Storing ampère meter
Storing ampère meter
De ampère meter in mijn Dart stuitert van hoog naar laag.Motor houd boven de 120 km soms in op de snelweg,lijkt als of hij te weinig brandstof krijgt.ZIt pas een gereviseerde dynamo op. wat kan het zijn.
Dodge Rumble Bee Hemi 2005. Plymouth Roadrunner 1970. Gmc caballero 1980
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Storing ampère meter
Dit lijkt wel op een rotte amperemeter. Bij de "oude stijl" amperemeter loopt alle stroom, behalve de startmotor, door de amperemeter.
Dit gaat dus vaak mis na 30 a 40+ jaren, door corrosie etc. Kan je achter het dashboard komen? Kijk dan eens naar de aansluitngen van de amperemeter of deze geen tekenen van warmte/gesmolten plastic hebben. Om uittesluiten of het je amperemeter is, kan je de amperemeter overbruggen. Door een dikke strip metaal of een dikke draad met ogen eraan, aan de aansluitingen van de amperemeter te monteren. Zo werkt de amperemeter niet meer, maar heb je wel stroom naar alle afnemers. Zo moet je een tijdje rondrijden en checken of je de storingen nog hebt. Zo niet, kan je de overbrugging erin laten zitten of een nieuwe amperemeter aanschaffen.
Groeten, Remco
Dit gaat dus vaak mis na 30 a 40+ jaren, door corrosie etc. Kan je achter het dashboard komen? Kijk dan eens naar de aansluitngen van de amperemeter of deze geen tekenen van warmte/gesmolten plastic hebben. Om uittesluiten of het je amperemeter is, kan je de amperemeter overbruggen. Door een dikke strip metaal of een dikke draad met ogen eraan, aan de aansluitingen van de amperemeter te monteren. Zo werkt de amperemeter niet meer, maar heb je wel stroom naar alle afnemers. Zo moet je een tijdje rondrijden en checken of je de storingen nog hebt. Zo niet, kan je de overbrugging erin laten zitten of een nieuwe amperemeter aanschaffen.
Groeten, Remco
Re: Storing ampère meter
Goede tip Remco. Het kan overigens ook een slecht geaarde spanningsregelaar zijn.
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
- SuperFlyTNT
- Posts: 827
- Joined: 08 Jun 2007, 12:32
- Location: Arnhem-Zuid
Re: Storing ampère meter
Check ook of alles goed geaard is en niet alleen de spanningsregelaar. Ik neem aan, gezien de leeftijd van de Dart, dat je een dynamo hebt met twee FIELD aansluitingen en de platte spanningsregelaar. Als je verder niks te doen hebt, voer dan de volgende checks uit:
Spanningsregelaar:
Je kan evt ook nog de volgende check doen met een digitale multimeter; trek de stekker los van de spanningsregelaar en zet het contact aan. Niet de motor starten. Meet de spanning op tussen de connector van de blauwe / middelste draad (als de kleurcodes niet meer overeenkomen met origineel) en de (-)pool op de accu. De spanning mag niet lager zijn dan 0.5V onder de accuspanning. Dus, als je accuspanning 12.7V is dan mag er niet minder dan 12.2V binnenkomen bij de spanningsregelaar. Dit is de referentiespanning die de regelaar gebruikt om de dynamo aan te sturen vwb het laden.
Laat de stekker nog even los, start de auto en laat de motor stationair lopen. Meet nogmaals de spanning up tussen regelaar en (-)pool en kijk of de spanning niet nog lager uitvalt dan wat je meet met alleen het contact aan.
