Throttle linkage afstellen

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Throttle linkage afstellen

Post by Andy »

Ik heb tijdens onderhoud mijn throttle linkage (of kickdown stang) afgesteld volgens de fabrieksafstelling. Dit in de hoop dat hij misschien verkeerd stond en vanaf nu wat minder snel zou opschakelen naar de eerste trap, en de kickdown wat eerder zou komen. Helaas heeft dit niets geholpen.

Is het normaal dat de bak pas terugschakelt bij plankgas (pedaal tot de bodem dus)? Ik heb vaak als ik met lage snelheid tegen een heuvel oprijd dat hij vermogenwijs best terug mag schakelen, helaas doet hij dit dus pas als ik hem volledig plankgas de toeren in jaag..

Kun je zolang je gaskleppen volledig open kunnen, de throttle linkage strakker zetten zodat deze meer aangetrokken staat bij minder gas geven? Én heeft dit zin? :D
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Throttle linkage afstellen

Post by Andy »

Niemand...? :?
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Throttle linkage afstellen

Post by BigBlockMopar »

De standaard 727's uit de jaren 60 hadden inderdaad pas de 'kickdown' bij nagenoeg fullthrottle.
De linkage stel je relatief goed af door de throttle-linkage helemaal open te houden, en dan de KD-linkage zo afstellen zodat deze ook niet verder/strakker gezet kan worden. Daarna kan je finetunen na een rit.

Latere 727's in de jaren 70 hadden een Part throttle-kickdown valve in de valvebody erbij gekregen waardoor de transmissie inderdaad ook bij halfgas al terug kan schakelen.

Je kan je huidge linkage best wat strakker zetten zolang je maar niet inderdaad hard tegen de aanslag van de KD-linkage gaat duwen tijdens volgas.
Andy
Posts: 137
Joined: 08 Jun 2010, 14:24
Location: Alkmaar

Re: Throttle linkage afstellen

Post by Andy »

Dus het is in ieder geval normaal dat de kick down zo laat in komt.. Ik zal kijken of ik hem nog iets strakker krijg maar dit zal dus niet heel veel uithalen.
Thanks voor je reactie! :)
65' Plymouth Fury 3 318 SemiHemi
Post Reply