aankomen .
Groeten, Remco
Groeten, Remco
- arnieboyke
- Posts: 73
- Joined: 10 Dec 2013, 09:36
- Location: Gent-Belgie