Meet ook de spanning tussen het bovenste draadeind van de start relais en de (-)pool. Dit zou accuspanning moeten zijn. Als het kan, meet ook de spanning tussen de "N" terminal op je stekkerblok op het schutbord en (-)pool van de accu. De "N" terminal is waar de spanning van je contactslot in de AAN stand naar o.a. je spanningsregelaar gaat. Er zitten drie stekkers op je stekkerblok. Elke stekker heeft twee rijen van 4 terminals. De "N" terminal zit op de middelste stekker, helemaal links onderin (aan bijrijderskant). Als de gemeten spanning hetzelfde is als de spanning die je regelaar ingaat, dan weet je in ieder geval dat er in je dashboard iets niet goed gaat. Dan kan je je dash eruit slopen
Wat betreft het inhouden; de ECU van de elektronische ontsteking krijgt ook spanning van de "N" terminal en wellicht dat die spanning ook invloed heeft op hoe de ECU de verdeler aanstuurt als deze te laag is.
Dynamo:
Met de motor draaiend en de stekker van de regelaar nog steeds los, check ook of je stroommeter het nog doet. Deze zou niks moeten doen als de stekker los is.
Als de stroommeter nog wel iets doet: check of de groene draad (rechter draad) die van de regelaar stekker naar de dynamo loopt niet ergens massa maakt.
Als de stroommeter nog wel iets doet en de draad tussen regelaar en dynamo maakt geen massa, trek dan die stekker los van de dynamo. Als de stroommeter het nog steeds doet, dan is er een massaprobleem in de dynamo.
SuperFly TNT
Spanningsregelaar:
Je kan evt ook nog de volgende check doen met een digitale multimeter; trek de stekker los van de spanningsregelaar en zet het contact aan. Niet de motor starten. Meet de spanning op tussen de connector van de blauwe / middelste draad (als de kleurcodes niet meer overeenkomen met origineel) en de (-)pool op de accu. De spanning mag niet lager zijn dan 0.5V onder de accuspanning. Dus, als je accuspanning 12.7V is dan mag er niet minder dan 12.2V binnenkomen bij de spanningsregelaar. Dit is de referentiespanning die de regelaar gebruikt om de dynamo aan te sturen vwb het laden.
Laat de stekker nog even los, start de auto en laat de motor stationair lopen. Meet nogmaals de spanning up tussen regelaar en (-)pool en kijk of de spanning niet nog lager uitvalt dan wat je meet met alleen het contact aan.
Meet ook de spanning tussen het bovenste draadeind van de start relais en de (-)pool. Dit zou accuspanning moeten zijn. Als het kan, meet ook de spanning tussen de "N" terminal op je stekkerblok op het schutbord en (-)pool van de accu. De "N" terminal is waar de spanning van je contactslot in de AAN stand naar o.a. je spanningsregelaar gaat. Er zitten drie stekkers op je stekkerblok. Elke stekker heeft twee rijen van 4 terminals. De "N" terminal zit op de middelste stekker, helemaal links onderin (aan bijrijderskant). Als de gemeten spanning hetzelfde is als de spanning die je regelaar ingaat, dan weet je in ieder geval dat er in je dashboard iets niet goed gaat. Dan kan je je dash eruit slopen
Wat betreft het inhouden; de ECU van de elektronische ontsteking krijgt ook spanning van de "N" terminal en wellicht dat die spanning ook invloed heeft op hoe de ECU de verdeler aanstuurt als deze te laag is.
Dynamo:
Met de motor draaiend en de stekker van de regelaar nog steeds los, check ook of je stroommeter het nog doet. Deze zou niks moeten doen als de stekker los is.
Als de stroommeter nog wel iets doet: check of de groene draad (rechter draad) die van de regelaar stekker naar de dynamo loopt niet ergens massa maakt.
Als de stroommeter nog wel iets doet en de draad tussen regelaar en dynamo maakt geen massa, trek dan die stekker los van de dynamo. Als de stroommeter het nog steeds doet, dan is er een massaprobleem in de dynamo.
SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Re: Storing ampère meter
Thanks voor de uitleg. Heb ik zaterdag weer wat te doen :]
Dodge Rumble Bee Hemi 2005. Plymouth Roadrunner 1970. Gmc caballero 1980
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Storing ampère meter
Ja da's ook zo iets, de dynamo maakt massa via de bout en afstandbussen naar de kop toe. Je moet maar geloven dat deze goed contact maakt. Ik had daar niet zo'n goed gevoel bij en heb een extra 10mmq van de dynamo naar de andere kop, waar de aansluiting van de accu op zit, getrokken. Zie afbeelding hieronder. Op de dynamo zat nog een ongebruikt gat met schroefdraad.SuperFlyTNT wrote:..... Als de stroommeter nog wel iets doet en de draad tussen regelaar en dynamo maakt geen massa, trek dan die stekker los van de dynamo. Als de stroommeter het nog steeds doet, dan is er een massaprobleem in de dynamo.
SuperFly TNT
Groeten, Remco
- SuperFlyTNT
- Posts: 827
- Joined: 08 Jun 2007, 12:32
- Location: Arnhem-Zuid
Re: Storing ampère meter
Dat ligt eraan of je een dynamo hebt met 1 FIELD aansluiting of met 2 FIELD aansluitingen. De dynamo met 1 FIELD aansluiting heeft weliswaar nog een tweede FIELD aansluiting, maar die is gekoppeld aan de behuizing van de dynamo zelf als zijnde de massa. Bij de dynamo met 2 FIELD aansluitingen wordt 1 FIELD aansluiting gekoppeld aan de 'platte' spanningsregelaar van na 1969. De dynamo gebruikt de massa aansluiting van de regelaar als massa. Als je een dynamo met 2 FIELD aansluitingen wilt gebruiken met een oude type mechanische regelaar, dan kan je simpelweg 1 FIELD aansluiting koppelen aan massa (motorblok, chassis, etc) en werkt dan precies hetzelfde als een dynamo met 1 FIELD aansluiting.Bean Bandit wrote:
Ja da's ook zo iets, de dynamo maakt massa via de bout en afstandbussen naar de kop toe.
SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Storing ampère meter
Ja, daar heb je gelijk in.
Maar dat je de dynamo aan de massa hangt is niet alleen voor een field aansluiting. Hangt de dynamo niet aan de massa, of niet goed, dan heb je ook niets aan de BAT aansluiting, daar waar alle stroom voor de auto vandaan komt. Dat is ook de reden dat ik een 10 kwadraat heb gebruikt.
Groeten, Remco
Maar dat je de dynamo aan de massa hangt is niet alleen voor een field aansluiting. Hangt de dynamo niet aan de massa, of niet goed, dan heb je ook niets aan de BAT aansluiting, daar waar alle stroom voor de auto vandaan komt. Dat is ook de reden dat ik een 10 kwadraat heb gebruikt.
Groeten, Remco
Re: Storing ampère meter
om te controleren of je dynamo goed massa maakt.
met een voltmeter het spanningsverschil meten tussen accu min en het huis van de dynamo met zoveel mogelijk verbruikers aan.
moet altijd minder dan 0,5V zijn liefst 0
controle B+kabel (laadstroom)
een voltmeter het spanningsverschil meten tussen accu plus en de B+ van de dynamo met zoveel mogelijk verbruikers aan.
moet altijd minder dan 0,5V zijn liefst 0
slippende v snaren komt ook regelmatig voor
met een voltmeter het spanningsverschil meten tussen accu min en het huis van de dynamo met zoveel mogelijk verbruikers aan.
moet altijd minder dan 0,5V zijn liefst 0
controle B+kabel (laadstroom)
een voltmeter het spanningsverschil meten tussen accu plus en de B+ van de dynamo met zoveel mogelijk verbruikers aan.
moet altijd minder dan 0,5V zijn liefst 0
slippende v snaren komt ook regelmatig voor
Dodge Challenger 1973
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002
Corvette C3 Crossfire 1982
Seat Leon 2001
Ford KA 2002