max laadstroom?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Ben
Posts: 46
Joined: 13 Oct 2012, 23:36

max laadstroom?

Post by Ben »

hey, effe kort vraagje.

De alternator van de 360 gaf op idle maar 11,4V, bijgevolg (denk ik) laadde de baterij niet bij.
Heb er nu die van de poly aangehangen omdat ik vroeger geen laadprobleem had. Deze is een reman. single field met een kleinere poelie.
Deze geeft nu 14,5-15V op idle en vroeg me af of dit niet te hoog is, zal op toeren nog stijgen toch?

Lijkt me alleszins beter om de baterij op te laden maar heb geen zin om ergens iets in men dash te vermoorden, heb net de EL gemaakt en geloof dat de laadstroom eerst door de altmeter gaat.
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: max laadstroom?

Post by Gijs »

Er zit toch een spanning regelaar op?
Deze regelt je voltage, als hij echt nog hoger oploopt met toeren zou ik die controleren.
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: max laadstroom?

Post by MoparJW »

Yep, en meet even de bedrading door van accu naar spanningsregelaar, als hier teveel weerstand in zit (stekkers schutbord en contactslot) 'denkt' de spanningsregelaar dat de dynamo niet genoeg laad en gooit de laadstroom onnodig omhoog.

14.4V is officieel de max geloof ik, het eerste wat kapot gaat is waarschijnlijk de accu die gaat droogkoken... als de laadstroom echt te hoog is.
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: max laadstroom?

Post by Bean Bandit »

Ben, je moet de spanning van de dynamo meten tijdens het rijden. Bij statonair (idle) is de spanning altijd wat aan de lage kant.
Dus je snap 'm zelf al, de dynamo die er nu opzit zal een veel te hoge spanning genereren tijdens rijden!
Die 11,4 Volt is niet zo slecht. De accu wordt ook pas goed opgeladen tijdens rijden. Monteer tijdelijk twee draaden van de accu naar een multimeter, die je tijdens het rijden in de gaten kan houden. Da's de enige manier om zeker te weten of alles naar behoren werkt.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Ben
Posts: 46
Joined: 13 Oct 2012, 23:36

Re: max laadstroom?

Post by Ben »

Probleem met de 11,4V dual field was dat de batterij niet oplaadde, ik had ook maar 1 field aansluiting op de kabelboom en mss dat de combinatie met de oudere regelaar niet optimaal was.. die 15V leek me ind. ook wat overkill..
zal effe de bedrading na lopen, de Alt meter werkt ook niet, denk dat deze al overbrugd geweest is zoals ik in een ander topic las gisteren. De rest werkt wel evenals de EL dus kan hij dacht ik niet stuk zijn.
Had op moparmuscle gelezen dat de oude volt regelaar niet super zou zijn met nieuwere el. onsteking en andere stroomhongerige what-nots. hun stelden voor de later 70r solid state regelaar te gebruiken. mss een idee.

Ik ga effe wat dingen uitproberen.
thx voor de tips!
B.
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: max laadstroom?

Post by SuperFlyTNT »

Je kan een dynamo met 2 FIELD aansluitingen (aka 'dual field)gewoon toepassen met de mechanische regelaar door 1 FIELD aansluiting aan massa te leggen. Bij de 'single field' systemen zit de massa van het laadsysteem op de dynamo. Bij de 'dual field' systemen zit de massa in de regelaar. Zoals je al zei is e.e.a. ook afhankelijk van de betrouwbaarheid van de andere componenten.

Als je overgaat naar een dynamo met 2 FIELD aansluitingen en de platte regelaar, dan zou je de laadspanning kunnen schakelen met een relais tussen het schutbord en de regelaar zelf. Ik had het probleem dat de referentiespanning die mijn platte regelaar in ging te laag was (11,3V contact AAN, 10,3V met lopende motor). Deze spanning waarde had ik al vanaf het schutbord, dus ergens in het dashboard gaat er iets niet goed. Gevolg was dus dat de regelaar 'dacht' dat de accuspanning te laag was en de dynamo aanstuurde om meer te gaan laden. De accu was gewoon goed (12.72V totaan schutbord incl start relais) Ik gebruik nu de referentiespanning om een relais te schakelen die direct vanaf start relais 12.72V doorstuurt naar de regelaar. OP dezelfde manier hebben mensen ook hun koplampen geschakeld, maar dat terzijde. Het is in principe symptoombestrijding, aangezien er nog steeds ergens spanning verloren gaat (stroommeter/contactslot/bedrading), maar mijn dynamo laadt u niet meer teveel bij:)

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: max laadstroom?

Post by TheDeputy »

Ik weet niet wanneer je die 14,5 hebt gemeten, maar wanneer de accu een heel eind is leeggetrokken en je hangt er vervolgens een goede dynamo aan dan zal deze in eerste instantie de accu zo snel mogelijk willen volladen. Dit geeft dus een hogere laadspanning. Dit zou na een half uur rijden gedaald moeten zijn. Is dit niet zo dan is er iets aan de hand zoals al in voorgaande antwoorden beschreven, maar het kan dus ook zo zijn dat er niet echt iets aan de hand is.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: max laadstroom?

Post by challenger72 »

juist,jij snapt het,14,5 volt laadspanning is niet raar als de accu niet helemaal vol is
Ben
Posts: 46
Joined: 13 Oct 2012, 23:36

Re: max laadstroom?

Post by Ben »

@TNT dus met de dualfield gewoon de overige field aansluiting met een kabeltje naar het blok of eventueel op de min van de batterij?
met schutbord bedoel je dan de bulkhead connector? als in relais tussen regelaar en bulkhead. excuse my dutch ;)

@thedeputy de 14,5 had ik gemeten op bat. en field aansluitingen van de alternator. massa gewoon op de behuizing. De batterij zal ind. eerder leeg geweest zijn. Mss dat ik maar eens twee kabels van de baterij naar een multimeter in de wagen leg zodat ik kan zien wat er juist gebeurd tijdens het rijden. zoals eerder al aangehaald.

thx!
B.
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: max laadstroom?

Post by SuperFlyTNT »

Als je een 'single field' systeem hebt met de mechanische regelaar, dan kan je een dynamo met 2 FIELD aansluitingen ook toepassen door een van de FIELD aansluitingen aan massa te leggen, bijv. binnenscherm, frame of de (-) pool van de accu.

Als je overgaat naar een dynamo met 2 FIELD aansluitingen en de platte regelaar en de laadspanning wil schakelen via relais, dan moet je het relais zo dicht mogelijk bij de stekker van de regelaar zetten dus voorbij mogelijke aftakkingen die op dezelfde draad zitten (voorschakelweerstand en evt. ontstekingsmodule bij electronische ontsteking). Zet je het relais vlak na de bulkhead connector op het schutbord dan heb je kans dat er een lekspanning nog doorheen komt als je je contact uitzet. Gevolg is dat je contact dus niet (meteen) uitgaat. Bij draaiende motor betekent dat dus dat de motor aan blijft als je het contact uitzet.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Ben
Posts: 46
Joined: 13 Oct 2012, 23:36

Re: max laadstroom?

Post by Ben »

@superflyTNT
ok check!
thanks B.
Ben
Posts: 46
Joined: 13 Oct 2012, 23:36

Re: max laadstroom?

Post by Ben »

lijkt indd. op een te lege batterij verhaal, heb daarnet effe op de zelfde manier gemeten en krijg na een kwartiertje rijden nog maar 13,5v ipv 14,5v.
Ik hou het in de gaten, maar ik denk dat het wel goed komt zo.

thx voor de hulp y'all.
B.
Post Reply