hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
pitte
Posts: 304
Joined: 19 Jun 2008, 22:12
Location: brugge,belgische kust

hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by pitte »

Weet er iemand hoeveel de druk bedraagt in je waterkoeleing?
heb een leiding met een gaatje in en heb hier nog wat leidingen liggen met max 10 bar druk op geschreven,nieuwe bestellen moet ook gebeuren maar heb de wagen nodig nog tot einde van de week

Grtz. koen
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by Dickdale »

koelleiding lijkt me zeker niet meer dan 10 bar in te zitten...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by BigBlockMopar »

De maximale druk in je koelsysteem staat gewoon op je radiator-dop beschreven :)
pitte
Posts: 304
Joined: 19 Jun 2008, 22:12
Location: brugge,belgische kust

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by pitte »

Zal hem eens opkuisen dan :-)
pitte
Posts: 304
Joined: 19 Jun 2008, 22:12
Location: brugge,belgische kust

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by pitte »

heb de leiding wat kunne ninkorten en terugplaatsen.

na vullen en opstarten en de dop eraf te halen vind ik dat er niet veel stroming zit op het water
minuutje of 10 gaan rijden motortemperatuur blijft mooi op zen plaats staan.
toch heb ik ergens het bange voorgevoel dat de waterpomp misschien kapot is,kan dit dat je weinig beweging hebt in het water?
bij gas geven wiebelt het een beetje ,maar zie niet echt circulatie erin .
druk word er wel opgebouwd

Grtz. koen
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by Dickdale »

staat je thermostaat wel open? Bij gesloten thermostaat weinig tot geen doorstroming... Meten is weten...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
pitte
Posts: 304
Joined: 19 Jun 2008, 22:12
Location: brugge,belgische kust

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by pitte »

heb er op het eerste moment geen thermostaat zien inzitten,is dit geen systeem die continue werkt?is een jeep wagoneer van 81
User avatar
chrisnr10
Posts: 149
Joined: 22 Jul 2009, 15:05

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by chrisnr10 »

Een thermostaat moet erin zitten, je hebt een klein circuit en een groot circuit, klein is alleen rond de motor(inclusief kachel radiator), als de watertemp op temp is gaat de thermostaat open en neemt dan pas de radiateur mee.
Als je geen thermostaat gebruikt werkt de radiateur altijd mee en kan het gebeuren dat de motor totaal niet op temp komt.
De druk is volgens mij max 16 -18 psi. word deze hoger dan gaat de radiateur dop afblazen en ga je water verliezen.
De max druk moet je even opzoeken bij specificaties van motor/auto
Let wel op, koelwater onder druk kan 115-120 gr worden ZONDER dat het kookt, haal je dan de dop weg dan krijg je een fontein van ineens kokend water.
Als je waterpomp fan eraf ligt kan het water rond de motor heel erg heet worden zonder doorstroming, dat kan je een koppakking of motor kosten.
Gebruik je een verkeerde radiateurdop dan heb je ook kans dat je slangen eraf ploffen.

Heel verhaal, ik neem aan dat je geen expansie koelwatervat hebt....

Gtzz Chris
pitte
Posts: 304
Joined: 19 Jun 2008, 22:12
Location: brugge,belgische kust

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by pitte »

hey chris,

bedankt voor je uitleg,een expantievatje heb ik niet ,wel een overdrukvat;is wss hetzelfde :-)
heb ondertussen een 45min met de wagen rondgereden aan wisselende snelheden en nu en dan stationair laten draaien,temperatuurmeter blijft mooi staan op zen plaats waar hij vroeger stond.
toen de leiding een gaatje had bleef hij daar ook op staan en er was tegen dat ik hem hersteld heb toch een 6liter water uit.
zal alles nog eens nalopen en er zal idd een thermostaat inzitten ,een gewone die opengaat op een bepaalde temp.,want zoals je zegt heb je anders kans dat hij niet op temp. komt.


Mvg. koen
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by ARLI »

volgens mij zit er in koelsysteem iets van 0,9 tot 0,8 bar overdruk
als het goed is zijn er ook verschillende doppen.
ik wil nog weten bij welke overdruk de dop van een VW bol tankje zijn overdruk kwijt raakt.
in me wagen heb ik radiator laag zitten en daar wil ik een 0,9 dop op en dan hoger in systeem wil ik een 0,8 dop
zo dat als ik te veel druk heb dat die dan eerst de luchtbel loost uit hoger gelegen tankje dan dat die vloeistof er uit gooit uit radiateurdop.
Ik werk met plezier.
User avatar
chrisnr10
Posts: 149
Joined: 22 Jul 2009, 15:05

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by chrisnr10 »

[quote="ARLI"]volgens mij zit er in koelsysteem iets van 0,9 tot 0,8 bar overdruk
als het goed is zijn er ook verschillende doppen.
ik wil nog weten bij welke overdruk de dop van een VW bol tankje zijn overdruk kwijt raakt.
in me wagen heb ik radiator laag zitten en daar wil ik een 0,9 dop op en dan hoger in systeem wil ik een 0,8 dop
zo dat als ik te veel druk heb dat die dan eerst de luchtbel loost uit hoger gelegen tankje dan dat die vloeistof er uit gooit uit radiateurdop.[/quote

Nou wat je nu zegt klopt volgens mij niet helemaal, als je een overdruk vat hebt staat daar het niveau in met een gedeelte lucht en niet in de radiateur zelf, deze is dan compleet vol en heeft totaal geen expansie ruimte deze zit dan in het expansie vat.
En volgens mij heb je dan helemaal geen dop op de radiateur zitten, alleen op het expansie vat en die bepaalt wanneer er bij te hoge druk gaat afblazen.
Heb je wel een radiateur met dop en ook een op je expansie vat.... nou ik kan het mis hebben maar volgens mij kan dit niet....OF je moet een vaste dop zonder klep op je radiateur hebben en 1 met klep op je expansie vat...
Dan nog moet het een gesloten systeem zijn met een compleet volle radiateur
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by ARLI »

ik ben nu op zoek naar iemand die kan vertellen wat a en b is
Image

waar moet ik tankje op aansluiten?\
A of B
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by ARLI »

chrisnr10 wrote: OF je moet een vaste dop zonder klep op je radiateur hebben en 1 met klep op je expansie vat...
Dan nog moet het een gesloten systeem zijn met een compleet volle radiateur
ik wil een dop met hogere druk op lager gelegen radiator
dus bijvoorbeeld overstort bij o,9
en ik wil op me vw tankje overstort op 0,8
dan zal die altijd boven in de lucht er eerder uit blazen dan het water uit lagere radiator.

vaste dop zonder klep icm lagedruk dop is bijna het zelfde in een systeem als hogedrukdop icm lagedruk dop in 1 systeem
Ik werk met plezier.
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: hoeveel druk n waterkoelingsysteem

Post by FEULFORALL »

Das je kachel aansluiting ,die kun je doorlussen......of afstoppen
1969 dodge coronet R/T
Post Reply